webbasto can-väylä tietäjille kysymys
webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Mikä on ero Webaston diesel-ja bensiini version ohjelmassa (eprom siru) Onko kukaan koittanut toimiiko diesel-versio bensalla?
Webastolla tuntuu olevan kymmeniä eri ohjelmaversioita.
Hakusessa bensaversion can-väylän kortti tai pelkka mikrosiru, jos jollain sattuu olemaan myynnissä. Auto w220 facelift 2002. Bentsiini.
Webastolla tuntuu olevan kymmeniä eri ohjelmaversioita.
Hakusessa bensaversion can-väylän kortti tai pelkka mikrosiru, jos jollain sattuu olemaan myynnissä. Auto w220 facelift 2002. Bentsiini.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Eri aikavakiot käynnistys/sammutus/vikatila-logiikassa
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Varmasti näin, eroa täytyy olla johtuen polttoaineiden energiasisällön erilaisuudesta/syttyvyydestä.
Bensamallin ohjainkortille tuntuu olevan niukasti tarjontaa verrattuna dieseliin. Olisi mielenkoontoista tietää käytännön kokemuksia, käykö ristiin? Ohjelma lienee suojattu Weban toimesta niin, että sitä ei pysty muuttamaan.
Bensamallin ohjainkortille tuntuu olevan niukasti tarjontaa verrattuna dieseliin. Olisi mielenkoontoista tietää käytännön kokemuksia, käykö ristiin? Ohjelma lienee suojattu Weban toimesta niin, että sitä ei pysty muuttamaan.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Varmasti näin, eroa täytyy olla johtuen polttoaineiden energiasisällön erilaisuudesta/syttyvyydestä.
Bensamallin ohjainkortille tuntuu olevan niukasti tarjontaa verrattuna dieseliin. Olisi mielenkiintoista tietää käytännön kokemuksia, käykö ristiin? Ohjelma lienee suojattu Weban toimesta niin, että sitä ei pysty muuttamaan.
Bensamallin ohjainkortille tuntuu olevan niukasti tarjontaa verrattuna dieseliin. Olisi mielenkiintoista tietää käytännön kokemuksia, käykö ristiin? Ohjelma lienee suojattu Weban toimesta niin, että sitä ei pysty muuttamaan.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Webasto can-väylä tietäjille kysymys
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Joku kortti kulki läpitte käsien ja varmaa on se että ongelmitta ne ei toimi pitkässä juoksussa sillä kokemuksella mikä mulla on? Tärpätti ja tupaöljyversiot lie on samaan tyyliin valmistettu ja jopa samanlaisia hv -näkövinkkelistä? Can -väyläohjaimia näytti olevan?
Ts jos Webasto alkaa kiukuttelemaan ni välttämättä eka yhteydenotto valtuutettun "ohjaimenvaihtokonttoriin" ei ole se kustannustehokkain vaihtoehto
Ts jos Webasto alkaa kiukuttelemaan ni välttämättä eka yhteydenotto valtuutettun "ohjaimenvaihtokonttoriin" ei ole se kustannustehokkain vaihtoehto
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Mersun väyläohjatuissa Webastoissa on aina erilaiset softat bensa- ja dieselmalleille. Nuo aikavakiot käynnistyksen, hehkutuksen ja polttoaineen syötön osalta poikkevat toisistaan bensa -ja dieselmalleissa, kuten viestiketjussa aikaisemmin on jo mainittu. Lisäksi auto tunnistaa heti CAN- tai LIN- väylien kautta, onko lämmittimen ohjainkortti autoon yhteensopiva. Eli esim, bensamallin ohjainkortti aiheuttaa välittömästi vikatilan dieselautoon, joten testeri herjaa välittömästi väärästä ohjainkortista ja lämmitin ei käynnisty. Sama vikatila tulee myös usein silloin, jos yrittää asentaa väyläohjattuun lisälämmittimen ohjainkorttia, joka on peräisin toisesta automallista.
Yleismallin diesellämmittimissä voidaan periaattessa käyttää bensaa polttoaineena, kun lämmittimen säätöjä muutetaan testerillä tai mekaanisesti bensalle sopivaksi. Dieselmallien pitemmät hehkutusajat aiheuttavat yleensä bensan ennen aikaista palamista, josta seuraa pientä pauketta... Lisäksi ainakin Webaston lisälämmittimien höyrystimet ovat rakenteltaan hiukan toisistaan poikkeavia ilman- ja polttoaineen syötön osalta bensa- ja dieselmalleissa.
Näin ollen on järkevämpää ja ennen kaikkea varmempaa käyttää sitä lämmitintä, mikä on tarkoitettu ko. automallille.
Yleismallin diesellämmittimissä voidaan periaattessa käyttää bensaa polttoaineena, kun lämmittimen säätöjä muutetaan testerillä tai mekaanisesti bensalle sopivaksi. Dieselmallien pitemmät hehkutusajat aiheuttavat yleensä bensan ennen aikaista palamista, josta seuraa pientä pauketta... Lisäksi ainakin Webaston lisälämmittimien höyrystimet ovat rakenteltaan hiukan toisistaan poikkeavia ilman- ja polttoaineen syötön osalta bensa- ja dieselmalleissa.
Näin ollen on järkevämpää ja ennen kaikkea varmempaa käyttää sitä lämmitintä, mikä on tarkoitettu ko. automallille.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
No nyt tuli arvokasta tietoa, jota en mistään ole löytänyt. Kiitokset vastauksesta!
Oma ohjainkortti on matkustellut pitkin ulkomaita korjauksessa.Tällä hetkellä se on Lahdessa. Matkan aikana on ilmennyt, että ohjelmasiru on rikki. Kaikki muu kuulemma toimii. Etsinnässä siis bensa-can väylän siru oikealla ohjelmalla. Ei vaan tunnu korttia saatikka sirua mistään löytyvän, kun kortin numerolla olen etsinyt. Voipi olla ohjelma suojattu, ettei sitä pysty lukemaan/kopioimaan neitseelliseen siruun.
Vai olisiko mikä hyvänsä bensamallin Thermotop C -kortti sopiva, joka osaa ohjata myös kiertovesipumppua? Yleensäkin bensamalleja on huomattavasti vähemmän tarjolla kuin dieseleitä,joissa usein jo tehtaalta vakiona.
Oma ohjainkortti on matkustellut pitkin ulkomaita korjauksessa.Tällä hetkellä se on Lahdessa. Matkan aikana on ilmennyt, että ohjelmasiru on rikki. Kaikki muu kuulemma toimii. Etsinnässä siis bensa-can väylän siru oikealla ohjelmalla. Ei vaan tunnu korttia saatikka sirua mistään löytyvän, kun kortin numerolla olen etsinyt. Voipi olla ohjelma suojattu, ettei sitä pysty lukemaan/kopioimaan neitseelliseen siruun.
Vai olisiko mikä hyvänsä bensamallin Thermotop C -kortti sopiva, joka osaa ohjata myös kiertovesipumppua? Yleensäkin bensamalleja on huomattavasti vähemmän tarjolla kuin dieseleitä,joissa usein jo tehtaalta vakiona.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Tuo ohjelmasiru voi olla todella vaikea löytää. Todennäköisesti käytetty ohjainkortti on helpompi löytää, kuin tuo pelkkä siru. Sirun softa on suojattu, joten sen kopionti vaatii pientä erityisosaamista. Mikäli siru on peräisin vastaavasta lämmittimestä, sillon ohjelmointia ei luonnollisesti tarvita. TTC -mallin ohjainkorteissa on alapuolella tunnistekoodi eli numerosarja sekä kirjain, joiden perusteella on helpompi löytää sopiva ohjainkortti. Molempien pitää täsmätä, jotta se on yhteensopiva vanhan ohjainkortin kanssa. Usein koko käytetty Webasto on helpompi löytää kuin sen ohjainkortti.
Mikäli sopivaa ohjainkorttia tai Webastoa ei löydy helpolla. Silloin kannattaa ostaa uusi tai käytetty yleismallin Webasto Thermo Top C tai P bensamallin ohjainkortti tai koko Webasto. Molemmissa korteissa on kiertovesipumpun ohjaus vakiona. Tämän lisäksi lämmityslaitteen puhaltimen ohjaukseen tavitaan esim. Henni CAN -moduuli: H2-W220.
Näitä Webaston ohjainkortteja on kertynyt hyllyyn noin 150 kpl. Valitettavasti S -Mersuihin meiltä löytyy vain W221 ja W222 malleihin sopivia ohjainkortteja tai Webastoja tällä hetkellä. Lisäksi W223 mallin lämmittimiä on myös tulossa ennen syksyä.
Mikäli sopivaa ohjainkorttia tai Webastoa ei löydy helpolla. Silloin kannattaa ostaa uusi tai käytetty yleismallin Webasto Thermo Top C tai P bensamallin ohjainkortti tai koko Webasto. Molemmissa korteissa on kiertovesipumpun ohjaus vakiona. Tämän lisäksi lämmityslaitteen puhaltimen ohjaukseen tavitaan esim. Henni CAN -moduuli: H2-W220.
Näitä Webaston ohjainkortteja on kertynyt hyllyyn noin 150 kpl. Valitettavasti S -Mersuihin meiltä löytyy vain W221 ja W222 malleihin sopivia ohjainkortteja tai Webastoja tällä hetkellä. Lisäksi W223 mallin lämmittimiä on myös tulossa ennen syksyä.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Puolisen vuotta olen korttia/koko Webastoa etsiskellyt. Yleismallista en haluaisi, silloin menettää sen ajastintoiminnon ja kaukosäädön. Ongelmana myös, että kun vois olla omasta mielestä passeli myynnissä, niin myyjä ei halua avata ja tarkistaa kortin numeroa. Sehän ei näy Webaston arvokilvessä ulkopuolella.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Kai tuossa käytetyssä webastossa riittää kun lukee päältä mersun varaosanumeron ja katsoo varaosakirjasta sopiiko se autoosi? Ei samalla varaosanumerolla voi olla diesel- ja bensamalleja tai muuta vastaavaa eroa.
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Webaston numero on 000002021232. Muita artikkelinumeroita ym. on mutta ei A:lla alkavaa Mersun omaa numeroa. Tuo ensin mainittu antaa vaikka minkämerkkisiin autoihin diesel-Webastoja. Webasto näyttää olevan oma maailmansa lukemattomien eri mallien ja ohjainkorttien ohjelmaversioiden suhteen.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Pitäisikö tuon olla alkuperäinen osa? Mitenkäs sitten tehtaalla tai korjaamossa osaavat poimia hyllystä dieselin webaston eikä bensamallia jos päällä ei ole (eri) mersun varaosanumeroa?maukku kirjoitti: ↑To 29.07.2021 22:02 Webaston numero on 000002021232. Muita artikkelinumeroita ym. on mutta ei A:lla alkavaa Mersun omaa numeroa. Tuo ensin mainittu antaa vaikka minkämerkkisiin autoihin diesel-Webastoja. Webasto näyttää olevan oma maailmansa lukemattomien eri mallien ja ohjainkorttien ohjelmaversioiden suhteen.
Silti voi katsoa varaosakirjasta mikä sen mersun varaosanumeron pitäisi olla ja ostaa sellaisen käytetyn johon se oikea numero on printattu?
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Tämä Webaston numero antoi haulla vain diesel malleja. Minulla on siis bensamalli, joka on arvokilvessä. Siis molempia polttoaineita samalla numerolla. Olen pitänyt osaa alkuperäisenä, voihan se olla vaihdettukin joskus. EPC ei tunne koko auton lisälämmitintä, vaikka se tehdasoptiolla onkin asennettu.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Puhut siitä osanumerosta joka ei ole mersun varaosanumero. En siitä(kään) tiedä mitään mutta jos laittaisit auton runkonumeron niin eiköhän se tehdasasennettu webasto sentään varaosakirjasta löydy.maukku kirjoitti: ↑Pe 30.07.2021 00:00 Tämä Webaston numero antoi haulla vain diesel malleja. Minulla on siis bensamalli, joka on arvokilvessä. Siis molempia polttoaineita samalla numerolla. Olen pitänyt osaa alkuperäisenä, voihan se olla vaihdettukin joskus. EPC ei tunne koko auton lisälämmitintä, vaikka se tehdasoptiolla onkin asennettu.
Eri asia miten auttaa sinua eteenpäin. Webastoguru voisi vähän lisää helppiä kun osaa asian ellei sitten tullut vain myymään tuotteitaan.
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Mikäli ostaa uuden vastaavan Mersun lisälämmittimen, silloin ei ole yleensä ongelmia löytää sopivaa lämmitintä. Koska Mersun varaosajärjestelmä antaa kyseessä olevaan automalliin yleensä useamman siihen sopivan varaosanumeron.
Ongelmia tulee silloin, kun ollaan hankkimassa käytettyä vastaavaa lisälämmitintä. Se on monesti varsinaista salatiedettä ja vaatii usein paljon aikaa sekä hyviä hermoja. Mersu on aikaisemmin ehkä tahallaan vaikeuttanut niiden hankintaa, koska lämmittimessä oleva visuaalinen Mersun varaosanumero on aivan eri kuin varaosajärjestelmästässa oleva varaosanumero. Todennäköisesti Mersulla oli käytössä jokin satunnaislukugeneraattori, joka arpoo näitä visuaalisia varaosanumeroja. Näitä numeroja ei löydy ainakaan tehtaan varaosajärjestelmästä, ehkä ne aukevat jollain Mersun tai Webaston omalla koodin purkuohjelmalla.
Malli ja merkkikohtaisissa lisälämmittimessä on yleensä kaksi typpikilpeä, jotka ovat siis tarroja. Webasto käyttää tyyppikilpenä valkoista tarraa, jossa on tietysti Webaston omat tuotenumerot. Nekin saattavat vaihdella jopa saman vuoden aikana, vaikka lämmitin ja softa ovat kuitenkin samoja. Ne voivat pysyä samoina siis usean vuoden ajan, vaikka tyyppikilven tiedot ovat vaihtuneet jo useita kertoja sinä aikana.
Mersu taas käyttää tyyppikilpenä lisälämmittimien bensamalleissa mustaa tarraa ja dieselmalleissa se on hopean värinen. Vuodesta 2015 alkaen tuon tarran varaosanumero on usein sama kuin varaosajärjestelmästä löytyvä numero. Tämä varaosanumero on myös näkyy Mersun testerillä, kun sillä mennään lisälämmittimen ohjainyksikkönäkymään. Vanhemmissa käytetyissä lämmittimissä täysi varmuus oikeasta varaosanumerosta saadaan usein vasta sitten, kun se luetaan testerillä.
Mersun testerillä tietojen lukeminen tietysti vaatii sen, että lämmitin on yhdistettu auton CAN- tai LIN -väylään. Webaston omalla testerillä voidaan lukea lämmittimen/ohjainkortin tiedot, kun siihen yhdistetty käyttöjännite/maadoitus liitin. Webaston testeri lukee ohjainkortin konfiguraation, jossa on noin 20 eri tietoa ohjainkortista/lämmittimestä. Mikäli tietty osa näistä tiedosita täsmää vanhan lämmittimen kanssa, silloin ne ovat vaihtokelpoisia.
Jotta asia ei olisi näin yksinkertainen, niin esim. W205 mallin lämmittimen varaosanumero saattaa olla A2055000398. W222 malleissa lämmittimen varaosanunmero saattaa olla täysin sama A2055000398, vaikka lämmittimet eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, koska niissä on eri softat. Käytettyjen lisälämmittimien kohdalla softien koodaus ei välttämättä aina onnistu, koska kaikissa lämmittimissä ei ole tuota koodaus mahdollisuutta.
Ongelmia tulee silloin, kun ollaan hankkimassa käytettyä vastaavaa lisälämmitintä. Se on monesti varsinaista salatiedettä ja vaatii usein paljon aikaa sekä hyviä hermoja. Mersu on aikaisemmin ehkä tahallaan vaikeuttanut niiden hankintaa, koska lämmittimessä oleva visuaalinen Mersun varaosanumero on aivan eri kuin varaosajärjestelmästässa oleva varaosanumero. Todennäköisesti Mersulla oli käytössä jokin satunnaislukugeneraattori, joka arpoo näitä visuaalisia varaosanumeroja. Näitä numeroja ei löydy ainakaan tehtaan varaosajärjestelmästä, ehkä ne aukevat jollain Mersun tai Webaston omalla koodin purkuohjelmalla.
Malli ja merkkikohtaisissa lisälämmittimessä on yleensä kaksi typpikilpeä, jotka ovat siis tarroja. Webasto käyttää tyyppikilpenä valkoista tarraa, jossa on tietysti Webaston omat tuotenumerot. Nekin saattavat vaihdella jopa saman vuoden aikana, vaikka lämmitin ja softa ovat kuitenkin samoja. Ne voivat pysyä samoina siis usean vuoden ajan, vaikka tyyppikilven tiedot ovat vaihtuneet jo useita kertoja sinä aikana.
Mersu taas käyttää tyyppikilpenä lisälämmittimien bensamalleissa mustaa tarraa ja dieselmalleissa se on hopean värinen. Vuodesta 2015 alkaen tuon tarran varaosanumero on usein sama kuin varaosajärjestelmästä löytyvä numero. Tämä varaosanumero on myös näkyy Mersun testerillä, kun sillä mennään lisälämmittimen ohjainyksikkönäkymään. Vanhemmissa käytetyissä lämmittimissä täysi varmuus oikeasta varaosanumerosta saadaan usein vasta sitten, kun se luetaan testerillä.
Mersun testerillä tietojen lukeminen tietysti vaatii sen, että lämmitin on yhdistettu auton CAN- tai LIN -väylään. Webaston omalla testerillä voidaan lukea lämmittimen/ohjainkortin tiedot, kun siihen yhdistetty käyttöjännite/maadoitus liitin. Webaston testeri lukee ohjainkortin konfiguraation, jossa on noin 20 eri tietoa ohjainkortista/lämmittimestä. Mikäli tietty osa näistä tiedosita täsmää vanhan lämmittimen kanssa, silloin ne ovat vaihtokelpoisia.
Jotta asia ei olisi näin yksinkertainen, niin esim. W205 mallin lämmittimen varaosanumero saattaa olla A2055000398. W222 malleissa lämmittimen varaosanunmero saattaa olla täysin sama A2055000398, vaikka lämmittimet eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, koska niissä on eri softat. Käytettyjen lisälämmittimien kohdalla softien koodaus ei välttämättä aina onnistu, koska kaikissa lämmittimissä ei ole tuota koodaus mahdollisuutta.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Auton WIN: WDB2201751A316414. Vuosimalli 2002 face lift.
Oman kiinantähden EPC ei tunnistanut autossa Webastoa olevan, ei myöskään netin EPC. Auto on tullut tehtaalta lämmittimellä koodilla 228.
Silloin kun kortti toimi, pääsi tähdellä ohjainlaitteeseen ja vaikka mihin testitoimintoihin. Ei ole kuvakaappauksia, että näkisi numeroita ym. tietoja. Kun kortti hajosi, tuli ilmoitus "no communication"
Kuvaa tarrasta en saanut liitettyä liitetiedostona, vaikka koko 50 kb ja jpg. Tuli pahoittelut maksimirajasta.
Laitteen tarrassa, valkoinen, Webaston oma siis:
Webasto made in Germany 000002021232. Typ: Thermo top C. 12V 40W. 5kW. Benzin. 2,5 bar. Sitten on toinen pienempi tarra, joka viittaa numerollaan korttiin ja ohjelmaversioon. Näitä kortteja vaan ei tunnu olevan liikkeellä. Yhden tosin löysin netistä, mutta hintaa oli maltaisesti.
Tämä lämmitin on vaihdettu tosiaan- kuten DBFI antoi ymmärtää- kun ei ole Mersun numeroa missään ja käyttöönottovuosi (2005-2007) on nuorempi kuin auto, kun tarkemmin katselin sitä tarraa.
Kiitokset vastauksista, tietoa on herroilla, jota en mistään netin sivuilta ole aiemmin löytänyt. Webastolla näyttää olevan juuri oman brändin protektionismi kohdallaan. Hämmästyttävä tuo W222 lämmittimen varaosanumeron politiikka!
Oman kiinantähden EPC ei tunnistanut autossa Webastoa olevan, ei myöskään netin EPC. Auto on tullut tehtaalta lämmittimellä koodilla 228.
Silloin kun kortti toimi, pääsi tähdellä ohjainlaitteeseen ja vaikka mihin testitoimintoihin. Ei ole kuvakaappauksia, että näkisi numeroita ym. tietoja. Kun kortti hajosi, tuli ilmoitus "no communication"
Kuvaa tarrasta en saanut liitettyä liitetiedostona, vaikka koko 50 kb ja jpg. Tuli pahoittelut maksimirajasta.
Laitteen tarrassa, valkoinen, Webaston oma siis:
Webasto made in Germany 000002021232. Typ: Thermo top C. 12V 40W. 5kW. Benzin. 2,5 bar. Sitten on toinen pienempi tarra, joka viittaa numerollaan korttiin ja ohjelmaversioon. Näitä kortteja vaan ei tunnu olevan liikkeellä. Yhden tosin löysin netistä, mutta hintaa oli maltaisesti.
Tämä lämmitin on vaihdettu tosiaan- kuten DBFI antoi ymmärtää- kun ei ole Mersun numeroa missään ja käyttöönottovuosi (2005-2007) on nuorempi kuin auto, kun tarkemmin katselin sitä tarraa.
Kiitokset vastauksista, tietoa on herroilla, jota en mistään netin sivuilta ole aiemmin löytänyt. Webastolla näyttää olevan juuri oman brändin protektionismi kohdallaan. Hämmästyttävä tuo W222 lämmittimen varaosanumeron politiikka!
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Kyllä se kiinan tähti autosi webaston näyttää. Siellä vaan osien sijoittelu on välillä aika erikoinen. Etsi varaosanumerolla niin löydät ehkä helpoiten.
En jaksanut parts infoon kirjautua mutta tuskin siellä on 220-koriseen uudempaa osaa kuin viimeisen EPC-version sisältämät:
A2205006198 (current)
A2205005098
A2205004098
En tunne autoa mutta webastogurun ohjeiden mukaan voit joutua tekemään ohjainlaitteelle softapäivityksen. Jos vaihto-osassa ei ole mersun varaosanumeroa luettavissa niin pitäisi tietää mistä autosta purettu tai muulla konstilla selvittää osanumero.
En jaksanut parts infoon kirjautua mutta tuskin siellä on 220-koriseen uudempaa osaa kuin viimeisen EPC-version sisältämät:
A2205006198 (current)
A2205005098
A2205004098
En tunne autoa mutta webastogurun ohjeiden mukaan voit joutua tekemään ohjainlaitteelle softapäivityksen. Jos vaihto-osassa ei ole mersun varaosanumeroa luettavissa niin pitäisi tietää mistä autosta purettu tai muulla konstilla selvittää osanumero.
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Joo, täytyy vielä selata EPC:tä ajan kanssa. "heating and ventilation"- kohdalta luulin löytävän mutta ei. Laitteen kannake lokasuojan takana löytyi jostain kori-sivulta , mutta "no applicable for this vechile", vaikka WIN-koodilla etsin.
Tämä linkin firma ei edes vastannut tiedusteluun, kun antoi mainostaa itseään pätevänä koodauksineen ym: http://robinsonlabs.co.uk/webasto-p-c-b-repair
Ei tämä elämää suurempi ongelma ole, ilman lämmitintäkin pärjää, kun on talli, enkä halua paljon euroja hommaan satsata.
Tämä linkin firma ei edes vastannut tiedusteluun, kun antoi mainostaa itseään pätevänä koodauksineen ym: http://robinsonlabs.co.uk/webasto-p-c-b-repair
Ei tämä elämää suurempi ongelma ole, ilman lämmitintäkin pärjää, kun on talli, enkä halua paljon euroja hommaan satsata.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Ohjelmiston sisältävissä varaosissa on 3 eri numeroa:webastoguru kirjoitti: ↑Pe 30.07.2021 09:48lämmittimessä oleva visuaalinen Mersun varaosanumero on aivan eri kuin varaosajärjestelmästässa oleva varaosanumero. Todennäköisesti Mersulla oli käytössä jokin satunnaislukugeneraattori, joka arpoo näitä visuaalisia varaosanumeroja. Näitä numeroja ei löydy ainakaan tehtaan varaosajärjestelmästä, ehkä ne aukevat jollain Mersun tai Webaston omalla koodin purkuohjelmalla.
ZB = laitekokonaisuus, tämä löytyy varaosaluettelosta ja tällä varaosan saa hyllystä. ZB muuttuu kun SW tai HW muuttuu
SW = ohjelmisto, yleensä muuttuu nopeimmin
HW = rauta, yleensä säilyy pisimpään samana
Laitteesta saattaa löytyä HW-numero tai jokin alikokoonpanon HW-numero jos vaikka varsinainen osanumerokyltti on kadonnut. Mutta tuollaista tapausta että ZB-numeroa ei löydy EPC:stä ei ole itsellä vastaan tullut, mielenkiintoista jos tästä olisi jokin esimerkki?
Koodausmahdollisuus on luultavasti enemmän siitä koodausohjelmistosta kiinni, saattaa puuttua tarvittavat oikeudet. Esimerkiksi saman varaosanumeron mittaristot ovat vaihtokelpoisia ja oikeilla vehkeillä uudelleenkoodattavissa vaikka WIS/DAS kanssa uudelleenkoodaus ei onnistukaan.webastoguru kirjoitti: ↑Pe 30.07.2021 09:48W205 mallin lämmittimen varaosanumero saattaa olla A2055000398. W222 malleissa lämmittimen varaosanunmero saattaa olla täysin sama A2055000398, vaikka lämmittimet eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, koska niissä on eri softat. Käytettyjen lisälämmittimien kohdalla softien koodaus ei välttämättä aina onnistu, koska kaikissa lämmittimissä ei ole tuota koodaus mahdollisuutta.
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Valitettavasti Mersun Webastojen kohdalla tilanne on hiukan toisenlainen. Webastossa oleva Mersun tyyppitarra, joka on siihen liimattu varmaan Webaston tehtaalla, ei sisällä ZB -numeroa. HW ja FW numerot löytyy ja tietysti visuaalinen varaosanumero sekä Webaston tehtaan oma numero laitteelle. Mitään näistä numeroista ei löydy Mersun varaosajärjestelmästä.
Ohessa kuva muutamasta näistä Mersun Webaston tyyppitarroista:
1. W212 Webasto Thermo Top VEVO diesellämmittimen tarrasta, joita on asenettu W212 2011-2015 malleihin
2. W205 Webasto Thermo Top Evo diesellämmittimen tarrasta, joita on asennettu W205 2014- 2020 malleihin
Vähän vajaa 1000 Mersun Webastoa on tullut purettua ja voin sanoa, että aluksi hämmästytti ja vähän kummastutti näiden numerotarrojen kanssa. Aika harvoin löytää kahta samanlaista Mersun Webastoa, jossa olisi samat varaosanumerot tuossa tyyppitarrassa. Nykyään tulee käytettyä kaikki käytetyt ja monet uudetkin Webastot testipenkissä. Siellä selviää parhaiten niiden ohjainkorttien salaisuudet ja konfiguraatio tietojen perusteella selviää yleensä mihin autoon lämmitin sopii.
Koodauksien suhteen Webastoissa on ollut onneksi vain pieniä ongelmia. Ohjelmoinnit on tehty yleensä Mersun uusimmalla Xentry Diagnosis Kit 4 laitteistolla ja tehdasyhteyksillä. Näissä uusimmissa Mersun malleissa alkaa näitä ohjainyksikköjä olemaan jo lähes sata, joten usein joudutaan ohjelmoimaan uudestaan melkein koko auto esim. Webaston asennuksen yhteydessä.
Mahdollisesti Vediamo ja DTS Monaco ohjelmilla voisi tehdä osan koodauksista, mutta niistä ei ole tarpeeksi kokemusta. En tiedä löytyykö niistä sopivia softia näihin uusiin Mersun malleihin. Esim. uusin W213 malli vaatii tunnistautumisen tehtaan järjestelmään, että pääsee lukemaan edes vikakoodit Mersun testerillä.
Tuo em. A2055000398 varaosalla oleva lämmitin, joka pitäisi sopia varaosanumeron perusteella sekä W205 että W222 malleihin. Lämmitin oli muistaakseni uutena W205 malleihin sopivalla softalla, joten se sopii suoraan tiettyihin W205 mallin autoihin. W222 mallissa sen ohjainyksikkö joduttiin SCN -koodaamaan, jotta se toimisi kyseisessä S -malleissa. Näin tehtynä ongelmia ei ollut ohjelmoinnin suhteen.
Ohjelmointi ongelma tulee esille lähinnä vain vastaavan käytetyn A2055000398 lämmittimen kanssa, joka on peräisin W222 mallista, mutta se ei toimi suoraan W205 malleissa. Softat ovat erilaiset ja sen toiminnot ovat myös erilaiset. Lisäksi kaikissa W205 malleissa ei ollut SCN -koodaus mahdollisuutta lisälämmittimelle. Eli jostain pitäisi löytyä sellainen softa, joka muuttaisi Webaston ohjainkortin toiminnot W205 malleihin sopivaksi. Mikäli haluaisi tässä tapauksessa hyödyntää käytettyä lämmitintä vioittuneen lämmittimen tilalle.
Ohessa kuva muutamasta näistä Mersun Webaston tyyppitarroista:
1. W212 Webasto Thermo Top VEVO diesellämmittimen tarrasta, joita on asenettu W212 2011-2015 malleihin
2. W205 Webasto Thermo Top Evo diesellämmittimen tarrasta, joita on asennettu W205 2014- 2020 malleihin
Vähän vajaa 1000 Mersun Webastoa on tullut purettua ja voin sanoa, että aluksi hämmästytti ja vähän kummastutti näiden numerotarrojen kanssa. Aika harvoin löytää kahta samanlaista Mersun Webastoa, jossa olisi samat varaosanumerot tuossa tyyppitarrassa. Nykyään tulee käytettyä kaikki käytetyt ja monet uudetkin Webastot testipenkissä. Siellä selviää parhaiten niiden ohjainkorttien salaisuudet ja konfiguraatio tietojen perusteella selviää yleensä mihin autoon lämmitin sopii.
Koodauksien suhteen Webastoissa on ollut onneksi vain pieniä ongelmia. Ohjelmoinnit on tehty yleensä Mersun uusimmalla Xentry Diagnosis Kit 4 laitteistolla ja tehdasyhteyksillä. Näissä uusimmissa Mersun malleissa alkaa näitä ohjainyksikköjä olemaan jo lähes sata, joten usein joudutaan ohjelmoimaan uudestaan melkein koko auto esim. Webaston asennuksen yhteydessä.
Mahdollisesti Vediamo ja DTS Monaco ohjelmilla voisi tehdä osan koodauksista, mutta niistä ei ole tarpeeksi kokemusta. En tiedä löytyykö niistä sopivia softia näihin uusiin Mersun malleihin. Esim. uusin W213 malli vaatii tunnistautumisen tehtaan järjestelmään, että pääsee lukemaan edes vikakoodit Mersun testerillä.
Tuo em. A2055000398 varaosalla oleva lämmitin, joka pitäisi sopia varaosanumeron perusteella sekä W205 että W222 malleihin. Lämmitin oli muistaakseni uutena W205 malleihin sopivalla softalla, joten se sopii suoraan tiettyihin W205 mallin autoihin. W222 mallissa sen ohjainyksikkö joduttiin SCN -koodaamaan, jotta se toimisi kyseisessä S -malleissa. Näin tehtynä ongelmia ei ollut ohjelmoinnin suhteen.
Ohjelmointi ongelma tulee esille lähinnä vain vastaavan käytetyn A2055000398 lämmittimen kanssa, joka on peräisin W222 mallista, mutta se ei toimi suoraan W205 malleissa. Softat ovat erilaiset ja sen toiminnot ovat myös erilaiset. Lisäksi kaikissa W205 malleissa ei ollut SCN -koodaus mahdollisuutta lisälämmittimelle. Eli jostain pitäisi löytyä sellainen softa, joka muuttaisi Webaston ohjainkortin toiminnot W205 malleihin sopivaksi. Mikäli haluaisi tässä tapauksessa hyödyntää käytettyä lämmitintä vioittuneen lämmittimen tilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Nykyään LU taitaa olla sama asia kun ZB aiemmin. Mutta näin on kun siltä näyttää:webastoguru kirjoitti: ↑Pe 30.07.2021 17:49 1. W212 Webasto Thermo Top VEVO diesellämmittimen tarrasta, joita on asenettu W212 2011-2015 malleihin
Koodi: Valitse kaikki
LU/ZB EPC HW HW ver FW FW ver Diagnose Webasto
18 98 D 04 98 07-38 07 29 08-24-01 2200 9014954G
20 98 x D
22 98 x D
26 98 x D 04 98 07-38 51 04 10-29-01 2201 9019754D
28 98* D 04 98 07-38 51 04 10-29-01 2201 9014954J
29 98 x D 04 98 07-38 54 02 09-30-01 2200 9014954H
24 98* D 04 98 07-38 54 02 09-30-01 2200 9014954H
30 98* D 07 98 11-10 76 05 11-28-01 2201 9014954H
34 98* D 07 98 11-10 76 05 11-28-01 2201 9014954L
35 98* D 07 98 11-10 69 08 11-28-01 2201 9014954M
36 98 x D 07 98 11-10 69 08 11-28-01 2201 9019754F
17 98 B 03 98 07-38 06 29 08-24-01 2100 9014953G
23 98 B 03 98 07-38 53 02 09-30-01 2100 9014953H
25 98 x B
27 98 B 05 98 07-38 50 04 10-29-01 2101 9014953J
31 98 x B
32 98 B 08 98 11-10 88 05 11-28-01 2101 9014953K
33 98 B 08 98 11-10 88 05 11-28-01 2101 9014953L
37 98 B 09 98 11-10 44 09 11-28-01 2101 9014953M
38 98 x B 09 98 11-10 44 09 11-28-01 2101 9019755F
En keksi asiaan kun yhden mahdollisen selityksen: ilmeisesti Webaston tehtaalta autotehtaalle ja varaosaksi lähtevissä lämmittimissä on eri varaosanumero. Syytä en tiedä, onko se sitten erilainen pakkauksen sisältö (varaosassa tulee mukana jotakin, esim. tarra, jota auton mukana ei tule)
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Tehtaan nykyinen varaosajärjestelmä Xentry Parts Information ei tunnista ollenkaan tuota tarran mukaista A2125003098 varaosanumeroa. W212 ja W218 malleihin löytyi sieltä kaikkiaan 10 eri varaosanumeroa Webastolle alkaen numerosta A2125001998 ja seuraavan loppuiset numerot: 2098, 2198, 2298, 2598,2698,2998, 3198, 3698 ja 3898. Tässä oli mukana myös bensamallin lämmittimet.
Tuosta W205 Webaston tarran tiedoista on informaatio minimoitu entisestään. Tämä lienee olevan pientä kiusantekoa tee se itse -miehille, koska samalle lämmittimelle ja siinä olevalle samalle softalle on useita kymmeniä varaosanumeroja tarrojen perusteella.
Tuosta W205 Webaston tarran tiedoista on informaatio minimoitu entisestään. Tämä lienee olevan pientä kiusantekoa tee se itse -miehille, koska samalle lämmittimelle ja siinä olevalle samalle softalle on useita kymmeniä varaosanumeroja tarrojen perusteella.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Ja oma vanhempi versio näytti vain nuo X:llä merkityt 23:sta (21 98 muuten sekin puuttuu ylläoilevasta listasta).
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Eipä ole helpoksi tehty.
Kuinkas sitten väyläohjaimen laitto toiseen koriin vai hylkiikö jo alunperin itse lämmitin jos toisesta korista? Webasto w251-> 203 FL ?
Huomasin tuossa Binarin tietoja läpikäydessä että samaa korttia myydään useampaan runkoon.
"KUVAUS: MB E-sarja W211, ML-sarja 164, C-sarja W203 facelift 5/2004, CLK W209, CLS W219, R-sarja W251, G-sarja W463"
https://heaterstore.fi/tuote/can-vaylaohjain-w211/
Toki siis eri tuote mutta onko väyläohjaimet täysin erilaiset joka koriin?
Kuinkas sitten väyläohjaimen laitto toiseen koriin vai hylkiikö jo alunperin itse lämmitin jos toisesta korista? Webasto w251-> 203 FL ?
Huomasin tuossa Binarin tietoja läpikäydessä että samaa korttia myydään useampaan runkoon.
"KUVAUS: MB E-sarja W211, ML-sarja 164, C-sarja W203 facelift 5/2004, CLK W209, CLS W219, R-sarja W251, G-sarja W463"
https://heaterstore.fi/tuote/can-vaylaohjain-w211/
Toki siis eri tuote mutta onko väyläohjaimet täysin erilaiset joka koriin?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Tuo väyläohjain on ilmastoinnin puhallinohjausta varten, ei lämmittimen väyläohjaukseen...
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Ok.
Eli ensin lämmittimen väyläohjain ja tuo siihen?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: webbasto can-väylä tietäjille kysymys
Mersun oma väyläohjattu lämmitin ei tarvitse erikseen mitään puhaltimenohjausyksikköä, ohjaus tapahtuu sen väylän kautta. Tuo mainittu puhaltimenohjausyksikkö tarvitaan jos autoon asennetaan tavallinen jälkimarkkinalämmitin.