W203 takapyöränlaakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

W203 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voi olla että tulisi otsikon mukainen operaatio eteen tänä vuonna.
Vaihdoin eilen jarrukilven ja laakeri jäi pykältämään kun käsineen pyörittelee. Ennen purkua oli jo ehkä todella pientä pykällystä,mutta nyt sen jo huomaa selkeästi.
Ajossa en kuullut varmaankaan eroa, paha sanoa kun 7 vuotta vanhat nastat alla ja asfaltti näkyvissä teillä jossa ajoin.

Onkohan tuossa jotain erityistä huomioitavaa?
Saako vetarin välistä pois ettei tukivarsia tarvisi alkaa avaamaan?
Lähteekö ulkokoolit pultilla ja holkilla painamalla irti? Kyseessä sellainen bilteman pyöränlaakerin vaihto sarja.

Harmittavaa jos tällä puolella menee laakeri uusiksi jarrukilven vaihdon takia, koska toisella puolella se on toiminut kilven vaihdon jälkeen jotain 150tkm. Takalaakerit taitaa olla alkuperäiset molemmat, 600tkm mittarissa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jotain mennyt pahasti pielleen jos jarrukilven vaihto rikkoo laakerin,
vetarin välistä pois saaminen riippuu kumpaa mallia se on eli onko perän sivulaipat
mihin vetari tulee pulteilla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W203 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarrukilven vaihdon takia ei laakeriin kosketa mitenkään.
Jos napa irrotetaan niin aina uusi laakeri tilalle.
Ihan kevyesti ei pulttivehkeillä laakeri irtoa, ja vetarin saa pois jos sisäpää on laipalla.
oulaistenliikenne.fi
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W203 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kuinka tuon kilven saa vaihdettua oikein?
En siis koko laakeria ottanut pois, vaan pyörän navan joka on prässättynä laakerin sisäkooliin kiinni.
Molemmilla puolilla laakerin ulompi sisäkooli jäi pyörän napaan kiinni.
Apukuskin puoli tehty muutama vuosi sitten eikä siinä tullut ääntä tai pykällystä,mutta tässä kuskin puolella tuntuu pyöriteltäessä.

En huomannut katsoa millainen on vetarin sisäpää.
Laipallisen saa varmaan helpolla,mutta mites jos vetari ei ole sisäpäästään laipalla?
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos ei halua napaa irroittaa niin halkaisee kilven ohuella laikalla ja hitsaa kasaan. Jos sisäkooli irronnut laakerista navan mukana niin ei muutakuin laakerin vaihtoon, itsellä ei hermo kestäisi odottaa milloin sattuu porsimaan lopullisesti. Jos vetoakseli perän päässä kiinni työntämällä niin kaikki muut paitsi alatukivarsi irti niin mahtuu nykäisemään vetoakselin pois (saattoi olla että auraustanko sai jäädä paikoilleen, selviää kokeilemalla)
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W203 takapyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eilen vieressä ollessaan eräs ehdotti tuota katkaisua ja hitsaamista, sanoin että herra on hyvä ja hoitaa homman jos kokee sen hyväksi tavaksi. Ei tehnyt :D

Niinhän nuo laakerit kai pitäisi vaihtaa jos kooli irtoaa,mutta ensimmäisellä kerralla en tiennyt että napa pitää irrottaa joten en ollut varautunut laakerilla. Ja tämän toisen jarrukilven kanssa en ostanut laakeria koska edellinenkin on pyörinyt jotain 150tkm ilman välystä tai ääniä.
Luulisin että tuo käy ääntämään ensin jos hajoaa,pitäähän sitä vetarin pultti vielä kiinni eikä kai ole niin herkkä tiputtamaan pyörää kun etupään laakeri.

Hitto kun ei tarvisi purkaa kaikkea, aika homma jos joku pultti ei aukea. Sitten haetaan lisää osia... Muistelisin että vetari ei olisi laipalla,mutta en lukitse vastausta.
Vastaa Viestiin