KK laakerit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tein tuossa vajaa 2 vuotta sitten koneremontin om617 moottoriin. Porattiin ja laakeroitiin, käytin tarviko osia mutta yritin valita osat niin että olisi hyvää merkkiä jolta voisi olettaa laatua. No, sisäänajon jälkeen kovassa ajossa sylinterin nro1 mäntä leikkasi pahoin kiinni. Myös sylinteri nro2 leikkasi. Avasin moottorin uudelleen, syynä leikkaamiseen oli muttavirhe männissä. Männän laki oli hiukan liian suuri jolloin lämmön takia mäntä leikkasi laestaan kiinni. Purkaessa huomio kiinnittyi kk laakereihin joista oli esijännitys hävinnyt kokonaan eli laakerit tippuivat itsekseen pois paikoiltaan. Laitoin tämän leikkaamisen piikkiin sekä sen että ennakko oli 2-3 astetta liian aikaisella. Korjasin moottorin uudestaan, männät vaihtui eri merkkisiin ja kaikki veivit ym tarkistettiin kun noin iso vahinko kävi. Laakerit tietysti tuli taas uudet, Glyco merkkiset mitkä on ennen olleet laatutavaraa. Nyt moottorilla on ajettu noin 10tkm remontin jälkeen. Noin 3tkm sitten huomasin moottorin alakerrasta kuuluvan sivuäänen. Ääni kuuluu vitosen kiertokangen kohdalta öljypohjasta. Ääni on hyvin kevyt, kuin kynnellä koputettais öljypohjaa sisältä. Ääni kuuluu vain kylmänä, alkaa noin 2min käynnistämisen jälkeen. Ääni häviää kun moottorin ajaa kunnolla lämpimäksi. Viikonpäästä irroitan öljypohjan tutkiakseni syyn äänelle. Oma veikkaus on että tarvikelaakereissa on liian pehmeä tausta metalli jolloin lyhyen käytön jälkeen jännitys katoaa ja alkaa liuska liikkumaan kiertokangen silmukassa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti: La 20.02.2021 19:44 Tein tuossa vajaa 2 vuotta sitten koneremontin om617 moottoriin. Porattiin ja laakeroitiin, käytin tarviko osia mutta yritin valita osat niin että olisi hyvää merkkiä jolta voisi olettaa laatua. No, sisäänajon jälkeen kovassa ajossa sylinterin nro1 mäntä leikkasi pahoin kiinni. Myös sylinteri nro2 leikkasi. Avasin moottorin uudelleen, syynä leikkaamiseen oli muttavirhe männissä. Männän laki oli hiukan liian suuri jolloin lämmön takia mäntä leikkasi laestaan kiinni. Purkaessa huomio kiinnittyi kk laakereihin joista oli esijännitys hävinnyt kokonaan eli laakerit tippuivat itsekseen pois paikoiltaan. Laitoin tämän leikkaamisen piikkiin sekä sen että ennakko oli 2-3 astetta liian aikaisella. Korjasin moottorin uudestaan, männät vaihtui eri merkkisiin ja kaikki veivit ym tarkistettiin kun noin iso vahinko kävi. Laakerit tietysti tuli taas uudet, Glyco merkkiset mitkä on ennen olleet laatutavaraa. Nyt moottorilla on ajettu noin 10tkm remontin jälkeen. Noin 3tkm sitten huomasin moottorin alakerrasta kuuluvan sivuäänen. Ääni kuuluu vitosen kiertokangen kohdalta öljypohjasta. Ääni on hyvin kevyt, kuin kynnellä koputettais öljypohjaa sisältä. Ääni kuuluu vain kylmänä, alkaa noin 2min käynnistämisen jälkeen. Ääni häviää kun moottorin ajaa kunnolla lämpimäksi. Viikonpäästä irroitan öljypohjan tutkiakseni syyn äänelle. Oma veikkaus on että tarvikelaakereissa on liian pehmeä tausta metalli jolloin lyhyen käytön jälkeen jännitys katoaa ja alkaa liuska liikkumaan kiertokangen silmukassa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
Tai sitten kanget ovat jo saaneet vaurioita tai kk-pultit venyneet/väärässä momentissa. Miten muuten männät mitattiin kun asennuksessa kuitenkin on varmistettu speksien mukainen välys sylinteriin?

Se laakeriliuska pysyy paikallaan kiertokangen puristamana eikä liiku lukituskynsiensä (jos on, kaikissa ei ole) paikalta jos välykset ovat ok.. Jos pultit eivät purista tarpeeksi, pyörivät mitkä tahansa liuskat tai vaihtoehtoisesti laakeriliuskojen välykset ovat liian pienet tai öljykierto puuteellinen.

Tarkkaa syytä on mahdotonta arvella kun muuttujia on niin paljon.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sitä minäkin oletin että olisi vaurioita tullut myös veiveille. Niin ei kuitenkaan käynyt. Alasilmät mitattiin ja pyöreiksi todettiin. Myös pultit vaihdettiin uusiin. Momentin laitoin juuri niinkuin pitää olla eli muistaakseni 40-50nm+90 aatetta. Laitoin 45nm+90 astetta jos oikein muistan. Männät mitattiin helman mittauskohdasta jossa männän halkaisija on suurimmillaan.
Kasattaessa mittasin laakerivälyksen välysnauhalla, välykset oli justiin toleranssin puolivälissä. Laakerit ei varmasti pyöri pesässään, muuten ääni olisi muuttunut viimeisen 3tkm aikana jolloin huomasin äänen. Se tässä on kummallista kun ääni häviää kun moottori lämpenee kunnolla. Saattaa tulla takaisin jos käy pitemmän aikaa tyhjäkäyntiä tai saattaa olla tulematta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti: La 20.02.2021 21:39 Sitä minäkin oletin että olisi vaurioita tullut myös veiveille. Niin ei kuitenkaan käynyt. Alasilmät mitattiin ja pyöreiksi todettiin. Myös pultit vaihdettiin uusiin. Momentin laitoin juuri niinkuin pitää olla eli muistaakseni 40-50nm+90 aatetta. Laitoin 45nm+90 astetta jos oikein muistan. Männät mitattiin helman mittauskohdasta jossa männän halkaisija on suurimmillaan.
Kasattaessa mittasin laakerivälyksen välysnauhalla, välykset oli justiin toleranssin puolivälissä. Laakerit ei varmasti pyöri pesässään, muuten ääni olisi muuttunut viimeisen 3tkm aikana jolloin huomasin äänen. Se tässä on kummallista kun ääni häviää kun moottori lämpenee kunnolla. Saattaa tulla takaisin jos käy pitemmän aikaa tyhjäkäyntiä tai saattaa olla tulematta.
Tuo saattaisi viitata liian alhaiseen öljynpaineeseen...en nyt oikein muuta keksi. Harva asentaja mittaa noinkin perusteellisesti välykset.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Koitin tehä tämän oikein viimeisen päälle. Ehkä siinä se vika onkin🤔 Öljynpaineetkin on ihan ok, tässähän on mekaaninen mittari. Ehkä jos ihan tarkkoja ollaan, on paineet kuumana ehkä hieman alhaisemmat kuin näissä yleensä. Muistaakseni aiemmin remontoimani 617 oli noin 1,8bar kuumana ja tässä 1,5bar kuumana🤔 Sehän tässä on mielenkiintoisinta kun koputtavaa ääntä ei kuulu kun moottori on kuuma ja öljynpaine alhaisimmillaan. Yleensä väljä veivinlaakeri kolisee pahiten silloin kun moottori on ajettu kuumaksi sekä silloin kun kuormitusta lisätään. Tästä ääni häviää silloin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuntuisi että jos materiaali olisi niin pehmeää että liuska alkaisi liikkumaan paikallaan tulisi melko nopeasti isompikin vaurio eli juurikin liuskat pyörähtäisivät paikaltaan.
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oisko nyt kuitenkin joku muu kuin kk laakerit jotka naputtaa. Se ei kyllä ikinä hiljene lämmetessään.
Jakoketju, suutin ym. Ennemmin epäilisin jotakin muuta kuin laakereita jos paineet pysyy ja kuumana vedossa ei kalkata.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Paljon mahdollista että on joku muu syy ääneen. Kaikki on uusittu, suuttimet uusittu ja kunnossa sekä se että ääni tulee moottorin takaosasta vitosen veivin kohdalta. Turbiiniakin mietin että voiko se tehdä ääntä. Ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka laittaa pykälän päälle eikä ääni kuulu turbiinin ja vetolevyn kohdalta
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Voisiko männän helma olla hiukan väljä sylinteriin niin ääni voisi hävitä lämpimänä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ihan mahdollista on, tämä porattiin 0,01mm väljemmäksi kuin pitää. Tällä tuskin kuitenkaan on merkitystä🤔 Se on kumma kun lohkon kyljestä ei kuulu mitään, vain öljypohjasta ja tietystä kohtaa. Ääni on sellainen pehmeähkö koputus, ei sellainen nakutus mikä kuuluu väljästä männänhelmasta
auto w123 200D/300DT vm, -81
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti: Su 21.02.2021 08:59 Paljon mahdollista että on joku muu syy ääneen. Kaikki on uusittu, suuttimet uusittu ja kunnossa sekä se että ääni tulee moottorin takaosasta vitosen veivin kohdalta. Turbiiniakin mietin että voiko se tehdä ääntä. Ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka laittaa pykälän päälle eikä ääni kuulu turbiinin ja vetolevyn kohdalta
No nyt tuli vihje, "vitosen sylinterin kohdalta". Tästä samasta asiasta tässä samalla sivulla pariin otteeseen maininta toisessa ketjussa eli epämääräinen naputus tässä tapauksessa (esim. epäilty kk-laakeri) voi hyvinkin johtua hajoamassa olevasta vetolevystä joka naputtaa juuri kuin olisi laakerivaurio.
Jos on saatavilla itsellä tai tutuilla jonkinlainen endoskooppi niin voi kurkistella alakautta vetolevyn halkeamia jotka pitäisivät näkyä melko helposti kun tietää mitä etsii.

