w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
voimakone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 01.09.2014 17:08
Paikkakunta: Seinäjoki

w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja voimakone »

Kaikki alkoi siitä kun kompressorilta lähtevä johto (paineliittimen?) meni poikki.
Tutkitakseni asiaa ensimmäisen kerran ilman mitään tietoa irroitin paineventtiilin takaosasta ja katselin sitä lähempää, otin myös johdon irti tuolloin ja havaitsin autocomin antavan siitä vikakoodin, joten johto takaisin. Otin tällöin myös ilmat pois perästä. (24h katkenneesta johdosta huolimatta perä oli ylhäällä)
Tämän jälkeen sain tietää, että sieltä menee se johto usein poikki, joka oli oikea vika. Korjasin johdon.
Kompressori käy, perä ei nouse.
Autocom:
Auton korkeus, takana oikealla Tuntematon status
Auton korkeus, takana vasemmalla Tuntematon status
Lisäksi ilmoittaa tasonsäätö valikossa koodit, joissa kerrotaan korkeuden olevan alle kynnysarvon (tarkoittaa kai sitä kun perä on alhaalla)
On koitettu myös tunkata ylöspäin ja jos perä on ylhäällä niin vikakoodeja ei ole.

No, oli tarkoitus vihdoin saada testeriin auto, kunnes todettiin pihassa ettei hänen testeri toimikaan.(meni korjaukseen) Kyseinen henkilö totesi itsekin, että kompressori käy ja koitettiin tunkilla avustaa, että lähtisi myös pumppaamaan jousia ylös, ei lähtenyt.

Tämän jälkeen mietin, että mitäs nyt tehdään.. Missä vika. Otin tasoventtiilin irti tutkiakseni sitä tarkemmin... Totesin, että eipä siihen osaa juuri sanoa mitään, jätin sen siihen irtonaiseksi, että on heti saatavilla jos tarvitsee vielä tehdä jotain.
Ja sitten kompressori ei käynnisty enää. Purkasin korjaamani johdon eristykset, että jos johto on taas poikki. Ehjä on.

Ruuvasin tasoventtiilin takaisin ja totesin, että auto täytyy saada piuhan päähän ennenkö tehdään mitään enää.
Nyt huomasin, että kun autoa käyttää tasoventtiili pitää jonkulaista ininää (yrittää kai säätää?)

No, kompressori ei käy. Ei vikakoodeja enää katkenneista johdoista, eli jos ottaa kumman tahansa liittimen irti tasoventtiilistä tai paineventtiilistä, tulee heti vikakoodi. (Johto katki antoi myös heti vikakoodia)

Viisaampi voi nyt kertoa tänne, jos onnistuu nyt selvittää vielä jotakin itse kompuran suhteen, esimerkiksi mitata jostakin tuleeko virtaa tms.. ja mielellään miten, mistä :lol: Koitan saada seuraavaksi tuon testerin päähän. Viimeisin mietintä oli, että vetikö se nyt kompuran jumiin ja vaatisi avauksen mersun testerillä? Luulisi tällöin autocomin antavan vikakoodia... Hyviä vinkkejä odotellessa.

EDIT: Testerissä käyty.
Viimeksi muokannut voimakone, Pe 16.04.2021 19:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Koita nyt ensin se kompura katsoa, se voi olla vainaa. Siksi se ei nouse vaikka pyörii kun kompura on kypsä.
Venttiiliblokki jumissa tai vuotaa niin ei nouse. Voi koittaa antaa normi kompurasta ilmaa siihen kompuran linjaan ja katsoa nouseeko sitten.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt ei ihan saa selvyyttä mikä on tila.
Oliko perä jossain vaiheessa tosi ylhäällä? Kun piuha oli rikki.
Onko kalibrointi tehty jossain välissä kun vika päällä tuolla autocom?
Oliko ylipaine venttiili irroitettu kompurasta jossain välissä?
Tuo korkeus tuntematon viittaa että tasonsäätö anturien arvot on yli raja arvojen, esim alle 2V.
Itsellä kävi niin että ylipaine venttiili hajosi ja sitten se kara asennettiin väärinpäin, tästä johtuu että perä vain nousi kalibroinnissa kun ei voi päästää painetta pois. Sitten kun perä oli yli korkea taipuivat hiukan tasonsäätö anturin L raudat ja sitten oli tilanne se ettei mitään voinut tehdä.
Myös kompura ei käynyt enää, koska ecu laittoi systeemin lukko vika tilaan.
Kuitenkin korjaus oli ylipaine venttiilin kara oikein päin, kalibroinnissa kun haettiin säätö että lokari & vanne napa etäisyys 365mm sekä väännettiin L raudat jotta anturi antaa -10mm/2.5V. ja tämän jälkeen kalibrointi loppuun. Ja avot homma oli bueno....

Tuosta ja muista on aika monta topiccia täällä
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
voimakone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 01.09.2014 17:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja voimakone »

MJPfin kirjoitti: To 15.04.2021 20:22 Koita nyt ensin se kompura katsoa, se voi olla vainaa. Siksi se ei nouse vaikka pyörii kun kompura on kypsä.
Venttiiliblokki jumissa tai vuotaa niin ei nouse. Voi koittaa antaa normi kompurasta ilmaa siihen kompuran linjaan ja katsoa nouseeko sitten.
Auton kanssa oli aijemmin ongelmana yksi melkein katki oleva ilmaletku, kun parkkipaikalla toinen puoli tipahti alas. Käynnistäessä taas pumppasi nopeasti ja hienosti ylös. Tämän takia en itse kompuraa uskoisi syyksi heti ensimmäisenä. Toki miksi ei mahdollista, että sekin meni äkkiseltään hajalle. Kompura lakkasi käynnistymästä, kun irroitin viimeksi tasoventtiilin...
Berglund kirjoitti: To 15.04.2021 20:32 Nyt ei ihan saa selvyyttä mikä on tila.
Oliko perä jossain vaiheessa tosi ylhäällä? Kun piuha oli rikki.
Onko kalibrointi tehty jossain välissä kun vika päällä tuolla autocom?
Oliko ylipaine venttiili irroitettu kompurasta jossain välissä?
Tuo korkeus tuntematon viittaa että tasonsäätö anturien arvot on yli raja arvojen, esim alle 2V.
Itsellä kävi niin että ylipaine venttiili hajosi ja sitten se kara asennettiin väärinpäin, tästä johtuu että perä vain nousi kalibroinnissa kun ei voi päästää painetta pois. Sitten kun perä oli yli korkea taipuivat hiukan tasonsäätö anturin L raudat ja sitten oli tilanne se ettei mitään voinut tehdä.
Myös kompura ei käynyt enää, koska ecu laittoi systeemin lukko vika tilaan.
Kuitenkin korjaus oli ylipaine venttiilin kara oikein päin, kalibroinnissa kun haettiin säätö että lokari & vanne napa etäisyys 365mm sekä väännettiin L raudat jotta anturi antaa -10mm/2.5V. ja tämän jälkeen kalibrointi loppuun. Ja avot homma oli bueno....

Tuosta ja muista on aika monta topiccia täällä
Anteeks vaikea selkoisuus, alkaa olla pitkä viikko :lol:

Tämän hetkinen tila, kompura ei käynnisty enää.
Autocomilla ei voi kun vikakoodeja poistaa.
Paineventtiiliä ei ole irroitettu missään vaiheessa.
Tämä kompura lukko mulla kävi myös mielessä... Ja jos olis mahdollista, että autocom ei osaa kertoa sitä ollenkaan..
Taitaa vaatia mersun testeriä seuraavaksi... Koitan taas huomenna selvittää saisko johonkin, korjaamoille ei ainakaan saa :D
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tuossa vähän aikaa sitten yhden S212 farkun tasonsäädön roplasin starilla toimivaksi. Tokikaan *:lla ei mekaanisia vikoja korjata. Olettaisin, että tässäkin on nyt S212, eli farkun tasonsäätö kyseessä?

Se heittää kompuran suojaustoiminnon päälle kun aikansa yrittää, eikä mitään tapahdu. Tarkoittaa että kompura on käynnistettävä testerillä. Oli kompura vainaa ensimmäisenä, ei tehnyt yhtään painetta. Sitten alkoi nousta, mutta ei pysynyt, saippuavedellä selvitettiin, että toinen pussi vuotaa reilusti. Uusi pussi ja sittenkään ei noussut kompuralla, tyhjennysventtiili oletettavasti valskasi. Pikku pakkanen ja ulkosalla, niin pidin sitä venttiiliä auki pari minuuttia, että kela lämmittää ja naksuttelin aikansa auki ja kiinni. Sehän se oli, sitten nousi. Tasot kohdilleen ja kalibrointi, vikojen nollaus ja se oli tyytyväinen tilanteeseen.

Ei tätä tehdä Autocomilla.

Verstaskompura on hyvä apu tutkimisessa ja painemittarilla voi katsoa onko kompura hengissä. On siellä paineanturi, mutta eihän se mitään näytä, jos samaa kyytiä vuotaa ulos jostain. Painetta saa lyödä sen mitä pajakompura tuottaa. Ainakin farkussa on ihan pelkät pussit ja erillinen venttiilibloki takapuskurin sisäpuolella.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ja tuossa talvella yksi s211 korjattiin kun oli kompuran imuputki poikki ja sitten ottanut kosteutta sisään.
No ylipaine venttiili jäi kantamaan joten perä alhaalla sekä vikatila päällä.
Vaikkakin auto oli lämpimässä ja kompura purettiin & putsattiin ei toiminut.
Syy oli lisäksi että kompuran sulake 50A jalkatilassa oli pimeä koska kompura oli jäässä aikaisemmin, joten kun sen vaihtoi vielä toimi taas niinkuin pitää.

Kompuran myös voi testata esim MP akkulaturilla 12V/1A sisään kasvoille, jos käy niin ei siinä ole vikaa vaan ohjaus ei toimi.
Ja jos toinen testeri antaa myös tason anturille tuntematon arvoa, voi linkin ottaa irti ja katsoa tuleeko arvoja testerille.
Jos ecu on vikatilassa ei tuo edellinen kokeilu toimi ennen kuin ecu on taas normi tilassa.

Myös rele on hyvä tarkistaa jos ei ole vielä tarkistettu että varmasti toimii.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Se, että kompura käy, ei vielä riitä, pitää myös tehdä painetta. Ja 1 Ampeeri ei riitä mihinkään, sulake on siellä 50A.
voimakone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 01.09.2014 17:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja voimakone »

Kiitos vastauksista.
TPLtre kirjoitti: Pe 16.04.2021 13:44 Olettaisin, että tässäkin on nyt S212, eli farkun tasonsäätö kyseessä?
Sori. Niimpäs onkin.


Tehdään tästä esimerkki jollekkin seuraavalle, itse paininut tämän kanssa nyt viikon. :lol:

Kuva

Yllä oleva liitin oli syynä miksi kompura ei käynytkään enää. Uskomatonta. Liittimet hapettunut, vähän sulanut sisältä yms.
Testeri näytti tällä hetkellä, että kompura käy parhaillaan ja että ei ole lukko tilassa. = Kompura ei käynyt, ei ollut lukossa.
Asentaja rupes tutkimaan kompuraa ja johtoja. Sattumalta lähtikin käyntiin ja huomasi liittimen olevan syynä tähän.
Sanoin että laita johdot poikki ja yhdistä väliaikaisesti teipillä, että nähdään pelaako se kompura. Toimii.

No, siinä oli aika rajallista ja muutenkin lähinnä tuo kompura oli se mistä halusin saada selvyyden. Koitettiin antaa paineilmaa suoraan tasoventtiilille, eikä noussut.
Päätin tutkia asiaa tämän jälkeen itse kotona. Mielessä oli heti ensimmäisenä kompuran paineentestaus.

Paineen testaus kompressorille
Yllä oleva video näyttää miten kompressori kerää painetta. Oletan nyt tämän jälkeen, että kompressori on kunnossa.
Tein testin ensin lyhyellä letkulla, mittari meni 1.5sekunnissa tappiin (+12bar) ja letku räjähti liittimistä melkein naamalle. En suosittele tätä kenellekkään :D :clap:

Lopuksi vielä...

Onko vika nyt sitten se tasoventtiili? Saako venttiiliä mitattua mitenkään, testattua? Osa mersukorjaamon hyllystä maksaa n. 300euroa ja nouseeko perä sitten itsestään vai vaatiiko jälleen testeriä? Ei kai siis kompuran ja pussien välillä ole mitään muuta syytä tälle, että perä makaa maassa?
Kuinka tasoventtiili toimii? Tunnistaako itse paineen ja päästää sitten läpi pusseille?
EDIT: Ainiin, entäs tasoventtiilin sulakkeet tms? Pitäisi tietenkin mitata johdot... Venttiilistä kuuluu pientä ininää, kun perä on alhaalla.
Viimeksi muokannut voimakone, La 17.04.2021 16:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ainakaan vanhemmat mallit ei tunnista mitään, avaa kylmästi venttiilin kun pyyntö tulee. Ja jos kompura ei käy syystä taikka toisesta perse laskee vaan alas vaikka pitäisi mennä ylös.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Onkohan kompura nyt vaan entinen, et mainitse ilmankuivaimen veden poistamisesta mitään?
Kun on aikansa muhinut, alkaa helposti tulla monenlaista ongelmaa. Sulanut liitin kertoo, että kompura on pumpannut pitkään, vedensuodatin tai ilmansuodatin tukossa? Aika yleinen vaiva
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Airmatic-yksikölle on sulake perän oikeassa sivulokerossa, numeroa en muista. Mutta jos * saa siihen yhteyden, se on ok. Jos kompura käy ja tekee painetta, nouseeko paine myös autossa, vai vuotaako ulos samaa vauhtia? Mitä starin testit kertoi?

Joko täyttöventtiili ei aukea, tai tyhjennytventtiili on pysyvästi auki, tai paine vuotaa jonnekin muualle. Joko ne pussit on ruiskuteltu saippuavedellä?

Siis täsmennetään nyt vielä, että kun auton letkussa on paine, ei se itsekseen mihinkään nouse, vaan pitää ohjata *:lla. Venttiili kerrallaan. Kun sen saa oikeaan tasoon, sitten kalibrointi ja sen jälkeen alkaa toimia itsekseen.

Se ohjainlaite hyvin todennäköisesti on tilassa LUKITTU ja kalibrointi hukassa. Sieltä näkee venttiilien virrat ja osaa kertoa siinä mielessä onko osat ehjiä.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Videossa kompura käynnissä suhisee paljon, kuulostaisi ihan vuodolta.
Katsopa myös se kompuran toinen piuhan kunto, siinä menee ylipaine venttiili ohjaus.

Venttiiliblokki ohjaus on aika dummy, eli minne lisää ilmaa ja pois.
Tosin mulla on mennyt liittimien o renkaita ja vuotanut niistä.

Hapettumista liittimessä ja kompura enempi käynti voi johtaa piuhan osittain sulamiseen.

PS, vaikka sulake on 50A niin 1A laturilla saa kokeiltua toimiiko kompuran moottori. Kokeiltu on mutta ei se painetta jaksa tehdä muttei ole tarkoitus siinä testissä.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
voimakone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 01.09.2014 17:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja voimakone »

TPLtre kirjoitti: La 17.04.2021 08:49 Airmatic-yksikölle on sulake perän oikeassa sivulokerossa, numeroa en muista. Mutta jos * saa siihen yhteyden, se on ok. Jos kompura käy ja tekee painetta, nouseeko paine myös autossa, vai vuotaako ulos samaa vauhtia? Mitä starin testit kertoi?

Siis täsmennetään nyt vielä, että kun auton letkussa on paine, ei se itsekseen mihinkään nouse, vaan pitää ohjata *:lla. Venttiili kerrallaan. Kun sen saa oikeaan tasoon, sitten kalibrointi ja sen jälkeen alkaa toimia itsekseen.
Kävin sulakkeet läpi, kaikki ehjiä.

Jep tästä varmaan johtuu se, että ensimmäinen kaveri joka meinas * lukea autoa sanoi, että kun saa paineen niin yleensä riittää, että vähän tunkataan perää ylemmäs niin sitten lähtee ilma virtaamaan.
Berglund kirjoitti: La 17.04.2021 09:20 Videossa kompura käynnissä suhisee paljon, kuulostaisi ihan vuodolta.
Katsopa myös se kompuran toinen piuhan kunto, siinä menee ylipaine venttiili ohjaus.
Jep, suhisee. Siihen oli näköjään syy. Video jonka laitoin (poistettu) niin ajattelin suhinan olevan se ylipaineventtiili, että päästää läpi kun liikaa painetta. Näin ei ollutkaan. Eli vuoti sittenkin vielä siitä kompuran pään ilmaletkun liitoksesta, jonka nyt laitoin kuntoon.
Nyt kompura käy abaut 15sekuntia, jonka jälkeen kuuluu kovempi puhahdus ja sammuu. Tämä on nyt kai se ylipaineventtiili joka puhahtaa ilmat pihalle, kun on saanut kerättyä täyden paineen?

No edelleen, perä ei lähtenyt nousuun.

Koitin paineistaa tallikompuralla tämän tasoventtiilin (8BAR) ja vaikka auto käynnissä, kompura käynnissä niin ei ilma virrannut sieltä tasoventtiilistä yhtään mihinkään. Koitin vielä tunkata perää ylös ja alas... Halusin vaan testata tätä, että onko se nyt oikeasti niin, että ilma sieltä ei liiku eteenpäin. No nyt se on niin. :D

Paineistin ilmapusseja myös. Hienosti nousee, ei vuotoja.
Mielessä kävi heti, että hakis vähän liittimiä ja laittais ilmaa pusseihin, että pysyy ylhäällä :lol:


No, nyt seuraavaksi haluan ainakin uusia tasoventtiilin. Toki haen varmaan käytetyn jostakin ja ihan vaan siksi, että jo alusta saakka ilmapusseille lähtevät kierteet tasoventtiilin rungos ovat olleet tosi huonot. Pitää, mutta mietin tuossa pihassa, että jos pamahtaa joskus irti niin helpompi ja parempi se on uusia nyt samantien. Letkuliitin siis meinaa pyöriä ylitte koko aika ja yhdessä kohtaa ottaa vähän paremmin kiinni, ei vuotanut ole kuitenkaan vielä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei S212 tasonsäädössä ole mitään yksittäistä tasonsäätövenaa, on 3 tai 4 erillistä venttiiliä. Molemmin puolin täyttö- ja tyhjennysvalinnat(voi olla että tyhjennys on vain avaamalla yksi pussin vena ja tyhjennysvena, en ole itse kontannut alla). Se airmaticin paineventtiili puuttuu tästä tasonsäädöstä, jos sellainen tuli vastaan.

Olitteko Xentryssä näillä sivuilla? Ohjainlaitteet/Alusta/Elektroninen tasonsäätö/Mittausavot:
Kuva

Kuva

Ja ohjaukset:
Kuva

Kyllä se venttiiliryhmä varmasti kannattaa tulevaa ajatellen vaihtaa jos kierteet on huonot, mutta älä nyt mene ostamaan mitään, ennen kuin vika on selvillä.

Nämä kuvat simulaatiosta. Itse kyllä muistelen työkaverin autosta, että oli 4 erillistä venaa, tyhjennykset ja täytöt kummallekin puolelle erikseen. Eikä sitten muuta. Ohjainlaitteelta ei voinut tehdä mitään ennen sen aktivoimista.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ainakaan itsellä preFL ei ollut kuin yksi venttiili josta ilma tulee ulos ja oli kompuran ylipaine venttiili. Sekä venttiili blokissa on 3 venttiili käytössä, 2 pusseille ja 1 kompuralle sekä 2 kytkemättä.
Pussin päässä ei ole mitään muuta kuin paineputken liitos.
Paineputkia kolme pusseille ja kompuralle.
Ainut ohjauspiuha mikä oli menee kompuralle sekä jakoblokille.

Nuo Y36 on jakoblokille ja A9 on kompuran ylipaine venttiili.
Kun on nosto perän ollessa alhaalla on nuo Y36 venat auki kunnes saadaan perä sopivaan tasoon ja sitten suljetaan.
Noita sitten käytetään tarpeen vaatiessa yksi kerrallaan.
A9 on kiinni pääsääntöisesti jos tulee ylipaine, sitä avataan sitten tarvittaessa jos on liikaa painetta tai ecun määrittelemällä tavoilla silloin tällöin.

O renkaita itse vaihdoin aika monta koska ne hapertui vähän väliä ilmeisesti tiesuola. Sekä paineputkia kiinnitys kohdata on huonosti suojattu jolloin hinkkaa putken poikki tärinästä.

Joka liitos vaan tarkastaa kyllä sieltä löytyy

Nykyisessä w166 airmatic on kyllä venttiili joka nurkassa lisäksi sekä ohjaukset.

Ellen nyt edellisestä selityksestä ymmärtänyt väärin...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
voimakone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 01.09.2014 17:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja voimakone »

Hienostihan se nousi. :lol:

Hain 200km päästä 50eurolla uuden (käytetyn) tasoventtiilin. Ruuvaus intoa tottakai oli ruuvata se vielä tänään kiinni illan päätteeksi...
Tasoventtiilin vaihdon jälkeen perä nousi ylös normaaliin tapaan, ei juurikaan tarvinnut tunkata perää tms.
No tämän jälkeen katsoin alkuun, että perä nousi samalle tasolle kun aikaisemmin ja kaikki näyttäisi olevan ok.

Valitettavasti tästä ongelmasta ei päästä vieläkään kokonaan :D

Oikealta takaa kuuluu sihinä, luultavasti pussista. En pystynyt vielä kunnolla tutkimaan, pitäisi tuo auto ajaa johonkin...
Jos pussi on paska, niin epäilen sen menneen siinä kun olen jotain lyhyitä siirtoja tehnyt autolle, vaikkakin varoen... :D

No tämä on tällästä, pussit on näköjään ihan jees.

Onko siellä nyt joku muu joka voisi jäädä vuotamaan? Onko pussin puolella joku poistoventtiili vai miten se toimii? Suihkutetaanko ilmapusseille vaan paljon saippua vettä ja näkee heti jos alkaa kuplimaan? Kuinka ilmajousen vaihto menee?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei siellä pussin päässä ole venttiileitä. Tässä viestissä saattaa nyt olla tuotesijoittelua, mutta Fairya kolmasosa ja loput vettä ruiskupulloon ja sillä ympäriinsä, ei ole sen voittanutta. Hyvinkin todennäköisesti ajo tyhjillä pusseilla rikkoi sen. Hyvä jos vaan toisen.

En ole itse vaihtanut mutta ei tuo kummoiselta näyttänyt. Yläpää ainakin vain muoviklipseillä kolossa. Pamahti paikalleen kun täytettiin.

Onko muuten vasen puoli, joka vuotaa?
voimakone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 01.09.2014 17:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja voimakone »

TPLtre kirjoitti: Ma 19.04.2021 21:02 Ei siellä pussin päässä ole venttiileitä. Tässä viestissä saattaa nyt olla tuotesijoittelua, mutta Fairya kolmasosa ja loput vettä ruiskupulloon ja sillä ympäriinsä, ei ole sen voittanutta. Hyvinkin todennäköisesti ajo tyhjillä pusseilla rikkoi sen. Hyvä jos vaan toisen.

En ole itse vaihtanut mutta ei tuo kummoiselta näyttänyt. Yläpää ainakin vain muoviklipseillä kolossa. Pamahti paikalleen kun täytettiin.
Jepjep. Koitin tuossa äkkiseltään suihkia, mutta ei juuri silloin saanut ainakaan kuplimaan.

Tuossa tuumasin, että nyt on menty aikalailla koko järjestelmä läpi.
Alkuun letkut ja niiden kierreliittimet uusittu. Tasoanturit tsekattu. Kompura painetestattu. Tasoventtiili vaihdettu. ... Ilmapussit uupuu. Mietin pusseja, että laitan samantien molemmin puolin, jos se pussi on paskana.
Huomenna selviää lisää kun kerkee ottaa tuon ...TAAS työnalle :D

Tää on nyt sellanen homma missä on ollut niin monta muuttujaa, että :lol:
Olen tästä silti tyytyväinen, että nyt alkaa olla suhteellisen selvää hommaa... :clap:

EDIT: Oikea puoli vuotaa. Miksi kysyit vasenta?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w212 perä alhaalla, kompura käynnistyi, ei enää. Perä ei nouse.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

voimakone kirjoitti: Ma 19.04.2021 21:16 EDIT: Oikea puoli vuotaa. Miksi kysyit vasenta?
Ihan vaan mielenkiinnosta. Useimmiten ABS-anturi menee vasemmalta, ilmeisesti sinne sataa enempi kuraa/hiekkaa/kiviä.
Vastaa Viestiin