W211 tyyppiviat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jossain mallissa itsellekin tullut nuo vastaan, en kyllä muista missä. En olisi muistanutkaan koko asiaa jos et olisi sanonut.
Eipä kyllä kauheasti ole onneksi tarvinut jousia vaihdella.

Missä malleissa noita on jousen alla?
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kovasti on kiinnostavia nämä jutut. W210, 00, elää viimeistä vuottaan, joten piti vielä laittaa tommonen W211. Olen ilman käyttöohjetta vielä sen kanssa vähän ihmeissäni ja kun siihen on joku mennyt pitämään alle 235 leveät Sailunit, ajokokemuskaan ei ole kesärenkailla kummoinen. Toi on 2007, joten toivon saavani sitä ihmetellä vielä pitkään, mutta kauheasti en nyt rupea jousitusta haukkumaan, kun talvirenkailla toimi täysin. Palaan kysymään kokeneemmilta, jos en saa kumeja vaihtamalla paremmaksi. Just tällä hetkellä vanha mese on parempi ajaa.
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Eikö W211:ssakin ole etujousi iskarin ympärillä, joten aika pahasti pitää jousen palasiksi mennä, jotta sillä saadaan etupyörä jumiin? Jarruletkun katkeaminen on myös aika pieni riski eikä niin sattuessa autosta vielä jarrut lähde, vaan auto on turvallisesti ajettavissa hyvään hinauspaikkaan.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Myös e61 on iskarin ympärillä.
Silti vauhdista katkennut kohta kumin läpi, 40min hinausauton odotus kaupungin keskustassa ja siitä tallille jousen vaihtoon.

Isompi riski omasta mielestä on noissa joissa jousi kapenee jousilautasta kohti kun pääsee tippumaan tolpan ympärille.
Ei noita tasaisia jousia usein edes huomaa kun katsastuksessa/ huollossa.
Mutta se siitä.

Ei kai w211 kauheasti ole kalliita kohtia korjattavaksi noin pienillä kilometreillä?

Taka abs kehät
Jarruputket
Suutinten supsutus
Ilma-alustan huolto ja joskus ehkä pusseja
Vaihteiston huolto
Sbc jarrut, lähinnä palojen vaihtoon paikkaan joka tietää mitä ei saa tehdä
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

No, korjaamolta kun kyselin asiaa perjantaina, niin aika tyly oli tilanne. Molemmat taka-jarruputket poikki. En kysellyt syytä vielä moiseen, kun kuulemma oli kiire ja Kuulemma aika iso homma, kun pitää alustaa purkaa ? Jne. Auto ollut siellä nyt torstai aamusta maanantai-aamuun, eikä vieläkään ole noutovalmis.

En edelleenkään voi kertakaikkiaan käsittää, miten on mahdollista, että "vain" 13 vuotta vanhasta autosta , jonka historiasta ensimmäiset 7 vuotta ajettu ihan muualla, kuin suomen ruostuttavassa ilmastossa (SLO tai SVK) , menee MOLEMMAT taka-jarruputket poikki ? Yksi ainoa mökkireissu C-huollon jälkeen kuoppaisella tiellä ja vedät vähän isommin kahteen töyssyyn, niin sekö siihen riitti ? Ja ei, ei läheskään täyteen lastattu toi farkku silloin, kaksi aikuista edessä ja kaksi lasta takana ja kontti täynnä. Mulla ainakin meni täysin maku mersuihin tämän myötä, varsinkin, kun selvisi, miten helvetin iso homma noiden molempien taka-jarruputkien vaihtaminen on. Lasku lienee sen mukainen. Luulin Mersun olevan ikuinen auto, jonka koneella vedetään 700tkm ja ympärillä olevaan koriinkin sekä tekniikkaan riittäisi ihan perushuollot. No, ei "ihan". Nyt lähtee myyntiin, kun toi korjattu ja katsastettu. En uskalla edes ajatella, mitä sielläkin löytyy...kamuxihan oli 05/2020 leimannut ton Hämeenlinnassa loppuunajetuilla takalevyillä ja paloilla, niin mitä muuta siellä sit katsottu "läpi sormien"....

