B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyseessä B Mersu 200 d 4matic. Vm 2015 aj. 84 000km
Vaimo soitti että Mersu hyytyi kesken ajon töistä tullessa. Menin katsomaan mikä mättää Mersussa.
Yritin käynnistää autoa, mutta kävi juuri ja juuri tyhjäkäyntiä. Alkoi v..ttaa...tällaisiako nyky Mersut on, pysähtelevät miten sattuu. Aina on Mersut tuonut kotiin. On ollut Tojotia, Mitsuja,Pösöjä...niitä on saanut vedellä ja trailerilla kuskata. Mutta Mersuja ei ole tarvinnut ennen tätä. Mutta kertahan se on ensimmäinenkin.

Onneksi on Mobilo turva voimassa, soitin Mersun huoltoon ja hommasivat kyydin Joensuuhun Hartikaiselle. Pelko perseessä odottelin mitä siellä on hajalla ja paljonko kustantaa. Diagnoosina oli ahtopaine liian matala, ei raja arvoissa. Silmämääräisen tutkimisen jälkeen todettu ahtoputkiston olevan ehjän. Asentaja otti ahtoanturin irti, joka oli märkä vedestä !!! Kuivauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen kaikki pelasi normaalisti.

Keskustelin huollon miehen kanssa syytä ahtoanturin märkyyteen. Kertoi että vähäpäästöiset moottorit käyvät sen verran viileänä että kondessi vettä alkaa kertyä välijäähdyttäjään, varsinkin pakkaskelillä ja lyhyessä ajossa. No pari päivää ennen pysähtymistä ajettiin 1000 km päivä reissu pakkasen vaihdellessa -6 ja -25 asteen välillä. Joten olisi kuvitellut välijäähdyttimen olevan kuiva. Mutta ei näemmä.
Ratkaisuksi sanoivat että maski suoja välijäähdyttimen eteen, saattaa auttaa tai ei.....

Nyt herää kysymys, onko välijäähdyttimen veden kerääminen miten yleinen vaiva ???? Ja kannattaisiko porata 2 mm reikä välijäähdyttimen pohjaan mistä vedet valuisi ulos ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

HMK kirjoitti: La 06.03.2021 23:20 Kyseessä B Mersu 200 d 4matic. Vm 2015 aj. 84 000km
Vaimo soitti että Mersu hyytyi kesken ajon töistä tullessa. Menin katsomaan mikä mättää Mersussa.
Yritin käynnistää autoa, mutta kävi juuri ja juuri tyhjäkäyntiä. Alkoi v..ttaa...tällaisiako nyky Mersut on, pysähtelevät miten sattuu. Aina on Mersut tuonut kotiin. On ollut Tojotia, Mitsuja,Pösöjä...niitä on saanut vedellä ja trailerilla kuskata. Mutta Mersuja ei ole tarvinnut ennen tätä. Mutta kertahan se on ensimmäinenkin.

Onneksi on Mobilo turva voimassa, soitin Mersun huoltoon ja hommasivat kyydin Joensuuhun Hartikaiselle. Pelko perseessä odottelin mitä siellä on hajalla ja paljonko kustantaa. Diagnoosina oli ahtopaine liian matala, ei raja arvoissa. Silmämääräisen tutkimisen jälkeen todettu ahtoputkiston olevan ehjän. Asentaja otti ahtoanturin irti, joka oli märkä vedestä !!! Kuivauksen ja vikamuistin nollauksen jälkeen kaikki pelasi normaalisti.

Keskustelin huollon miehen kanssa syytä ahtoanturin märkyyteen. Kertoi että vähäpäästöiset moottorit käyvät sen verran viileänä että kondessi vettä alkaa kertyä välijäähdyttäjään, varsinkin pakkaskelillä ja lyhyessä ajossa. No pari päivää ennen pysähtymistä ajettiin 1000 km päivä reissu pakkasen vaihdellessa -6 ja -25 asteen välillä. Joten olisi kuvitellut välijäähdyttimen olevan kuiva. Mutta ei näemmä.
Ratkaisuksi sanoivat että maski suoja välijäähdyttimen eteen, saattaa auttaa tai ei.....

Nyt herää kysymys, onko välijäähdyttimen veden kerääminen miten yleinen vaiva ???? Ja kannattaisiko porata 2 mm reikä välijäähdyttimen pohjaan mistä vedet valuisi ulos ?
Se reiän poraaminen ei talvella auta kun se jäätyy umpeen. Ylipäätään reikien porailu moottoritilaan ei ole oikein viisasta. Helpompaa on ostaa auto joka toimii ettei tarvitse tehdä purkkapatentteja.

Meillä on kaksi turbodieseliä ja yksi ahdettu bensakone eikä niistä mikään ole jäätynyt vaikka ajomatkat ovat pääsääntöisesti 10km - 15km.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Ottamatta nyt kantaa onko tämä yleista mersujen kanssa niin tuo huoltomiehen teoria ei ainakaan omaan järkeeni käy... eikös se pitäisi mennä ennemminkin toisinpäin, että tarvitaan jäähdyttimen sisälle lämmintä ja kosteaa ilmaa jota sitten jäähdytetään kylmällä ajoviimalla niin sitte ahtoilman jähtyessä kosteuskin tiivistyy... mutta joo, isot/tehokkaat välijäähdyttimet niin tiivistyyhän sitä ja mahtoikohan juuri tarkoittaakin että käy kylmänä tätä.... Sen verran olen kuullut että sprintereissä joissa kaasuläppä on sielä koneen vieressä ihan alhaalla ja saattaa alkaa takuta niin voi olla ihan vesiöljymöhnäisiä... se kaiketi myös ahtoilmasta tiivistynyttä vettä.

Klonksvageneista tästä aheesta tuli lueskeltua kun ex "pomminvarmana" pitämäni 1.9 dieseli sylkäisi 178tkm ajettuna kiertokangen lohkosta ulos... Yksi teoria mihin löytyi paljon viitteitä netistä niin keskusteluista kun ihan autolehtien artikkeleistakin oli, että juuri 5 sarjan golfissa on onnistuttu mitoituksen kanssa juuri niin että kosteus tiivistyy sopivissa kelioloissa. Samalla on onnistuttu myös siinä että kone hörppää tämän tiivistyneen veden sylintereihin ja voi aiheutta kovankin vesi-iskun. Siitä voi kiertokanki saada kipiää ja väsyä sitten tuhansien seuraavien kilsojen saatossa. Näihin ilmeisesti jotkut poraili reikiä.... kun purin koneen niin huomasin että jokaisen sylinterin laakeriliuskasta puuttui centin kolikon kokoinen pala laakerimetallia juuri siltä kohdalta joka rasittuu sytytyspaineen alla... eli hajoamisen syy oli vesi-iskun sijaan kuitenkin todennäköisemmin kustannussäästö. Alumiinilaakeri jossa alumiini alkoi irrota teräsrungosta. Mahdollisesti vaikuttavana tekijänä hentoinen kiertokanki joka pääsee vähän elämään...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

T5 ja R 850 Volvossa oli mulla samaa vikaa että cooleri jääty tukkoon. Auto oli kuin keuhkotautinen, joku 15km mentiin hissukseen kunnes lämpes ja "taivas aukesi"
Pidin pahvia coolerin edessä silti näin silloin tällöin kävi.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja dealer »

EIvät uutta anturia vaihtaneet ? EIvät varmaan coolerista jäätä ja vettäkään poistaneet. Tuskin kovin pitkään toimii ennen seuraavaa vikatilaa, jos näin.
oulaistenliikenne.fi
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

sanoisin että lähes kaikilla nykyautoilla niin bensa kuin diesel on talvella aina vaara siihen veden kerääntymiseen välijäähdyttimeen. Eikä se ongelma nimenomaan tule lyhyessä ajossa vaan sellaisessa maantieajossa jossa viima on riittävän kylmä pudottamaan jäähdyttimessä veden pois ilmasta ja jäädyttämään sen. voi tapahtua esim -10 nessä maantienopeudessa hyvin ja vaikka kertymä on hidasta niin maantiellä aikaa on. 10km pikku ajot ei sitä helposti tee koska viimaa ei ole riittävän pitkiä aikoja.

Se huomaako moni sitä että välijäähdytin vähän jäätyy sisältä, ei huomaa. ja useimmiten vesi sitten poistuu myöhemmin huomaamatta

maskipeittoa kannattaa käyttää ja sellaista joka nimenomaan on välijäähdyttimen edessä. sitä voi pitää vaivalloisena laittaa kerran talvessa, mutta itse pitäisin mahdollista täydellistä moottorituhoa tai tielle jäämistä isompana vaivana, joten laiskan valinta pitäisi aina olla laittaa se suoja.
W212 E350cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nurmituomas kirjoitti: Su 07.03.2021 09:31 sanoisin että lähes kaikilla nykyautoilla niin bensa kuin diesel on talvella aina vaara siihen veden kerääntymiseen välijäähdyttimeen. Eikä se ongelma nimenomaan tule lyhyessä ajossa vaan sellaisessa maantieajossa jossa viima on riittävän kylmä pudottamaan jäähdyttimessä veden pois ilmasta ja jäädyttämään sen. voi tapahtua esim -10 nessä maantienopeudessa hyvin ja vaikka kertymä on hidasta niin maantiellä aikaa on. 10km pikku ajot ei sitä helposti tee koska viimaa ei ole riittävän pitkiä aikoja.

Se huomaako moni sitä että välijäähdytin vähän jäätyy sisältä, ei huomaa. ja useimmiten vesi sitten poistuu myöhemmin huomaamatta

maskipeittoa kannattaa käyttää ja sellaista joka nimenomaan on välijäähdyttimen edessä. sitä voi pitää vaivalloisena laittaa kerran talvessa, mutta itse pitäisin mahdollista täydellistä moottorituhoa tai tielle jäämistä isompana vaivana, joten laiskan valinta pitäisi aina olla laittaa se suoja.
B-relluista jotain vastaavaa kuulunut mutta eikös tämä ollut vielä mersun tekemällä moottorilla?

Omassa autossa yksi pahvi siellä ratin takana :oops: mutta varmaan pitäisi laittaa toinen coolerin eteen.
1tumppi kirjoitti: Su 07.03.2021 08:55 T5 ja R 850 Volvossa oli mulla samaa vikaa että cooleri jääty tukkoon. Auto oli kuin keuhkotautinen, joku 15km mentiin hissukseen kunnes lämpes ja "taivas aukesi"
Pidin pahvia coolerin edessä silti näin silloin tällöin kävi.
Suositteletko siis sähkövatkainta? :wink: Ei jäädy cooleri.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: B-Mersu jätti tielle. Ihme vika

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä tämä ihan Mersun oikealla moottorilla on. Kaveri huollossa puhui ettei tämä uutta heille ole, uudemmissa Vitoissa olisi ollut samaa ongelmaa.

Reijän poraamisesta coolerin pohjaan on kokemusta kun turbotin G Mersun. Muistaakseni 2 mm reikä poisti sinne kertyvän öljymoskan nätisti ulos. Luulisi myös vedenkin lähtevän ahtopaineen voimasta sinne minne se kuuluukin. :wink:

No ostin kuitenkin ihan merkkikohtaisen maskisuojan. Pitää asennella paikalleen kun nuo pakkaset tuntuu taas kiristyvän :wtf:
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin