S211 kompressorin erikoinen toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Noniin hyvät Naiset ja Herrat.
Nyt on semmoinen ihmettelyn aihe että ei ole tullut palstalla eikä muuallakaan mitään tämän suuntaista vastaan.
Auto on -04 240 S211 mersu, eli V6 bensiini (tekniikalla ei toisaalta tässä tapauksessa ole merkitystä, korilla niinkin) ainostaan takana ilmajouset. Tasonsäätö.

Homma lähti liikkeelle että yhtäkkiä perä oli pohjaanlyöntikumien varassa, max 2h siitä kun tajusin että nyt on jotain hämärää.
Autolla ajettiin tänä aikana pikku pätkiä.
No auto nilkuttamalla talliin, pariksi viikkoa Ruotsiin töihin ja nyt ihmettelemään tilannetta. Starilla kompuran painetesti, ei saa painetta aikaiseksi starin mukaan YHTÄÄN! Saman totesin kun otin taakse lähtevän ilmaputken irti ja painoin peukalolla. Ei mitään!

Seuraavaksi kompressori pöydälle ja akusta suoraan virtaa kun vehje kuulostaa kuitenkin aivan terveeltä. Siinä kohtaa tajusin että puhaltaa ilmaa imupuolelle. :shock: Seuraavaksi irtoakusta virtaa myös sille venttiilille mikä ymmärtääkseni päästää järjestelmästä tarvittaessa ilmaa vähemmäksi?
Seuraavaksi kompura käyntiin virittelemällä testijohdot hauenleuoilla akkuun kiinni niin että kompura pyörii koko ajan. Sitten käsin pitämään venttiilille meneviä johtoja akun navoissa.
Lopputulos on että syöttää venttiilille virtaa tai ei, niin kummassakin tapauksessa puhaltaa ilmaa kompressorin imupuolelle!
Venttiili jotenkin jumissa? Ruoste?

Onko nyt käynyt niin että pusseissa taka-akselilla ei näyttäis välttämättä olevan mitään vikaa vaan on päästänyt paineet ulos normaalia kautta jos kompuran venttiili on juminut auki-asentoon? Jos vähänkään oikeaan suuntaan olen toiminnan päätellyt.
Uutta kompuraa vai onko tuossa jotain mahdollisuutta elvyttää? Korjaussarja ehkä mutta jos venttiili on nuin jumissa onko tyhjää vaivaa?

Kiitoksia jo tässä vaiheessa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eikös se relief venttiili päästä ilman suoraan ulos (ei imupuolelle)? Jotta kompura oikeasti pumppaisi takaperin, täyisi painepuolen venttiilin päästää ilmaa 'takaperin¨läpi kun mäntä menee alas, ja sitten imuventtiilin tehdä sama juttu kun mäntä menee ylös JA paineventtiilin ollakin yhtäkkiä tiivis. Ei todennäköistä. Jos vain toinen venttili on jumissa/rikki niin silloin lutkuttaa edestakaisin jompaan kumpaan suuntaan eikä juurikaan pumppaa. Imuventtiili tais olla integroituna kompuran mäntään jos oikein muistan. Imuhan tapahtuu 'kampikammion' kautta. Kompura auki ja katsomaan. Youtubesta löytyy purkuvideoita.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Venttiili jumissa tai luultavasti se kumi irti siitä metallilätkästä mikä toimii venttiilin runkona. Hapettuu kun kosteutta kertyy kompuraan.
Osiksi ja katsomaan mitä syönyt, luultavasti ruostetta ja vettä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ihan näin mielenkiinnosta asiaa sivuten, kun en oikeasti ole perehtynyt... Meneekö se näissä niin, että kun auto haluaa ilmaa pihalle takajousista, jotta perän saa alemmas, niin se ilma päästetään suoraan jousesta (eikä kompuran päästä) pihalle? Eli että kompressorin ja jousien välinen linja on paineistettuna vain silloin, kun jousiin painetaan lisää ilmaa ja muuten se on paineettomana, ja sen myötä takapää pysyy ylhäällä, vaikka ottaisi letkun ja kompuran pois paikaltaan. Tietysti vain siinä tapauksessa pysyy ylhäällä, että jouset eivät vuoda, eikä auto itse halua laskea takapäätä alas, kuten se tekee esim. silloin, jos nostaa perän tunkilla ylös ja laittaa virrat päälle.

Tai jos se ei toimi noin, niin mihin tarkoitukseen niille takajousille menee sähköjohdot?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ohessa toimintakaavio... toki ilmaperässä ei ole etutolppia, venttiilipöytää Y36/6, läiliötä 42, paineanturia B7 eikä lisäläiliöitä 41p. Mutta kompura on sama...

Kuva

Arvelisin että kompura on jotenkin tukossa ja kompuran tuottama paine menee suoraan varoventtiilistä b ulos...
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Kiitoksia tähän asti! Miepäs koitat tälle ehtoolle purkaa... toisaalta uusi Wabco autodocissa 283e jos oikeen ruosteessa joka paikka
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tolpista aukeaa venttiilit ja kompurasta lasku venttiili jota myöten ilmat ulos.
Jos kompura ei pumppaa ilmaa ja tolppien venttiilit aukeaa kun auto olettaa että painetta tulee kompurasta tulee perse alas myös.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jotain tällaista siinä nyt voi tapahtua... milläs tekniikalla sepät on saanu tuon muoviputken ehjänä irti mikä menee ulkopuolella päästä päähän?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Puristamalla sisään päin putkea ja samalla painamalla sitä lukitusrengasta sisään. Painaa rengasta koko ajan sisään ja sit vetää putken ulos.
Jos kovin puree kiinni pihdeillä putkestä ja putken ja liittimen väliin kiintoavain millä vipuaa putken irti.

Oletan että kompuran putkesta kyse, sylinteristä venttiilille musta 8mm putki vai oisko ollut 10mm
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Juu siis kompressorin kyljessä oleva putki missä on haara imuletkullekin
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No sehän purkaintu näppärästi! Mitenhän tuosta viisastuisi? Millähän systeemillä sitä venttiiliä arvioisi? Muuten kai tuo on aivan asiallisen näköinen. Ei ruosteessa paikat oikeastaan yhtään, odotin pahempaa
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Tenutähti kirjoitti: To 22.04.2021 19:19 No sehän purkaintu näppärästi! Mitenhän tuosta viisastuisi? Millähän systeemillä sitä venttiiliä arvioisi? Muuten kai tuo on aivan asiallisen näköinen. Ei ruosteessa paikat oikeastaan yhtään, odotin pahempaa
Kokeilen ottaa toisesta sen osan missä kuivuri ja venttiili on. Minun (heikon) ymmärryksen mukaan vika on pakko olla siinä..? Huomenna motonetistä ryynit ja kasaan! Ja proovaamaan!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Puhaltaako vai tekeekö painetta imupuolelle?

Minulle tuli tovi sitten vastaan auto täysin vastaavilla oireilla, tosin siinä imuputken päässä tuntui vain hentoinen puhallus mitta esim. peukalon alle ei painetta muodostunut. Lopputuloksena loppuun kulunut sylinteri, johon mäntä ei enää tiivistynyt eli käytännössä värisytti ilmaa eestaas. Uudella männänrenkaalla olisi saattanut hetken toimia, mutta sylinteri oli jo siinä kunnossa että koko kompura vaihtui uuteen.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Sellainen asia joka tuli mieleen minkä näin joskus yhdessä kompurassa, että oli kuivaimen kompurapuolipäässä sen metalliritilän alla oleva takaiskun jousi oli poikki. Ruoste oli sen syönyt.

Oheisessa kuvassa toi keskellä oleva kumitutti ja sen hento jousi.

