Airmatic sensori rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

http://www.mercedesmedic.com/mercedes-l ... -problems/

Nyt on semmoinen oire että W220 faselift haluaa parkissa joko nousta ylös tai laskea alas tai pysyä siltäänsä ajossa pysyy oikeassa korkeudessa nopeuden mukaan.

Googlella löytyi tuo linkki jossa sanotaan että viallinen sensori voi aiheuttaa sen että laskee tai nousee omia aikojaan parkissa tai sitten ei.

Ei ole mitään vikakoodia paitsi silloin jos on pudonnut alas jolloin sanoo että korkeus kriittinen vikakoodin.

Miten ne anturit voi testata niitähän on kaksi edessä ja yksi takana näyttävät ehjältä?

Näyttää olevan tyyppivika mutta ei ohjetta sensorin testaamiseen.

Uusi sensori maksaa 160eur+ joten summassa ei halua kokeilla.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Näihin anturi-yms.vikojen paikannukseen on kätevä apu halpa lukulaite,esim.iCarsoft.Vika voisi olla myös venttiiliyksikössä.Halvemmallakin saa anturin,jos tyytyy ei-alkuperäiseen.Esim.Sparetolla on n.70e.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos viallisella sensorilla tarkoitetaan tasoanturia niin sen vika ei vaikuta mitään jos auto on parkissa.

Auton nostamiseen vaaditaan lisäilmaa palkeisiin eikä sitä ulkoilman paineella sinne palkeeseen tule. Ainoa paikka mistä paineistettua ilmaa voi tulla parkissa on Airmaticin painesäiliö. Venttiilinhän pitäisi pitää se paine siellä säiliössä auton ollessa parkissa mutta näyttää 220 korisessa useinkin vuotavan juuri niin että purkaa säiliön painetta ilmajousiin.

Auton laskeminen parkissa voi johtua vuodosta siellä tai täällä mutta voi se venttiiliviastakin johtua. Joka tapauksessa enemmän vaihtoehtoja kuin siinä auton "ylösnousemuksessa".
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tarkista, onko veden suodatin (silica patruuna) täynnä. Jos on, niin vesi putkissa on ehkä aiheuttanut venttiiliin hapettumista.
Tämä sopisi ehkä noihin oireisiin
Tasoanturit kannattaa voidella irroitusöljyllä aina renkaiden vaihdon yhteydessä.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Kyllä sensorilla tarkoitan sitä anturia ihan netistä gooklella etsin ja käänsin.

Tietokone on tuli auton mukana ja se ei sano kyllä niistä antureista mitään virhettä mutta sanoo kyllä että korkeus kriittinen jos on laskeutunut alas.

Jos on noussut ylös en tiedä mitä sanoo kun en ole silloin vikoja lukenut alas laskettua olen katsonut viat ja kriittinen korkeus siellä vikana.

Toinen mikä netistä löytyi oli että takavakaajan kiinnitys väljä ja se aiheuttaisi takapäähän säätöpulmia mutta näyttää että koko auto liikkuu yhtäaikaa joka nurkasta ylös tai alas en ole nähnyt se tekee sen salaa en usko tähän.

Vuoto jostain on kyllä laskemisen syy mutta miksi se on noussut pari kertaa ylös on outo juttu en käytä nostonappiakaan ollenkaan.

Autoon on kuulema vaihdettu ilmajouset ja pumppu sekä venttiilit ja ne näyttääkin puhtailta ja aika uusilta edessä takajouset ei ole kyllä vaihdettu koska suojapalje on rikki ja harmaammat osat sielä näyttää alkuperäisiltä.

Tuon alkuperäisen linkin oirekuvauksista löytyy 3 oiretta.

Suhauttaa ilmaa kun parkissa
Laskee yöllä ei aina
Nostaa itsensä ylös

Katsoin kuvaa systeemistä 220.ee sivuilta ja y1-5 venttiilit on suljettu normaalisti joten nouseminen on outo asia kun kaikkien pitäisi olla mennyt rikki yhtäaikaa ehkä onkin sähkövika jää ylösohjaus päälle ja lopulta loppuu ilma koska välillä on laskenyt alas asti kun pitäisi lähteä ajamaan.

En tiedä nostaako ennen laskua kun en ole auton vieressä ollut katsomassa tuossa se on aina päivän kaksi seisonut ajojen välillä voi siis olla että joko nostaa ylös ja jää siihen tai laskee alas ja jää siihen tai sitten ensin nostaa ja sitten laskee.

Erikoinen vika pitää ottaa puskuri pois kun sateet loppuu niin näkee venttiilit ja paineilmaletkut ja voi sinne suihkia mäntysuopaliuosta niin näkee kupliiko.

Kahteen päivään ei ole nyt tehnyt mitään normaalista poikkeavaa pitäisi saada se vika takaisin että voisi tutkia.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tuollaista tulosta arpomis-automaatista:

Suhauttaa ilmaa kun parkissa= normaalia. Kun tyhjentää vaikka tavaroita tms.
Laskee yöllä ei aina= venttiili(t) tahmailee, jää rakoselle (=ehkä joskus vettä tms. ollut putkissa?)
Nostaa itsensä ylös= järjestelmä ei heti mene "nukkumaan", painesäiliössä on ilmaa varalla. Korkeusanturi jumittaa? Venttiili jumittaa?
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Tuolla w220.ee sivulla on venttiilit purettu ja o renkaat vaihdettu uudet venttiilit maksaa 300eur joten voisi yrittää korjata puhdistamalla ja renkaita vaihtamalla jos vika siinä.

Ensin pitää saada testattua vuotaako jostakin näyttää olevan joka liitoksessa o renkaita jotka voi vuotaa iso homma.

Sensorin jumittamiseen en ajatellutkaan öljyä kun sehän voi mennä sinne sisälle ja tuhota koko sensorin mutta onko näitä öljytty ja onko auttanut?
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Korkeusanturi näkee Starilla. Kun nostaa/laskee, arvot muuttuu.
Öljyä vaan niveliin .
Jos tiivisteet vuotaa, niin on siellä jo suolavettä mennyt. Sitten pitää uusia. Ei taida olla kovin yleinen tarve uusia.

Tuolla on hyviä kuvia korkeus sensoreista.

https://w220.ee/Airmatic
968ABEB8-8198-42DB-A708-89A47D308A4C.jpeg
8A09BEA9-0495-44F4-8A31-955AC4A0A9B6.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Jos tarvis veikata,niin ykkösvaihtoehtoni on:autoon vaihdettu uusi kiinalainen tai Miessleriltä tilattu halpa venttiiliyksikkö.Kysypä tätä ex-omistajalta.
Ei viallista yksikköä voi huoltaa kuntoon.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mulla olis vanha venttiiliyksikkö, sen kunnosta tosin ei ole 100% varmuutta, se vaihdettiin aikanaan juurikin kun ei tahtonut löytyä syytä hitaaseen vajenemiseen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Asiaaa tutkittu ja ennestään on vaihdettu mersun numerolla oleva venttiilistö ja kompressori sekä bilstein merkkiset etujouset takajousia ei ole vaihdettu ja siltä ne näyttävätkin.

Nyt oli parin päivän jälkeen laskenut korkeuden tosi alas tietokoneen mukaan 75-85mm oli normaalia matalammalla.

Auto pysyi alhaalla ja hiljaa vaikka avasi ovet ja kytki tietokoneen ja teki vikatestin vikana korkeus kriittinen edessä ja takana.

Painesäiliössä oli 3.57bar ja saman verran ilmasylintereissä ja herätystapahtuma off asentosensorit oli pois ohjearvosta ja tallentuneena tietona oli joka anturille noin 4V ja myös noin 1 V lukema josta päättelin että ensin on ollut 4V ja sitten 1 v ja molemmat on kielletyllä alueella.

Tietokoneesta loppui akku niin ei pystynyt muita arvoja katselemaan.

