Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
B200 kaasukärryssäni oli ostettaessa vuoden vanhemmat renkaat kuin itse auto. Oli Bridgestone Turanza 225 45 17. Ikää 6 vuotta. Lähes uudenveroisella urasyvyydellä. Meteli oli kuin olisi peltirummuilla ajanut. Sitten tuli talvi ja alle kitkat. Kuulo ehti osittain jo palautua talven aikana. Euromasterin mies sano, että osta kesäkumeiksi Misukat. On takuulla hiljainen. Ja sitten se jatkoi, että ota 45 sijaan 50 profiilin rengas, niin on vielä mukavampi ajaa. Hintaa tulisi lisää siirryttäessä 45:stä 50:iin 200€ (paketti 750€) . Onkohan hyöty ja mukaavuuslisä mitenkään merkittävä? Kuten biokaasulla kulkevasta autostani arvaatte, niin minähän en ole mikään vauhdinhurmasta ja nopeasta ajosta nauttiva. Ainakaan liikenteessä. Mukavuus ja turvallisuus ennen kaikkea.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Ensiasennusrenkaat on usein kovia, halvempia malleja, huonoja.
Ja nämä on nyt jo muutenkin kerenneet vanhentua,kun ei kulu eli on kova ja siksi metelöi.
Meteliä saat hiljaisemmaksi pehmeämmällä renkaalla.
Ajettavuutta paremmaksi lisäämällä profiiliin 5 ja jos vielä kaventaisi 1cm.
Mutta jos kitkat oli hiljaisemmat, niin ostaisin vaan uudet kesärenkaat jos meteli on nyt häiritsevä.
Netistä voi hyvin vertailla renkaiden metelin, kulutuksen ja pidon märällä.
Continental olisi varmaankin oma valinta.
Ja nämä on nyt jo muutenkin kerenneet vanhentua,kun ei kulu eli on kova ja siksi metelöi.
Meteliä saat hiljaisemmaksi pehmeämmällä renkaalla.
Ajettavuutta paremmaksi lisäämällä profiiliin 5 ja jos vielä kaventaisi 1cm.
Mutta jos kitkat oli hiljaisemmat, niin ostaisin vaan uudet kesärenkaat jos meteli on nyt häiritsevä.
Netistä voi hyvin vertailla renkaiden metelin, kulutuksen ja pidon märällä.
Continental olisi varmaankin oma valinta.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Ei kai pelkkä profiili sinänsä paljon vaikuta. Tietysti jos leveys pysyy samana ja profiili kasvaa, niin silloinhan myös renkaan "paksuus" (ilmatila) kasvaa halkaisijan kasvaessa. Sen sijaan jos rengasta kavennetaan ja profiilia kasvatetaan siten, että halkaisija pysyy (suunnilleen) samana, niin "paksuus" ei muutu mihinkään (esim. 245/45/17 -> 225/50/17) eikä mukavuuskaan siitä merkittävästi muutu.
Jos haluat "paksumman" renkaan, voit joko kasvattaa halkaisijaa (millä on tietysti muita vaikutuksia) tai pienentää vannetta.
Vanhoissa renkaissa kumi on tietysti jo kovettunut, mikä ei tietysti paranna sen enempää ajomukavuutta kuin hiljaisuuttakaan.
Jos haluat "paksumman" renkaan, voit joko kasvattaa halkaisijaa (millä on tietysti muita vaikutuksia) tai pienentää vannetta.
Vanhoissa renkaissa kumi on tietysti jo kovettunut, mikä ei tietysti paranna sen enempää ajomukavuutta kuin hiljaisuuttakaan.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Good Year Eagle F1:t on aika mukavan hiljasia, tosin kuluvat nopeammin kuin Misukat. Mulla oli 204:ssa tuollaiset 225/45R17 eaglet alla, pidin niistä kovasti. Mutta niinkuin tuossa tj86430 mainitti niin jos sitä profiilia haluaa kasvatella niin pitäis melkeen siirtyä 16" vanteeseen. 205/55R16 on aika halpa kumikokokin.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Kiitos. Ne 16" vanteet siinä olisi rekkarin mukaan ollut ensisijainen koko, mutta ensimmäinen omistaja oli varmaan halunnut erilaiset. Kallit hienot vanteet kesä- ja talvipyörillä. En viitsisi vaihtaa niitä. Kitkat olivat tosi hiljaiset ja hyvät ajaa. Ehkä jatkan samalla koolla ja parhailla mahdollisilla hiljaisilla renkailla.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Mulla Eagle F1:set omassa B-luokassa, koko tosin 225/40 R18. Melu on kova vaikka renkaat ovat '19 vuosikertaa. Kovat myös ovat kuin mitkä. Autossa tosin tehtaan sporttialusta mikä ehkä hieman tuo lisä-kovuutta.
Jos haluat mukavuutta niin osta ne 16" vanteet misukoilla. Tarvikevanteet eivät maksa paljoa.
Jos haluat mukavuutta niin osta ne 16" vanteet misukoilla. Tarvikevanteet eivät maksa paljoa.
B200 BE W246 2012
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Mä ostin kanssa tuohon 205:een Eagle F1:t 19" vanteille kun oli 204:ssa hyvät kokemukset 17":lla. Onneks Good Yearilla oli tyytyväisyystakuu niin sain sitten palauttaa ne pienen testikäytön jälkeen ja pistin misukat tilalle. Eivät tosiaan olleet hiljaiset tuossa kokoluokassa ja niin matalaprofiilisena. Edessä siis 225/40R19 ja takana 255/35R19.heifetz kirjoitti: ↑Pe 16.04.2021 10:02 Mulla Eagle F1:set omassa B-luokassa, koko tosin 225/40 R18. Melu on kova vaikka renkaat ovat '19 vuosikertaa. Kovat myös ovat kuin mitkä. Autossa tosin tehtaan sporttialusta mikä ehkä hieman tuo lisä-kovuutta.
Jos haluat mukavuutta niin osta ne 16" vanteet misukoilla. Tarvikevanteet eivät maksa paljoa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Moi
Tänä päivänä kun nämä valtamerkit on ostaneet lähes kaikki euroopan/itäeuroopan alueen pienemmät merkit omistukseensa voi hyvinkin olla tilanne että saman rengastyypin eri koot tehty ihan eri tehtaissa. Tiedä sitten kuinka paljon voi olla eroa runko konstruktiossa eri tehtaissa tehtyjen kokojen välillä... onka vaan pinta ja tekstit mallimerkinnän mukaan... eli voisi olla yksi tekijä miksi jokin kokoluokka on esim hiljaisempi.
Juuri hymyilytti kun otin vanteelta Barumeita jaasensin Continental renkaita. Toiset tehty saksassa ja toiset tsekeissä. No arvatkaas kummin päin?
TJ
Tänä päivänä kun nämä valtamerkit on ostaneet lähes kaikki euroopan/itäeuroopan alueen pienemmät merkit omistukseensa voi hyvinkin olla tilanne että saman rengastyypin eri koot tehty ihan eri tehtaissa. Tiedä sitten kuinka paljon voi olla eroa runko konstruktiossa eri tehtaissa tehtyjen kokojen välillä... onka vaan pinta ja tekstit mallimerkinnän mukaan... eli voisi olla yksi tekijä miksi jokin kokoluokka on esim hiljaisempi.
Juuri hymyilytti kun otin vanteelta Barumeita jaasensin Continental renkaita. Toiset tehty saksassa ja toiset tsekeissä. No arvatkaas kummin päin?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
No niin. Olen tutkimut markkinoita, mutta entäs se itse asiaa. Jos noiden 225 45 17 tilalle laitetaan 205 55 16 kummit niin onko ajo yhtä vakaata kaarteissa ja ohjaus yhtä tarkka? Pehmeys on varmaan vähän mukavampi. Tuolle kapeammallehan ilmoitetaan meluksi 69 db. Vaikuttaako polttoaineen kulutukseen jompaan kumpaan suuntaan?
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Uskoisin, että normaalissa ajossa ei eroa huomaa. Tietysti jos on tarkoitus ajaa mutkiin pidon äärirajoilla on leveämpi ja matalampi varmaan parempi. Kapeampi vienee aavistuksen vähemmän polttoainetta, eron suuruutta en osaa arvioida.
Re: Rengaskoon vaihtaminen 45 -->50, ajomukavuus
Ajoin 204:lla pitkään 205/55R16 renkailla ja sitten vaihdoin 225/45R17 kun sattu sellanen sarja halvalla eteen. 17:lla ajo oli jonnin verran "tukevampaa", ohjaus tarkempi ja tienpinta tuntu paremmin. Eli siis vastaus kysymykseesi on että 205/55 ei ole niin vakaa ja tarkka, eron kyllä huomaa.Jhib200 kirjoitti: ↑La 17.04.2021 08:21 No niin. Olen tutkimut markkinoita, mutta entäs se itse asiaa. Jos noiden 225 45 17 tilalle laitetaan 205 55 16 kummit niin onko ajo yhtä vakaata kaarteissa ja ohjaus yhtä tarkka? Pehmeys on varmaan vähän mukavampi. Tuolle kapeammallehan ilmoitetaan meluksi 69 db. Vaikuttaako polttoaineen kulutukseen jompaan kumpaan suuntaan?
En kulutuksen päälle ollu niin tarkka että sen todellisuudesta nyt vaikea sanoa, mutta kyllähän sen teoriassa pitäis leveämmällä kumilla olla korkeampi.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.