Ohjaamon puhaltimen moottori.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

Auto W204 2,1 cdi vm. 2008. Puhaltimen moottori pitää pientä ääntä, joka selvästi lisääntyy esim. liikennevaloihin jarrutettaessa.
Ilmeisesti laakerointi kulunut? Katselin vaan noita eri vaihtoehtoja ja löytyy näköjään monen hintaista. Onko jollakin ollut samantapaista
änntelyä , ilmeisesti tuo menee vaihtoon. Talvella tuo ei pakkasessa vinkunut? Eli kannattaako hakea marmoritiskiltä vaiko mitä sanotte
halvemmista vaihtoehdoista?
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja Ocky »

viewtopic.php?f=27&t=175906

Tuolta löytyy syy kitinään. Sitä voi tekohengittää jos intoa löytyy. Purkamalla, herkistelemällä ja kunnolla rasvaamalla tulee hiljaisempi kuin uutena. Oma hommansa siinä kuitenkin on.

Itse tilasin autodocista behrin puhaltimen, hinta muistaakseni jotain 150-200 €. Alkuperäistä vastaava tai alkuperäinen kun poisotettukin taisi olla Behr.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja markoala »

Nissens toimii myös
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

Kiitos vastauksista ja hyvistä linkeistä. Enpä taida purkaa vanhaa ja rasvata laakerit, mihin oli kyllä hyvät ohjeet. Ihmetyttää kun KL myy
tähän autoon sekä pyöreällä- että lattaliittimellä olevaa puhallinta? No sehän selviää kun irroittaa vanhan mikä siellä on. Autodoc ei ilmoita
mitään liittimen muodosta, mutta sieltä Nissens tai hella-behr vosi tulla kysymykseen. Ja ilmeisesti tässä autossa ei ole integroitua säädintä?
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

Vielä sen verran tuosta puhaltimesta, kun tarjotaan tähän minun autoon kahdella oe-numerolla 2128200708 ja 2048200208. Onko näissä jotain
eroa sopvuudessa. Auto siis w204 2.1 cdi T-model vm. 2008.
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

No niin, kyllä tuo oe numeroiden 204 alku tarkoittaa farmarimallia ja moton. löytyi sopivan hintainen, laitoin äsken paikalle ja hyvin pelittää, mahlen
tuotantoa.
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

papaija kirjoitti: Pe 07.05.2021 20:55 No niin, kyllä tuo oe numeroiden 204 alku tarkoittaa farmarimallia ja moton. löytyi sopivan hintainen, laitoin äsken paikalle ja hyvin pelittää, mahlen
tuotantoa.
Ei se ihan noin mene, siis 204 osa farkkuun. Hyvä kuitenkin että sait toimivan puhaltimen. Seuraavalla kerralla oikeaa osaa kannattaa etsiä varaosakirjasta runkonumerolla.
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

Joo, kyllä ne sen tuolla lailla haki MN-kaupassa ja näyttivät sen hajoituskuvasta, onko sitten sattuma että W204 oe numero alkaa 204:llä ja se toinen
jota myyvät 212 malliin alkaa oe numero 212:lla. No en väitä kun en tiedä, mukava sattuma kutenkin sitten.Varmaan se runkonumero on kyllä varmin
tapa kun tämä minunkin auto on juuri tuota siirtymätuotantoa uudempaan malliin.
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Moro.
Minulla aikaisemmassa mersussa äänteli puhaltimen moottori. Pähkäilin, että laakerit menneet. No, vaihdoin moottorin, mutta vika ei hävinnyt. Vein sitten ilmastointihuoltoon ja yllätys, yllätys, kylmäaineet melkein lopussa. Ei vielä vaikuttanut jäähdytystehoon. Kun kylmäaineet täytettiin, kaikki puhaltimen ääntelyt loppuivat siihen.
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

papaija kirjoitti: Pe 07.05.2021 22:25 Joo, kyllä ne sen tuolla lailla haki MN-kaupassa ja näyttivät sen hajoituskuvasta, onko sitten sattuma että W204 oe numero alkaa 204:llä ja se toinen
jota myyvät 212 malliin alkaa oe numero 212:lla. No en väitä kun en tiedä, mukava sattuma kutenkin sitten.Varmaan se runkonumero on kyllä varmin
tapa kun tämä minunkin auto on juuri tuota siirtymätuotantoa uudempaan malliin.
Ehkä se oikea ei ihan sattumalla löytynyt mutta 204 alkuisia on käytetty myös 212-korisessa ja 204-alkuisia on käytetty myös 212-korisessa.

Miten se 212 ensin oli farkkuun ja sitten 212-koriseen? Eipä näistä tosiaan kinata kannata kunhan jankkaan sen runkonumeron käyttöä osien haussa.
204 puhallin.JPG
212 puhallin.JPG
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

Marakeesille, kyllä mulla se sirinä loppui tuon puhaltimen vaihdolla. se teki sitä esim. liikennevaloihin jarrutettaessa. Siinä BEHR alkuperäisessä pvm.24.06.2008 klo 17.00. Ja joskus se sirisi muutenkin, muttei vinkunut esim. pakkasella.
Joten olihan se hyvin kestänyt, kilometrejä nyt 344tkm. Hyvä vinkki tuo ilmastoinnista johtuva ongelma!
Nyt tuo vanha pöydällä osittain purettuna, mutta enpä taida sen enemmän tutkia kun uusi maksoi 99,90€. Laiton tuohon vanhaan sähköt pyörittämään
ja sain ravistelemalla sitä ääntelemään, siinä selvä tuntuva välys akselissa, joten tuskinpa laakerien uudet vaseliinit auttavat.
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja Ocky »

papaija kirjoitti: La 08.05.2021 20:07 Marakeesille, kyllä mulla se sirinä loppui tuon puhaltimen vaihdolla. se teki sitä esim. liikennevaloihin jarrutettaessa. Siinä BEHR alkuperäisessä pvm.24.06.2008 klo 17.00. Ja joskus se sirisi muutenkin, muttei vinkunut esim. pakkasella.
Joten olihan se hyvin kestänyt, kilometrejä nyt 344tkm. Hyvä vinkki tuo ilmastoinnista johtuva ongelma!
Nyt tuo vanha pöydällä osittain purettuna, mutta enpä taida sen enemmän tutkia kun uusi maksoi 99,90€. Laiton tuohon vanhaan sähköt pyörittämään
ja sain ravistelemalla sitä ääntelemään, siinä selvä tuntuva välys akselissa, joten tuskinpa laakerien uudet vaseliinit auttavat.
Nämähän on toteutettu liukulaakereilla ja liikkeen aksiaalirajoitus (=akselinsuuntaisten voimien) toteutuu mikäli akselia vedetään liikaa. Näissä pitääkin olla välys akselin suuntaan. Käytännössä tämän aksiaalirajoitus tulee akselin alapäästä, joka ei päästä akselia laskeutumaan rajoitusta alemmas. Yläpäästä rajoittuu roottorin yläpintaan.

Koska kyseessä on radial blower eli puhallus tapahtuu säteen suuntaan, ei akselille tule suoraa aksiaalivoimaa ja liukulaakeri on sopiva tähän kohteeseen. Liukulaakeri on hiljainen ja kestävä, joten oikea valinta tällaiseen puhaltimeen.

Ongelma on se, että liukupinnan ja akselin välinen voitelu jumittaa osat toisiinsa. Itse kun purin tuon puhaltimen, sain ihan huolella kiskoa laakeria irti akselista. Kun irtosi ja putsasin pinnat sekä rasvasin osat, pyöri akseli laakerissa hyvin kevyesti ja hiljaisesti.

Itse jouduin lopulta vaihtamaan puhaltimen kun se rupesi pätkimään eikä lähtenyt kopisteluista huolimatta pyörimään. Olisi varmaan korjautunut hiilien vaihdolla ja yleisellä siistimisellä mutta koska runko on jotain seosmetallia ja paketti on tehty prässäämällä, en katsonut aiheelliseksi toista kertaa purkaa samaa puhallinta. Kasaaminen on oma hommansa tuossa prässätyssä.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
papaija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 05.02.2021 20:20

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja papaija »

Purin kuitenkin alkuperäisen puhaltimen ja kyllä siinä (BEHR) on kummassakin päässä kuulalaakerit. Olivat aivan kuivat, joten pesin liuotteella
laitoin uudet vaseliinit ja kyllä mielestäni on ok. En saanut tämän jälkeen pöydällä testaessa ääntelemään. Silmmämääräisesti kuulat ja vastapinnat
olivat ok. Jäi nyt varalle jos tämä Mahlen tuotanto pettää ja voihan tämän sitten laittaa kokeeksi takaisin jos tarvetta. Laakerit olivat selvästi
mustassa hiilipölyssä, hiilissä kulumisvaraa varmasti pitkäksi aikaa ja kupariliuskat ok. Purkaminen ja kokoaminen on sitten oma juttunsa, johon kannattaa käyttää aikaa ja harkintaa.
MB W204 2.1cdi 2008
BMW R1200R 2008
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ohjaamon puhaltimen moottori.

Viesti Kirjoittaja Ocky »

papaija kirjoitti: Ti 11.05.2021 09:17 Purin kuitenkin alkuperäisen puhaltimen ja kyllä siinä (BEHR) on kummassakin päässä kuulalaakerit. Olivat aivan kuivat, joten pesin liuotteella
laitoin uudet vaseliinit ja kyllä mielestäni on ok. En saanut tämän jälkeen pöydällä testaessa ääntelemään. Silmmämääräisesti kuulat ja vastapinnat
olivat ok. Jäi nyt varalle jos tämä Mahlen tuotanto pettää ja voihan tämän sitten laittaa kokeeksi takaisin jos tarvetta. Laakerit olivat selvästi
mustassa hiilipölyssä, hiilissä kulumisvaraa varmasti pitkäksi aikaa ja kupariliuskat ok. Purkaminen ja kokoaminen on sitten oma juttunsa, johon kannattaa käyttää aikaa ja harkintaa.
Ok, onpas outo ratkaisu laittaa tuonne kuulalaakerit. Ehkä niiden kestoiäksi ei ole laskettu perinteistä suomalaisen auton käyttöikää :D
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Vastaa Viestiin