Näkö havaintoa ei ole onko noussut ensin ja sitten laskenut mutta tämmöistä nyt epäillään siellä on pakko olla kaksi vuotoa isompi joka vuotaa kaikille ilmasylintereille ja pienempi joka vuotaa sitten kaiken pois se on outoa että ne on tulleet yhtä aikaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ne volttilukemat menee yleensä 'erisuuntaan' riippuen kummalla puolella autoa anturi on.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ilmajousissa on aina ongelmana kondenssivesi. Ja sen aiheuttama korroosio toisena lisäongelmana. Kompuran ainoa vedenerotuskonsti on imeytys silicageeliin, se aika pieni ryynipaketti siinä kompressorin kyljessä. Sen vedensitomiskapasiteetti on varsin pieni ja juuri veden takia ongelmat yleensä talvella tulevat esiin. Vesi ja roskat. Jumittavat venttiilit.

Ne ryynit voi kuivata muutaman kerran uunissa, mutta se pitäisi tehdä usein. Ihan minimissään 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä nyt varsinkin talvea varten.

Jokaisella on kaiketi jonkinlainen näkemys siitä, paljonko autotallikompura tuottaa kondenssivettä? Ei kompura autossa eroa siitä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jos se jousituksen taso putoaa alas tai nousee ylös, niin eihän se ole silloin sensorivika. Jos se on oikeassa tasossa ja silti tulee herja, niin saattaa ollakin sensorivika. Mittanauha käteen.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jokuhan se täällä oli vetänyt sen kompuran ilmanoton auton jalkatilaan... ei paskempi ajatus. Siellä pyöräkotelossa tai puskurissa kun on aina aika kosteet olosuhteet. Pitää vaan olla kunnon tuubia ilmaletku että ei ala ahistaan se letkun pituus. Virtaushäviöt on hjoskus ihmeellisiä jos ei ajattele... se samainen autotallikompura kertoo senkin, siihen kun laittaa halpahallin muutaman metrin ohuen spriraaliletkun ei paljoo jerkkua jää työkalulle mutta kun laittaa 10m kunnon jöötiä niin jo vain riittää painetta vaikka litroja antaa mennä läpi.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

TPLtre kirjoitti: Ke 07.04.2021 18:54 Jos se jousituksen taso putoaa alas tai nousee ylös, niin eihän se ole silloin sensorivika. Jos se on oikeassa tasossa ja silti tulee herja, niin saattaa ollakin sensorivika. Mittanauha käteen.
Varmaan ajatus on siinä, että anturi saattaa jumia välillä. Varsinkin ne nivelet ruostuu. En tiedä, kuinka paljon vaikuttaisi. Mutta kait ne kannattaa vähän voidella jokatapauksessa.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

MiHe kirjoitti: Ke 07.04.2021 18:56 Jokuhan se täällä oli vetänyt sen kompuran ilmanoton auton jalkatilaan... ei paskempi ajatus. Siellä pyöräkotelossa tai puskurissa kun on aina aika kosteet olosuhteet. Pitää vaan olla kunnon tuubia ilmaletku että ei ala ahistaan se letkun pituus. Virtaushäviöt on hjoskus ihmeellisiä jos ei ajattele... se samainen autotallikompura kertoo senkin, siihen kun laittaa halpahallin muutaman metrin ohuen spriraaliletkun ei paljoo jerkkua jää työkalulle mutta kun laittaa 10m kunnon jöötiä niin jo vain riittää painetta vaikka litroja antaa mennä läpi.
Ilmassa on aina vettä. Kesällä enemmän, kuin pakkasilla. Muistaakseni olen lukenut, että silikapatruunan veden sitomiskyky olisi 20ml...
Eli sisäilman käyttäminen ei ehkä paljoa helpota.
Joku oli laittanut kuorma-auton kuivain patruunan (kait imuletkuun). Se varmaan auttaa oikeasti muutaman vuoden.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Niin, lämmin ilmahan sitoo aina kosteutta, mutta kuvittelisi ilmastoidun auton sisäilman olevan kuivempaa kuin se suolaloskap*skapöllyssä oleva normi ilmanotto mistä kompura saa ihan erottunuttakin vettä sisäänsä
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Minulla oli kämpässä tuossa muutama vuosi sitten hieman viallinen siirrettävä ilmastointilaite. Jäähdytti kyllä, mutta ei pystynyt haihduttamaan kondenssia. Vedin sen letkun reiän kautta ulos ja laitoin ison astian alle. Sitä vettä kun kantaa päivässä sellaisen 12 litraa viemäriin, huomaa kuinka paljon sitä ilmassa voi ollakaan. Ei yhtään uskaltanut jättää yli vuorokaudeksi yksinään käymään.

Tokihan ilmastointikone kierrättää ilmaa kuutiotolkulla, että ei suoraan ole verrattavissa, mutta kyllä se veden määrä yllätti.

Auton oma ilmastointi kesällä poistaa jo huomattavan määrän kosteutta sisäilmasta, joten ilman ottaminen ilmajousten kompuralle sisältä ei ole ollenkaan huono idea.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Hyviä neuvoja tutkitaan kompressorin ja venttiilien vesiasia mitä teen mittanauhalla parkkipaikka on epätasainen?

Alunperin hakukoneela löysin tuon linkin missä sanottiin että tämän tyylisellä oireella sensori vika.

Mutta tuntuisi siltä että miten se yksi rikkinäinen sensori voisi aiheuttaa sen että kaikissa tolpissa korkeus joko nousee tai laskee yhtäaikaa? Vuoto voisi sen selittää niin että yksi isompi vuoto kaikille tolpile säiliöstä nostaa ja pienempi vuoto sitten poistaa paineet harakoille ja laskee mutta miten tulee kerralla kaksi vuotoa yhtäaikaa?

Voiko yhden sensorin pieni vika saada auton yrittämään tasata asentoaan mieleisekseen ja kun taas muut sensorit huomaa että nyt muuttui niin muuttavat omia tolppiaan ja homma alkaa alusta ja sitten se koko auto joko nousee tai laskee todennäköisesti niin että ensin nousee ja kun paineet loppuu niin sitten laskee sama syy kuin sähkötekniikassa hystereesi.

Tosiaan taitaa mennä voltit erisuuntiin koska vasen etu sanoo signaali1 4V ja signaali2 1V ja sitten se oikea etu sanoo signaali1 1V ja Signaali 2 4V ja takana signaali 1 4V ja signaali 2 1V

Siis vasen etu ja takasensori on samaan suuntaan ja oikea jostain syystä erisuuntaan ei ainakaan helpota miettimistä.

Sitten unohtui kertoa ehkä tärkeä asia jonka huomasin ennen tietokoneen akun loppumista että auto ei totellut nosto tai laskukäskyjä vaan pysyi alhaalla siihen asti kunnes käynnisti moottorin.

Yritän saada auton tekemään ne airmatikin testit kun tietokoneen akku nyt täysi pitää odotela että se nyt päättäisi taas joko nousta tai laskea nyt se on tuolla niin kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan.

Montakohan sulaketta pitää poistaa että se airmatik lopettaa toimintansa jos poistan sulakkeet niin venttiili ei voi toimia sähköllä ja kaikkien venttiileiden pitäisi olla sitten kiinni.

Internetin mukaan airmatik on helposti hajoava systeemi ja monenlaista vikaa mersuissa muilla toimii paremmin.

Eihän tämmöisestä saa mitään selvää missä vika kun rupeaa itsekseen toimimaan ja sitten taas ei toimi.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Sama wabcon kompura on ainakin bemarilla ja audilla käytössä, joten kosteusongelma on ihan sama, venttiilistä en tiedä.

Jumittelevat ja hapettuneet venttiilin sisuskaluthan voi tehdä mitä vaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Venttiilit saa pois päältä, kun nyppää liittimen irti siitä venttiili blokista (S212 takapuskurin alla)
Etupää määrää auton asennon, eli etupää pyritään saamaan vaateriin.
Ehkä tämä selittää, miksi näyttää, että takaa ilma poistuu/"vuotaa" molemmista jousista.
Viimeksi muokannut EemeliErkki, Pe 09.04.2021 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

EemeliErkki kirjoitti: Pe 09.04.2021 09:55 Venttiilit saa pois päältä, kun nyppää liittimen irti siitä venttiili blokista takapuskurin alta.
Missä se EE:n venttiilohko oikein on, takapuskurissa? Kuka sen sinne on laittanut?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

