Tuli toistamiseen testattua kesäkelillä toteamani asia näin talvikelilläkin 9-vaihteisen E220 bluetec -2015 kulutuksesta. Näin talvikelilläkin sama matka ja sama keskinopeus/aika
Vaihteisto E modella kirrrokset 8-vaihteella 90km/h vauhdissa 1200 rpm kulutus 5 litraa /100 km keskinopeus matkalla 87
Vaihteisto S modella kierrokset 6-vaihteella 1800 rpm ja vauhti sama 90km/h keskinopeus matkalla 87 kulutus 4.9 litraa/100 km
Molemmilla modeilla ajoin 73 km, keskinopeus 87km/h ja ajoaika 50 min
Yhteenveto S mode pitää Suomen nopeusrajoituksilla optimaalisimman vaihteen kytkettynä automaattisesti eli suosittelen sen käyttöä. Kokeilkaa itsekkin miten vaikuttaa..
Miksi siis jotkut jurnuttaa E modella kun A kulutus isompi B välitys ei sovellu E modella Suomen nopeuksiin vaan selvästi resonoi loivassakin ylämäessä kun ei vaihda pienempää ja kulutta näinollen myös kumityynyjä jne. ( kokeiltu monella muullakin vastaavalla kaikki käyttäytyy samanlailla W213 ehkä vähän fiksummin olisko välityksiä korjailtu) Ja tärkeimpänä öljy ei kierrä OM 651 koneessa tutkitusti kunnolla 1100-1200 kierroksilla yläkerrassa tai ylipäätään ja näinollen hajoaa se kolmosen kierolangen laakeri. Tämä minun mielipiteeni ja toi kulutus nyt kertoo myös ettei ne matalat kierrokset auta siinäkään yhtään, vaan päinvastoin kulutus oli korkeampi
9-g laatikoilla varustettujen kulutus
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 9-g laatikoilla varustettujen kulutus
Samaa pätee kaikkiin vaihteistoihin koska kuten sanoit, pienin mahdollisin kierrosluku ei ole taloudellisin eikä missään tapauksessa järkevin. Erityisesti tuo korostuu manuaalien kaksoismassavauhtipyörien kestävyydessä.y3v8dg kirjoitti: ↑Ke 17.02.2021 12:18 Tuli toistamiseen testattua kesäkelillä toteamani asia näin talvikelilläkin 9-vaihteisen E220 bluetec -2015 kulutuksesta. Näin talvikelilläkin sama matka ja sama keskinopeus/aika
Vaihteisto E modella kirrrokset 8-vaihteella 90km/h vauhdissa 1200 rpm kulutus 5 litraa /100 km keskinopeus matkalla 87
Vaihteisto S modella kierrokset 6-vaihteella 1800 rpm ja vauhti sama 90km/h keskinopeus matkalla 87 kulutus 4.9 litraa/100 km
Molemmilla modeilla ajoin 73 km, keskinopeus 87km/h ja ajoaika 50 min
Yhteenveto S mode pitää Suomen nopeusrajoituksilla optimaalisimman vaihteen kytkettynä automaattisesti eli suosittelen sen käyttöä. Kokeilkaa itsekkin miten vaikuttaa..
Miksi siis jotkut jurnuttaa E modella kun A kulutus isompi B välitys ei sovellu E modella Suomen nopeuksiin vaan selvästi resonoi loivassakin ylämäessä kun ei vaihda pienempää ja kulutta näinollen myös kumityynyjä jne. ( kokeiltu monella muullakin vastaavalla kaikki käyttäytyy samanlailla W213 ehkä vähän fiksummin olisko välityksiä korjailtu) Ja tärkeimpänä öljy ei kierrä OM 651 koneessa tutkitusti kunnolla 1100-1200 kierroksilla yläkerrassa tai ylipäätään ja näinollen hajoaa se kolmosen kierolangen laakeri. Tämä minun mielipiteeni ja toi kulutus nyt kertoo myös ettei ne matalat kierrokset auta siinäkään yhtään, vaan päinvastoin kulutus oli korkeampi
Oma kokemus manuaalilaatikosta kertoi samaa kun jokseenkin samalla nopeudella jolla itse testasit, pääsee pienemmällä kulutukselle viitosvaihteella kuin kuutosvaihteella. Sellainen omakohtainen näppituntuma on, että suurin vaihde päälle vasta 100km/h ->.
Re: 9-g laatikoilla varustettujen kulutus
Kokemukset eri korista ja manuaalista. W906 ja 6v manuaali.
4, 5 ja 6vaihteella talvirajoituksilla l. 80 km/h sama kulutus kaikilla noilla vaihteilla. Tosin eihän tuossa nopeudessa voi 6v käyttää jatkuvasti. Vasta kun ollaan satasen vauhdissa. Tuo ainakin manuaalina resonoi lievästi isommilla vaihteilla kun kierrokset on alle 1950 .
Niin ja tuossa on vetomassojen takia vielä yhtä pykälää tiheämpi perä.
4, 5 ja 6vaihteella talvirajoituksilla l. 80 km/h sama kulutus kaikilla noilla vaihteilla. Tosin eihän tuossa nopeudessa voi 6v käyttää jatkuvasti. Vasta kun ollaan satasen vauhdissa. Tuo ainakin manuaalina resonoi lievästi isommilla vaihteilla kun kierrokset on alle 1950 .
Niin ja tuossa on vetomassojen takia vielä yhtä pykälää tiheämpi perä.
