OM642 vianetsintää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

Tervehdys!

Ensimmäinen viesti sivusta seuranneena hienoksi havaitulle foorumille josta löytänyt paljon vinkkejä otsikonmukaisen moottorin vianetsintään.

Oma om642 temppuilu alkoi ostettuani 300c mallisen chryslerin, jossa siis CRD tekniikka joka vastaa W211 korimallin tekniikkaa (moottori apulaitteineen, laatikko, perä.) Tästähän käytetään vieraissa koreissa nimikettä 3.0 CRD. Potilaalle kilometrejä kertynyt sen 240tkm.

Asiaan: Ostettuani auton alkuvuodesta alkoi orastavasti tulemaan vikakoodeja ja limb modea, aluksi harvemmissa määrin ja sittemmin tiukempaan tahtiin, viankuva on ollut aina samalla kaavalla, eli kylmällä moottorilla useasti limbbiin, myös moottorin kuormittuessa lämpöisellä moottorilla limb modeen. Toisinaan kickdown aiheuttaa nykimistä, mutta tästä vikatilaa ei tule.

Vikakoodeja tuli usein satunnaisesti nipussa ja kaikki olivat melko ympäripyöreitä:

P0403: Egr venttiili tahmaa
P2A00: 02 sensor circuit bank1 sensor1
P2002: DPF efficiency below threshold
P2453: DPF Filter painehäiriö sensori A

Ajattelin vian liittyvän saastelaitteisiin ja softautin ohjelman, jossa DPF ja EGR poistettiin käytöstä. Pakoputkistoa purkaessani löysin huonon liitoksen joka johti tuonne O2 sensorille (bank1 sensor1), tämä vika uskoakseni korjaantui. Silmämääräisesti turbo välyksineen näyttäisi ehjältä ja uskoakseni ahtopuolen takertelu/turbon ohjaus antaisi vikakoodia, jos esimerkiksi tyypilliset juotokset ahtosäätimeltä olisi irti?

Tiedän, että asiaa lähdettiin selvittämään väärässä järjestyksessä (lastutus yms). Tästä aiheutui se, että vika on entistä "herkemmin" päällä. Softalla haettu ahtopyyntejä ylös ja alas ja todettu, että pyyntö on OK tasolla ja ei täten aiheuta ongelmaa

Tehtyä:
-Moottoriöljynvaihto,
-laatikkoöljynvaihto,
-peräöljyt,
-egr ja dpf pois softalta
-suodattimet (p-a, moottoriöljy, laatikkoöljy jne)
-lambdan piuhan parsiminen

Nyt tilanne on käytännössä ennallaan, eli limb modea kylmällä moottorilla, mutta mitään vikakoodia laite ei enää anna, moottorin lämmettyä auto on ajokuntoinen ja toimii pääosin, niinkun pitääkin.

Chrysleriin staria ei valitettavasti saa käyttöön joten ostin lisenssin Appcar diagfca softaan jonka pitäisi olla näitä yleislukulaitteita parempi vaihtoehto (odottaa vielä oikeanlaisen obd mutikan tuloa, tarvitsee ELM327).

Kaikki apu ja vastaavanlaiset tilanteet otetaan enempi, kun mielellään vastaan.

Seuraavaksi tarkoituksena:
-Ottaa käsittelyyn DPF fyysisesti
-Garretin ohjausboksi täytyy raottaa kuitenkin auki, että juotokset olisi kunnossa?
-tilattu nuo tyypilliset tiivisteet ahtoputkille + turbon imuilmapuolelle
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15081
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikatila ilman vikakoodia on vaikea tapaus ja syyllinen löytyy viriohjelman tekijästä.
Vakio softa takaisin, tai oikein tehty muunneltu. Jos ymmärsin oikein, eli testerillä ei löydy vikakoodia.
Paine-erotunnistimen voi toki kokeilla vaihtaa, edullinen ja helposti vaihdettava ja vikoo jokaisessa ennemmin tai myöhemmin. Siinähän syyllisen ei pitäisi olla, kun on poistettu DPF ohjelmasta.
mbosa.fi
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

Tarkennetaan sen verran epäselvää avausta, että vikatila oli aktiivinen jo ennen softaamista,

Kokeilisin mieluusti vaihtoehtoja, ennenkun lähden palauttamaan vakio-ohjelmaa. Limb mode ei välttämättä antanut vikakoodia originaali softallakaan, toisinaan tuli tuo avausviestin rypäs.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15081
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ymmärsin kyllä, mutta vikatilasta jää aina jälki vikamuistiin.
mbosa.fi
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

Täytyy turvautua tuohon "parempaan" softaan, nyt vikatilaa kaivelen torquella, joka vain tuommonen yleismalli. Oikeanlaisen OBD II plugin saapuesssa saan varmasti vähän "syvällisemmin" tietoa vioista.

Tuo DPF pötikkä on tosiaan vielä tutkimatta, joten mutuilemalla vika voisi piillä tukkoisessa suodattimessakin ja tällöin paine-erotunnistin toimisi kuten pitääkin.
Anzzu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Niin sitä dpf ei tyhjätty, poistettu vaan ohjelmasta? Ei kauhean pitkään voi noin toimiakkaan. Jos dpf:kin on mersulta, niin sehän yleensä on, jos ei ikuinen, niin hyvin pitkäikäinen, ja oireilee jostain muusta viasta
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Aika turhaa arvailla vikaa jos oireita hoidetaan poistamalla laitteita.
Joku oikea diagnostiikka laite paikalle eikä torquen arvailukoodeilla etsimään. Se vika voi olla aivan muualla kuin noi yleis testerit näyttää.
Ilmamassa katsottu mitä mittari näyttää? Imusarjan läpät katsottu että liikkuu?
Egr jo olikin poistettu, ja mitenkäs dpf poisto tehty, anturit poistettu vai vaan poltto estetty?
Dpf tukossa alunperin ja limp tulee jo siitä, arvailuja voi tehdä vaikka kuinka mutta helpompaa on katsoa kunnollisella testerillä.
Servo vika voi antaa egr koodia, samoin ahtopaine. Mites ahtoputket onko kaikki ehjiä?
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

joo, dpf on toistaiseksi vaan ohjelmasta pois, kun halusin polttojen loppuvan, ennen kun pääsen siihen käsiksi ja siten senkin voi sulkea pois vikadiagnoosista.

DPF on tosiaan auton puolessavälissä oleva ison äänenvaimentimen kokoinen murikka, luulisin että mersun peruja tämäkin.
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

MJPfin kirjoitti: Su 02.05.2021 15:06 Aika turhaa arvailla vikaa jos oireita hoidetaan poistamalla laitteita.
Joku oikea diagnostiikka laite paikalle eikä torquen arvailukoodeilla etsimään. Se vika voi olla aivan muualla kuin noi yleis testerit näyttää.
Ilmamassa katsottu mitä mittari näyttää? Imusarjan läpät katsottu että liikkuu?
Egr jo olikin poistettu, ja mitenkäs dpf poisto tehty, anturit poistettu vai vaan poltto estetty?
Dpf tukossa alunperin ja limp tulee jo siitä, arvailuja voi tehdä vaikka kuinka mutta helpompaa on katsoa kunnollisella testerillä.
Servo vika voi antaa egr koodia, samoin ahtopaine. Mites ahtoputket onko kaikki ehjiä?
No tässä tilanteessa sitä "oikeampaa diagnostiikkaa" on tulossa, tiedossa on et liian yleisvehkeet tällä hetkellä käytössä ja sen takia hommattu lisenssit tuolle vähän syvemmälle menevään laitteeseen. Ilmamassalta ja läpiltä olen siinä käsityksessä, että vikakoodia tulisi näiden suunnalta jos ongelma olisi sielläpäin. Näitä ei voi kuitenkaan poissulkea.

EGR ja dpf toistaiseksi poistettu vain ohjelmasta. Tämä jälkimmäinen arvailu poissuljetaan alkuviikosta.
TPLtre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Niin, sitähän EI voi tehdä niin, että ottaa DPF:n pois vain ohjelmasta, koska sitten sitä ei regeneroida ja se viimeistään tukkeutuu lopullisesti, ellei ollut jo alussa.
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

Noniin, tuli vähän tarkasteltua autoa ja jotain taas selvisi.

DPF ei ahdista joten tämän voi poissulkea.

Selvisi, kuitenkin että EGR venttiili toteuttaa auton vikatilan (limb moden). auto toimii paremmin ja ilman vikatilaa ottamalla egr venttiililtä johdon irti (tällöin vikakoodi tulee tietenkin luettaessa). Kuuluisiko venttiilin sulkeutua jousikuormitteisesti itsestään, vai pitäisikö tuon toimia täysin sähköohjatusti. Ilman virtoja venttiili ei palaudu mihinkään suuntaan vaan jää siihen asentoon mihin sen sormin kääntää?

Edit: youtuben syövereistä diy videoista löytyi toimintaperiaate ja tosiaan oma venttiili ei vedä itseään kiinni, kuten kuuluisi. Toivotaan, että tämä nyt ratkaisisi asian.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Baabylon kirjoitti: Ti 04.05.2021 21:29 Noniin, tuli vähän tarkasteltua autoa ja jotain taas selvisi.

DPF ei ahdista joten tämän voi poissulkea.

Selvisi, kuitenkin että EGR venttiili toteuttaa auton vikatilan (limb moden). auto toimii paremmin ja ilman vikatilaa ottamalla egr venttiililtä johdon irti (tällöin vikakoodi tulee tietenkin luettaessa). Kuuluisiko venttiilin sulkeutua jousikuormitteisesti itsestään, vai pitäisikö tuon toimia täysin sähköohjatusti. Ilman virtoja venttiili ei palaudu mihinkään suuntaan vaan jää siihen asentoon mihin sen sormin kääntää?

Edit: youtuben syövereistä diy videoista löytyi toimintaperiaate ja tosiaan oma venttiili ei vedä itseään kiinni, kuten kuuluisi. Toivotaan, että tämä nyt ratkaisisi asian, kun ei nuo ihan ilmaisia ole uusiakkaan.
Löysitkin vissiin jo vastauksen. Eli EGR venttiili pitää mennä jousivoimalla kiinni. Sillälailla ihan rehdisti klapsahtaa.

Omasta kokemuksesta johto irti, tai ainakin venttiilin servo rikki, auto menee limp modeen. Kun laittaa 4,7kohm vastuksen johtoon luulee että egr venttiili kunnossa, mutta sytyttää vikavalon koska ilmamassan määrä poikkeaa oletetusta. Virtaus liika suuri kun pitäis saada osa sieltä paskaselta puolelta. Tän vastuksen kans ei mene kuitenkaan limp modeen.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

[/quote]

Löysitkin vissiin jo vastauksen. Eli EGR venttiili pitää mennä jousivoimalla kiinni. Sillälailla ihan rehdisti klapsahtaa.

Omasta kokemuksesta johto irti, tai ainakin venttiilin servo rikki, auto menee limp modeen. Kun laittaa 4,7kohm vastuksen johtoon luulee että egr venttiili kunnossa, mutta sytyttää vikavalon koska ilmamassan määrä poikkeaa oletetusta. Virtaus liika suuri kun pitäis saada osa sieltä paskaselta puolelta. Tän vastuksen kans ei mene kuitenkaan limp modeen.

TJ
[/quote]

Joo, tuo jää sille sijoilleen mihin sen kääntää, eli ei edes satunnaisesti nykäise sitä kiinni. EGR piti olla olla softattu ohjelmasta pois ja ilmeisesti takerteleva venttiili nousi paineen myötä auki ja jäi sille sijoilleen (niin ja minähän ajelin ison pätkän piuha kiinni :oops: ). Täytyy siis kokeilla putsata venttiili ja tarkistaa, että jousi ei olisi kuoleentunut (saakohan näitä irrallaan?). Tämän lisäksi softassa on tällöin ainakin vikaa, että jättää obd herjan irti ollessaan.

Niin ja tosiaan limb modea ei tule piuha irti ajellessa, pelkkä pendaava obd herja, joka muistaakseni viittasi liian pieneen virtauksee, eli liekkö osittain onnistunut tuo softaus.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Täytyy siis kokeilla putsata venttiili ja tarkistaa, että jousi ei olisi kuoleentunut (saakohan näitä irrallaan?).
Jousi ei ollu vaihdettavaa mallia... tuli sitä jonkun verran ronklattua kun tilasin purkimolta käytetyn venttiilin ja siinä oli kuollu jousi... omastani taas aivo kyrvähtäny... no sain sitte toisesta paikasta ehjän käytetyn. Jonkun aikaa tuli ajeltua vastus piuhassa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Baabylon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 02.05.2021 12:34

Re: OM642 vianetsintää

Viesti Kirjoittaja Baabylon »

Egr on nyt lukittu ja auto toimii, kuten pitääkin. Minun ja keskustelun puolesta kiitos ja kumarrus.
Vastaa Viestiin