Ja toisaalta, jos selviääkin, että takanakin noita putkia menee iskarien / jousien "ympärillä" / aivan vieressä, ja jousi esim. Mennyt joka sitten aiheuttanut tämän kaiken, niin huhhuh. Olisin ollut todella kiitollinen, jos joku olisi tämän kertonut minulle ennen, kuin hankin koko kikottimen. Olisi varmasti tullut halvemmaksi ajella noi tolla nyt ajetut alle 20tkm millä tahansa muulla välineellä... Minä ymmärrän tyyppivikoina vielä kaikenlaista pientä, mutta että jos joudutaan alustaa alkamaan purkaa, niin se ei kyllä enää mitään "pientä" ole...
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Alustan purku lienee muovien poisto pohjasta.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kuulostaa kevyesti erikoiselta...
- Molemmat putket poikki :arrow: Voi tietysti ollakin, mutta mahtoivatko tarkoittaa, että toiseen on ruostunut reikä ja toinenkin on sen verran ruosteessa, että kannattaa vaihtaa samalla molemmat.

- Alustan purku :arrow: Edellä jo todettukin, mutta ei sieltä alustaa muuten tarvi purkaa kuin ottaa pohjamuoveja irti. Sen jälkeen kun auto on nosturilla, niin ammattilainen avaa ne alle kymmenessä minuutissa ja laittaa ne takaisin about samassa ajassa homman jälkeen. No en ole kellottanut tuollaista hommaa, mutta suuruusluokkana kuitenkin about noin.

- Homman massiivinen työmäärä ja kustannus :arrow: Joo, jos sen tekee niin, että vaihtaa alkuperäisosat, ja putket vetää kokonaisena keulasta asti, niin ne ovat kalliit osat ja jonkin verran työläämpi tehdä. Osaava tekijä tekee sen täysin asiallisesti niin, että tekee pohjamuovin alle jäävään kohtaan liitoksen ja vaihtaa putken ruostuneen takaosan ehjään. Etuosa noissa putkissa tuskin koskaan on ruosteessa. Jonkun verran hommaa tietysti on ilmaamisessa ja siinä on syytä olla testeri ja painevaihtaja käytössä. Itse en sitä ole tehnyt, mutta tuskin on ammattilaiselle kovin kummoinen temppu tehtäväksi.

Että en nyt vielä tuon takia heittäisi kirvestä kaivoon enkä maalaisi saakeleita seinille.


Ja sitten:
- Ei ne jarruputket katkea jousituksen liikkeistä (takana farmarissa)
- Jos takajousi hajoaa isommin, niin sen kyllä näkee siitä, että kyseinen nurkka on täysin alhaalla (ilmajousi)
- Ja jos se takajousi tai iskari hajoaa, niin ei se silti katkaise jarruputkea, jos ei sitten onnistu ajamaan sillä kasassa olevalla pyöräntuennalla johonkin esteeseen niin, että se este, esim. kivi, osuu pohjaan ja rikkoo putken. Siitä ei tässä tapauksessa ole varmasti kyse, koska sen kyllä huomaisi, jos noin käy.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jari Nysten kirjoitti: Ma 12.04.2021 09:48 Alustan purku lienee muovien poisto pohjasta.
Alustan purkaminen kuulostaa hienommalta ja sitten saa laskuttaa enemmän :mrgreen:

Et varmaan kauheasti googletellut ennen auton ostoa?
Pitäisi nuo taka jarruputkien ruostumiset tulla aika nopeastikin esille.

Kyllä sillä moottorilla jotain 700tkm varmaan pääseekin kuten odotit.

Onko kilometrejä tarkistettu että pitävät paikkansa?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JaakkoZZ kirjoitti: Ma 12.04.2021 09:38 No, korjaamolta kun kyselin asiaa perjantaina, niin aika tyly oli tilanne. Molemmat taka-jarruputket poikki. En kysellyt syytä vielä moiseen, kun kuulemma oli kiire ja Kuulemma aika iso homma, kun pitää alustaa purkaa ? Jne. Auto ollut siellä nyt torstai aamusta maanantai-aamuun, eikä vieläkään ole noutovalmis.

