W202 250D Hävittää tehoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ehdotonehkä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 03.03.2021 13:53

W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja ehdotonehkä »

Elikkä otsikon mukainen kampe vuodelta 97, hävittää tehoja lämpimällä kelillä. Kovemmalla pakkasella toimii normaalisti. Nyt kun kelit on taas lämpimämmät, niin toimii kyllä kylmiltään normaalisti mutta kun alkaa olemaan paikat lämpimät, niin ei jaksa vetää kunnolla. Käyntihäiriöitä tai muuta vastaavaa ei ole. Kun sammuttaa auton pariksi minuutiksi niin toimii taas hetken normaalisti. Onko kellään ollut vastaavaa tai heittää vinkkiä mikä tämän voisi aiheuttaa? Paikallinen korjaaja ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmistettaan nyt vielä, että moottori on siis vapaastihengittävä ?
Kuinka paha on kun "ei jaksa vetää kunnolla", siis tyyliin kaasu pohjassa kuuttakymppiä vaiko vaan laiskempi kuin normaalisti ?
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos ahdettu jota kuvauksen perusteella voi epäillä niin oireet kulostaa täsmälleen samoilta kuin mulla oli kun pakokaasunkierrätystä yritin torpata. Kaikki menee niin kauan hyvin kun mosan lämpö pysyy alle "kierrätyslämpötilan". Ts kun mosa on kylmä niin kierrätystä ei edes aloiteta eikä siten kierrätyksen peukalointi haittaa ahtamista. Kun kierrätys alkaa ja järjestelmä haistaa peukaloinnin ni ahtaminen loppuu siihen ja siihen loppuu vedotkin. Mulla tekin kans samaa kun sammutti eli hetkn pelasi ja taas lusikka nurkkan.

Itte päättelin niin että ainoa paikka mistä se voi peukaloinnin haistella on ilmamassamittari? Siihenhän ei passaa koskea esim. tyyliin et pistää sen pakkoauki.

Mullahan on W124 mutta alipaineohjattu hukkaportinkello joita ne taitaa W202:sessakin olla? Ja mielestäni jossain kohtaa tein johtopäätöksiäkin aiheesta että loppusarjan 124 ja alkupään 202 ovat yllättävän liki toisiaan nuilta osin? Muistanko väärin sen että se sama Denson palikkakin (joka ahtopainetta mittaa) on sama?

Olikos tuossa W202 mosassa rivisyöttöpumppu samalleen kuin 124:ssakin? Jos on rivipumppu niin oliko kaasupedaali vielä vaijerivälitteinen pumpulle asti vai joko oli sähköinen?

Jos on ahdettu ja oireen syy siinä että pakokaasujenkierrätystä on peukaloitu niin semmonen ero 124:seen on että 124:n ecua saa huijattua luulemaan mosalämmön muuksi kuin mitä se oikeasti on ja siten pakokaasukierrätyksen torppaus ei vaikuta ahtamiseen. (on siis ihan oma anturi kierrätyslämpötilanvalvontaa varten) W202:ssa tilanne taitaa olla eri koskapa siinä ei taida olla erillistä anturia samalleen ja siis huijaaminenkaan ei onnistu?

Ainoaksi vaihtoehdoksi siis jäisi se että palauttaa kierrätyksen alkuperäiseksi ja sit vaan pesee imusarjan ja imukanavat tyyliin 100t km välein? Tai no,,, Jos moottorilämömittari saa näyttää nollaa aina vaan? Meinaan epäilen että 202:ssa tuo olisi saatettu tehdä noin? Mutta sit pitäisi olla erillinen mittari joka kertoo moottorin oikean lämpötilan? No nämä on ihan pelkkiä arvauksia mutta helpo olisi kyllä koittaakin jos vaan se anturi on saapusoilla?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lisätääs vielä sellainen että on ahdettu mutta pakokaasunkierrätykseen ei ole koskettu mutta silti kadottaa tehot (ts. loppuu ahtaminen kun sitä kaivattaisiin)

124:ssa jossa on alipaineohjattu hukkis niin vika ahtamattomuuteen voi olla uskomattoman monessa eri kohtaa tai näin minä aiheen tulkitsin kun tuota silloin perkasin enempikin.