MiHe kirjoitti: Pe 09.04.2021 10:18
EemeliErkki kirjoitti: Pe 09.04.2021 09:55 Venttiilit saa pois päältä, kun nyppää liittimen irti siitä venttiili blokista takapuskurin alta.
Missä se EE:n venttiilohko oikein on, takapuskurissa? Kuka sen sinne on laittanut?
Sorry. Oikosulku, S212 on takapuskurin alla. Ehkä tiedät missä se on kysyjän autossa.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mielestäni Internet on väärässä;Airmatic on ihan hyvä ja luotettava systeemi,ei monimutkainen eikä nykyään järin kalliskaan korjata.Ja kyllä muut valmistajat painivat ihan samojen ongelmien kanssa.

Mutta,vian löytäminen ei aina ole helppoa eikä Star useinkaan osaa auttaa.Teoria kahdesta eri vuodosta ei vakuuta,sen sijaan vika todella voi olla korkeusanturissa.Vaikka auto onkin sammuksissa,kaikenlaista kummaa siellä voi tapahtua jos jokin komponentti viallinen.Tästä on lukuisia todistajan lausuntoja,ammattilaisiltakin.

Kaikkein yleisin,sinunkin tapaukseesi sopiva syy,lienee ilman kulku säiliöstä jousille..viallisen venttiiliyksikön kautta.Tätä DBFI kuvailikin.

Jotta nyt jostain aloittaisit,niin irrota kompressorin ja blokin välinen letku(kompuran päästä),ja laita vesilasiin.Jos tulee kuplia vähänkään,niin tiedät että venttiili(t) vuotaa blokin sisällä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Joo, ei siinä mittanauhaa tarvita jos ihan silmin näkee että tontissa on. Ja kun sensori kertoo, että nyt on liian matalalla, niin eihän se silloin väärässä ole, vai onko?

Kun koko auto putoaa tasaisesti, tuskin vuoto on yksittäisessä pussissa, mutta eihän se ole huono ajatus ruiskutella nekin ympäriinsä saippuavedellä. Eikä varmasti ole reikä letkussa jos joskus pysyy ja joskus ei. Reikä ei paikkaannu välillä itsekseen. Kaikkein todennäköisin syy on venttiilivuoto. Hapettumaa tai roskaa ja joskus jää hieman auki.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Nyt pitää odotella säiden lämpeämistä ja auringonpaistetta eli satelee liikaa että viitsii purkaa ja tutkia mutta tutkitaan kyllä kun sattuu sopiva vapaa-aika ja sää mutta tietokoneellahan voin täysillä akuilla alkaa tekemään niitä airmatik testejä jos yhteys pelaa paremmin.

Hyviä näkemyksiä kyllä esitetty ja ne huomioidaan asian selvittelyssä kiitoksia vaan.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Tänään oli kannettavan akut täynnä ja autokin suostui tekemään mitä tietokone käski.

Vikaahan löytyi airmatic testissä kaksi pientä vuotoa mutta kuitenkin vuoti yksi vuoto painevaraajan ja venttiiliryhmän välillä ja toinen kompressoriyksikön ja venttiiliryhmän välillä.

Vaatii purkamista ja saippuavettä vuodon tarkka löytäminen.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Säät olleet niin huonoja että puskurin irroittaminen ulkona ei ole houkutellut ehkä kesäkuussa.

Auto jatkanut samaa oiretta välillä on normaalisti välillä noussut yläasentoon vaikka nappia ei painettu ja välillä laskenut alas asti vuoto ei siis ole pahentunut.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Airmatic sensori rikki?

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kompuraan ja venttiiliyksikköön pääset käsiksi irrottamalla muovisen sisälokarin pelkääjän puolelta,puskuria ei tarvi irrottaa.Muovimuttereita kannattaa avata tosi varovasti,kierrenysät joihin ne ruuvataan,katkeaa helposti.Jos letkuja joskus irrotat,pistä puuta tai pukit nostokumien alle.Suositan edelleen aloittamaan kuvailemallani vesilasikokeella,se ei laske edes ilmoja pois.Silti hyvä laittaa ne pukit.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin