W212 etunavan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

Yritin etsiä haulla, mutta en löytänyt vastausta. W212:sta rengas edestä irti ja kuulemma pitää vaihtaa etunapa jota pultit olivat syöneet ja jarrukilpi. Onko tuo napa eteen oma varaosa, vai jossain muussa osassa mukana? Olka-akseli tjsp. vai mitä kaikkea pitää vaihtaa ja mitkä ovat osien oikeat nimet. Osaisiko joku auttaa?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mikä se sun autos on? Esim 4maticissa on eri napa. Napa on eri osa, tehtaan paketissa tulee navan mukana uusi laakeri ainakin takatuupparin versiossa. Olka-akseli on oma osansa ja jarrukilpi omansa. Noi voi saada purkaamolta kätevästi yhtenä pakettina kohtuu hinnalla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

E 200 CDI Farmari / BlueTEC, 2012. Tämä on vähän hämmentävä tapaus itselle. Vaihdoin eilen renkaat autoista ristiin (koska toisessa kitkat ja toisessa nastat). Aamulla oli -30 pakkasta ja aluvanteet siis vaihdoin alle. Vedin momenttiin kun auto maassa ja lisäksi sen jälkeen vielä 70cm jatkovarrella tsekkasin ristiin joka pultin että ei ole löysiä. Rengas irtosi tänään aamulla n. 45km suoran ajon jälkeen eli en kerinnyt edes tekemään ns. 100km tsekkiä. Aamulla oli joku -5 pakkasta. Takapultitkin olivat ihan löysällä. Toisessa autossa on peltivanteet ja ne ovat ihan kunnolla kiinni kun tarkastin. En tiedä voiko tuo lämpötilaero ja alumiinivanteen ja teräspultin välillä olla syynä. Oma työ = oma vika, mutta olisi kiva tietää syy miksi näin kävi jotta tulevaisuudessa tämän välttää.

edit: lähinnä mietin meneekö alle 300€, että alanko vääntämään vakuutusyhtiön kanssa tästä. Näissä renkaan irtoamisessa on eri ratkaisuja eri yhtiöiden kaskoissa.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja tehodia »

akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 14:57
edit: lähinnä mietin meneekö alle 300€, että alanko vääntämään vakuutusyhtiön kanssa tästä. Näissä renkaan irtoamisessa on eri ratkaisuja eri yhtiöiden kaskoissa.
Eikö alkanut kolistamaan ennen kuin pyörä irtosi? Pitäisi kyllä suorallakin alkaa ääntelemään.

Onko ihan oikeat pultit, puhtaat ja ruosteettomat? Mihin momenttiin (momenttiavaimella?) tiukkasit, 130 Nm? Etkä tiukannut lisää tarkistuksessa? Ja pyörä oli varmasti ilmassa, kun aloit kiristämisen? Ja pultit olivat tarpeeksi tiukalla, kun laskit alas, jos lopputiukkasit pyörä maassa? Aina olen laittanut pulttien kierteeseen hiukan kuparipastaa, eikä koskaan ole yhdestäkään löystynyt, enkä koskaan ole tehnyt jälkikiristystä/-tarkistusta itse kiristämilleni pulteille.

Luulisi, että purkaamoilta olisi aika hyvin saatavana napoja. Sopiva hinta lienee jossain 50-100 euron tienoilla, jos uusi on n. 350-500 euroa. Jarrukilpihän ei paljoa taida maksaa uutenakaan.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Nopeesti kattoen kokonaisen olka-akselin napoineen ja jarrukilpineen saa varaosahaku.fi:n kautta purkuosana n 200-300€ hintaan. Pelkkä napa jotain 80€ (jos siis toi ei oo 4matic). Uutena autodocista Febin tarvikenapa laakerilla maksaa bout 140€ ja jarrukilpi 20-30€. Navan asentaminen vaatii kokemusta että laakeri menee oikeaan kireyteen, ei kannata antaa mersuja tuntemattoman tehdä. Eli se asennustyö sitten tohon. Itte tekisin jos mulle olis käynyt noin, jarrulevyn vielä tarkistaisin heittokellolla ettei oo saanu damagee.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

tehodia kirjoitti: Pe 19.02.2021 16:49
akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 14:57
edit: lähinnä mietin meneekö alle 300€, että alanko vääntämään vakuutusyhtiön kanssa tästä. Näissä renkaan irtoamisessa on eri ratkaisuja eri yhtiöiden kaskoissa.
Eikö alkanut kolistamaan ennen kuin pyörä irtosi? Pitäisi kyllä suorallakin alkaa ääntelemään.

