W212 2010 ilmajousitus ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tykitys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2021 13:02

W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tykitys »

Morjens... Tuli hommattua tuollainen mese ja taitaa olla työttömälle liian kallis auto?? Siis ongelma on joka aamu perä alhaalla, ei tule mitään vikakoodeja ja on katsottu pohjasta niin ei löydy vuotoa, mitä teen? Ostanko uudet pussit vai onko vielä jotain mitä vois kokeilla ns. halpana korjauksena? Letkuissa ei pitäisi olla vuotoa mutta voiko kompurassa olla jotain mikä aiheuttaa laskun? Perä laskee n. 5h alas ja nousee heti kun käynnistää auton.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Todennäköisesti pussit kuluneet ja vuotaa jos ei ole vaihdettu vielä.
Letku kun vuotaa ei oikein pysy kauhean pitkään ylhäällä. Tosin riippuen halkeamasta tai reiästä.
Monesti kuskin puolen letku vararengas kotelon kiinnityksen kohdalla suoja teipin alla.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Putoaako alas aina samaa vauhtia? Vaikuttaako yön pakkaset?
Kompuran sisällä ilmankuivain kannattaa tarkistaa ja huoltaa. Jos vettä on päässyt letkuihin, voi venttiilit myös vuotaa. Sitä ei löydä vuotosprayllä.
Tykitys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2021 13:02

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tykitys »

Se oli talven jäljiltä yhden yön lämpöisessä hallissa ja sen jälkeen tuli tuo vika, putoaa samaan tahtiin ja mielestäni vasen puoli hitaammin. Vasemmalla on uusi pussi vaihdettu viime kesänä.
Tykitys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2021 13:02

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tykitys »

Nyt aamulla laitoin käyntiin, niin vasen puoli oli vähemmän tippunut ja seurasin sitä niin käynnistyksen jälkeen vasen puoli laski aivan alas ja sitten nousi sieltä normaali korkeuteen??
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Onko se ilmankuivain jo huollettu? Ja jos rakeet jo vettyneet niin silloin on jo todennäköisesti kaikki venttiilit kompuralta pusseja kohti saaneet vettä ja takkuavat. Eikös E mallis ole kompuran jälkeen jonkinlainen venttiiliryhmä ja sitten vielä pusseissa sähköohjatut venttiilit... ekana se kompuran huolto ja sitten seurata hetken. Jos oireilu jatkuu niin sitten noita venttiilejä vaihtoon tai ihmetellä saako purettua ja putsattua...

Ja jos tulee pussi tai linjavuoto niin nopeasti korjaus. Koska vuoto järjestelmässä nopeuttaa kuivaimen vettymisen. Kompura joutuu paineistaa järjestelmää jatkuvasti uudella ilmalla josta tiivistyy kosteutta. Tiiviissä järjestelmässä taas kuivaa ilmaa puretaan uloskinpäin kuivaimen kautta joka vuorostaan kuivaa rakeita.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Maastis kirjoitti: Pe 09.04.2021 12:43 ... Eikös E mallis ole kompuran jälkeen jonkinlainen venttiiliryhmä ja sitten vielä pusseissa sähköohjatut venttiilit...

211-korisessa on venttiilit jousitolpissa. Siellähän on lisäksi se 2-tilavuusventtiili (Airmaticissa). 212-korisessa pitkälti saman tyylinen kuin 220 tai 221 tai 222 mutta venttiiliblokki ja kompura vaan eri paikassa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Maastis »

DBFI kirjoitti: Pe 09.04.2021 13:02
Maastis kirjoitti: Pe 09.04.2021 12:43 ... Eikös E mallis ole kompuran jälkeen jonkinlainen venttiiliryhmä ja sitten vielä pusseissa sähköohjatut venttiilit...

211-korisessa on venttiilit jousitolpissa. Siellähän on lisäksi se 2-tilavuusventtiili (Airmaticissa). 212-korisessa pitkälti saman tyylinen kuin 220 tai 221 tai 222 mutta venttiiliblokki ja kompura vaan eri paikassa.
Ok, kysyin kun olen itse roplannut vain tuota X164 järjestelmää jossa pussit venttiilittömiä ja on vaan se bloki kompuran vieressä.

Oletan että myös tuo E mallin purkaa laskuvaiheessa ilman ulos kompuran kuivaimen kautta ja näin edesauttaa pitämään ryynit kuivina? Ja tosiaan jos järjestelmässä on jossain vuoto niin ilmaa kulkee paljon enemmän sisään kuin ulos ja ryynit vettyy.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ei pahemmin poista tasonsäätö verrattuna airmaticiin.
Ja näin ollen järjestelmässä voi olla hiukan enemmän kosteutta.
Kuitenkin kuivan ei paljoakaan vaikuta siihen tipuuko perä.

Siihen se vaikuttaa jos kosteus jäätyy ja sitten ylipaine venttiili ja kompura jumittaa näin saadaan sulake pimeäksi.

Jos kompura toimii oikein mukaan lukien ylipaine venttiili on se vuoto pussissa tai letkussa.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Maastis kirjoitti: Pe 09.04.2021 15:39
Ok, kysyin kun olen itse roplannut vain tuota X164 järjestelmää jossa pussit venttiilittömiä ja on vaan se bloki kompuran vieressä.

Oletan että myös tuo E mallin purkaa laskuvaiheessa ilman ulos kompuran kuivaimen kautta ja näin edesauttaa pitämään ryynit kuivina? Ja tosiaan jos järjestelmässä on jossain vuoto niin ilmaa kulkee paljon enemmän sisään kuin ulos ja ryynit vettyy.

TJ
Kyllä nämä kaikki laskee alleen kompuran kuivaimen kautta juurikin siksi että kosteuden tasapaino säilyisi. Jos ryynit ottaa kosteutta vastaan niin silloin pusseissa on kuivaa ilmaa joka poistuessaan vie ryyneistä taas kosteutta. Tietenkin tuossakin oma hyötysuhteensa. Toimii kompuran mekaanisen kestoiän jos missään ei ole vuotoja. Oleellista tuo mitä sanoitkin jo, vuoto aiheuttaa sen että kompura ottaa enemmän ilmaa kuin palauttaa paineen laskussa takaisin ja ryyneihin kertyy kosteutta reilusti enemmän kuin poistoilma niitä kuivaa.
Tykitys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2021 13:02

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tykitys »

Sopiiko cls 2014 mallin ilmajousi pussi mun w212 2010 meseen?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Vertaa osanumeroita vaikka Miessler Automotiven sivuilla.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tykitys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2021 13:02

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tykitys »

Onko kokemuksia noista kiinapusseista, vuoden takuu ainakin kannattaako ostaa 100e ero hinnassa?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kompuran olen ostanut tuolta Miessleriltä. Se ainakin toimii. Ehkä tuolta pussinkin voisi ostaa... mutta iskareihin olisin jo aika skeptinen...

Jos nyt olisi tarve ostaa pusseja niin kokeilisin ehkä:
https://luftmaster.lt/en/produkto-kateg ... r-springs/

Tuo Dunlop kuulostaa kumiosana perinteikkäältä ;)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Äsään laitoin Miesllerin tolpan. Ihan hyvin toimi, hivenen piti kolinaa pakkasella.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Tykitys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.04.2021 13:02

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Tykitys »

Nyt olikin yllätys aamulla, perä ei ollutkaan laskenut alas vaan oli ylhäällä???? Mitä ihmettä onko vika korjaantunut itsestään vai mistä on kyse? Tähän asti perä ollut joka aamu tontissa, osaako joku selittää asian?
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 2010 ilmajousitus ongelma

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Kyllä se tuossa ylhäällä on selitetty.
Mutta, yritetään uudestaan. Kompuraa ei ole huollettu? Vesi jumii venttiilit. Ruostuneet. Eivät siksi toimi kunnolla.
Vastaa Viestiin