W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
2jz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 05.11.2014 21:37

W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 2jz »

Hankin 2015 W218 350 CDI 4Matic Faceliftin noin vuosi sitten edellisen 2011 W212 350 CDI takavetoisen tilalle ja totesin hankkiessa että kuluttaa hieman vähemmän kuin tuo W212 vaikka CLS olikin 4Matic. CLS kävi muutaman kuukauden jälkeen Veholla normaalissa huollossa ja samalla todettiin että oli päästökampanja auki joka tehtiin. Tiskilla kerrottiin että jatkossa kuluttaa AD-Blueta hieman enemmän ja muita vaikutuksia ei pitäisi olla.

Huomasin kuitenkin kun aikaisemmin pääsi samalla työmatkalla reilusti alle 7 keskikulutuksen niin nyt vie käytännössä noin litran enemmän polttoainetta samalla matkalla. Autossa minulle tullessa oli pidemmän ajan keskikulutus 7.8 litraa (W212:ssa 8.2) ja nyt on 9.5. Toki Korona aiheuttanut että on enemmän pätkä-ajoa mutta silti matka-ajossakin vie selkeästi sen litran verran enemmän polttoainetta.

Onko kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia ja mitenköhän ohjelmointi vaikuttaisi tällaisen päästökampanjan aiheuttamaan kulutuksen nousuun? CLS on siis Euro6 jos on jotain merkitystä. Harkinnassa on ollut Tuikun tai lisäätehoa.fi ohjelma, ei niinkään tehonlisäyksen toiveissa vaan kulutusta pienentämään.
Viimeksi muokannut 2jz, Ke 21.04.2021 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Turder »

Onko tuo päästökampanja sellainen mikä on tehtävä katsastusta varten, ts. jos et tee, tulee hylky? Vai pelkästään Mersun sisäinen "parannus", joita ladataan autoihin sitä mukaa kun käyvät merkkarilla huollossa? Mietin lähinnä, että onko näissä päästöparannuksissa myös heikennyksiä loppukäyttäjän kokemukselle ja etenkin kukkarolle...

Pohdin omaa autoa kun on viimeksi käynyt 2017 sellaisessa huollossa jossa noita päivityksiä tehtäisiin ja mietin, että kannattaisiko käydä päivityttämässä koneen ja laatikon ohjelmat uusimpiin vai ei. "If it ain't broken, don't fix it." Nykyisellään pelaa kyllä hienosti, tai en tiedä mikä pitäisi olla paremmin, keskikuluts on 5.5-5.7l/100km, ajoprofiili, jossa ajan päivittäin n. 40km motaria/maantietä ja 8-10km kaupungissa. Takaveto W212 350 ja 9G.
2jz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 05.11.2014 21:37

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 2jz »

Kyllä oli puhe että pitää tehdä ja jossain vaiheessa pomppaisi katsastuksesta jos ei tee.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

S212, 350cdi 4M 2012 . Ei ole ureaa vielä tuolloin. Sama huomio. Kulutus nousi n 1L
Ei voi/eivät suostu palauttaa edellistä moottorin ohjelmaa.
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja toozi »

Turder kirjoitti: Ke 21.04.2021 09:57 Onko tuo päästökampanja sellainen mikä on tehtävä katsastusta varten, ts. jos et tee, tulee hylky? Vai pelkästään Mersun sisäinen "parannus", joita ladataan autoihin sitä mukaa kun käyvät merkkarilla huollossa? Mietin lähinnä, että onko näissä päästöparannuksissa myös heikennyksiä loppukäyttäjän kokemukselle ja etenkin kukkarolle...

Pohdin omaa autoa kun on viimeksi käynyt 2017 sellaisessa huollossa jossa noita päivityksiä tehtäisiin ja mietin, että kannattaisiko käydä päivityttämässä koneen ja laatikon ohjelmat uusimpiin vai ei. "If it ain't broken, don't fix it." Nykyisellään pelaa kyllä hienosti, tai en tiedä mikä pitäisi olla paremmin, keskikuluts on 5.5-5.7l/100km, ajoprofiili, jossa ajan päivittäin n. 40km motaria/maantietä ja 8-10km kaupungissa. Takaveto W212 350 ja 9G.
Itse en ainakaan antaisi päivittää. Typpioksidipäästöt kyllä pienenevät, mutta mukana seuraa haittoja kuten kulutuksen nousu, tihentyneet poltot ja urean kulutuksen kasvu. Käsittääkseni euro 5 pitää pakokaasun takaisinkierrätystä lisätä, jotta palolämpötilaa saadaan pudotettua => vähemmän typpipäästöjä, mutta enemmän nokea => tiheämmät poltot => suurempi kulutus. Itse olin uskossa että euro 6 riittäisi urean käytön lisäys, mutta taitaa ureatakki olla severran pieni että joudutaan käyttämään osin samoja keinoja kuin euro 5.

Päivityksen ymmärtää jos haluaa omalta osaltaan ehdottomasti vähentää typpipäästöjä, mutta muuten siinä ei ole järkeä. Hulluinta on päivitys ja sitten ohjelmointi päivityksen kumoamiseksi. Tosin jos on mennyt päivittämään, niin voi olla ainut mahdollisuus. Ymmärtääkseni päivitys on huono lähtökohta myös ohjelmoinnille.
Ja lopuksi: jos se ei ole rikki, niin älä korjaa.
2jz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 05.11.2014 21:37

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 2jz »

Juu ihan naurettavaa että kulutusta kasvattamalla säästetään sitä luontoa.

Onkohan kenelläkään ohjelmointeja tekevällä esim Tuikulla mitään kokemusta näiden päästökampanjoitujen ohjelmoinneista ja saako kulutuksen takas siihen mitä se oli tai jopa laskemaan siitä vielä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Semoinen kokemus/tunutuma on tullut että ei päivityksiä
jos ei ole ihan pakko eli oman auton tiedoilla tarkistus trficomin sivuilta että on päivitettävä,
tehdas/merkin edustus kyllä haluaa päivittä kun sitä kautta mitä enemän päivitävät saavat jotain
valmistaj kohtaisia(kiintiötyjä) päästöjä laskenalisesti vähenettyä,

ja tosiian kovin on outo tuo että poltettaan enemän poltto ainetta että tulee vähemmän
päästöjä no vähentää jotakin nyt "muodissa" olevaa päästöä jos sitäkään kun jollakin se lisääntyneen polttoainen kulutkusessa kululva poltto ainkin pitää tuotta ja sitten jakelu kuljetta smoin kuin se lisäntynyt kusenkulutuksin jollakin sekin aine tehdeän ja kuljetetaan(päästöjen kanalta kun on aivan sama missä päin ne pääsee ilmaan/luontoon niitä ei kiinossta mitkä eu rajat tai dirketiivit kun kulkeutuva minne kulkeentuvat..)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Merbedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ke 08.09.2010 22:30
Paikkakunta: Raahe

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Merbedes »

Syksyllä käytin omani päästö ohjelmoinnissa, eikä kasvanut kulutus. Ehkä kulutus kasvaa vain urea versioissa?
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja tomppal »

Itselleni päivitettiin kysymättä viime vuonna tuo uusin ECUn softa. Auto on W204 2012 250cdi. Kulutus nousi huomattavasti (melkein 1L/100km). Mulla on samat ajot jatkuvasti, niin tuon huomasi melkein samantien. Tuntui tekevän DPF polttoja paljon tiheämmin kuin aikaisemmin. Tuon jälkeen "tuikutin" auton (egr softattiin myös pois), niin kulutus tippui taas normaaliin (alle 5l maantieajossa) ja auto muutenkin paljon mukavampi. Vetoja lisää ja laatikko vaihtaa paremmin...
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Aihetta sivuten.
W212 fl om651 220cdi. Vanha taksi, ajettu 540tkm. Oireina suurehko kulutus, keskikulutus yhden hengen kuormalla 100kmh rajoituksella 6,8l.

Onko tietoa onko näissä ollut jotain päästökampanjoita, joka nostaisi kulutusta ja heikentäisi suorituskykyä? Minkälainen kestoikä dpf:llä on, voisiko alkaa olla tiensä päässä ja olla osittain tukossa?

Mitään vikavaloja ei ole pala mittaristossa.
Auton termari oli sökö auton hankkiessani, uusin samantien. Nyt lämmöt 85-100c riippuen ajosta ja ulkolämpötilasta.

Olen viemässä ohjelmointiin, mutta mietinnässä pitäisikö tuo dpf poistaa mekaanisesti + softasta.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Jani1980 kirjoitti: Ma 07.06.2021 13:17 Aihetta sivuten.
W212 fl om651 220cdi. Vanha taksi, ajettu 540tkm. Oireina suurehko kulutus, keskikulutus yhden hengen kuormalla 100kmh rajoituksella 6,8l.

Onko tietoa onko näissä ollut jotain päästökampanjoita, joka nostaisi kulutusta ja heikentäisi suorituskykyä? Minkälainen kestoikä dpf:llä on, voisiko alkaa olla tiensä päässä ja olla osittain tukossa?


Olen viemässä ohjelmointiin, mutta mietinnässä pitäisikö tuo dpf poistaa mekaanisesti + softasta.
Liittyiskö niihin päästöhuijauksiin, joista MB:kin jäi kiinni? Kilpailu on kovaa, eikä kaikki pärjää ihan samoilla säännöillä.

Mikä mielestäsi kulutus pitäisi olla ajoillasi? Isoltahan se vaikuttaa, ellei ajotapa ole erityisen nykivä.
Mitä tavoittelet ohjelmoinnilla?
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Parilla tutulla 220cdi ja 250cdi, molemmat om651. Pitäisi matka-ajossa mennä alle 5l kulutuksella. Oma kulkine on ex-taksi, jakoketju ja rattaat vaihdettu 430tkm kohdalla, päästökampanjasta ei tietoa. Onko muilla tietoa, onko ollut avointa kampanjaa? Taksitaustan varjolla voi olla että päivitys on tehty huoltojen yhteydessä. Oma ajo on 95% matka-ajoa yksin ja tyhjällä autolla, ajotyyli rauhallinen 10kmh yli rajoituksen.