Re: 9-g laatikoilla varustettujen kulutus
Jep. Samaa mieltä siis ollaan.. Tästä asiasta joutunut itse vänkäämään kun jotkut luulee että on optimaalisin tuo tehdasasetus eli E mode itse vaihdan sen heti käynnistyksessä S modeen joskus kaupungissa ajelen E modella koska ei niin äikaiset vaihdot. Mutta tosiaan kaikki ei käsitä ettei se 85 km/h vauhdissa kytkeytyvä 8-vaihde ole välttämättä hyväksi. Ja tosiaan koskee 9-vaihteista, 5 ja 7-vaihteiset toimii E modella hienosti ja välitykset sopii kaikilla nopeuksilla
Re: 9-g laatikoilla varustettujen kulutus
Tässä vähän sotketaan kaksi osa-aluetta, polttoaineen kulutus ja auton (ja korvien) kestävyys. Jälkimmäisen suhteen tuskin tarvitsee kinata.y3v8dg kirjoitti: ↑Ke 17.02.2021 18:19 Jep. Samaa mieltä siis ollaan.. Tästä asiasta joutunut itse vänkäämään kun jotkut luulee että on optimaalisin tuo tehdasasetus eli E mode itse vaihdan sen heti käynnistyksessä S modeen joskus kaupungissa ajelen E modella koska ei niin äikaiset vaihdot. Mutta tosiaan kaikki ei käsitä ettei se 85 km/h vauhdissa kytkeytyvä 8-vaihde ole välttämättä hyväksi. Ja tosiaan koskee 9-vaihteista, 5 ja 7-vaihteiset toimii E modella hienosti ja välitykset sopii kaikilla nopeuksilla
Polttoaineen kulutuksesta ihan vakuuttavat referenssit vaikkakin eri korimallien erilaiset perävälitykset ja erilaiset moottorit ei mitenkään voi osua samalle optimivaihteelle mutta ehkä suurimman vaihteen käytöstä voisi odottaa samaa. Itse en ole mitään mittauksia tehnyt mutta jos oikeasti S ajo-ohjelmalla kulutus on siinä päästömittauksessakin pienempi niin tosi vaikea uskoa että tehdas pakottaisi E-ohjelman joka startissa.
Tässä ehkä enemmän puhe tasamaalla tasanopeudella ajosta (?) mutta tosi vaikea uskoa että yleisesti silloinkaan automaattivaihteen vaihto-ohjelma toimisi vastoin optimia sekä kulutuksen että kestävyyden että ajomukavuuden suhteen. Mutta eipä toistaiseksi ole esitetty eriäviä mittaustuloksia.
Houkutelkaapa joku uskottava autolehti mittaamaan tuo tarkoilla laitteillaan.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: 9-g laatikoilla varustettujen kulutus
Joo. Vaikka ajaisi samaa moottoritietä (vähemmän nopeus heittoja) samankaltaisissa olosuhteissa niin silti kulutus heittää reissujen välillä jokusella desillä. Itselläni on tuollainen vakio 150 km matka jota tulee ajettua liki viikoittain.
Eli vaaditaan todella vakioidut olosuhteet jotta tulokset olisi oikeasti luotettavia.
Ja tuttavani autoalan kouluttajan kanssa jutellaan usein kulutus lukemista. OM651 pääsee todella pienellä kiitos tuon 9g lootan. Käyttää matalia kierroksia jotka ei paljoakaan heittele kiitos runsaiden vaihteiden.
Versiosta riippuen tuossa alkaa max vääntö noin 1 500 kierroksesta joten ihan turhaa kierrättää kovempaa tasamaalla.
Eli vaaditaan todella vakioidut olosuhteet jotta tulokset olisi oikeasti luotettavia.
Ja tuttavani autoalan kouluttajan kanssa jutellaan usein kulutus lukemista. OM651 pääsee todella pienellä kiitos tuon 9g lootan. Käyttää matalia kierroksia jotka ei paljoakaan heittele kiitos runsaiden vaihteiden.
Versiosta riippuen tuossa alkaa max vääntö noin 1 500 kierroksesta joten ihan turhaa kierrättää kovempaa tasamaalla.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: 9-g laatikoilla varustettujen kulutus
1500 kierroksella mennään 9-vaihteisella jo sellasta nopeutta ettei riitä moottoritie rajoituksetkaan siis tällä E modella. Joten aina S mode päälle niin kierrokset optimaaliset niin talvirajoituksilla kuin kesärajoituksilla Kun ajetaan rajoitusten mukaan n. 80-85km/h kierrokset 6-vaihteella n. 1500 ja sama kesällä 100-105 km/h kierrokset 7-vaihteella n. 1500 kuten mainitsit optimaalisin kierrosalue OM 651 koneelle ja 120-125 km/h vaihtaa motarilla 8-vaihteen S modellakin niin pysyy silloinkin optimaalisena. E modellahan siellä on 9-vaihde tosiaan jo alta 100km/h nopeuksissaJuhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ke 17.02.2021 19:20 Joo. Vaikka ajaisi samaa moottoritietä (vähemmän nopeus heittoja) samankaltaisissa olosuhteissa niin silti kulutus heittää reissujen välillä jokusella desillä. Itselläni on tuollainen vakio 150 km matka jota tulee ajettua liki viikoittain.
Eli vaaditaan todella vakioidut olosuhteet jotta tulokset olisi oikeasti luotettavia.
Ja tuttavani autoalan kouluttajan kanssa jutellaan usein kulutus lukemista. OM651 pääsee todella pienellä kiitos tuon 9g lootan. Käyttää matalia kierroksia jotka ei paljoakaan heittele kiitos runsaiden vaihteiden.
Versiosta riippuen tuossa alkaa max vääntö noin 1 500 kierroksesta joten ihan turhaa kierrättää kovempaa tasamaalla.
Kaikenlisäksi taloudellisin vaihtoehto ja vaihteiston käyttäytyminen ohitustilanteessakin huomattavasti parempi kun löytyy se pienepi pykälä ihan pikku hipaisulla kaasuun