https://youtu.be/3dZIuRaCo2o

https://www.youtube.com/watch?v=NST5K_bHws0

https://youtu.be/E5h7kCs8sKU?t=63



Minulla on tuolla tallissa käyttöauto, jota tutkittiin edellisten omistajien aikana parissa korjaamossa (mm. merkkiliike) löytämättä mitään vikaa ja itsekin vein merkkiliikkeeseem jossa tutkivat kolme tuntia sormi suussa kunnes hain ja löysin vian itse. Tuo ei enää käynnistynyt silloin.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pitää kahtoa tuokin vielä tarkemmn. Reilun 10tkm sitten oli ehjä kun laitoin paikoilleen. Ääni on paljon pehmeämpi ja pienempi kuin nuissa videoissa. Toki mahdollinen vika on vasta alkamassa joten jos vetolevy on halki, ääni tulee pahenemaan. Suutinputkia löysäämällä ei myöskään koputus muutu miksikään joka toisaalta sekin viittaa ettei vika ole moottorin sisällä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Väljä syöttöpumpun takapäänlaakeri ilmeisesti myös voi pitää vaimeaa kopistavaa ääntä mutta se taitaa olla aikalailla keskellä mosaa?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pumppua on tullut myös kuunneltua, ääni ei tule sieltä. Pumppu kävi tottakai huollossa mynämäellä😎
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Nyt on laakereita hieman vertailtu. Mulla on siis tallessa ex katastrofin jäljiltä Glyco merkkiset tarvike laakerit. Niissä varmaan 2x paksumpi laakerimetalli kuin vanhoissa alkuperäisissä ja siten ohuempi taustametalli. Hankin veholta uudet alkuperäiset laakerit ja niissä myös samallalailla ohuempi pinnoite ja paksumpi taustametalli. Teoriassa tästä seuraa se että kylmässä tarvikelaakeri kutistuu enemmän kuin alkuperäinen kasvattaen siten laakeri välystä ja aiheuttaen lievää kolinaa kylmänä. Voi olla että olen ihan hakoteillä asian kanssa mutta se selviää kun perjantaina saan öljypohjan irti.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Testasin teorian paikkansa pitävyyttä laittamalla laakerit pakastimeen. Molemmat liuskat kutistuivat pakkasessa saman verran eli teoria ei vastannut käytäntöä. No, oli mielenkiintoista kokeilla kuitenkin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä nuo laakerin valmistajat testaa suunnitteluvaiheessa välysten muuttumisen lämpötilan mukaan.
Ota huomioon myös se että laakeri on siellä pesässään että ei se mahdottomia pääse muuttumaan.
Orkkis männät oikea puristuskorkeus? Veivit mutoissaan eli ei ole venähtänyt tai taipunut?
Kampuran pultit ehjiä, sieltä kun joku venähtää niin tulee naputusta joissain tilanteissa, lähinnä vedossa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kaikki on mitattu ennen kasaamista, veivien suoruus tarkistettu, uudet pultit vaihdettu
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Mielenkiintoista lopulta kuulla löytyykö laakereista jotain kun koneen avaat. Mutta... tässähän ei ole kyse mistään "superturbosta"? Eli tuskin sielä nyt on mikään paikka kanki pultit tms. periksi antanut. Kangista varmaan tarkistettu myös yläpäät? Sellainen toki vois olla mahdollista että laakerista olis alkanut kuoriintua laakerimetalli irti... yhdessä edellisessä autossani VW 1.9 tdi koneessa oli käynyt näin... teräs/alumiini liuska ja alumiinit alkas irrota... joka tapauksessa tuollainen kankeen liittyvä kyllä pahenisi aika nopeasti... Ehkä äänen lähde on joki täysin muu. Olikos niin että Cdi koneissa myös runkolaakeriviasta seuraa napsuttava ääni?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti: Ke 24.02.2021 07:00 Testasin teorian paikkansa pitävyyttä laittamalla laakerit pakastimeen. Molemmat liuskat kutistuivat pakkasessa saman verran eli teoria ei vastannut käytäntöä. No, oli mielenkiintoista kokeilla kuitenkin.
Katsoit siis jo vetolevyn..?