Kuva
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Vaihdoin toisesta kompurasta koko kuivain- ja venttiiliosan. Sen mustan muovijutun. Eipä kummene kun syöttää irtoakusta kompuralle ja venttiilille virtaa 😫
Mitähän sitä vielä ennen kuin uutta tilaamaan?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En ole noita pneumatiikkakaavioita paljon harrastanut, mutta jos nyt yhtään osaan oikein lukea yllä liitettyä kuvaa, niin:
- Pumpussa on yksi sähkö- (eli solenoidi-)venttiili, A9/1y1
- Jos sille syöttää sähköä, niin se avaa yhteyden painepuolen ja varoventtiilin väliin
:arrow: Silloin pumpattu paineistettu ilma pääsee varoventtiilille, mikä ei ole tarkoitus. Jos painelinja on auki, niin ei sen tuolta varoventtiilin kautta kai pitäisi pihalle tulla, mutta ei siitä venttiilin avaamisesta mitään hyötyäkään ole. Tuo on siis se jousien tyhjennysventtiili sitä varten, kun halutaan perää alaspäin tasonsäätötoimessa.

Se selitys, jonka Sorsso jo kuvan yhteydessä antoi, että joku kohta pumpussa on tukossa ja siksi se painaa ilmat varoventtiilistä ulos, kuulostaa uskottavalta. Se menee nimenomaan imupuolelle silloin.

Ilmeisesti painepuolelta ei tule ilmaa ulos nyt ollenkaan? En osaa ulkomuistista hahmottaa, että mitä kaikkea vaihtuu, kun vaihtaa mainitun mustan muovijutun, mutta voisiko siellä nyt kuitenkin olla tukossa joku linja, jota pitkin paineistettu ilma pitäisi mennä ulos? Esim. tuo kaavion alareunan linjassa kuivaimen c oikealla puolella oleva takaisku? Vai vaihtuiko se mustan muoviosan kanssa samalla?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin ja tietysti jos tuo toinen takaisku on aina auki, niin ilma menee (myös) imupuolelle silloin, kun toi A9/1y1 on auki ilman sähköä. Kumpi niistä takaiskuventtiileistä on tuo, johon Sorsso pari viestiä sitten viittaa valokuvan kera, niin en sitten tiedä...

Eli kyllä itse lähtisin tsekkailemaan, että miten hyvin siellä on painepuolen linjat auki ja toimivatko takaiskuventtiilit, sikäli kun niitä saa kaivettua esiin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tuo on painepuolen venttili mikä on kuvassa, eli tuossa kaaviossa se vaakassa oleva. Ongelma on van että jos kumpi tahansa niistä vastaventtiileistä on jumissa auki, niin sehän vain vatkaa sitä ilmaa edestakaisin sen läpi. Tuo kaavio ei ole ihan oikein, sehän painaa sen paineistetun ilman sen kuivaimen läpi, tuossa se kuivain on heti männän jälkeen ennen venttiileitä. (Ja imuventtiili on integroituna mäntään)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No mutta sehän alkoi kompura ainakin pöydällä pelaamaan. Tais puuttua just tuo takaiskun pieni jousi mikä näkyy tuossa sorsson kuvassa. Olisko jossain vaiheessa jääny pois kun tarpeeksi usein purkaa ja kasaa?
Nöyrät kiitokset kaikille tilaisuuteen osaa ottaneille 👍
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Niin tuossa kaaviossa ei moista takaiskua näy kuten ei näy takaiskua (metalliliparetta) joka on männän päällä... tuohan imee ilman männän päälle kampikammiosta. Jos toi kumituttijousiviritys ei pidä niin uutta ilmaa ei kampikammiosta imaista ollenkaan... vaan se vaan jää vatkaamaan sitä jo olevaa ilmaa edestakaisin kuivaimessa.

Mutta hyvä kun asia ratkesi.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: S211 kompressorin erikoinen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Juu siis tuon korjaussarjan kuvassa on tuo kumitutti ja siinä aika hengetön pieni jousi. Sitä jousta ei löytynyt mistään. On kai pieni mahdollisuus että on katkennut ja purkaessa pätkät pudonnut eikä sitten löytynyt enää merkkiäkään. Koska ennen ensimmäistäkään kompuran purkukertaa työnsi ilmaa imupuolelta...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin