Sprinter 313 vm03 vikatila

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Haka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 06.03.2021 10:03

Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja Haka »

Terve. Tuli viikko sitten hommattua tuollainen Sprintteri ja meidän yhteis taival ollut aika takkuisa. Ensi sammui ajosta eikä startannut. Syy oli ecun katkos ja korjaantui maadoituksien putsaamisella. Samalla vaihdoin uuden sulakerasian kun niissä on ollut ainakin edellisissä ongelmaa mitä noita on ollut. Nyt on vikatilassa ja antaa vuoron perään vikakoodia P1470-016 ja P1403-032. Nämä kun nollaa niin välillä ajossa tulee vaan jompi kumpi tai sitten molemmat. Olen nyt käynyt läpi alipaineletkut, vaihtanut kuormituspainesäätimen ja tarkistanut tämän johdot. Johdoissa en usko vian olevan meinaan kun ottaa johdon irti niin siitä tulee heti oma vikansa testeriin. Seuraavaksi ajattelin käydä egr:n kimppuun että onko sitä yritetty tukkia vai onko vaan jumissa. Jotenkin tuntuu nyt siltä kun oli se ecun maadoitus ongelma että sen kun sai kuntoon niin vikaa tulee vian perään ja yhden kun korjaat tulee toinen. Niin ja Map ja Maf anturit käytin toisesta toimivasta autosta eikä muuttanut tilannet ollenkaan. Hehkuissa on kans ongelmaa mutta ei minun mielestäni ole yhteydessä vikatilaan? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Ajattelin nyt kirjoitella tänne jos sais vinkkejä kun on täs viikon aikana jo alkanut tuntua että oliko tämä se viimeinen mersu joka tuli hommattua :shock:
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja amatoori »

18 vuotta vanha auto.. Tuossa kohtaa alkavat vaatimaan jo peruskorjausta.

Stariin kiinni ja sitten tutkimaan mittausarvoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Haka kirjoitti: La 06.03.2021 10:26 Terve. Tuli viikko sitten hommattua tuollainen Sprintteri ja meidän yhteis taival ollut aika takkuisa. Ensi sammui ajosta eikä startannut. Syy oli ecun katkos ja korjaantui maadoituksien putsaamisella. Samalla vaihdoin uuden sulakerasian kun niissä on ollut ainakin edellisissä ongelmaa mitä noita on ollut. Nyt on vikatilassa ja antaa vuoron perään vikakoodia P1470-016 ja P1403-032. Nämä kun nollaa niin välillä ajossa tulee vaan jompi kumpi tai sitten molemmat. Olen nyt käynyt läpi alipaineletkut, vaihtanut kuormituspainesäätimen ja tarkistanut tämän johdot. Johdoissa en usko vian olevan meinaan kun ottaa johdon irti niin siitä tulee heti oma vikansa testeriin. Seuraavaksi ajattelin käydä egr:n kimppuun että onko sitä yritetty tukkia vai onko vaan jumissa. Jotenkin tuntuu nyt siltä kun oli se ecun maadoitus ongelma että sen kun sai kuntoon niin vikaa tulee vian perään ja yhden kun korjaat tulee toinen. Niin ja Map ja Maf anturit käytin toisesta toimivasta autosta eikä muuttanut tilannet ollenkaan. Hehkuissa on kans ongelmaa mutta ei minun mielestäni ole yhteydessä vikatilaan? Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Ajattelin nyt kirjoitella tänne jos sais vinkkejä kun on täs viikon aikana jo alkanut tuntua että oliko tämä se viimeinen mersu joka tuli hommattua :shock:
Oliko ECU:un liitimet missä kunnossa,
mitä oli noiden koodien selitet textit ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2733
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ecu kun on siellä kojelaudan alla ja jos tuulilasi vuotaa, niin valuttaa vettä sinne ecu:n päälle ja sehän taas aiheuttaa kaikkea jäynää
Näin kävi omassa -05 mallisessa huolimattoman lasinvaihdon jälkeen.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Haka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 06.03.2021 10:03

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja Haka »

P1470-016 Charge pressure control- Charge pressure is too low.
P1403-032 Exhaust gas recirculation- Exhaust gas recirculation rate is too low.

Ja tosiaan nuo kun kuittaa pois ja koeajaa niin voi tulla vain toinen noista koodeista.

Ecun liittimet ja johtosarja tuli käytyä silloin läpi kun ei lähtenyt käyntiin ja niistä en löytänyt mitään muuta kun sen maadoitus ongelman silloin.

Auto on tosiaan ollut mulla viikon niin en tiedä onko tuulilasi sitten joskus vuotanut mutta mitään merkkejä siitä ei kyllä ole. Nyt ei ole ainakaan vuotanut.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Haka kirjoitti: La 06.03.2021 11:10 P1470-016 Charge pressure control- Charge pressure is too low.
P1403-032 Exhaust gas recirculation- Exhaust gas recirculation rate is too low.

Ja tosiaan nuo kun kuittaa pois ja koeajaa niin voi tulla vain toinen noista koodeista.

Ecun liittimet ja johtosarja tuli käytyä silloin läpi kun ei lähtenyt käyntiin ja niistä en löytänyt mitään muuta kun sen maadoitus ongelman silloin.

Auto on tosiaan ollut mulla viikon niin en tiedä onko tuulilasi sitten joskus vuotanut mutta mitään merkkejä siitä ei kyllä ole. Nyt ei ole ainakaan vuotanut.
Tarkistanut että ei ole ahtovuotoja missään
vika siis oli jo autossa ostaessa vai tuliko se heti hankinnan jälkeen ja jos tuli niin oliko tilanen millainen
mikäs se tämä kuormituspainesäädin on

E: noissa vika koodeishan ei tuolaiseeen mitenkään vittaa niin oliko aiemin enemän koodeja missä tuo oli
vaikka muistin mukaaan tuolaista ei sprinterissä ole
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Haka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 06.03.2021 10:03

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja Haka »

Joo anteeksi tulkitsemis virheeni virallisesti ahtopaineen säädin/alipaine solenoidi en enää muista millä kaikilla nimillä kukin on kutsunut en ole asiantuntija. Mutta joo ahtovuotoja ei ole. Egr on kunnossa. Ilma, Rail ja Ahto arvot ovat viturallaan testerin mukaan. Luulen että palaan tutkimaan vielä sen maffin toimivuutta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Haka kirjoitti: La 06.03.2021 17:26 Joo anteeksi tulkitsemis virheeni virallisesti ahtopaineen säädin/alipaine solenoidi en enää muista millä kaikilla nimillä kukin on kutsunut en ole asiantuntija. Mutta joo ahtovuotoja ei ole. Egr on kunnossa. Ilma, Rail ja Ahto arvot ovat viturallaan testerin mukaan. Luulen että palaan tutkimaan vielä sen maffin toimivuutta.
Eipä tuossa mitään mutta mutta tulee helposti asiavireihtä kun pohditaan jotain semoista mitä ei ole,
Tutki myös että ilmamassamittarin ja turbon välillä ei ole vuotoa,
jos nuo kaikki on v rallaan niin voisi singnali jänitte vuota jotain kautta ristiin
kokeile niin että katsot ne arvot kun auto ei käy sitten irotelle yhden vuoron perään samall katsoo miten arvot reagoi

niin ja olikos se vika jo alusta asti ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Haka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 06.03.2021 10:03

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja Haka »

Auto ei ollut vikatilassa kun hain sen. Ensimmäinen vika oli että auto nyykähti pari kertaa ja sitten meni vikatilaan. Koodeja ei keritty lukemaan ennenkuin nyykähti taas pari kertaa ja sitten sammui kokonaan. Kun maavian korjasin ja sain auton käyntiin ja ecuun yhteyden oli auto valmiiksi vikatilassa. Abs ei toiminut ne ajoin testerillä läpi ja opetin rattiakselin asennon uudestaan niin sai absi vian pois. Mielessä on myös käynnyt onko maavika voinut hajottaa ecun? Ilmamassamittari on tarkastettu samoin sen johdon mittasin. Tuon egr tarkastuksen ja putsauksen jälkeen on enää tullut vaan sitä p1470-016 koodia kun oon testilenkkiä ajannut. Ahtopaineen tunnistin anturin putsasin melkeen heti ensimmäisenä mut täytyy varmaan sen toiminta viel varmistaa. Tutkin nyt vielä kerran onko mahdollisia ahtovuotoja ja samoin sen turbon ja ilmamassa mittarin välin.
Haka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 06.03.2021 10:03

Re: Sprinter 313 vm03 vikatila

Viesti Kirjoittaja Haka »

Noniin nyt rupee vikatilat helpottamaan. Imuletkussa oli klemmareiden vieressä halkeemia. Sen vaihdettua auto rupesi toimimaan hetken aikaa. Muutaman päivän ajelun jälkeen vikatila tuli taas muistuttamaan läsnäolollaan ja sama koodi p1470-016 mutta sillä erolla että vikatila tuli vaan 4 ja 5vaihteella kun enemmän oli rasitusta. Nyt näyttää siltä että toinen katalysaattori joka on auton alla oli tukossa. Sen "korjattuani" olen nyt ajellut reilu 100km ilman ongelmia.
Vastaa Viestiin