Onko ihan oikeat pultit, puhtaat ja ruosteettomat? Mihin momenttiin (momenttiavaimella?) tiukkasit, 130 Nm? Etkä tiukannut lisää tarkistuksessa? Ja pyörä oli varmasti ilmassa, kun aloit kiristämisen? Ja pultit olivat tarpeeksi tiukalla, kun laskit alas, jos lopputiukkasit pyörä maassa? Aina olen laittanut pulttien kierteeseen hiukan kuparipastaa, eikä koskaan ole yhdestäkään löystynyt, enkä koskaan ole tehnyt jälkikiristystä/-tarkistusta itse kiristämilleni pulteille.

Luulisi, että purkaamoilta olisi aika hyvin saatavana napoja. Sopiva hinta lienee jossain 50-100 euron tienoilla, jos uusi on n. 350-500 euroa. Jarrukilpihän ei paljoa taida maksaa uutenakaan.
Jotain tuossa meni vikaan. 125 Nm laitoin ja sitten jatkovarrella perään saattoi tosin tulla vielä vähän lisää. Rengas oli kunnolla ilmassa kun vedin ristikolla ensin pultit ja tunkki pois alta kun lopullinen tuplakiristys momenttiavaimella ja hylsy+jatkovarerlla. Pultit oli oikeat ja omasta mielestäni ihan puhtaat ja ruosteettomat ja pari viikkoa aikaisemmin olin vaihtanut renkaat edellisen kerran samaan autoon samoilla pulteilla. Veivasin näitä Saksassa käynnin takia ristiin.

Muistan vielä että tuo oli viimeinen rengas minkä vaihdoin koska tunkin vipu/varsi oli silloin vähän tiellä kun olin vetänyt sen sivuun alta ja manasin sitä. Siksi olen varma että kiristin sen renkaan kunnolla. Samoiten ihmetyttää miten takarenkaidenkin pultit olivat niin löysällä, mutta toisessa autossa kunnolla kiinni. Onkohan mahdollista että renkaat oli pahasti epätasapainossa lumen/jään takia koska olivat seisseet ulkona toisessa autossa parisen viikkoa ja lisäksi tuo lämpötilaero. Menee ohi oman ymmärryksen. 30-vuotta olen vaihtanut renkaat samalla tavalla ja kiinni ovat pysyneet. Jotain nyt sitten tuossa tapahtui. Järjen mukaan pulttien kai pitäisi olla vielä "kireämmällä" koska alumiini kutistuu kylmässä tasan tuplat vs. teräs.

Itse en ajanut vaan vaimo ratissa. Suoralla oli mennyt ihan hyvin, aivan pientä värinää jonka oli luullut tuleva lumesta tiellä. Mutta vaimolla kortti vasta alle vuoden joten ehkä toleranssia. Sitten oli meinannut ohituskaistalla rekan ohi, kolistanut kunnolla ja sitten oli sellainen paikka ettei pystynyt suoraan pysähtymään koska keli oli todella huono ja näkyvyys lumisateen ja pöllyävän lumen takia ihan nolla. Onneksi sai ajettua auton sivuun pois kaistalta eikä päässyt rekan ohi.

Pitänee varmaan suosiolla tilata Autodoc:sta osat ja korjaamo tosiaan tekee työt. Ei ole 4-matic. Jos menee lähelle tuota 300€ niin en jaksa tapella asiasta. Jos nyt alustavasti oikein katsoin, olisi halvempaa tilata Saksasta kuin ostaa romikselta käytettyä. Oma moka kuitenkin koska itse vaihdoin.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Pistä se autos korinumero niin katotaan vielä varmasti oikeet osanumerot sulle ettei tule vääriä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

WDD2122051A629473 on alusta/valmistenumero ja kiitos etukäteen jo avusta kaikille. On hieman "syntinen" olo, koska tuossa olisi voinut käydä todella huonosti kuskille tai vastaantulijalle. Varsinkin kun ajokeli oli tänään todella huono missä tuo tapahtui.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Unohtu kysyy että kumpiko puoli mutta tossa on nyt molemman puolen pellit ja vielä levyt ja palat jos innostut:

Napa + laakeri: A2123300025 (autodocista yms saa myös pelkkää laakeria tällä koodilla, kannattaa tarkistaa että varmasti tulee koko napa)
Lämpöpelti vasen: A2124201144
Lämpöpelti oikea: A2124201244

(jarrulevyt A2124211312, palat A0074209220, kulumisentunnistimet A2115401717)
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 17:46
tehodia kirjoitti: Pe 19.02.2021 16:49
akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 14:57
edit: lähinnä mietin meneekö alle 300€, että alanko vääntämään vakuutusyhtiön kanssa tästä. Näissä renkaan irtoamisessa on eri ratkaisuja eri yhtiöiden kaskoissa.
. Pultit oli oikeat ja omasta mielestäni ihan puhtaat ja ruosteettomat ja pari viikkoa aikaisemmin olin vaihtanut renkaat edellisen kerran samaan autoon samoilla pulteilla. Veivasin näitä Saksassa käynnin takia ristiin.
Ymmärsinkö oikein, että pari viikkoa aikaisemmin oli noilla pulteilla peltivanteet kiinnitetty??
Käykö nuo samat pultit noille aluvanteille?
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

juhaoh kirjoitti: Pe 19.02.2021 18:13
akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 17:46
tehodia kirjoitti: Pe 19.02.2021 16:49
akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 14:57
edit: lähinnä mietin meneekö alle 300€, että alanko vääntämään vakuutusyhtiön kanssa tästä. Näissä renkaan irtoamisessa on eri ratkaisuja eri yhtiöiden kaskoissa.
. Pultit oli oikeat ja omasta mielestäni ihan puhtaat ja ruosteettomat ja pari viikkoa aikaisemmin olin vaihtanut renkaat edellisen kerran samaan autoon samoilla pulteilla. Veivasin näitä Saksassa käynnin takia ristiin.
Ymmärsinkö oikein, että pari viikkoa aikaisemmin oli noilla pulteilla peltivanteet kiinnitetty??
Käykö nuo samat pultit noille aluvanteille?
Tämä on hyvä kysymys. Autossa siis alunperin molemmat rengas-setit aluvanteilla ja samat pultit kiinni niissä. Samoilla pulteilla vedin toisen auton kitkat ja peltivanteet kiinni kys. autoon aiemmin. Kierteet oli kyllä ihan ehjät koska menivät hyvin kierteelle ja kiinni sekä silmämääräisesti ehjät kierteet. Eli W210 ja W212 kyseessä.
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

amatoori kirjoitti: Pe 19.02.2021 18:12 Unohtu kysyy että kumpiko puoli mutta tossa on nyt molemman puolen pellit ja vielä levyt ja palat jos innostut:

Napa + laakeri: A2123300025 (autodocista yms saa myös pelkkää laakeria tällä koodilla, kannattaa tarkistaa että varmasti tulee koko napa)
Lämpöpelti vasen: A2124201144
Lämpöpelti oikea: A2124201244

(jarrulevyt A2124211312, palat A0074209220, kulumisentunnistimet A2115401717)
Iso kiitos vaivannäöstä. Veikkaan että saan osat nopeammin korjaamolle kun tilaan nyt samantien ne. Kuskin etupuoli siis kyseessä.
B20
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 21.03.2012 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja B20 »

Kannattaa tarkastaa pultit että on oikeat (pallo/kartio) ja ettei ole soviterenkaita välissä.
Epätasapaino ei kyllä pultteja avaa.
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

B20 kirjoitti: Pe 19.02.2021 18:33 Kannattaa tarkastaa pultit että on oikeat (pallo/kartio) ja ettei ole soviterenkaita välissä.
Epätasapaino ei kyllä pultteja avaa.
Pitää pyytää korjaamoa tarkastamaan. Joku järjellinen syyhän tuohon on tietenkin olemassa.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Laitoit siis eri vanteet? Mutta samat pultit?
Onko pultti ollut liian lyhyt uusiin vanteisiin?
Pultin pitää tulla varmaan n15mm vanteen reiästä läpi
Mittaa alkuperäisillä kuinka paljon tulee läpi

Minulla on käytössä 3 eri pituista pulttia, kun vararengas vanne on peltinen
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

EemeliErkki kirjoitti: Pe 19.02.2021 19:00 Laitoit siis eri vanteet? Mutta samat pultit?
Onko pultti ollut liian lyhyt uusiin vanteisiin?
Pultin pitää tulla varmaan n15mm vanteen reiästä läpi
Mittaa alkuperäisillä kuinka paljon tulee läpi

Minulla on käytössä 3 eri pituista pulttia, kun vararengas vanne on peltinen
Laitoin siis autoon takaisin sen "alkuperäiset" vanteet samoille alkup. pulteilla. Peltivanteille laitoin samat pultitn mutta en tiedä oliko ne oikeat/sopivat. Hyvin olivat kuitenkin kiinni sen 2000km mitä niillä ajoin kun oli tarvis. Täytyy tosiaan tarkistaa lisäksi pituus. Onhan mahdollista että ne ovat olleet liian lyhyet alusta asti ja tuurilla kiinni sekä nyt sitten monen asian summana rengas irtosi sen takia.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja illinois »

W210= M12
W211-> M14
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja tehodia »

illinois kirjoitti: Pe 19.02.2021 22:12 W210= M12
W211-> M14
Eli vääristä pulteista jää vaihtoehdoiksi 212:n kohdalla liian lyhyet peltivannepultit tai/ja väärä kartiomuoto. Kumpikaan ei yksinään selitä pulttien löystymistä, ellei pultit sitten ole tosi lyhyet (vain pari kolme kierrosta kierteelle). Sopiiko 212:ssa aluvanteen pultit peltivanteen kanssa? Tarkoittaako "alkuperäiset" vanteet siis alkuperäisiä mersuvanteita?
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja tehodia »

akim257 kirjoitti: Pe 19.02.2021 19:10
EemeliErkki kirjoitti: Pe 19.02.2021 19:00 Laitoit siis eri vanteet? Mutta samat pultit?
Onko pultti ollut liian lyhyt uusiin vanteisiin?
Pultin pitää tulla varmaan n15mm vanteen reiästä läpi
Mittaa alkuperäisillä kuinka paljon tulee läpi

Minulla on käytössä 3 eri pituista pulttia, kun vararengas vanne on peltinen
Laitoin siis autoon takaisin sen "alkuperäiset" vanteet samoille alkup. pulteilla. Peltivanteille laitoin samat pultitn mutta en tiedä oliko ne oikeat/sopivat. Hyvin olivat kuitenkin kiinni sen 2000km mitä niillä ajoin kun oli tarvis. Täytyy tosiaan tarkistaa lisäksi pituus. Onhan mahdollista että ne ovat olleet liian lyhyet alusta asti ja tuurilla kiinni sekä nyt sitten monen asian summana rengas irtosi sen takia.
Muistelen, että 210:ssa vanteen reiästä tuli pultista n. 17 mm läpi. Jos jarrulevy vie n. 5 mm, jäisi n. 12 mm kierrettä, joka on n. kahdeksan kierrosta. 15 mm:n ulkonemallakin menisi vielä n. kuusi kierrosta.

Olen tilapäisesti ajanut myös alle 5 kierroksen pulteilla. Mutta vaikka ne luultavasti pitäisikin renkaan hyvin paikoillaan, niin mahdollisessa löystymistilanteessa olisi kuitenkin turvavara käytännössä nolla.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja illinois »

Peltivanteen pultit on aina lyhyemmät kuin aluvanteen pultit vaikka koko ja pallokartion säde olisi sama.
Pultin kokonaispituus siis.Original pulteilla (ja vanteilla) kierteen osuus napaan sisälle on varmaankin sama.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
akim257
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.01.2014 14:15

Re: W212 etunavan vaihto

Viesti Kirjoittaja akim257 »

Myönnän tyhmyyteni asiassa. Eli auton mukana kahdet aluvanteet ja yhdet pultit. Väliaikaiset peltivanteet pysyi samoilla pulteilla hyvin kiinni. Omasta mielestä niissä oli kierrettä riittävästi aluihin, mutta en tosiaan ole asiantuntija. Auto nyt telakalla ja en pääse tarkastamaan pultteja. Ne siis oli kiinni aluissa ja oletin että ovat ok. Siinä kyllä tein virheen että luulin että ne menee myös peltivanteisiin. Tosin ei tullut silloin ongelmia.
Vastaa Viestiin