Eli 124:ssa
*Rinkimittarin täytyy toimia
*YJ -rele täytyy olla kunnossa
*s-pumpun sisällä oleva liukuvastus täytyy olla kunnossa ja sen sähkötökkeli siis kiinni pumpussa
*Se Denson ahtopainepalikka täytyy olla kunnossa ja johdot ehjät
*Ilmamassamittari täytyy olla kunnossa
*kaikki alipainekalvot jotka kierrätykseen liittyy ja niitten kumiletkut eikä letkut saa olla tukkeessakaan
*Ahto tai imuvuotoja ei saa olla (ihan pieniä varsinkaan ahtovuotoja ei taida huomata mutta imuvuoto ohi massamittarin on pahasta)
*Mittariston takana Hal -anturi täytyy toimia
*Niin ja se läppä mikä on imukanavassa ni sen täytyy toimia

Nuo nyt ainakin. Niin tulkitsin että jos yksikin nuista temppuilee tai ei ole kunnossa ni kun ECU huomaa yrittäessään kierrättää ni siihen loppuu ahtaminen.

Mähän koitin vaikka mitä ja aina jos jotain vaikka kuin pienen jutun teki ni siihen loppu. Sehän näytti tosissaan sille ettei kierrätystä saa torpatuksi ennen kun älysin just tuon et niin kauan kun mosa on kylmä ni ei välitä mitään. Sit keksin lääkkeen ja nyt on sit pakosarjasta se impupuolelle tuleva putki tukittu ni ei paskaa imusarjaa eikä imukanavia ja ahtaminen toimii kuten kuuluu. EIkä ole sitä jatkuvaa alipainetta imukanavassa tasaista nopeutta ajettaessa :wink:
ehdotonehkä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 03.03.2021 13:53

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja ehdotonehkä »

Joo jäi mainitsematta erikseen, eli on vapaasti hengittävä. Ja joo, menee vaan normaalia laiskemmaksi, mutta kulkee muuten normaalisti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokeile lukita imupuolella oleva läppä jollain auki-asentoon, jos se jostain syystä oikkuilee.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: To 04.03.2021 19:21 Kokeile lukita imupuolella oleva läppä jollain auki-asentoon, jos se jostain syystä oikkuilee.
Juuri näin! Tuo läppähän on siinä paosarjasta nousevaa putkea yhdistävässä osasa joka on kiinni osassa joka on imuputken välissä. Liki m-öljyn tikkua ainakin 606:ssa ja varmaan 5 pyttyisessäkin?

Imusarjassa siinä kanteen menevisä imuputkia yhdistävässä osassa ainakin 606:ssa on toinenkin läppä. Sen käyttökalvo on alapuolella ja ei siis näy muuta kuin peilillä. Sen toiminta/tarkoitus on mulle hiukan auki. Eli se läppä ilmeisesti muuttaa asentoa silloin kun moottorilla jarrutetaan vauhtia. Joskus sitä tutkailin hiukan tarkemminkin ja sellainen muistikuva jäi että se jakaa 123 ja 456 sylinterit toisistaan erilleen normiajossa ja sitten moottorijarrulla avaa eikä siis vaikuttaisi ilmansaantiin? Joku varmana tietää tarkemminkin tuon läpän tarkoituksen ja onko tuota läppää 605:ssa?

Olikos tässä sit sähköohjattu syöttöpumppu? Jos on ni saattaa ainoa vaihtoehto olla se että etsi vian pakokaasunkierrätyssysteemistä meinaan sille tuo jokatapauksessa vaikuttaisi? Ne kalvot nyt on helpo yksitellen testata ihan vaikka itte imemällä. Sit ne kumiletkut että ovat ehjiä ja paikoillaan. Muista nyt että miten se oli kun apparinpuolen ajovalopolttimoa vaihtaa 124:seen? 202:ssa saattaa tuo osasto olla vapaanakin ohjausletkuista?
ehdotonehkä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 03.03.2021 13:53

Re: W202 250D Hävittää tehoja

Viesti Kirjoittaja ehdotonehkä »

ehdotonehkä kirjoitti: Ke 03.03.2021 14:24 Elikkä otsikon mukainen kampe hävittää tehoja lämpimällä kelillä. Kovemmalla pakkasella toimii normaalisti. Nyt kun kelit on taas lämpimämmät, niin toimii kyllä kylmiltään normaalisti mutta kun alkaa olemaan paikat lämpimät, niin ei jaksa vetää kunnolla. Käyntihäiriöitä tai muuta vastaavaa ei ole. Kun sammuttaa auton pariksi minuutiksi niin toimii taas hetken normaalisti. Onko kellään ollut vastaavaa tai heittää vinkkiä mikä tämän voisi aiheuttaa? Paikallinen korjaaja ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata.
Vastaa Viestiin