W221 500 -12 E85

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hei,
Kyselen mahdollisia kokemuksia, tietoja ja ajatuksia liittyen E85:n käyttöön.
Tapaus on M278 moottorilla varustettu W221 vuosimallia -12.

Käyttöohjekirjassa kielletään yksiselitteisesti E85:n käyttö, enkä sitä kylmiltään sinne meinannut laittaakkaan. Mutta ajatus sen käyttämisestä kiinnostaa, ja ekohenkistä puolisoakin saisi miellytettyä :D

Minulla on kokemusta etonolisoftatuista (9000) Saabeista ja tehtaan uudemmista biopowereista, joten perusteet ovat hallussa.

Mutta siis, onko täysin mahdoton keikka? Eli edellyttäisi kajoamista moottorin sisuksiin, bensalinjojen vaihtoa tms.

Vai olisiko mahdollista jonkin yksittäisen osan vaihtamalla, softaamalla ym. pienellä säädöllä?

Merkkiriippumattomia lisäboxeja myydään toki netissä, mutta suoraan sellaista en lykkäisi kiinni.
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Henkka #2283 kirjoitti: Ke 24.03.2021 15:44 Minulla on kokemusta etonolisoftatuista (9000) Saabeista ja tehtaan uudemmista biopowereista, joten perusteet ovat hallussa.
Tuossahan vastasit itselles. Softatuista, kuten ne kuuluukin olla.

Jokin kotimainen huijausboksi
https://eflexfuel.fi/
Mercedes-Benz S 500 4.7 (320 kW, 429 hv) M278.932 / M278 DE 46 LA / "CGI"Yhteensopivuus tulossa loppuvuodesta 2021. (Polttoaineen suoraruiskutus)
Viimeksi muokannut Sprinter99, Ke 24.03.2021 16:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sprinter99 kirjoitti: Ke 24.03.2021 16:05
Henkka #2283 kirjoitti: Ke 24.03.2021 15:44 Minulla on kokemusta etonolisoftatuista (9000) Saabeista ja tehtaan uudemmista biopowereista, joten perusteet ovat hallussa.
Tuossahan vastasit itselles. Softatuista, kuten ne kuuluukin olla.
Juu kiitos.

Entä rautapuoli, polttoainelinjan sopivuus etanolille, moottorin osien kesto ym.
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Eflexfuelilla on hyvänä puolena etanolianturi jonka ansiosta voi tankata vaikka pelkkää bensaa jos muuta ei ole saatavilla.
Vakio suuttimilla isompi tarvittava määrä onnistuu vain suihkutusaikaa lisäämällä, jonka tämä "huijausboksi" tekee.
Nämä vanhat -06 asti saa rekisteriotteeseenkin muutoskatsastuksella.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja pathenkilö »

Ihan vaan mielenkiinnosta Jari kattelin että sulla on eFlexfuel muutos,
oletko tarkastanut tankkaamalla paljonko on kulutuksen nousu e85 vs normi 95 onko se lähelle sen 30%?

itelläkin S500 bensa ja jos nousu on luokkaa 20-30% niin muuteksessa ei ole mitään järkeä...

jos nyt ajelee 15l/100km kulutuksella mikä näyttää ainakin w220 4matic ässässä olevan aivan normi niin

95bensa 15 litraa x 1,7€/l = 25,50€ /100km kustannus

E85 18,75 litraa x 1,23€/l = 23€ / 100km kustannus (tämä siis laskettu 25% kulutuksen nousulla)

säästö on aika onneton ....muutama kymppi kuussa , näillä laskelmilla
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Nyky hinnoilla näin on joo, se on 25-30% nurkilla.
Ennen tuli isojakin säästöjä, en tiedä miksi RE85 nousee kauheeta vauhtia jos joku öljyn hinta nousee.
En ainakaan aja pelkällä fossiilisella.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja sitä ruiskutus aikaa ei sitten voi jatkaa loputomiin ei millään boxsilla eikä ohjelmasta
yhtenän syynä se että "aika ikkunan" ohi tapahtuva ruiskiminen on ruiskimista suoraan hukaan
muitakin ei toivotuja vaikutuksia sillä on
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja pathenkilö »

Jari Nysten kirjoitti: To 25.03.2021 16:15 Nyky hinnoilla näin on joo, se on 25-30% nurkilla.
Ennen tuli isojakin säästöjä, en tiedä miksi RE85 nousee kauheeta vauhtia jos joku öljyn hinta nousee.
En ainakaan aja pelkällä fossiilisella.
joo niin se näyttää että ei enää kannata...öljynvaihtovälit tihenee yms....
eli jos ei meillä v8 -miehillä perse kestä ajella nii siirtyy suosiolla dieseliin :D
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sprinter99 kirjoitti: Ke 24.03.2021 16:05
Henkka #2283 kirjoitti: Ke 24.03.2021 15:44 Minulla on kokemusta etonolisoftatuista (9000) Saabeista ja tehtaan uudemmista biopowereista, joten perusteet ovat hallussa.
Tuossahan vastasit itselles. Softatuista, kuten ne kuuluukin olla.

Jokin kotimainen huijausboksi
https://eflexfuel.fi/
Mercedes-Benz S 500 4.7 (320 kW, 429 hv) M278.932 / M278 DE 46 LA / "CGI"Yhteensopivuus tulossa loppuvuodesta 2021. (Polttoaineen suoraruiskutus)
Kiitos! En tuota ollutkaan bongannut. Pitää seurata tilannetta :)
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

CDI203 kirjoitti: To 25.03.2021 16:40 Ja sitä ruiskutus aikaa ei sitten voi jatkaa loputomiin ei millään boxsilla eikä ohjelmasta
yhtenän syynä se että "aika ikkunan" ohi tapahtuva ruiskiminen on ruiskimista suoraan hukaan
muitakin ei toivotuja vaikutuksia sillä on
Joo ilmeisesti nämäkin ketjuun linkatut boxit ovat juuri noita järjestelmää naruttavia? Eli lienee käytännössä enemmän tai vähemmän harmillisia vaikutuksia yhteen sun toiseen osa-alueeseen.

Onkohan Mersu tehnyt Eurooppa-autoihin tehdaslähtöisiä etanoliasennuksia? Amerikassa näitä lienee ainakin on.
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Nuo raha-asiat ovat suhteellisia. Heivasin edellisen dieselin, kun ei huvittanut olla jatkuvassa epävarmuudessa ja rahanmenossa adblue-himmeleiden kanssa. Ja viimeisimmän moottorinohjauspäivityksen jälkeen tuntui kulutus huomattavasti nousseen.

Tätä etanolihommaa en kysele rahan takia, vaan kun en enää jaksaisi sitä jatkuvaa kitinää fossiilisten polttoaineiden pahuudesta ja käyttämisestä.

Sinänsä tuolla käyttökulkineella (500) pääsee aika suhteellisen kohtuullisiin noin 10-12 litran kulutuksiin satasella ysikasia käyttämällä. AMG hörppii noin 14-16 satasella.
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Henkka #2283 kirjoitti: Pe 26.03.2021 11:30 Nuo raha-asiat ovat suhteellisia. Heivasin edellisen dieselin, kun ei huvittanut olla jatkuvassa epävarmuudessa ja rahanmenossa adblue-himmeleiden kanssa. Ja viimeisimmän moottorinohjauspäivityksen jälkeen tuntui kulutus huomattavasti nousseen.

Tätä etanolihommaa en kysele rahan takia, vaan kun en enää jaksaisi sitä jatkuvaa kitinää fossiilisten polttoaineiden pahuudesta ja käyttämisestä.

Sinänsä tuolla käyttökulkineella (500) pääsee aika suhteellisen kohtuullisiin noin 10-12 litran kulutuksiin satasella ysikasia käyttämällä. AMG hörppii noin 14-16 satasella.
Ei se kitinä fosiilista siihen lopu sitähän tulee telkust ja joka tuutista vähän väliä,
mutta jos kyse ie ole rahasta niin sehän helpotta homaa ajelee sillä E85 niin pitkään että jotain hajoa ja sitten korjaa,

jos ajatus on että US versiota on tehtaan jäljiltä tuole sopivia niin vertaa varaosa numeroita,
siitä saa suuntaa sihenkin että onko suutimissa reserviä jos ovat samalla numerolla niin sitten pitäisi riittää,

E: osavertailua tehdessä pittä mielessä että joku US, japan tms versio voi hyvinkin olla ali tehoinen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^Joo ihan totta, eikä varmasti vaikuta tuleviin maksuihin ja raippoihin yhtään mitään.
Kuitenkin, niinku jauhetaan, jokainen teko jne. Mutta joo, lähinnä siksi, että voisin todeta lähipiirin maailmanpelastajille.

Ei sentään, ettei kustannuksilla olisi mitään väliä, vaan että suorat km/litralla-kustannukset ei ole pääajuri.
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Ari »

eFlexFuelin sivuston kautta voisit kysyä sopivuutta autoosi.Itse sain rehellisen vastauksen,että saattaa täyskiihdytyksessä esiintyä voimattomuutta suuttimien koon vuoksi.On kuitenkin toiminut täysin moitteetta jokasuhteessa.Eri vekotin kuitenkin,W220.

Edit: Katsoin itse,luki "yhteensopivuus tulossa loppuvuonna 2021".
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Juu kiitti.
Mukava kuulla, että on hyviä kokemuksia.

Menikö jotain osia vaihtoon, jotta sai etanolin käyttöön?
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Ari »

Alkuperäisen metallikuorisen bensaletkun jouduin korvaamaan etanolille sopivalla letkulla,vain siksi että sai etanolianturin asennettua väliin.Ihan tekemisen ilosta ja varmuuden vuoksi vaihdoin bensapumpulle ja suodattimellekin uudet letkunpätkät,samalla kun suodattimen vaihdoin.Boxin asennus oli yhden illan homma;ei vaikea,koska onnistui kaltaiseltani harrastelijalta.

Myös W210 autossani on sama eFlexFuel-härpäke.Näyttää sopivan tälle ässän M112 moottorille erityisen hyvin; käyttäessäni pelkkää etanolia,saa olla jo enempi pakkasta ennenkuin käynnistäessä on mitään eroa normaaliin.Sen sijaan "Väyrynen"ei esim.-10 asteessa starttaa ensimmäisellä avaimen käännöllä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Henkka #2283
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 01.12.2020 17:36

Re: W221 500 -12 E85

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rohkaisevaa.
Tuo M112/M113 on itsellekin tutumpi parin auton kokemuksella.
AMG saa kuitenkin jatkaa alkuperäisenä, mutta tuohon M278 alkaa todenteolla kiinnostamaan tuo etanoliasennus.
Nyt:
S 500 L 4matic V8 biturbo -12
S 55 AMG L supercharged -04
Lähipiirissä: C 250 T CDI -12, CLA 250 -13
Menneet Mersut:
S 350 Bluetec -11, S 500 L -99
ja Saabit: 9000 Aero man -96, 9000 turbo aut -89, Saab 900i -87
Vastaa Viestiin