w124 ilmanvaihtoon neuvoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikhali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 08.08.2017 16:36

w124 ilmanvaihtoon neuvoa

Viesti Kirjoittaja mikhali »

Moikka

Kyseessä on -88 w124 260e, jossa kantakortin mukaan tehtaalta lähtiessä ei ole ollut ilmastointia ollenkaan. Auto on uutena myyty Suomeen ja ilmeisesti melko alkutaipaleella siihen on asennettu ilmastointi. Letkut on mustaa continentalin letkua ja täyttöaineena R12. Zebranoon on keskelle tehty valitsinta varten varmaan jyrsimellä aukko - ihan siististi ja vasta tarkkasilmäinen tarkastaja sen huomasi. Lisäksi johtosarjassa oli melkoinen hässäkkä-asennus ilmeisesti juuri tästä asennuksesta johtuen, siihen ei moni ole halunnut perehtyä.
Auto on nyt täydellisessä restauroinnissa ja olen tuumaillut mikä on viisas tapa edetä, kaikki osat on lämmityslaitteen koteloa myöden purettu pois. Halusin pistää ilmastoinnin uusiksi koska tuulettajan moottori piti melkoista ääntä viimeiset vuodet, mutta sitä ei päässyt vaihtamaan konehuoneen puolelta. Viilennyskään ei oikein toiminut, viimeksi kun vielä sai R12 täytön niin pari viikkoa puhalsi kylmää ja se riemu oli siinä.

Löytyykö foorumilta w124 ilmastoinnin gurua? Kun kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeen, johtosarjaan, sisäpuolen zebranoon, lämmityslaitteen koteloon jne. niin mieluusti tekisi nyt viisaita päätöksiä.
Itse olin alunperin ajatellut niin, että ilmastoinnin osat vaihdetaan OEM ja ne tietenkin on hankittuna ( metsästin niitä alumiiniputkia Amerikkaa myöden). Nyt kun tuo jälkiasenteisuus selvisi hiljattain, niin kannattaisiko koko ilmastointi unohtaa ja mennä pelkällä lämmityksellä? Sitten vaihtunee myös syylari jne.

Ja osaatteko sanoa mitkä näiden erot ovat, katson osalistausta:
AIR CONDITIONING AUTOMATICS ( veikkaan automaatti-ilmastointi)
TEMPMATIK ( veikkaan manuaalinen ilmastointi)
HEATING AUTOMATICS ( veikkaan lämmitintä ilman viilennystä)
AIR CONDITIONER ( loppu ymmärrys)

Kaikki vihjeet otetaan kiitollisena vastaan ja jos joku on halukas perehtymään asiaan tarkemmin ja rakentamaan autoon toimivan järjestelmän, niin toki korvaan tämän.

Timo
Vastaa Viestiin