Ohjelmointi tehonlisäyksen ja tuon "päästö-ohjelmoinnin" palauttamiseksi ns. normaaliksi.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Jani1980 kirjoitti: Ma 07.06.2021 21:44 Parilla tutulla 220cdi ja 250cdi, molemmat om651. Pitäisi matka-ajossa mennä alle 5l kulutuksella. Oma kulkine on ex-taksi, jakoketju ja rattaat vaihdettu 430tkm kohdalla, päästökampanjasta ei tietoa. Onko muilla tietoa, onko ollut avointa kampanjaa? Taksitaustan varjolla voi olla että päivitys on tehty huoltojen yhteydessä. Oma ajo on 95% matka-ajoa yksin ja tyhjällä autolla, ajotyyli rauhallinen 10kmh yli rajoituksen.

Ohjelmointi tehonlisäyksen ja tuon "päästö-ohjelmoinnin" palauttamiseksi ns. normaaliksi.
Kyllähän yli 20 % kulutuslisä kuullostaa melko hankalalta vialta. Ei se voi olla mitenkään normaalia riippumatta mikä ohjelma ecu:ssa on. Jos aiempi ohjelmointi liittyy päästöhuijaukseen, niin silloin se "päästöohjelmointi" on nimen omaan se normaali. Omalla kohdalla selvittäisin ensin sen kulutuslisän syyn, ja vasta sitten muita toimenpiteitä.
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Vahva epäilys taksihistorian takia, että auto on ollut aina vakio, poislukien mahdollinen "päästöpäivitys". Tästä on ollut ulkomaansivustoilla juttua, oireet samat: kulutus nousee ja teho laskee vakiosta. Toki mahdollinen alkava dpf tukkeutuminen saattaa toki nostaa kulutusta. Tuosta neloskoneesta on vaikea muutenkin huomata koska sitä polttelee. Aiempi 350cdi ohjelmoituna 290hp meni 7,5l vastaavassa ajossa. Tarvii koittaa kaivaa ja linkata sivuston linkkiä tänne.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Jani1980 kirjoitti: Ti 08.06.2021 11:58 Vahva epäilys taksihistorian takia, että auto on ollut aina vakio, poislukien mahdollinen "päästöpäivitys". Tästä on ollut ulkomaansivustoilla juttua, oireet samat: kulutus nousee ja teho laskee vakiosta. Toki mahdollinen alkava dpf tukkeutuminen saattaa toki nostaa kulutusta. Tuosta neloskoneesta on vaikea muutenkin huomata koska sitä polttelee. Aiempi 350cdi ohjelmoituna 290hp meni 7,5l vastaavassa ajossa. Tarvii koittaa kaivaa ja linkata sivuston linkkiä tänne.
Tuossa pari sivustoa aiheesta:

https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... ll.184145/

https://forums.mbclub.co.uk/threads/mb- ... ll.252298/
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nyt kyllä pikkuisen täällä pyörittelen silmiäni... :?
Siis sen ajatuksen suhteen että "500tkm rullattu dieseli pitäisi yhä mennä samaan 5l/100km kulutukseen matka-ajossa pienellä ylipnopeudella kuin uutena..."(?)

Eli miksi ei mene: Ainakin tuo DPF:n tukkeutuminen vastustaa takuulla, ja siten lisää kulutuksia, suuttimet eivät _voi_ olla enää yhtä tikissä kuin uutena -> palaminen on epätäydellisempää, lisäksi kaikki tuollaiset EGR:t sun muut ennen pitkää ryönäyttävät eli tukkivat imusarjat ym. Venttiilit voivat jopa kantaa ja joka tapauksessa niiden tiiveys ei enää ole 100% vs. uusiin, kaikki laakeripinnat alkavat olla kuluneet ja vaikka olis miten hyvät öljyt, on niissä enempi kitkaa kuin uutena, .. tämä "syiden miksi" -lista on liki loputon...

Lisäksi varsin merkittäviä asioita - joihin toki pystyy vaikuttamaan - on esim. rengastus. Pikkuisen leveämmät kiinan nakit alle, niin taas saatiin litra lisää kulutusta. Jne.

Päästöpäivitykset valitettavasti pääsääntöisesti kasvattavat kulutuksia (vaikka tehdas ei myönnäkään). Sehän tarkoittaa suoraan CO2-päästön kasvua, mistä nyt niin kovin huolissaan ollaan... Päästöpäivityksillä koitetaan kuitenkin vaikuttamaan lähinnä NOx-lukemaan, jossa rajat tiukemmat.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Zac kirjoitti: Ke 09.06.2021 10:31 Nyt kyllä pikkuisen täällä pyörittelen silmiäni... :?
Siis sen ajatuksen suhteen että "500tkm rullattu dieseli pitäisi yhä mennä samaan 5l/100km kulutukseen matka-ajossa pienellä ylipnopeudella kuin uutena..."(?)

Eli miksi ei mene: Ainakin tuo DPF:n tukkeutuminen vastustaa takuulla, ja siten lisää kulutuksia, suuttimet eivät _voi_ olla enää yhtä tikissä kuin uutena -> palaminen on epätäydellisempää, lisäksi kaikki tuollaiset EGR:t sun muut ennen pitkää ryönäyttävät eli tukkivat imusarjat ym. Venttiilit voivat jopa kantaa ja joka tapauksessa niiden tiiveys ei enää ole 100% vs. uusiin, kaikki laakeripinnat alkavat olla kuluneet ja vaikka olis miten hyvät öljyt, on niissä enempi kitkaa kuin uutena, .. tämä "syiden miksi" -lista on liki loputon...

Lisäksi varsin merkittäviä asioita - joihin toki pystyy vaikuttamaan - on esim. rengastus. Pikkuisen leveämmät kiinan nakit alle, niin taas saatiin litra lisää kulutusta. Jne.

Päästöpäivitykset valitettavasti pääsääntöisesti kasvattavat kulutuksia (vaikka tehdas ei myönnäkään). Sehän tarkoittaa suoraan CO2-päästön kasvua, mistä nyt niin kovin huolissaan ollaan... Päästöpäivityksillä koitetaan kuitenkin vaikuttamaan lähinnä NOx-lukemaan, jossa rajat tiukemmat.
Tarvii palata asiaan kun on käynyt tuon ohjemoimassa ja saanut kokemuksia sen jäljiltä. Ei tuo moottorin kuluminen kuitenkaan ihan suorassa ole kulutuksen nousuun. Enkä ole keneltäkään tutulta kuullut noin suurta kulutuksen nousua vaikka on ajettu vielä yli 100tkm enemmänkin / tehdasosilla.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ei se "normaalista kulumisesta" ym. johtuva hienoinen kulutuksen nousu pitäisi ollakaan kovin merkittävää, ja etenkään sitä ei edes huomaa kun se tapahtuu esim. 5-10v. kuluessa... Päästöpäivityksen vaikutus taasen tulee heti voimaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Zac kirjoitti: Ke 09.06.2021 10:31500tkm rullattu dieseli
Eihän se kerro mitään mihinkään suuntaan. Kyllä se kunnossa ollessaan menee ihan samalla kuin uutenakin. Monilla se kulutusminimi voi olla juuri siellä yli 500 tkm:n jälkeen. Mutta tietenkin voi siihen kilometrimäärään sattua autolle mitä vaan, jolloin viallisen laitteen kulutusta ei tietenkään voi verrata uuden kulutukseen.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ei ole sikäli yksikäsitteistä, että tietty kuluminen tietyissä osissa voi myös "vähentää vastusta" joten voidaan vaikka kokonaan poissulkea tuo pois yhtälöstä. Sopivasti väljä kone se vaan "mennä hölköttää"... :D

Mutta nuo (hitaasti kuluvat) osat kuten suuttimien ajan myötä huonompi sumu (--> epätäyd. palaminen) ja imu/pakopuolen (sis. DPF jne.) tukkeutuminen pääosin laskevat tehoa ts. lisäävät myös kulutusta (kääntäen: "yhtä paljon" menee ainetta, mutta vaikutus takapyörillä ei ole enää sama... :wtf: ) Kuluneitten laakeripintojen ym. merkitys voi olla niin pieni ettei se selviäisi kun tarkalla mittauksella.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tehodia kirjoitti: Ti 08.06.2021 10:59 Kyllähän yli 20 % kulutuslisä kuullostaa melko hankalalta vialta. Ei se voi olla mitenkään normaalia riippumatta mikä ohjelma ecu:ssa on. Jos aiempi ohjelmointi liittyy päästöhuijaukseen, niin silloin se "päästöohjelmointi" on nimen omaan se normaali. Omalla kohdalla selvittäisin ensin sen kulutuslisän syyn, ja vasta sitten muita toimenpiteitä.
Janin ajoympäristön kuvauksen perusteella kulutuslisä kuulostaa olevan pikemminkin 30% kuin 20%, koska pääosin maantieajossa ja kerrotulla satasen rajoituksella (vaikka sen ajaisi mittarin mukaan kympin ylikin) tuo 5 sadalle pitäisi toteutua varsin helposti, ellei sitä satasta yritetä pitää ihan väkisin ruuhkassa jossa sitä ei mahdu ajamaan kuin jatkuvasti ohitellen.

Ymmärrän näkökantasi, että "päästöohjelmointi" pakollisten päivitysten osalta on tosiaan se normaalitila. Näissä tapauksissa on kyse jollain tavoin vedätetystä päästömittauksesta, jolla normia täyttämätön auto on kikkailtu vilpillisesti läpi tyyppihyväksynnästä, jota se ei olisi oikeasti ansainnut uutena tehdasasetuksillaan lainkaan. Silloinhan päivitysversio on ensimmäinen oikeasti tyyppihyväksyttävä auto, joten on täysin perusteltua pitää sitä ensimmäisenä "normaalina" versiona.

Pakollisten päivitysten lisäksi tehdas on tarjonnut OM651:lle on myös vapaehtoisia päästöoptimointeja jo vuosia sitten. Omaan Pre-facelift 2012 malliseen W212 on myös ollut sellainen tarjolla jo vuosia. Tehtaan tiedoista näkee autoni VIN-koodilla, että päivitys olisi saatavana, mutta Trafin takaisinkutsukampanjoiden listalta en kyseistä päivitystä löytänyt (saattaa tosin johtua sekavasta listauksestakin). Tyyppihyväksynnän hetkellä voimassa olleen normin rajamaille blueprintattu autoni on laillinen sellaisenaan, koska se täyttää tyyppihyväksynnän vaatimukset normimittauksen olosuhteissa, vaikkei se välttämättä kaikkia vaatimuksia täytäkään kaikissa normimittauksen ulkopuolisissa olosuhteissa.

Tämän syksyllä 2011 uuden auton mukana toimitetun softaversion lisäksi samaan autoon on siis saatavana myös toinen "normaali" softaversio, joka on optimoitu eri parametrien perusteella. Päivityspaketin tullessa tarjolle olin jo tietoinen VAG päivitysten Ruotsissa havaituista haittavaikutuksista, joten kysyin lisää dataa päivityksen vaikutuksesta teho- ja vääntökäyriin ja kulutuslukemiin. Koska Vehollakaan ei ollut antaa tarkkaa tietoa näistä uuden ohjelman vaikutuksista, olen jättänyt päivityksen tekemättä. Auto on katsastettu menestyksellisesti useita kertoja tämän valintani jälkeen.

Valmistaja tekee lukemattoman määrän softavariantteja samastakin moottorista, mutta vaikkapa tuon OM651 moottorisen pre-facelift W212:n osalta tehdas toimittaa samalle VIN-koodillekin useampia "normaaleja" ja laillisia softaversioita. Alkuperäinen on optimoitu käyttäjän toiveiden ja hiilipäästön suhteen ja päivitysversio kuulostaa tähtäävän typen oksidien vähentämiseen Nesteen liikevaihtoa ja hiilipäästöä kasvattaen. Molemmat versiot ovat eri näkökulmasta optimomituja normaaliversioita.
Viimeksi muokannut 740 GLE, To 10.06.2021 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jokainen optimoi autonsa siihen omaan käyttötarkoitukseensa parhaiten sopivilla renkailla ja rengaspaineilla!
Ohjelmoinnilla saa hyviä tuloksia kun tietää mitä tekee tai löytää sellaisen sepän joka tietää. Bulkki ohjelmilla ei kulutus laske muuta kuin mittaristossa, todellinen ei.

Ne rengaspaineet mitkä on painettuna täyttöluukun kanteen ei muuten ole optimaaliset, ei ainakaan meidän uraisilla ja kaltevilla teillä.
Aika paljon saa nostaa painetta että renkaat kuluu tasaisesti eikä vain reunoilta.
Samalla tippuu kulutus, joskin hieman rengasmelu kasvaa.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MJPfin kirjoitti: To 10.06.2021 11:04 Jokainen optimoi autonsa siihen omaan käyttötarkoitukseensa parhaiten sopivilla renkailla ja rengaspaineilla!
Ohjelmoinnilla saa hyviä tuloksia kun tietää mitä tekee tai löytää sellaisen sepän joka tietää. Bulkki ohjelmilla ei kulutus laske muuta kuin mittaristossa, todellinen ei.
Tätä en missään tapauksessa haluakaan kiistää, mutta kiitos hyvästä täsmennyksestä :thumbup:

Mutta etenkään keskustelussa mainitun OM651:n tapauksessa tehtaan tarjoaman uudemman päivityssoftan olemassaolo ei todista, ettei auto olisi tyyppihyväksyntävaatimustensa mukainen ilman päivitystäkin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On se testit läpäissyt että on markkinoille saatu, mutta ehkä hieman kyseenalaisessa valossa miten se hyväksyntä on saavutettu Nox päästöjen osalta.

Sanoisin että kokonaispäästöt ilman Nox huijausta ja parhaalla mahdollisella kulutuksen optimoinnilla voisi olla auton elinkaaren ajalta pienemmät kuin tällä Nox päästöjen tuijottamisella ja korkeammalla keskikulutuksella kuin mihin olisi mahdollista päästä ilman egr kierrätystä ja palamisen hidastamista.

Jos viitataan kintaalla egr ja nox hömpötyksille saa kulutuksen tippumaan litralla ehkä enemmänkin kun oikein viitsii näplätä. Ahtopainetta ei tarvitse tehdä niin paljoa, pakopaineen saa alemmaksi -> suoraan vähemmän energiaa käytetään pumppaamiseen, ja täytöksessä on happea enemmän tilavuuteen nähden pienemmällä paineella kuin egr paskan kanssa.
Palaminen tehostuu ja nokea tulee vähemmän.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

740 GLE kirjoitti: To 10.06.2021 10:55Ymmärrän näkökantasi, että "päästöohjelmointi" pakollisten päivitysten osalta on tosiaan se normaalitila. Näissä tapauksissa on kyse jollain tavoin vedätetystä päästömittauksesta, jolla normia täyttämätön auto on kikkailtu vilpillisesti läpi tyyppihyväksynnästä, jota se ei olisi oikeasti ansainnut uutena tehdasasetuksillaan lainkaan. Silloinhan päivitysversio on ensimmäinen oikeasti tyyppihyväksyttävä auto, joten on täysin perusteltua pitää sitä ensimmäisenä "normaalina" versiona.

Pakollisten päivitysten lisäksi tehdas on tarjonnut OM651:lle on myös vapaehtoisia päästöoptimointeja jo vuosia sitten. Omaan Pre-facelift 2012 malliseen W212 on myös ollut sellainen tarjolla jo vuosia. Tehtaan tiedoista näkee autoni VIN-koodilla, että päivitys olisi saatavana, mutta Trafin takaisinkutsukampanjoiden listalta en kyseistä päivitystä löytänyt (saattaa tosin johtua sekavasta listauksestakin). Tyyppihyväksynnän hetkellä voimassa olleen normin rajamaille blueprintattu autoni on laillinen sellaisenaan, koska se täyttää tyyppihyväksynnän vaatimukset normimittauksen olosuhteissa, vaikkei se välttämättä kaikkia vaatimuksia täytäkään kaikissa normimittauksen ulkopuolisissa olosuhteissa.
Toisaalta vastaan tulee sitten se käyttäjile näkyvä litrakulutuspuoli, joka hyväksyntään kirjoitetaan muotoon CO2-päästöt. Erityisesti Suomessa sillä on merkitystä, kun veroja maksetaan CO2-päästöjen mukaan. Jos se "normaalin" kulutus on litran verran yli mitä pitäisi, niin huijaustahan sekin on. Kuinka moni olisi ostanut auton, jos vanhemman mallin ilmoitettu kulutus on vaikkapa 5,5 l/100 km, ja uudemmassa se olisi 7,1 l/100 km. Hintapaineitakin se suurempi kulutus olisi lisännyt ainakin autoveron kautta.

Eikös jo se 211:n 280 cdi -malli ollut juuri sellainen "vapaaehtoisesti päästöoptimoitu" versio, kun normaali oli 320 cdi? Ihan tarkkaan en tiedä, mitkä moottorimallit olivat päästöjuksauksen kohteina, mutta eikös sitä harrastettu 2012-2015 välin autoissa? Olisiko sinun autosi jo aiempaa versiota?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tehodia kirjoitti: To 10.06.2021 17:40
Toisaalta vastaan tulee sitten se käyttäjile näkyvä litrakulutuspuoli, joka hyväksyntään kirjoitetaan muotoon CO2-päästöt. Erityisesti Suomessa sillä on merkitystä, kun veroja maksetaan CO2-päästöjen mukaan. Jos se "normaalin" kulutus on litran verran yli mitä pitäisi, niin huijaustahan sekin on. Kuinka moni olisi ostanut auton, jos vanhemman mallin ilmoitettu kulutus on vaikkapa 5,5 l/100 km, ja uudemmassa se olisi 7,1 l/100 km. Hintapaineitakin se suurempi kulutus olisi lisännyt ainakin autoveron kautta.

Eikös jo se 211:n 280 cdi -malli ollut juuri sellainen "vapaaehtoisesti päästöoptimoitu" versio, kun normaali oli 320 cdi? Ihan tarkkaan en tiedä, mitkä moottorimallit olivat päästöjuksauksen kohteina, mutta eikös sitä harrastettu 2012-2015 välin autoissa? Olisiko sinun autosi jo aiempaa versiota?
Jep 211 280cdi lisävaruste koodina "alenettu teho"

kulutus usein ilmoitettu jolaakin nopeudella(nykyisn kai jonkun syklin mukainen mutta nopeutten ja pysöhtelyyn perustuava)
sitten mittari virheet huijaa siinä mittarin mukaan ajelessa vaikka 80km/h verratuan todeliseen nopeuteen siihen vielä km mittarin heitto
(jos/kun on niin "yllättäin" näyttää ajettua matkaa pitemäksi mitä todelinen on)
optimistiseksi säädetty kulutus näyttä,
"yllätäin" kaikki edellä oleva saa näytämään että löpöä palaa vähemän kuin todelisuudessa palaa
huijaustako... vaiko vain satumaa...
tästä puhuttaan vähemän kuin co ym päästö hujamiisesta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Zac kirjoitti: To 10.06.2021 09:45 Ei ole sikäli yksikäsitteistä, että tietty kuluminen tietyissä osissa voi myös "vähentää vastusta" joten voidaan vaikka kokonaan poissulkea tuo pois yhtälöstä. Sopivasti väljä kone se vaan "mennä hölköttää"... :D
Ja koneen lisäksi on muitakin kulutukseen vaikuttavia tekijöitä. Esim millä tarkkuudella sitä kulutusta on mitattu/laskettu, renkaat ja rengaspaineet, onko jarrut ihan kunnossa, eikä makaa päällä, jne. Jos ne kaikki suurentelevat kulutuslukemia, niin ero voi olla isokin. Joka tapauksessa se kulutuslisän syy pitäisi selvittää ennen muita toimeniteitä. Helpointa olisi, jos se kulutuslisä olisikin laskuvirhe...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ilman muuta, juuri näin: En lähtenyt erittelemään mutta juurikin tuollaiset kuluneet pyöränlaakerit, vähän laahaamaan jarrut, joku repsottava pohjamuovi, ym. Noitakin todennäköisemmin löytää siitä 500tkm rullatusta kuin pakasta vedetystä...
Tuo oli tavallaan se alkup. pointtini: en itse odottaisi enää paljon ajetun auton menevän ihan samaan "speksiin" kuin uutena.

Nämä päästökamppikset ovat siinä mielessä "huijausta" että siinä sivuvaikutuksena heikennetään auton kulutuslukemia.
Miljardisakkojen pelossa tuollaiset "pienet sivuvaivat" painetaan vain villaisella (ei toki yksin MB).
Oma lukunsa on sitten esim. VAG EA189 korjauksen jälkeen hajoneet EGR:t ym. jotka voivat kirpaista taas pussissa enempikin kuin mitä muutama desi löpöä tekee.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tehodia kirjoitti: To 10.06.2021 17:40 Toisaalta vastaan tulee sitten se käyttäjile näkyvä litrakulutuspuoli, joka hyväksyntään kirjoitetaan muotoon CO2-päästöt. Erityisesti Suomessa sillä on merkitystä, kun veroja maksetaan CO2-päästöjen mukaan.
Juuri näin. Eri softaversiot optimoidaan eri tavoitteilla. Päästöskandaalin jälkihoitona tarjotuilla tai suorastaan pakotetuilla päivityksillä on usein selvästi aivan muu tavoite kuin auton käyttäjän suorityskyky- ja kulutustoiveiden palveleminen. Ruotsista alkoi kuulua huonoja uutisia suunnilleen saman tien kun VAG moottorien päivitykset alkoivat.
tehodia kirjoitti: To 10.06.2021 17:40 Jos se "normaalin" kulutus on litran verran yli mitä pitäisi, niin huijaustahan sekin on. Kuinka moni olisi ostanut auton, jos vanhemman mallin ilmoitettu kulutus on vaikkapa 5,5 l/100 km, ja uudemmassa se olisi 7,1 l/100 km. Hintapaineitakin se suurempi kulutus olisi lisännyt ainakin autoveron kautta.
Tähän on useampikin näkökulma. Käsittääkseni yksikään valmistaja ei lupaa yhtään mitään auton kulutuksesta jonkun yksittäisen käyttäjän ajo-olosuhteissa. Valmistajat kertovat vain normimittauksessa todetun kulutuksen. Jos kuljettaja ajaa omaa autoaan normimittauksesta poikkeavissa olosuhteissa, silloin erilainen kulutuslukema on täysin odotettavissakin.

Se on sitten eri asia, että etenkin NEDC-normimittausta opittiin valvonnan puuttuessa vedättämään enemmän tai vähemmän sääntöjen rajamailla saumoja teippaamalla, nostamalla rengaspaineet renkaan valmistajan maksimipaineisiin jne. Tämän näkee mm. siitä, että vuosituhannen alun autoja on varsin helppo ajaa niiden NEDC-keskikulutuslukemilla, mutta vaatimus vaikeutuu uudemmilla autoilla. Oma kokemukseni on vuoden 2000 V70, jonka ympärivuotinen keskikulutus jäi litran alle NEDC normin, vuoden 2008 S204 desin alle normin ja nyt 2012 W212, jonka keskiarvo on suunnilleen normin ylärajalla ja ihan vähän ylikin.

Se ei siis ole huijausta, jos kuljettaja päätyy omalla ajotavallaan omassa ajosyklissään eri kulutuslukemaan kuin valmistaja ilmoittaa normimittauksessa. Sen sijaan se, että joku muu puolueeton taho ajaa normimittauksen uudenveroiselle autolle sen käyttöohjekirjassa mainituilla rengaspaineilla ja öljysuosituksilla autoa teippaamatta ja päätyy eri lukemaan kuin valmistaja omassa normimittauksessaan antaa aiheen epäillä huijausta.

Vielä yksi näkökulma on se, että esimerkiksi NEDC normin mukaisest mittauslämpötilat olivat aivan pihalla, koska mittaukset tehtiin poikkeuksetta +30 asteen lämpötilassa, joka ei edusta Euroopan tyypillisiä olosuhteita. Lisäksi ajosyklit ovat varsin toheloa pumppaamista, joka ei ainakaan maantieajon osalta edusta Pohjoismaista käsitystä maantieajosta edes ruuhkatilanteessa.

NEDC ajosykli:
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Europ ... ving_Cycle

WLTP ajosykli nostaa sekä kaupunki- että maantieajon keskinopeutta selvästi. Myös testin huippunopeus nousee selvästi:
https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... stomittaus

En osta aika yleisesti uutisoitua haavetta siitä, että WLTP antaisi auton kulutuksesta "todellisemman" kuvan kuin NEDC. Oman havaintoni mukaan etenkin uudempien autojen NEDC kertoo varsin hyvin auton todellisista kyvyistä. NEDC kulutusnormilukemaan tosin pitää suhtautua kuten huippunopeuteenkin. Löytyy liikennetilanteita, joissa kumpikin ovat autolla saavutettavissa, mutta molempia ei saa yhtä aikaa, eikä kumpaakaan taata olosuhteista riippumatta. WLTP toki kuvastaa yhteiskunnan liikennepolttoaineiden kulutusta tarkemmin, koska se kuvaa vähemmän sitä mihin auto pystyy ja enemmän sitä, mihin tavallinen keskimääräinen pumppujalka pystyy.
tehodia kirjoitti: To 10.06.2021 17:40 Eikös jo se 211:n 280 cdi -malli ollut juuri sellainen "vapaaehtoisesti päästöoptimoitu" versio, kun normaali oli 320 cdi?
Onko se päästöoptimoitu vai onko puhtaasti perusmalli ja premiumtuote tehty halpana toteutuksena softavarianttina? Tämä on alalla hyvin tyypillistä eikä periaatetta muuta se, että moottori suunnitellaan ensin täysitehoisena ja siitä kuristetaan sitten halpisversio. Halvempaa se on softalla tehdä kuin nokka-akseleita ja suuttimia vaihdellen.
tehodia kirjoitti: To 10.06.2021 17:40 Ihan tarkkaan en tiedä, mitkä moottorimallit olivat päästöjuksauksen kohteina, mutta eikös sitä harrastettu 2012-2015 välin autoissa? Olisiko sinun autosi jo aiempaa versiota?
En minäkään tiedä tarkasti mitkä kaikki mallit ovat näitä takaisinkutsuun johtavan virheen kohteena, mutta ainakin GLK on mainittu yhtenä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paas ... 7ad59f5220

Omani on samalla OM651 moottorilla ja vuosimallia 2012 eli siis ilman urearuiskua ja sille on siis ollut jo vuosia tarjolla vapaaehtoinen päivitys. En halunnut ottaa päivitystä, koska en saanut selkeää dataa siitä, mitä päivitys vaikuttaisi auton käyttöominaisuuksiin omistajan kannalta.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W218 350 CDI kulutus päästökampanjan jälkeen. Ohjelmointi?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Zac kirjoitti: Pe 11.06.2021 09:15 Tuo oli tavallaan se alkup. pointtini: en itse odottaisi enää paljon ajetun auton menevän ihan samaan "speksiin" kuin uutena.
En väitä vastaan, koska ajomäärä on jo niin suuri, että avaamaton voimalinja ehtii tuolla matkalla heikentyä jo monella tavalla.

Mutta jos ajomäärä kertyy vähitellen, matkan varrella ehtii tulla myös toiseen suuntaan vaikuttavia tekijöitä. Nimimerkkini autossa on tankkikirjaa pidetty koko sen tähän mennessä yli 34 vuoden käyttöiän ajalta. Auton aktiivipalvelusvuosina ensimmäisen 15 vuoden ajan kulutus putosi jokaisella sadalla tuhannella kilometrillä. Ei paljon, mutta pitkän ajan seurannassa havaittavasti.

Ehjä auto kulki vuoden 2002 renkailla ja voiteluaineilla hieman taloudellisemmin kuin alkuperäisillä vastaavilla vuonna 1987. Vuonna 2003 auton ajosykli muuttui, koska vaimolleni ostettiin uusi S80. Seittenneliskanttinen jäi perheen kakkosautoksi minun käyttööni. Sen jälkeiset kulutuslukemat eivät ole enää vertailukelpoisia, koska ne on ajettu pelkässä kaupunkiajossa minun työmatkoillani ja myöhemmin vain kesäisenä harrasteautona. Auton yhden tankillisen kulutusennätys on viime kesältä yli 435.000 km ajomäärällä. Sitä tosin edelsi monta vuotta, jolloin kertomasi eri puolilta heikkenevän tekniikan vuoksi kulutus oli noussut selvästi jo aiemmin. Sitten löytyi KE-Jetronicista ja tankkipumpusta pari kuprua, jotka korjaamalla Seiska alkoi liikkua jo perstuntumalta pirteämmin. Minun kautta aikojen parhaan kulutuslukeman alittamiseen riitti sitten nuoremman kuljettajan parempi käsiala. Täysin epätieteellisiä vertailujahan nämä ovat, mutta kun auto, joka ei ole yli 30 vuoden yrittämisellä ikinä kulkenut alkuperäisten omistajiensa käsissä alle 8 litraa sadalle meneekin tankkausvälin 7.7, niin on siinä jotain informaatioarvoa (kun tankki on helppo täyttää nestepinta näkyviin).
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin