Eripariset jarrulevyt
Eripariset jarrulevyt
Ostin nettikaupasta jarrulevyt ja palat W204:ään eteen. Koeajolla huomasin polkimen tärittävän jarrutettaessa. Tätä ei aikaisemmin ollut. Siispä pyörät pois, mittatikku käteen ja tutkimaan. Ilmeni, että vasemmassa levyssä on sivuttaisheittoa. Navan entistä huolellisempi puhdistus ei auttanut. Samassa yhteydessä tuli todettua, että napa on suora. Vika on siis levyssä.
Olin yhteydessä myyjään, joka pyysi lähettämään levyn heille. Toimittaisivat edelleen valmistajalle arvioitavaksi. Prosessi kestää pari kuukautta. Auton seisottaminen noin kauan ei ole mahdollista. Myyjä kehotti ostamaan uuden levy, jos haluan käyttää autoa.
Mitähän tekisi. Voisin ostaa yhden uuden, erimerkkisen levyn. Erimerkkisen siksi, että paikallinen kivijalka ei myy nyt kiinni olevaa enkä levyjä - tai muutakaan kampetta, minkä kuntoa ei asentamatta näe - enää netistä osta.
Onkohan tässä puoltamisen riski, jos levyt olisivat eri valmistajalta? Luulisi, etteivät levyjen materiaalit niin paljoa poikkea, että se näkyy. Oikeanpuolinen levy on käytännössä ajamaton.
Vanhankin levyn tietysti saisi takaisin. Tai sitten voisi vaihtaa molemmat...
Navasta vielä sen verran, että hioin sen aivan kirkkaaksi. Sitten heräsi kysymys ruostumisesta. Pitäisikö se suojata jotenkin?
Olin yhteydessä myyjään, joka pyysi lähettämään levyn heille. Toimittaisivat edelleen valmistajalle arvioitavaksi. Prosessi kestää pari kuukautta. Auton seisottaminen noin kauan ei ole mahdollista. Myyjä kehotti ostamaan uuden levy, jos haluan käyttää autoa.
Mitähän tekisi. Voisin ostaa yhden uuden, erimerkkisen levyn. Erimerkkisen siksi, että paikallinen kivijalka ei myy nyt kiinni olevaa enkä levyjä - tai muutakaan kampetta, minkä kuntoa ei asentamatta näe - enää netistä osta.
Onkohan tässä puoltamisen riski, jos levyt olisivat eri valmistajalta? Luulisi, etteivät levyjen materiaalit niin paljoa poikkea, että se näkyy. Oikeanpuolinen levy on käytännössä ajamaton.
Vanhankin levyn tietysti saisi takaisin. Tai sitten voisi vaihtaa molemmat...
Navasta vielä sen verran, että hioin sen aivan kirkkaaksi. Sitten heräsi kysymys ruostumisesta. Pitäisikö se suojata jotenkin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Eripariset jarrulevyt
Napaa ei saa hioa!!! Navan heitto 0,05mm on jo liikaa. Uuden jarrulevyn reunassa Max 0,1mm (mittaa kun saat sen uuden.)
Vain Puhdistus teräsharjalla varovasti tai erityisellä lamellilaikalla (jotain kuitua tms.)
Napaan itse käytän keraamista voitelusprayta.
Itse en laittaisi eri merkkisiä jarrulevyjä.
Edit: Jokin tämmöinen navanpuhdistaja
https://www.kstools.com/fi/tuotteet/ajo ... 1061745192
Keraaminen kuumuutta kestävä spray
https://www.attuote.fi/tuotteet/ceramic-lube/
Vain Puhdistus teräsharjalla varovasti tai erityisellä lamellilaikalla (jotain kuitua tms.)
Napaan itse käytän keraamista voitelusprayta.
Itse en laittaisi eri merkkisiä jarrulevyjä.
Edit: Jokin tämmöinen navanpuhdistaja
https://www.kstools.com/fi/tuotteet/ajo ... 1061745192
Keraaminen kuumuutta kestävä spray
https://www.attuote.fi/tuotteet/ceramic-lube/
Viimeksi muokannut EemeliErkki, Ke 28.04.2021 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Eripariset jarrulevyt
Kyllä niistä navoista voi kevyesti ruosteet hioa, muttei tietenkään liikaa, ettei lähde ylimääräistä materiaalia.
Eiköhän noi kaikki tavalliset jarrulevyt oo tehty suomugrafiittivaluraudasta, joten tuskin huomaa mitään eroa jos laittaa erimerkkiset.
Kuumankestävää rasvaa voi laittaa hyvin ohuesti navan ja levyn väliin.
Eiköhän noi kaikki tavalliset jarrulevyt oo tehty suomugrafiittivaluraudasta, joten tuskin huomaa mitään eroa jos laittaa erimerkkiset.
Kuumankestävää rasvaa voi laittaa hyvin ohuesti navan ja levyn väliin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Eripariset jarrulevyt
Tuli mieleen...
Mittaa levyjen reunoista heitot. Vedä levyt kiinni kaikilla pulteilla, että varmasti ovat kunnolla kiinni.
Paljonko on heittoa oikea ja vasen puoli?
Sitten vaihda levyt keskenään
Paljonko heittoa? Onko sama levy edelleen kiero?
Mittaa levyjen reunoista heitot. Vedä levyt kiinni kaikilla pulteilla, että varmasti ovat kunnolla kiinni.
Paljonko on heittoa oikea ja vasen puoli?
Sitten vaihda levyt keskenään
Paljonko heittoa? Onko sama levy edelleen kiero?
Re: Eripariset jarrulevyt
Jarrulevyissä on eroa eri valmistajien kesken, välillä uskomattoman paljonkin. Toiset kestää ihan eri tavalla kuin toiset. Ja ruostuukin erilailla.
Re: Eripariset jarrulevyt
Ei sillä ole väliä jos laitat toiselle puolelle eri merkkisen kunhan se on samanlainen muuten eli ei rei ìtetty (tai uritettu ) ja toisella puolella taas sileä.
Jos levy on kiero niin se on kiero, oli sitten K27, Zimmermann tai MB original .
Itse yritän saada levyt ja palat samalta merkiltä (vaikkakin sitten vain se toinen puoli).
Kannattaa se jarrusylinterin männän liikerata käydä läpi että varmasti liikkuu siellä satulassa, vaikka laudanpala väliin ja sormet pois välistä. Kaveri laittaa auton käyntiin ja polkaisee jarrua. Kun sitten punnailee mäntää takaisin niin varmistaa ettei tulvi jarrunestesäiliö yli.
Toki jos satula jumissa niin sitten irti ja pöydälle kunnostukseen. Vanha levy ja palat kertoo kyllä miten on ottanut kiinni ja kulunut.
Jos levy on kiero niin se on kiero, oli sitten K27, Zimmermann tai MB original .
Itse yritän saada levyt ja palat samalta merkiltä (vaikkakin sitten vain se toinen puoli).
Kannattaa se jarrusylinterin männän liikerata käydä läpi että varmasti liikkuu siellä satulassa, vaikka laudanpala väliin ja sormet pois välistä. Kaveri laittaa auton käyntiin ja polkaisee jarrua. Kun sitten punnailee mäntää takaisin niin varmistaa ettei tulvi jarrunestesäiliö yli.
Toki jos satula jumissa niin sitten irti ja pöydälle kunnostukseen. Vanha levy ja palat kertoo kyllä miten on ottanut kiinni ja kulunut.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: Eripariset jarrulevyt
Jarrut aina käyttöä varten vaihdetaan samaa kummallekin puolelle sama iskareissa ei sitten puolla ja ole eroja katsastuksessa.
Eri akseleilla voi käyttää erimerkkistä tietenkin.
Hätäratkaisu erikseen muttei liikenteeseen.
Ei ne nyt niin paljon maksa kun arvaan että ostettu autotokista kun 2kk käsittelyaika.
Kuluttajaneuvojalta pyytää näkemyksen ja sanoo sinne autotokille että suomessa on kuluttajasuoja olemassa ja se tarkoittaa että 2 kk ei tarvitse odotella mitään selvityksiä.
Eri akseleilla voi käyttää erimerkkistä tietenkin.
Hätäratkaisu erikseen muttei liikenteeseen.
Ei ne nyt niin paljon maksa kun arvaan että ostettu autotokista kun 2kk käsittelyaika.
Kuluttajaneuvojalta pyytää näkemyksen ja sanoo sinne autotokille että suomessa on kuluttajasuoja olemassa ja se tarkoittaa että 2 kk ei tarvitse odotella mitään selvityksiä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Eripariset jarrulevyt
Onko tämä edennyt, saitko selville mikä on kiero ja miten paljon?
Re: Eripariset jarrulevyt
On vieläkin vaiheessa. Hommasin mittakellon ja mittailin sillä. Vasemmassa levyssä näyttäisi olevan n 0.08mm heittoa, joka on valmistajan toleranssin (0.13mm) sisällä. Toisin mittauksen tarkkuudesta on vaikea sanoa. Levy kun on uusi ja pinnoitettu, niin sen pinta on karhea. Mittapää pomppii siinä kun levyä pyörittää. Kello ei ole mikään Mitutoyo, joten siellä voi olla välyksiä.
Toleranssin sisälle mahtuva heitto kuitenkin pisti miettimään, olisiko tässä jotain muutakin. Voisikohan pinnoite olla tuon verran epätasainen? Toinen juttu ovat takalevyt, jotka ovat myös vaihtokunnossa ja laahaavat jonkun verran. Taidan vaihtaa ne ensin ja katsoa sitten, missä mennään.
Toleranssin sisälle mahtuva heitto kuitenkin pisti miettimään, olisiko tässä jotain muutakin. Voisikohan pinnoite olla tuon verran epätasainen? Toinen juttu ovat takalevyt, jotka ovat myös vaihtokunnossa ja laahaavat jonkun verran. Taidan vaihtaa ne ensin ja katsoa sitten, missä mennään.
Re: Eripariset jarrulevyt
Itse jpskus menneinä vuosina takkusin etujarrujen kanssa. Sorvasin käytetyt levyt suoriksi oikein ajan kanssa että sain lähes heitottomaksi. Edelleen täryytti jarruttaessa. Ostin uudet etulevyt ja palat, ainavaan täryytti ja selvästi omasta mielestäni edestä.... Lopulta tuli kuntoon kun entras takajarrut jossa tuisella puolen oli satulan mäntä jumissa...Toinen juttu ovat takalevyt, jotka ovat myös vaihtokunnossa ja laahaavat jonkun verran. Taidan vaihtaa ne ensin ja katsoa sitten, missä mennään.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Eripariset jarrulevyt
Näyttää tulevan aika talkoot tästä jarruremontista.
Aloitin siis takalevyjen ja palojen vaihdon. Olin sen verran varautunut, että hommasin L-mallisen 7mm kuusiokoloavaimen, jolla saa alemmat liukutapit irti. Se onnistuikin helposti, mutta jo satulanpitimen ylemmän pultin kanssa takkusi. Rikoin siinä yhden kiintoavaimenkin - puhtaasti vääntämällä - ennenkuin älysin ottaa koiranluun irti niin, että sain hylsyn mahtumaan. Sillä ja pitkällä varrella lähti pultti.
Seuraava murhe on saada levy pois. Se on aivan yhtä puuta navan kanssa. Olen koputellut sitä parin kilon moskalla, yrittänyt uittaa öljyä pultinrei'istä sisään, kuumentanut levyä kuumailmapuhaltimella ja tärittänyt sitä piikkauskoneella - ilmavasaraa kun ei ole. Ainoa tulos on, että levyn pinnassa on nyt kasapäin piikkauskoneen tekemiä koloja.
Eipä ole ennen tullut näin tiukassa olevaa levyä vastaan. Käsijarrulla en usko olevan osuutta asiassa; levy pyörii suht herkästi mutta ei liiku yhtään navan suhteen. Nyt odottelen, josko öljy auttaisi ja yritän miettiä, mitä muuta voisi tehdä. Pitäisikö hankkia joku kaasuliekki ja kuinka kovaa levyä uskaltaa vasaroida?
Aloitin siis takalevyjen ja palojen vaihdon. Olin sen verran varautunut, että hommasin L-mallisen 7mm kuusiokoloavaimen, jolla saa alemmat liukutapit irti. Se onnistuikin helposti, mutta jo satulanpitimen ylemmän pultin kanssa takkusi. Rikoin siinä yhden kiintoavaimenkin - puhtaasti vääntämällä - ennenkuin älysin ottaa koiranluun irti niin, että sain hylsyn mahtumaan. Sillä ja pitkällä varrella lähti pultti.
Seuraava murhe on saada levy pois. Se on aivan yhtä puuta navan kanssa. Olen koputellut sitä parin kilon moskalla, yrittänyt uittaa öljyä pultinrei'istä sisään, kuumentanut levyä kuumailmapuhaltimella ja tärittänyt sitä piikkauskoneella - ilmavasaraa kun ei ole. Ainoa tulos on, että levyn pinnassa on nyt kasapäin piikkauskoneen tekemiä koloja.
Eipä ole ennen tullut näin tiukassa olevaa levyä vastaan. Käsijarrulla en usko olevan osuutta asiassa; levy pyörii suht herkästi mutta ei liiku yhtään navan suhteen. Nyt odottelen, josko öljy auttaisi ja yritän miettiä, mitä muuta voisi tehdä. Pitäisikö hankkia joku kaasuliekki ja kuinka kovaa levyä uskaltaa vasaroida?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Eripariset jarrulevyt
Takajarrukengät varmaan kanittaa. Takana on varmaan pitkulainen kolo, mistä voi ruuvia kenkien välissä löysätä. Tai ehkä saisi vaijeria löysättyä etupäässä?
Re: Eripariset jarrulevyt
Pidän tätä epätodennäköisenä. Käsijarrukenkiä saa löysättyä säätöruuvista, joka näkyy pultinreiästä. Löysäsin niitä jo hiukan, mutta voin tietysti varmuuden vuoksi kiertää säädön kokonaan alas. Luulisi kuitenkin, että levy liikkuisi hiukan ulos, jos kengät tarraisivat. Nyt se ei hievahdakaan.
Re: Eripariset jarrulevyt
Jos pyörii mutta ei liiku ollenkaan, niin on navassa jumissa. Parin kilon moskalla levylle kyytiä ja ehkä lämpöä kaveriksi
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Eripariset jarrulevyt
Kosaanilla tai pillillä lämpöä, kuumailmapuhallin lämmittää liian hitaasti.
Sillä lähtee sitkeinkin levy, pitää saada nopeasti lämpimäksi että napa ei ehdi lämmitä.
Sillä lähtee sitkeinkin levy, pitää saada nopeasti lämpimäksi että napa ei ehdi lämmitä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Eripariset jarrulevyt
Olen pitkään harkinnut induktiokuumenninta ja tuohon tarkoitukseen se olisi varmasti paikallaan kun lämmön saisi kohdistettua tarkasti jarulevyn keskiöön. Ei ole vielä raaskinut ostaa vaikka hinnat ovat tulleet noissa induktiokuumentimissa noin kolmeensataan euroon. Pari jarrusatulaa olisi odottamassa täsmälämpöä.
Toistaiseksi on pärjännyt hydraulisella kolmijalka-ulosvetäjällä mutta siinä on olemassa riski levyn sirpaloitumisesta jos käyttää liikaa voimaa. Usein on riittänyt veto ulosvetäjällä ja rekyylittömällä vasaralla avustaminen jolloin levy pamahtaa liikkeelle.
Re: Eripariset jarrulevyt
Ite käyttänyt pilliä, ja jos sitä ei ole käytettävissä niin poraa 3-4mm poralla reiän navan ja levyn yhtymäkohtaan. Se yleensä helppaa kans.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Eripariset jarrulevyt
Tuota täytyy kokeilla. Ihan looginen konsti kun puristus helpottaa reiän ympäriltä. Periaatteessa tylppä pistehitsipora voisi olla paras pyörännavan kannalta niin ei tulisi niin paljon jälkiä.
Re: Eripariset jarrulevyt
Videon tavalla lähtee nätisti. Pulteilla työntää irti jarrusatulan kiinnityspisteitä hyödyntäen. Kuuluu napsaus kun lähtee irti. Jos laittaa pultit molempiin jarrusatulan reikiin ei ole edes tarvinnut pyörittää levyä vaan vuorotellen kiristää kunnes irtoaa. Toimii myös räikällä ja kiintoavaimella ei tarvitse pulttipyssyä kuten videossa.
https://m.youtube.com/watch?v=SCmOxn8k8qk
https://m.youtube.com/watch?v=SCmOxn8k8qk
W204
Re: Eripariset jarrulevyt
Kiitoksia kaikille vastauksista.
Olen nyt saanut toisen puolen tehtyä. Levy lähti irti öljyn voimin. Ruiskin illalla pulttien rei'istä ja navan ympärille irroitusöljyä ja aamulla levy irtosi kevyellä kopautuksella. Remontti vain kestää tällä taktiikalla, joten on hyvä kuulla nopeammista menetelmistä.
Näin myös tuon videon. Näyttää hyvältä ajatukselta, mutta ei taida onnistua W204:ssä. Jarrukilpi näyttäisi olevan edessä. Tämä täytyy kyllä varmistaa toisen puolen purun yhteydessä.
Olen nyt saanut toisen puolen tehtyä. Levy lähti irti öljyn voimin. Ruiskin illalla pulttien rei'istä ja navan ympärille irroitusöljyä ja aamulla levy irtosi kevyellä kopautuksella. Remontti vain kestää tällä taktiikalla, joten on hyvä kuulla nopeammista menetelmistä.
Näin myös tuon videon. Näyttää hyvältä ajatukselta, mutta ei taida onnistua W204:ssä. Jarrukilpi näyttäisi olevan edessä. Tämä täytyy kyllä varmistaa toisen puolen purun yhteydessä.
Re: Eripariset jarrulevyt
Vasaralla, kevyellä moskalla irronnut aina alle 15min, lämpöä voi jonkun verran antaa. Lyödään eri paikkoihin ja havainnoidaan samalla, levyn takaakin voi kokeilla.
Tuon youtube videon levy ei ole varmasti edes kunnolla jumissa kun kilkuttelee niin varovasti alussa.
Tuon youtube videon levy ei ole varmasti edes kunnolla jumissa kun kilkuttelee niin varovasti alussa.
Re: Eripariset jarrulevyt
Kyllä niitä on joskus hakattu niin että paloja lentää kun kunnolla kiinni, sit haettu pillit lainaan ja homma ohi minuuteissa.
Lämpö on aina hyvä toveri jos jotain jumissa.
Lämpö on aina hyvä toveri jos jotain jumissa.
Re: Eripariset jarrulevyt
Ja tässä tapauksessa se pilli tai kosani sopivalla polttimella varmaan parempi kuin induktio lämmitin
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Eripariset jarrulevyt
Nyt on levyt ja palat vaihdettu molemmin puolin. Toinenkin levy lähti liottamalla. Öljyä pultinreikiin ja navan juureen, lämmitys kuumailmapuhaltimella, lyhyt jäähdytys ja ei niin hellävaraista koputtelua navan kohdalta moskalla. Vartin jaksoin toistaa. Sitten odotin puoli tuntia ja levy lähti pienella kopautuksella. Olen aikaisemminkin levyjä vaihdellut ja joitakin olen takonut irti, mutta nämä olivat selvästi tiukimmat. Olivatko oikeasti tiukassa vai ei, en tiedä.
Täytyy myöntää, että olen hakkunut väärää puuta. Vasemman levyn sisäpinnassa oli iso ruosteläikkä, joka varmaan on aiheuttanut tärinän jarrutuksessa. Ainakin se on nyt kadonnut.
Takajarrut laahasivat hiukan enkä ne avattuani ihmettele. Edessähän palan ja kannakkeen välissä on ruostumaton, sileä jousi. Takana ei jousia ole, vaan pala nojaa suoraan valurautaiseen kannakkeeseen. Se taas oli ruosteessa ja kaikkea muuta kuin tasainen. Joutui viilaushommiin. Noinkohan noita joutuu viilaamaan joka vuosi, jos haluaa pitää jarrut kunnossa. Mäntä ja liukutapit liikkuivat herkästi, joten niistä laahaus tuskin johtui.
Katsoin vielä mahdollisuutta työntää levy ulos ruuveilla kannakkeen kiinnityspisteistä. Ei onnistu suoraan, jarrukilpi tulee molempien ruuvien eteen. Jos kilven irrottaisi ja sitä kääntäisi, saisi toisen ruuvin osumaan levyyn. Tiedä sitten, lähtisikö levy yhdestä kohtaa työntämällä.
Täytyy myöntää, että olen hakkunut väärää puuta. Vasemman levyn sisäpinnassa oli iso ruosteläikkä, joka varmaan on aiheuttanut tärinän jarrutuksessa. Ainakin se on nyt kadonnut.
Takajarrut laahasivat hiukan enkä ne avattuani ihmettele. Edessähän palan ja kannakkeen välissä on ruostumaton, sileä jousi. Takana ei jousia ole, vaan pala nojaa suoraan valurautaiseen kannakkeeseen. Se taas oli ruosteessa ja kaikkea muuta kuin tasainen. Joutui viilaushommiin. Noinkohan noita joutuu viilaamaan joka vuosi, jos haluaa pitää jarrut kunnossa. Mäntä ja liukutapit liikkuivat herkästi, joten niistä laahaus tuskin johtui.
Katsoin vielä mahdollisuutta työntää levy ulos ruuveilla kannakkeen kiinnityspisteistä. Ei onnistu suoraan, jarrukilpi tulee molempien ruuvien eteen. Jos kilven irrottaisi ja sitä kääntäisi, saisi toisen ruuvin osumaan levyyn. Tiedä sitten, lähtisikö levy yhdestä kohtaa työntämällä.