KK laakerit
Re: KK laakerit
SIlloin kun alkuperäisosa ja tarvikeosa ovat samaa merkkiä on puhdasta sattumaa jos ne on tehty eri tehtaalla, ja jos siitä johtuen vielä on olennaisia eroja niin vielä enemmän sattumaa, ja siitäkin vielä 50-50 että kummassa on jotain puutteita, alkuperäisessä vai tarvikeosassa.
Perjantaina viimeksi hymyilytti kun Lemforderin paketissa luki "Made in Malaysia", laatua en epäile ja tarvikeosalle saa pidemmän takuun kuin alkuperäisosalle.
Perjantaina viimeksi hymyilytti kun Lemforderin paketissa luki "Made in Malaysia", laatua en epäile ja tarvikeosalle saa pidemmän takuun kuin alkuperäisosalle.
oulaistenliikenne.fi
Re: KK laakerit
Mulla tosiaan aiempaa kokemusta aiheesta. Vuonna 2006 remontoin samanlaisen vapari 300D:n. Siihen hankin silloin myös Glycon laakerit eli samaa merkkiä kuin alkuperäiset mutta hankittu tarvikeliikkeestä. Nämä laakerit oli pintakäsittelyltään ja muutenkin täsmälleen samanlaiset kuin alkuperäiset paikoillaan olleet laakerit. Tämän moottorin jouduin avaamaan uudelleen suuren öljynkulutuksen takia noin 16tkm ajettuna. Laakerit oli uuden veroiset niinkuin pitääkin, pysyivät irrotettaessa paikoillaan niinkuin pitääkin. Nyt tein toiselle moottorille remontin vuonna 2019, taas samat Glycon laakerit moottoriin. Nyt laakerit näyttivät erilaisilta kuin alkuperäiset moottorissa kiinni olleet. Taustametalli oli hiottu tarvikkeissa kun alkuperäisissä ei hioma jälkiä ollut. Nyt kun pääsi vertaamaan uusia alkuperäisiä parhaiten säilyneeseen tarvike laakeriin oli erot varsin selviä. Tarvikkeissa hiottu tausta, alkuperäisessä ei, tarvikkeessa lukkokynsi taivutettu hieman vähemmän ja hieman kieroon sivusuunnassa, laakerin tausta hieman ohuempaa rautaa kuin alkuperäisessä, pinta vastaavasti hieman paksumpi. Käsin puristettaessa tarvike antaa helpommin periksi kuin alkuperäinen. Tätä en tietenkään uusilla moottoriin kiinni menevillä osilla kokeillut. Näillä eroilla mitä luettelin ei ole sinänsä mitään käytännön merkitystä jos mitat yms täsmää. Näyttää vaan pahasti siltä että mitat eivät täsmänneet ja että nuo on valmistettu eri tehtaassa tai eri linjastolla koska ovat erilaiset vaikka valmistaja on sama. Voi olla että näihin vanhempiin autoihin valmistetut tarvike osat on paskoja koska menekki on marginaalinen eikä tarvikevalmistajaa enää kiinnosta tehdä laadukasta tavaraa koska se maksaa enempi Uudemmissa taas olen huomannut että laadukas tarvike on laadukas tarvike. Ongelmia ei ole ollut, esim Volvon aisin merkkinen vesipumppu. Täsmälleen sama pumppu kuin alkuperäinen, Volvon merkki vain hiottu pois ja on varmasti hyvä osa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Mersumies
- Viestit: 2321
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: KK laakerit
Vetolevy voi olla rikki tai rikkoutumassa jolloin alkanut särö aiheuttaa laakerin naputusta muistuttavaa ääntä.jari_w123 kirjoitti: ↑Su 07.03.2021 11:31 Juu, vetolevy on katottu siltä osin kun sitä pääsee näkemään. Ehjältä vaikuttaa, pultit on kiinni eikä pohjaa mihinkään. En mä oikein ite keksi muuta kuin tuon päittäisvälyksen aiheuttaman kevyen koputuksen. En mä muuten tuota miettis mutta kun koputus häviää auton keula alhaalla ja voimistuu kun keula on ylhäällä. Enpä ole tuollaiseen ilmiöön ennen törmännyt
Selvennän asiaa kolmella kuvalla, huomio kannattaa kohdistaa nimenomaan ensimmäiseen kuvaan joka on näkymä vaihteiston puolelta kun vaihteiston irroittaa moottorista. Aivan ehjännäköinen ja siisti osa...
Toisesta kuvasta saa jo hyvän käsityksen...hups...
...ja kolmas kuva varmistaa asian.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: KK laakerit
On se toki mahdollista tuokin. Tässähän on vauhtipyörä ja vetolevy hieman erilaisia jolloin ilman vaihteiston irroitusta on vaikea nähdä tuonne. Vauhtipyörä on valurautaa, pyörän kiinnityspulttien (12kpl) tulee peltinen kolmionmallinen joustava levy johon turbiini kiinnittyy 6kpl m8 pultteja. Levyn ja vauhtipyörän kiinnitys pulttien väliin tulee vielä teräksinen vahvikerengas. Turbiini painaa jonkinverran ja sillä on mahdollisuus liikkua taaksepäin
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Mersumies
- Viestit: 2321
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: KK laakerit
Ok, toivottavasti vika löytyy ja löytyyhän se kun ajaa sen ulos.jari_w123 kirjoitti: ↑Su 07.03.2021 12:41 On se toki mahdollista tuokin. Tässähän on vauhtipyörä ja vetolevy hieman erilaisia jolloin ilman vaihteiston irroitusta on vaikea nähdä tuonne. Vauhtipyörä on valurautaa, pyörän kiinnityspulttien (12kpl) tulee peltinen kolmionmallinen joustava levy johon turbiini kiinnittyy 6kpl m8 pultteja. Levyn ja vauhtipyörän kiinnitys pulttien väliin tulee vielä teräksinen vahvikerengas. Turbiini painaa jonkinverran ja sillä on mahdollisuus liikkua taaksepäin
Re: KK laakerit
Kyllä se sieltä ilmaantuu jos jotain on. Toistaiseksi saa olla näin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: KK laakerit
Itse asiassa pitäisin mahdollisena jopa sellaista, että vähäisen menekin vuoksi ostavat jostain muiden valmistamaa laakeria ja pakkaavat omaan pakettiin.Näyttää vaan pahasti siltä että mitat eivät täsmänneet ja että nuo on valmistettu eri tehtaassa tai eri linjastolla koska ovat erilaiset vaikka valmistaja on sama. Voi olla että näihin vanhempiin autoihin valmistetut tarvike osat on paskoja koska menekki on marginaalinen eikä tarvikevalmistajaa enää kiinnosta tehdä laadukasta tavaraa koska se maksaa enempi
oulaistenliikenne.fi
Re: KK laakerit
Sekin kyllä, laakeriin taustapuolella kuitenkin painettu Glycon oma logo.
auto w123 200D/300DT vm, -81