En edelleenkään voi kertakaikkiaan käsittää, miten on mahdollista, että "vain" 13 vuotta vanhasta autosta , jonka historiasta ensimmäiset 7 vuotta ajettu ihan muualla, kuin suomen ruostuttavassa ilmastossa (SLO tai SVK) , menee MOLEMMAT taka-jarruputket poikki ? Yksi ainoa mökkireissu C-huollon jälkeen kuoppaisella tiellä ja vedät vähän isommin kahteen töyssyyn, niin sekö siihen riitti ? Ja ei, ei läheskään täyteen lastattu toi farkku silloin, kaksi aikuista edessä ja kaksi lasta takana ja kontti täynnä. Mulla ainakin meni täysin maku mersuihin tämän myötä, varsinkin, kun selvisi, miten helvetin iso homma noiden molempien taka-jarruputkien vaihtaminen on. Lasku lienee sen mukainen. Luulin Mersun olevan ikuinen auto, jonka koneella vedetään 700tkm ja ympärillä olevaan koriinkin sekä tekniikkaan riittäisi ihan perushuollot. No, ei "ihan". Nyt lähtee myyntiin, kun toi korjattu ja katsastettu. En uskalla edes ajatella, mitä sielläkin löytyy...kamuxihan oli 05/2020 leimannut ton Hämeenlinnassa loppuunajetuilla takalevyillä ja paloilla, niin mitä muuta siellä sit katsottu "läpi sormien"....

Ja toisaalta, jos selviääkin, että takanakin noita putkia menee iskarien / jousien "ympärillä" / aivan vieressä, ja jousi esim. Mennyt joka sitten aiheuttanut tämän kaiken, niin huhhuh. Olisin ollut todella kiitollinen, jos joku olisi tämän kertonut minulle ennen, kuin hankin koko kikottimen. Olisi varmasti tullut halvemmaksi ajella noi tolla nyt ajetut alle 20tkm millä tahansa muulla välineellä... Minä ymmärrän tyyppivikoina vielä kaikenlaista pientä, mutta että jos joudutaan alustaa alkamaan purkaa, niin se ei kyllä enää mitään "pientä" ole...
Huonolaatuisia komponentteja eli jarruputkia. Meillä vaihdettiin nuorison kulkuneuvoon varmuuden vuoksi alusta pitkät jarruputket mutta tämä auto oli ollut huonolla huollolla ja ikääkin 20 vuotta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toi jarruputki homma on ihan kaikkien tiedossa jotka on 203-211 sarjan autoihin yhtään käyttänyt aikaa googlessa, ne nyt vaan ei tykkää suolasta yhtään. Jotain paskarautaa ne putket, ja ruostuu ihan silmissä kun pääsee suolan kanssa tekemisiin.
Hiekkatietä, suolaa eikä alustaa pestä niin homma on äkkiä valmis.
Vaihdatettuna liikkeessä homma oli luokkaa 500€ Samalla vaihtui kaikki jarrunesteet ja taisi olla palat taakse, ei muistikuvia.

Et paljoa yli ton jos alkaa lasku olemaan niin suosittelen kyseenalaistamaan korjaamon ammattitaidon ja neuvottelemaan kuluttajasuojan kanssa kohtuullisesta veloituksesta kyseisestä hommasta.
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Veholta sain kuulla, että molemmat puolet taakse n 1000€ puolivälistä uusittuna. Käyttävät kuulemma MB putkia ja liitoksia, jotka hyväksytään katsastuksessa. Homma on kuitenkin aikaa vievä ilmauksineen, joten Vehon hinnaksi kohtuullinen. Pajoilla lienee 500€:n luokkaa.
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 325
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja hc3 »

W202 koriseen oli pajalla 500€ ja vetivät koko linjaston edestä taa molemmin puolin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ari kirjoitti:esitteli ja asensikin korjauksen yhteydessä ohuet metallilärpäkkeet etujousien alle
Noita tuli aikoinaan laitettua joka väyryseen, ei ollut kallis osa. Ehkä se toimii "laakerina" ja auttaa jousta kestämään.
kaarik kirjoitti: Jarruletkun katkeaminen on myös aika pieni riski eikä niin sattuessa autosta vielä jarrut lähde, vaan auto on turvallisesti ajettavissa hyvään hinauspaikkaan.
Nimenomaan 211-korisessa "lähtee" jarrut. Ei ole turvallisesti ajettavissa mihinkään, toivoa vaan että saa turvallisesti pysäytettyä jos vauhdissa sattuu.
Nozki kirjoitti:- Molemmat putket poikki :arrow: Voi tietysti ollakin, mutta mahtoivatko tarkoittaa, että toiseen on ruostunut reikä ja toinenkin on sen verran ruosteessa, että kannattaa vaihtaa samalla molemmat.
Todennäköisesti näin, ei ole asiakkaan kannalta viisasta vaihtaa vain sitä rikkoutunutta puolta, koska toinenkin on jo syöpynyt ja ilmaamisessa kuluu juuri saman verran työaikaa ja jarrunestettä riippumatta siitä vaihdetaanko vain toinen vai molemmat puolet.
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Nimenomaan 211-korisessa "lähtee" jarrut. Ei ole turvallisesti ajettavissa mihinkään, toivoa vaan että saa turvallisesti pysäytettyä jos vauhdissa sattuu.
Onko tosiaan niin, että ko. autossa on vain yksi jarrupiiri?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakaan minä en ole väittänyt, että kyseisessä mallissa olisi vain yksi jarrupiiri ?

Aavistuksen olet itsekin saanut asiasta tuossa, no sitten jos tämä sattuu satasen vauhdissa yhdistettynä jousen katkeamiseen niin kuljettajalla ei ehkä ole riittävästi aikaa tehdä oikeita päätöksiä.
SBC-jarrut nimittäin on todella tehottomat kun jarruputki/letku rikkoutuu. Niin monella näillä olen ajanut jarruputken ollessa poikki että tiedän millaiset jarrut silloin on.

Samahan se on millä autolla vaan että jarrut on jollain lailla heikot kun jossain ilmenee vuoto jne... ja meillähän on ajossa -04 S211, itse vaihtelin takaputket ennen niiden pettämistä, samaten etujouset. En halua tien päällä joutua vaaratilanteeseen tiedossa olevien mahdollisten ongelmien vuoksi, enkä varsinkaan sitä että joku perheenjäsenistäni joutuu.

No, tämä nyt on höpinää mitä on, sori :idea:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Minäkin omaan W219:iin vaihdatin juuri viime kesänä putket, kun alkoi olla vähän ohuen näköiset. Ei ollu kyllä muistaakseni kallis, tarkkaa hintaa en muista. Tietenkin pätkät taakse eikä jarruyksikölle asti kuten ehkä WIS käskee...

W211:ssä putket pysyivät hyvinä kun pääsin ajoissa niitä 'hoitamaan', aina renkaanvaihdon yhteydessä putsausta edelliset töhnät pois ja taas suihkaus dinitrolia.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulle vaihdettiin 204koriseen edestä saakka molemmat takaputket, ja hintaa kokonaiset 300e, alustan purkuineen päivineen :wink:
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja kaarik »

SBC-jarrut nimittäin on todella tehottomat kun jarruputki/letku rikkoutuu. Niin monella näillä olen ajanut jarruputken ollessa poikki että tiedän millaiset jarrut silloin on.
Kyllä, olen tämän kokenut, mutta kyseessä ei
ollut letku-/putkirikko vaan SBC-yksikön ongelma.
Jos kokemuksesi pohjalta tiedät, että jarrut häviää putken rikkoontumisen seurauksena, en voi sitä kiistääkään, mutta ihmettelen Daimlerin suunnittelua näinkin tärkeässä turvallisuusasiassa, jossa kyseisen firma on ollut edelläkävijänä. Eli koko kaksipiirijarru-järestelmä vesittyy kun letku halkeaa. Kerran W124:ssa kun katsastusmies polkaisi putken halki, niin sai kuitenkin luvan ajaa korjaamolle.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Aloittajan auto ilmeisesti fl, jossa sbc jarruja ei ole.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Millaiselta kaarik sinusta jarrut tuntuivat kun ne eivät toimineet oikein, eli oli mainittu SBC-vika "päällä" ?
Eli koko kaksipiirijarru-järestelmä vesittyy kun letku halkeaa. Kerran W124:ssa kun katsastusmies polkaisi putken halki, niin sai kuitenkin luvan ajaa korjaamolle.
Niinkuin edellä kerroin, jarrut on TODELLA heikot kun järjestelmä vuotaa.

Kuitenkin, Daimler on suunnitellut SBC:n turvallisuus edellä; jarrujen petettyä kun laittaa automaattivaihteiston kepin P-asentoon sitä ei enää saa sieltä pois, eli ei saa vaihdetta päälle ellei tiedä mistä erikseen vapauttaa keppi. Sillä halutaan estää lähtemästä seikkailemaan lähes jarruttomalla autolla liikenteeseen, jos sellainen älynväläys sattuu kuskilla päähän pälkähtämään että olisi turvallista vielä ajella :evil:
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Millaiselta kaarik sinusta jarrut tuntuivat kun ne eivät toimineet oikein, eli oli mainittu SBC-vika "päällä" ?

No, eihän se auto täysin jarruton ollut, mutta poljinvoimaa tarvittiin ja heikkojalkainen ei olisi auton kanssa pärjännyt. Itse ajoin sillä kyllä muutaman sata metriä suotuisaan hinauspaikkaan, mutta en missään nimessä suosittele muuhun ajoon.

P-asennon lukitus on osa Mersun aktiivista turvalaitteistoa, joka on sinällään hyvä, mutta jarrujen katoamista ajon aikana ei pitäisi tapahtua putken tai letkun halkeamisen vuoksi. Useimmissa autoissa 2-piirijarrut ovat hoitaneet tämän ongelman jo 60-70 luvulta lähtien.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja toni20 »

dealer kirjoitti: La 10.04.2021 14:56 Niin, kuten edellä sanottu, 211:ssa hengenvaarallista koska keula tipahtaa kyseiseltä puolelta alas (ja parhaassa tapauksessa jousi räjäyttää renkaan / katkoo jarruletkun - molempia on nähty)
Tästä on itsellä kokemusta w211 220cdi -06 farkusta putosi vasen etukulma alas moottoritiellä 120km/h vauhdissa. Aivan tasaisella asfaltilla, kuin salama kirkkaalta taivaalta. Onneks ei auto lähtenyt käsistä. Muutaman w211 omistaneena ovien lukkolaitteiden jousen katkeaminen taitaa olla tyyppivika. Aiheuttaa ''räkätys'' äänen kun ovet lukitaan tai avataan. Vaihdelaatikon kyb-venttiili taitaa myös kuulua tähän sarjaan, tuntuu menevän suht tiuhaan, aiheuttaa kylmänä tasaisella kaasulla auton nykimistä.

Airmatic alustalla olevan ilmapussit. Niistä enemmän kokemusta kuin haluaisin :crazy: Ne on hyviä kun ne toimii mutta kun ne hajoaa, niin menee omat ja varastetut rahat. Toinen on tuo sbc-jarrut. Omasta autostani ei mitään tietoa, koska siihen on uusittu yksikkö. Starilla katsottu jarrupainallusten määrää mutta näytti -0, ei tiedetty mersun erikoispajallakaan mitä tuo tarkoittaa.

Silti w211 malli parhaimpia mersun malleja. Pelleiltään hyvät, etulokarit ja konepelti alumiinia niin ei ruostu. Vertaa vaikka w203, joka samaa ikäluokkaa, samat kilometrit, jne. mutta kaikki pellit ruosteessa. Ja onhan nämä pirun hyviä ajaa. Ilmankos näillä järjestäen ajetaan yli puoli miljoonaa.
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Omistin vuoden vaihteeseen saakka -07 facelift s211. Hieno auto omistaa ja aika omanlainen pitää. Takajarruputket ruostui minullakin puhki. Tein alle liitoksen ja vedin putket takasatuloille. Helmiliitostyökaluja saa parilla kympillä ja jarruputkea metritavarana. Vaikeinta tuossa hommassa oli ilmaus, kun en ole saanut aikaiseksi ostaa vieläkään ilmaustyökalua. Tältä foorumilta sain kuitenkin kullan arvoisen vinkin. Jarrunestesäiliön korkkiin reikä ja paineilmaa. Takasatuloista ilmanipat auki ja puhalletaan niin kauan että jarruneste lentää nipoista. Johan ilmatkin lähti pois.

Takapusseja ei mennyt. Niihin paras ennakoiva huolto on kompuran ryynien vaihto joka syksy. Sekin on hauska ja helppo homma tehdä. Tarvikkeet siihen ei maksa paria kymppiä enempää. Kompressorikin on varsin helpossa paikassa. Myöskin om642 tyyppiviat ei hirveitä murheita aiheuttanut. Jakoketju piti vaihtaa ja muutama anturi turbon ohjaukseen.

Facelifti ei osaa enää ruostuakaan, joten peltitöitä ei tarvinnut tehdä. Pohjamuovien alla hiukan, mutta sitä sai hidastettua kotelosuoja-aineilla.

Enempi harmitti erikoisvarusteiden hajoaminen, kuten avaimeton kulku. Kahvojen osia ei saa mistään, pitäisi hankkia purkuautosta uudet rivat ja ne maksaa älyttömiä eikä niidenkään kestosta anna kukaan takeita. Parkkitutkien anturit ei kestä suolaa ja ne alkaa piippailemaan omia aikojaan.

Eniten ärsytti, kun en omistanut eikä myöskään ollut merkkitesteriä oikeastaan kellään koko seutukunnassa. Se joilla oli ei sitä osaa käyttää. Onneksi w211/s211 pärjää melko pitkälle delphin kanssa. Useilla muilla merkeillä ei alkuperäistä vastaava vikakoodilaitteisto maksa niin tajuttomasti kun mersulla jolloin ohjelmointi ja diaknosointi on kohtuu hinnalla toteutettavissa.

Jokatapauksessa olisin ko. auton halunnut pitää kovasti, mutta kohtalo puuttui peliin ja auto meni kolarissa vakuutusyhtiön lunastukseen.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

toni20 kirjoitti:Silti w211 malli parhaimpia mersun malleja. Pelleiltään hyvät, etulokarit ja konepelti alumiinia niin ei ruostu. Vertaa vaikka w203, joka samaa ikäluokkaa, samat kilometrit, jne. mutta kaikki pellit ruosteessa. Ja onhan nämä pirun hyviä ajaa. Ilmankos näillä järjestäen ajetaan yli puoli miljoonaa.
Ainakin voisi sanoa, että pari vuotta on 211 ollut ja edelleen on "erinomaisesti-vastinetta-rahalle"-malli. Omasta farkku 270cdi:stä maksoin jotain päälle 4 tonnia joku vuosi sitten, nyt on ajettu kohta 100tkm meillä. Juurikin puoli miljoonaa ylitettiin taannoin. On mukavaa kyytiä, ainut isommassa mittakaavassa huono puoli on suuri kulutus.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja toni20 »

dealer kirjoitti: Ti 13.04.2021 18:21 On mukavaa kyytiä, ainut isommassa mittakaavassa huono puoli on suuri kulutus.
Tämä nykyinen 220cdi ollut viisi vuotta ja ihmetellyt samaa että miten -06 diesel voi viedä normaalissa kaupunkiajossa 10-11litraa/100km. Mutta tämä on tehtaankin ilmoittama luku. On se silti käsittämättömän paljon. Maantielläkin pitää jo kikkailla että saisi lähemmäs 6litraan/100km menemään. Meillä löytyy myös toinenkin 220cdi w211, joka tosin manuaali pääsee maantiellä 4litran pintaan 100km.
Ensimmäinen w211 mersu minulla oli 200cdi -03, joka vei 8,5litraa/100km kaupungissa, ei mene minun järkeeni että miten uudempi voi viedä enemmän ainetta.
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jotain vikaa on jos noin paljon vie. Mulla oli 270cdi farkku enkä saanut sillä menemään kymmentä vaikka kuinka polki ja se oli sentään kuormurin suuttimilla. Eikä ihan hidaskaan.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja zukka »

toni20 kirjoitti: Ti 13.04.2021 18:33
dealer kirjoitti: Ti 13.04.2021 18:21 On mukavaa kyytiä, ainut isommassa mittakaavassa huono puoli on suuri kulutus.
Tämä nykyinen 220cdi ollut viisi vuotta ja ihmetellyt samaa että miten -06 diesel voi viedä normaalissa kaupunkiajossa 10-11litraa/100km. Mutta tämä on tehtaankin ilmoittama luku. On se silti käsittämättömän paljon. Maantielläkin pitää jo kikkailla että saisi lähemmäs 6litraan/100km menemään. Meillä löytyy myös toinenkin 220cdi w211, joka tosin manuaali pääsee maantiellä 4litran pintaan 100km.
Ensimmäinen w211 mersu minulla oli 200cdi -03, joka vei 8,5litraa/100km kaupungissa, ei mene minun järkeeni että miten uudempi voi viedä enemmän ainetta.
Eri auto,mutta oma -06 203 200cdi vie todellista 6,1/100km yhdistetyssä,enemmän matkapainotteisessa ajossa 10tkm matkalta tankkauksista mitattuna lämpötilan pyöriessä -5/+5 asteen välissä pääasiassa. Automaatti.

Automaatti 115 vito jossain 9-10 ja manuaali ehkä litran vähemmän, kesällä mitattuna pääasiassa matka-ajossa. Manuaali on lyhyt ja automaatti on pitkä.
Avatar
toni20
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Su 18.10.2009 18:10
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja toni20 »

MJPfin kirjoitti: Ti 13.04.2021 19:02 Jotain vikaa on jos noin paljon vie. Mulla oli 270cdi farkku enkä saanut sillä menemään kymmentä vaikka kuinka polki ja se oli sentään kuormurin suuttimilla. Eikä ihan hidaskaan.
Tätä olen miettinyt kerran jos toisenkin, että miten toi voi viedä noin. Mutta kun tehdas ilmoittaa saman kulutuksen ja suutinremontti tehty, missä voisi olla vika :?: Moottori vuotaa öljyä öljynlauhduttimen alta kuin seula, litra tulee pihalle jollain aikavälillä. Pitäny laittaa autolle vaipat pohjapanssarin päälle (imeytysmatto) ettei maahan asti mene. Uusi tiivistekin löytyy mutta on pirun työläs vaihtaa, joutuu purkamaan paljon joten jäänyt tekemättä, seurannu vain öljyn määrää ja kilometrejä :roll:
https://www.sarjat.org/

3 mersua ja pari muuta:
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt talviunilla
W211 E220CDI -06 Automaatti (573tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (618tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (319tkm)
VW Golf -04 (514tkm) diesel manuaali pakettiauto
Kupla -72 valmis leimalle, odottaa kesää 2024, ollut 6 vuotta katsastamatta
Päivitetty 24.03.2024
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meidän 270 farkku kuluttaa 7,3-7,5, jos pelkästään vaimon ajossa eli 8km työmatkaa, kauppareissuja ja muuta asiointia kaupungilla niin 8,5 paikkeille.
Alle seiskan pääsee pitkällä reissulla, ei nyt jaksa kaivella olisiko jotain 6,7 alimmillaan. Ei ole ohjelmoitu, on kunnossa, automaatti, renkaista en ole suurta merkitystä huomannut onko vakio 16" vai 18-19".
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kannattaa katsoa imusarjan läppämoottori toimiiko, vai vipu irti ja läpät kiinni koko ajan, maffin kunto, ahtovuotoja, ym ylimääräistä häikkää mikä selittäisi.
Vastaa Viestiin