Laakerivalmistajia on melko vähän eikä niiden laadusta ole kuulunut ongelmia.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Maastis kirjoitti: Ke 24.02.2021 10:37 Hei

Mielenkiintoista lopulta kuulla löytyykö laakereista jotain kun koneen avaat. Mutta... tässähän ei ole kyse mistään "superturbosta"? Eli tuskin sielä nyt on mikään paikka kanki pultit tms. periksi antanut. Kangista varmaan tarkistettu myös yläpäät? Sellainen toki vois olla mahdollista että laakerista olis alkanut kuoriintua laakerimetalli irti... yhdessä edellisessä autossani VW 1.9 tdi koneessa oli käynyt näin... teräs/alumiini liuska ja alumiinit alkas irrota... joka tapauksessa tuollainen kankeen liittyvä kyllä pahenisi aika nopeasti... Ehkä äänen lähde on joki täysin muu. Olikos niin että Cdi koneissa myös runkolaakeriviasta seuraa napsuttava ääni?

TJ
Juu, saa nähdä mitä sieltä löytyy. Tämähän on ihan perus 300D vapari jota ei ole turbotettu. Kangista on tosiaan tarkistettu yläpäät, niissä ei ollut vikaa 10tkm sitten. Tämä se on jännä kun lämpinä ei ääntä kuulu, kk laakeri yleensä kolisee lämpimänä pahemmin. Cdi koneista ei ole mulla paljoa kokemusta, pitääpä tutkia asiaa. Samanlaiset osat näissä vanhoissakin pyörii moottorin alakerrassa. Onko sulla joku kuvapalvelu tms? Jos laittaisin vaikka wa viestillä videon jonka laittaisit tänne?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

E200kompressor kirjoitti: Ke 24.02.2021 12:47
jari_w123 kirjoitti: Ke 24.02.2021 07:00 Testasin teorian paikkansa pitävyyttä laittamalla laakerit pakastimeen. Molemmat liuskat kutistuivat pakkasessa saman verran eli teoria ei vastannut käytäntöä. No, oli mielenkiintoista kokeilla kuitenkin.
Katsoit siis jo vetolevyn..?

Laakerivalmistajia on melko vähän eikä niiden laadusta ole kuulunut ongelmia.
Ajattelin katsoa ensin öljypohjan sisälle, jos sieltä ei löydy mitään niin sitten vetolevyä tutkimaan. Ääni ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka vaihde on päällä, ei väliä onko R vai D ja tosiaan 10tkm sitten vetolevy oli vielä ehjä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti: Ke 24.02.2021 20:18
E200kompressor kirjoitti: Ke 24.02.2021 12:47
jari_w123 kirjoitti: Ke 24.02.2021 07:00 Testasin teorian paikkansa pitävyyttä laittamalla laakerit pakastimeen. Molemmat liuskat kutistuivat pakkasessa saman verran eli teoria ei vastannut käytäntöä. No, oli mielenkiintoista kokeilla kuitenkin.
Katsoit siis jo vetolevyn..?

Laakerivalmistajia on melko vähän eikä niiden laadusta ole kuulunut ongelmia.
Ajattelin katsoa ensin öljypohjan sisälle, jos sieltä ei löydy mitään niin sitten vetolevyä tutkimaan. Ääni ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka vaihde on päällä, ei väliä onko R vai D ja tosiaan 10tkm sitten vetolevy oli vielä ehjä.

Ok, pulteillahan se öljypohja vaan on kiinni vaikka vetolevyn näkee kyllä ilman purkamistakin...

Tuota, minullakin oli auto ehjä 5000tkm sitten mutta sen jälkeen hajonnut jo kolme kertaa...apulaitteita onneksi vaan.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Endoskoopilla sinne saattaisi jotain nähdä, luukun kautta mistä turbiininpultit irroitetaan näyttää ja tuntuu ehjältä. Se on totta että 10tkm sitten ehjä osa ei välttämättä ole enään ehjä😂😂 Huonoa tuuria pitäis jo olla, vaikkakin sitä mulla on kyllä piisannu.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vika löytyi, kk laakereista esijännitys kokonaan poissa. Vitonen pahin josta siis äänikin kuului. Liuskat tippui itsekseen pois paikoiltaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jari_w123 kirjoitti: Pe 26.02.2021 11:28 Vika löytyi, kk laakereista esijännitys kokonaan poissa. Vitonen pahin josta siis äänikin kuului. Liuskat tippui itsekseen pois paikoiltaan.
Miten se vika ilmenee kun liuskat ovat kiertokankien kansien alla puristuksissa? Sehän on aivan sama millainen esijännitys irtaallaan on.

Oliko laakerimetalli kulunut puhki vaiko liuskat pyörineet kiertokangissa?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Liuskat oli viittävaille pyörähtäneet. Normaalisti välys on tietysti kaulan ja laakerin välissä, nyt välys oli ilmeisesti juuri kylmänä kiertokangen ja laakerin välissä. Aivan pientä jälkeä oli tullut jo kiertokankeen. Huomattavasti enemmän oli uusissa alkuperäisissä esijännitystä kuin tarvikkeissa, ihmekkös tuo kun taustametalli on paksumpi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin joo, olihan laakerin yläpuoliskossa merkkejä kulumisestakin. Keskellä liuskaa sellainen kiillottunut alue. Avattaessa laakerikansia liuskat jäivät kaulan ympärille, yleensä mitä moottoreita olen avannut on vanhoissa paljon ajetuissakin liuskoissa ollut jännitys mikä pitää ne veivissä ja laakerikannessa tiukasti paikoillaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hyvä että avasit ja ei ehtiny tulla isompaa vauriota! Eli tarvike liuskat on vähän "lyhkäisiä"... kyllä niissä pitäis mitoitus olla niin että avaamisenkin jälkeen liuska on aavistuksen pitkä jonka myötä liuskan selkäpuolen ja pesän välillä on tarvittava puristujännitys. Liian pienellä esijännityksellä liuskan taakse pesään alkaa tulla "frettingiä" eli sellaista värinäjälkeä ja materiaalia konkreettisesti irtoaa pinnasta... Pesä itsessään ei juuri halkaisijaltaan pienene pulttien kiristyksen myötä, joskin muoto korjaantuu pyöreäksi, koska samassa momentissa pesä on myös koneistettu.

Tuollainen kiillottuminen liuskan pinnassa ei sinänsä ole vielä varsinaisesti kulumista. Liuskassa on sellainen hyvin ohut matta "tinaflash" kerros joka lähtee ekana suht helposti ja etenkin siitä varren alapuolelta johon suurin voima sytytyspaineesta tulee. Tinaflashin kiillottumisessa näkyy nopeasti myös mahdolliset pesän muotovirheet yms.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: KK laakerit

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Maastis kirjoitti: Pe 26.02.2021 17:45 Hyvä että avasit ja ei ehtiny tulla isompaa vauriota! Eli tarvike liuskat on vähän "lyhkäisiä"... kyllä niissä pitäis mitoitus olla niin että avaamisenkin jälkeen liuska on aavistuksen pitkä jonka myötä liuskan selkäpuolen ja pesän välillä on tarvittava puristujännitys. Liian pienellä esijännityksellä liuskan taakse pesään alkaa tulla "frettingiä" eli sellaista värinäjälkeä ja materiaalia konkreettisesti irtoaa pinnasta... Pesä itsessään ei juuri halkaisijaltaan pienene pulttien kiristyksen myötä, joskin muoto korjaantuu pyöreäksi, koska samassa momentissa pesä on myös koneistettu.

Tuollainen kiillottuminen liuskan pinnassa ei sinänsä ole vielä varsinaisesti kulumista. Liuskassa on sellainen hyvin ohut matta "tinaflash" kerros joka lähtee ekana suht helposti ja etenkin siitä varren alapuolelta johon suurin voima sytytyspaineesta tulee. Tinaflashin kiillottumisessa näkyy nopeasti myös mahdolliset pesän muotovirheet yms.

TJ
Kyllä, ei ole kiillottuminen vaarallista vielä. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että näillä laakereilla oli ajettu 10tkm. Vanhat alkuperäiset laakerit oli käytännössä virheettömät ja niillä oli ajettu 420tkm. Onko sulla mitään kuvapalvelua käytössä että saisi pari videota ja kuvat liuskoista tänne?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin