OM642 Suuttimet vuotaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

OM642 Suuttimet vuotaa?

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

Potilaana lähipiirissä oleva W204 C320CDi eli OM642.

Sytytellyt silloin tällöin vikavaloa DPF:n täyttöasteesta/polton epäonnistumisesta.
Öljynvaihdon aikana havaitsin että nafta haisee hieman ja ulos tulikin liikaa "öljyä" eli suuttimet vuotaa sen verran että dieseliä pääsee selvästi öljytilaan.

Onko tämä kuinka yleistä? Auto on kyllä "nurkka-ajossa" ja tosi kevyellä ajolla eli moottori ei juuri saa kuormitusta. Poltto saattaa siis jäädä aina käyttäjän takia kesken. Mutta kuinka paljon hiukkaspöntön polton aikana sitä polttoainetta sitten suihkutetaan lisää, eikai sitä silti öljytilaan pitäisi juuri päästä?

Kilometrejä autossa on luokkaa 130 tkm enkä millään jaksaisi uskoa että suuttimet olisivat kuluneet väljiksi. Tietysti on mahdollista että joskus on aikaisempi omistaja tankannut jotain luokatonta kuraa tai vaikka bensiiniä (tämäkin omin silmin nähty), selittäisi sitä kautta kyllä kusevat suuttimet.

Starilla suuttimien arvot olivat aivan OK, ohivuotoja en ole kupeilla "mekaanisesti" vielä mitannut. Mutta eikai nekään kerro suoraan sitä jos suutin/suuttimet jää tiputtelemaan männän päälle? :think:

Tuossa ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin nyppiä suihkut irti ja viedä johonkin dieselkorjaamolla penkitettäväksi? :roll:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: OM642 Suuttimet vuotaa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juuttijunior kirjoitti: Su 09.05.2021 13:50 Potilaana lähipiirissä oleva W204 C320CDi eli OM642.

Sytytellyt silloin tällöin vikavaloa DPF:n täyttöasteesta/polton epäonnistumisesta.
Öljynvaihdon aikana havaitsin että nafta haisee hieman ja ulos tulikin liikaa "öljyä" eli suuttimet vuotaa sen verran että dieseliä pääsee selvästi öljytilaan.

Onko tämä kuinka yleistä? Auto on kyllä "nurkka-ajossa" ja tosi kevyellä ajolla eli moottori ei juuri saa kuormitusta. Poltto saattaa siis jäädä aina käyttäjän takia kesken. Mutta kuinka paljon hiukkaspöntön polton aikana sitä polttoainetta sitten suihkutetaan lisää, eikai sitä silti öljytilaan pitäisi juuri päästä?

Kilometrejä autossa on luokkaa 130 tkm enkä millään jaksaisi uskoa että suuttimet olisivat kuluneet väljiksi. Tietysti on mahdollista että joskus on aikaisempi omistaja tankannut jotain luokatonta kuraa tai vaikka bensiiniä (tämäkin omin silmin nähty), selittäisi sitä kautta kyllä kusevat suuttimet.

Starilla suuttimien arvot olivat aivan OK, ohivuotoja en ole kupeilla "mekaanisesti" vielä mitannut. Mutta eikai nekään kerro suoraan sitä jos suutin/suuttimet jää tiputtelemaan männän päälle? :think:

Tuossa ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin nyppiä suihkut irti ja viedä johonkin dieselkorjaamolla penkitettäväksi? :roll:
Käynti ok, korjaus arvot ok
Toden näköisesti suutimet ei"kuse"
vaan poltto yritykset
(jos kusee niin jotain muutakin oirettaa lähes aina käyntiääni, muuten huono käynti tms)
mutta jos epäilet että suutimissa on vikaa ainoa konsti saada täysi varmuus on
tuo irrottaminen ja testaus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM642 Suuttimet vuotaa?

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

CDI203 kirjoitti: Su 09.05.2021 17:39
Juuttijunior kirjoitti: Su 09.05.2021 13:50 Potilaana lähipiirissä oleva W204 C320CDi eli OM642.

Sytytellyt silloin tällöin vikavaloa DPF:n täyttöasteesta/polton epäonnistumisesta.
Öljynvaihdon aikana havaitsin että nafta haisee hieman ja ulos tulikin liikaa "öljyä" eli suuttimet vuotaa sen verran että dieseliä pääsee selvästi öljytilaan.

Onko tämä kuinka yleistä? Auto on kyllä "nurkka-ajossa" ja tosi kevyellä ajolla eli moottori ei juuri saa kuormitusta. Poltto saattaa siis jäädä aina käyttäjän takia kesken. Mutta kuinka paljon hiukkaspöntön polton aikana sitä polttoainetta sitten suihkutetaan lisää, eikai sitä silti öljytilaan pitäisi juuri päästä?

Kilometrejä autossa on luokkaa 130 tkm enkä millään jaksaisi uskoa että suuttimet olisivat kuluneet väljiksi. Tietysti on mahdollista että joskus on aikaisempi omistaja tankannut jotain luokatonta kuraa tai vaikka bensiiniä (tämäkin omin silmin nähty), selittäisi sitä kautta kyllä kusevat suuttimet.

Starilla suuttimien arvot olivat aivan OK, ohivuotoja en ole kupeilla "mekaanisesti" vielä mitannut. Mutta eikai nekään kerro suoraan sitä jos suutin/suuttimet jää tiputtelemaan männän päälle? :think:

Tuossa ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin nyppiä suihkut irti ja viedä johonkin dieselkorjaamolla penkitettäväksi? :roll:
Käynti ok, korjaus arvot ok
Toden näköisesti suutimet ei"kuse"
vaan poltto yritykset
(jos kusee niin jotain muutakin oirettaa lähes aina käyntiääni, muuten huono käynti tms)
mutta jos epäilet että suutimissa on vikaa ainoa konsti saada täysi varmuus on
tuo irrottaminen ja testaus
Auto käy normaalisti ja pelaa normaalisti, se tuossa vähän ihmetyttääkin. Ei savuta tai pölläyttele.

Auton omistajan työmatka on luokkaa 8 km, varmana ainakin sen puolesta katkeaa poltto.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM642 Suuttimet vuotaa?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
V6,nen kerää mielellään dieseliä öljytilaan.
Onhan auto vakio.
Jos hiukkaspöntön poisto ei menekkään ihan nappiin,voi tuloksena olla juurikin tuonkaltaista käytöstä.
Mistäkö tiedän, on noin käynyt minullekkin.

Jokatapauksessa ei kannata ajaa dieselin ohentamilla öljyillä, kun ne on hiukkasautoissa sellaista mitätöntä lirua jo alkujankin.

Varsinaisia vuotokohtia on vaan yksi, korkepainepumpun akselin tiiviste vuotaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 Suuttimet vuotaa?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

"DPF:n täyttöasteesta/polton epäonnistumisesta" tämähän lienee käytännössä jo se, että polttoyritys on failannut useita, jopa 10kertaa.

joka kerta jälkiruiskutus työntää ylimääräistä dieseliä putkeen ja osa päätyy kampikammioon.

nyt öljynvaihto samantien. ja sitten pitkä ajo, että pääsee polttamaan.

ei se oikein toimi noin lyhyellä ajolla. ellei tiedä koska poltto lähtee ja sitten ajaa sen vartin isoa tietä.
W212 E350cdi
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM642 Suuttimet vuotaa?

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

Seurataan, kiitos vastauksista!
Vastaa Viestiin