Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun starttaa todella vaisusti lämpösenä? Välillä ei lähde käymään ollenkaan ennenkun kone jäähtynyt. Kylmällä koneella lähtee todella hyvin käyntiin mutta lämpösenä pyörittää niinkun akku olisi aivan sippi. Lisävirtaa kokeiltu mutta ei ollut vaikutusta.
Alkuun lähti pidemmän startin jälkeen käymään lämpösenäkin mutta tuolloinkin tuntui että ei meinaa kone pyörähtää sitä ekaa kierrosta mutta siitäkun selvisi niin pikkuhiljaa pyöriminen nopeutui ja starttasi. Nyt muutaman kerran joutunut odotteleen koneen jäähtymistä.
Om606 vaisu startti lämpimänä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2307
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Om606 vaisu startti lämpimänä.
Autosta riippumatta maadoituspisteiden/-kaapeleiden tarkistus on havin tapa edetä.Tomppppa kirjoitti: ↑La 03.04.2021 00:57 Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun starttaa todella vaisusti lämpösenä? Välillä ei lähde käymään ollenkaan ennenkun kone jäähtynyt. Kylmällä koneella lähtee todella hyvin käyntiin mutta lämpösenä pyörittää niinkun akku olisi aivan sippi. Lisävirtaa kokeiltu mutta ei ollut vaikutusta.
Alkuun lähti pidemmän startin jälkeen käymään lämpösenäkin mutta tuolloinkin tuntui että ei meinaa kone pyörähtää sitä ekaa kierrosta mutta siitäkun selvisi niin pikkuhiljaa pyöriminen nopeutui ja starttasi. Nyt muutaman kerran joutunut odotteleen koneen jäähtymistä.
Re: Om606 vaisu startti lämpimänä.
Juuri näin.Autosta riippumatta maadoituspisteiden/-kaapeleiden tarkistus on havin tapa edetä.
Maadoituksen testaaminen onnistuu yksinkertaisella tempulla eli auton omasta akun miinuksesta maakaapeli vaikka sitte moottorinostokorvakkoon. Jos virkoaa ni jompi kumpi maakaapeli on "poikki". Akun tai se mikä maadoittaa mosan runkoon. Useammin tämä jälkimäinen taitaa olla heikkona jos virkoaa lisäkaapelilla?
Pluspuolen testaaminen melki yleismittarilla helpoin (ja miksi ei miinuksenkin) Eli akun plusnavan sekä startinpään väliin mittari volttinäyttämälle. Kun ei starttaa ni pitäis näyttää nollaa ja kun alkaa veivata ni sit lukemia jo tulee. Jos alkaa olla varsinkin ylitte 2voltin lukemia ni jokin ei ole kunnossa.(kun jo yli 1V lukema on paljon) Niin ja samalla testaa solenoidinkin. Eli kun ekan on mitannu ni sit se startinpään mittajohto solenoidin jälkipuolelle. Nyt mittari näyttää akkujännitettä kun ei starttaa mutta kun starttaa ni yli 2v lukema tarkoittanee vikaa? (yleisestiottaen nämä mittapisteet on niitä minkä kaapelit ovat sen 13 tai 14mm mutterin alla)
Se tietty on hiukan kysymysmerkki jos vaikeaan pyörimiseen on jokin muu syy ni sit virtaa kulkee julumetusti enemmän kuin normaalisti ja siinä tapauksessa jännitehäviötkin ovat suurempia vaikka kaikki kaapeloinnit ehjiä olisikin. Siinä mielessä nuo mun hihaheitot ei ole kiveenkirjoitettuja.
Olen joskus törmänny vikaan että lämpimänä tosiaan ei jaksanu pyöriä ja vika oli startin laakeroinneissa. Lämpö jotenkin teki sen että startin ankkuri alkoi ottaa kiinni kenttään ja siitä sit seurasi se ettei startissa ollu voimaa. Tämä tosin ei ollu tähdellinen kulkupeli.
Kait kampura sentään pyörii normaaliin tapaan kuumanakin kun sitä hylsyllä ja räikällä koittaa pyörittää?