om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
OM642 ahtopainesäädin meni vikatilaan, tai siis luulin että meni. Avasin sen ja kolvasin kaikki nastat kiinni ja kokeilin niin antoi edelleen virheilmoa. Virheilmo oli kuitenkin oikosulku ahtopaineen säätimen datalinjassa maahan.
Ennen tuo säädin toimi kuitenkin jotenkin ja sain sen testaamalla toimimaankin, eli se säätimen testi meni läpi.
Nyt se kuitenkin "räpöttää" sitä moottoria ja tekee mitä sattuu. Sama virhe tulee Starilla vaikka koko säädin on poikki.
Yleismittari näyttää myös oikosulkua, mutta kun koneesta ottaa virrat pois, niin releen naksahduksen jälkeen ei olekaan enää oikosulkua.
Mistä siis oikosulku tulee? Mistä tuota ahtopaineen säädintä ohjataan?
Osaako kukaan auttaa miestä mäessä, alkaa meneen usko tähän. Luulin, että oikeasti johtonipusta on mennyt joku johto poikki ja ottaa maahan, mutta ei voi olla kun loppuu kun on virrat pois.
tuo oikealla boksissa oleva merkitty rele naksahtaa niin silloin tuossa toisessa boksissa joku naksuu ja sen jälkeen yleismittari ei enää kerro oikosulusta.
Auttakaa joku miestä mäessä.
Ennen tuo säädin toimi kuitenkin jotenkin ja sain sen testaamalla toimimaankin, eli se säätimen testi meni läpi.
Nyt se kuitenkin "räpöttää" sitä moottoria ja tekee mitä sattuu. Sama virhe tulee Starilla vaikka koko säädin on poikki.
Yleismittari näyttää myös oikosulkua, mutta kun koneesta ottaa virrat pois, niin releen naksahduksen jälkeen ei olekaan enää oikosulkua.
Mistä siis oikosulku tulee? Mistä tuota ahtopaineen säädintä ohjataan?
Osaako kukaan auttaa miestä mäessä, alkaa meneen usko tähän. Luulin, että oikeasti johtonipusta on mennyt joku johto poikki ja ottaa maahan, mutta ei voi olla kun loppuu kun on virrat pois.
tuo oikealla boksissa oleva merkitty rele naksahtaa niin silloin tuossa toisessa boksissa joku naksuu ja sen jälkeen yleismittari ei enää kerro oikosulusta.
Auttakaa joku miestä mäessä.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Ahtopaineensäätimen johdot poikki johtosarjasta mahdollisesti.
Tarkista onko syöttö ja signaali oikosulussa tai maa ja signaali.
Mahdollista että johdot ollut jo huonot ja kun olet säätimen ottanut pois niin olet kääntänyt johtoja ja mennyt oikariin.
Tarkista onko syöttö ja signaali oikosulussa tai maa ja signaali.
Mahdollista että johdot ollut jo huonot ja kun olet säätimen ottanut pois niin olet kääntänyt johtoja ja mennyt oikariin.
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Siis nimenomaan maa ja signaali on oikkarissa, mutta vain kun on virrat päällä. Eli oikosulkua huutaa yleismittari. Oikosulku kuitenkin loppuu kun autosta katkaisee virrat.
Sitä tässä ihmettelenkin, että jos piuha olisi oikeasti poikki, ihan fyysisesti poikki ja vetäis maan kanssa oikkariin, niin eikö sen kuuluisi vetää koko ajan riippumatta onko virrat päällä vai ei?
Tuo kuskin edessä oleva rele naksahtaa ja joku ääni tuosta toisesta laatikosta tuossa aika nokalla "naksahtaa" ja oikkari loppuu. Eli yleismittari ei enää näytä oikosulkua.
Sitä tässä ihmettelenkin, että jos piuha olisi oikeasti poikki, ihan fyysisesti poikki ja vetäis maan kanssa oikkariin, niin eikö sen kuuluisi vetää koko ajan riippumatta onko virrat päällä vai ei?
Tuo kuskin edessä oleva rele naksahtaa ja joku ääni tuosta toisesta laatikosta tuossa aika nokalla "naksahtaa" ja oikkari loppuu. Eli yleismittari ei enää näytä oikosulkua.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Tuo laatikko tuossa keulalla on vain tyhjä resonaattori... mutta sen alla on kaasuläppä ja siitä varmaan voi jotain ääntelyä kuuluakkin.
Turbon säädin, egr, ja imusarjaläppämoottori saavat kaikki virtansa tuosta etusamista yhdestä pisteestä ja nimen omaan tuosta liittimestä joka on tuossa heti samin keulalla... näkyy sun kuvassa... en muista oliko punainen vaiko punakeltanen johto. Se sitten haarottuu johtosarjassa kaikkille noille säätimille. Maapiste taisi olla korissa jossain ecun lähellä ja samalla lailla haaroitettu johtosarjan sisällä. Jokaisesta säätimestä lähtee sitten se kolmas johto suoraan eculle ja ne on kaikki ominansa.
Turbon säädin, egr, ja imusarjaläppämoottori saavat kaikki virtansa tuosta etusamista yhdestä pisteestä ja nimen omaan tuosta liittimestä joka on tuossa heti samin keulalla... näkyy sun kuvassa... en muista oliko punainen vaiko punakeltanen johto. Se sitten haarottuu johtosarjassa kaikkille noille säätimille. Maapiste taisi olla korissa jossain ecun lähellä ja samalla lailla haaroitettu johtosarjan sisällä. Jokaisesta säätimestä lähtee sitten se kolmas johto suoraan eculle ja ne on kaikki ominansa.
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Mutta jonkun releen takanan pitää olla tuo joko maa tai sitten tuo data-linja. Ja nimenomaan tuo oikosulku pitää olla sen releen toisella puolella.
Nimittäin tässä hahmotuskuvassa ahtopaineensäätimen liittimistä kun mitataan mittauskohdasta yleismittarilla niin data ja maa on yhdessä.
Kun sitten sammutan virrat autosta ja otan avaimen pois niin tuo etusamin rele naksahtaa ja oikosulku poistuu. Eli yleismittari hiljenee.
Se tarkoittaa että jommassa kummassa linjassa on joku boksi, (rele tai muu) jonka toisella puolella tuo maaoikkari on olemassa. Muutenhan yleismittari huutais oikosulkua riippumatta onko virrat päällä vai ei. Tuo rele tosiaan ohjaa montaa muutakin laitetta tuolla, koska kun se oli pois paikaltaan, niin star näytti paljon vikoja.
Sitä minä en ymmärrä, miten tuo kaapeli olisi voinut särkyä jossain muualla, kun jotenkin ymmärrän että noita muita huoltoja kun tehty (mm. tuon säätimen poisto yms. olisi voinut rikkoa piuhat siitä läheltä, mutta tuo rele tms. ohjauksen takana tapahtuva oikkari ihmetyttää kovasti.
Mihinkähän tuo datapinni tuosta säätimen liittimiestä menee, jos koittais sen yhden piuhan ohittaa?
Nimittäin tässä hahmotuskuvassa ahtopaineensäätimen liittimistä kun mitataan mittauskohdasta yleismittarilla niin data ja maa on yhdessä.
Kun sitten sammutan virrat autosta ja otan avaimen pois niin tuo etusamin rele naksahtaa ja oikosulku poistuu. Eli yleismittari hiljenee.
Se tarkoittaa että jommassa kummassa linjassa on joku boksi, (rele tai muu) jonka toisella puolella tuo maaoikkari on olemassa. Muutenhan yleismittari huutais oikosulkua riippumatta onko virrat päällä vai ei. Tuo rele tosiaan ohjaa montaa muutakin laitetta tuolla, koska kun se oli pois paikaltaan, niin star näytti paljon vikoja.
Sitä minä en ymmärrä, miten tuo kaapeli olisi voinut särkyä jossain muualla, kun jotenkin ymmärrän että noita muita huoltoja kun tehty (mm. tuon säätimen poisto yms. olisi voinut rikkoa piuhat siitä läheltä, mutta tuo rele tms. ohjauksen takana tapahtuva oikkari ihmetyttää kovasti.
Mihinkähän tuo datapinni tuosta säätimen liittimiestä menee, jos koittais sen yhden piuhan ohittaa?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Oheinen kuva w169 mallista. mutta varmaan w211 sama. Eli kuten näkyy niin ohjausjohto turbon säätimeltä (Y77/1) menee suoraan eculle (N3/9).
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
mutta mikä tuo Z6 piste sitten on, mistä se maa tulee?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Tuolla z6:lla tarkoitetaan, joko sitä kohtaa jossa tuo maajohto haarottuu tai itse maadoituspistettä.
Samoiten kun plussajohdossa on tuo Z7/5 liitoskohtakohta jossa virtajohto haarottuu useammalle toimilaitteelle.
Samoiten kun plussajohdossa on tuo Z7/5 liitoskohtakohta jossa virtajohto haarottuu useammalle toimilaitteelle.
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Sen saman releen ei tarvitse kuin ruokkia jotakin muuta laitetta missä on esim lämmitysvastus niin mittari pippaa, paljonko siellä on vastusta linjassa?
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Mielestäni ei yhtään, se on täys oikosessa. Tietty voisin mitata sen vielä idlenä
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Läppämoottorin tiedän, mutta mistä löytyy EGR?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Kuskin puolen imusarjan takapäästä löytyy EGR.
Yksi havainto, et voi mitata yleismittarin resistanssipuolella minkäänlaista "oikosulkua" jännitteellisestä linjasta, silloin se näyttää mitä sattuu.
Yksi havainto, et voi mitata yleismittarin resistanssipuolella minkäänlaista "oikosulkua" jännitteellisestä linjasta, silloin se näyttää mitä sattuu.
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Moi,
Tota ihan ensimmäiseksi ootko lukenut vikakoodit.? tää ei ole arvausleikki.
Itselläni meni vikatilaan ilman mitään koodeja. > ahdot katos.
Kolvasin sen turbon boxin langat. > ei auttanut. Vaihdoin boxin ja sitten auttoi. Säädin aiheuttaa monia erilaisia ongelmia, ja ne saattavat erota. Riippuen onko langat irti tai muuten levinnyt boxi.
Eli sulla on aika varmaan se turbon säätöboxi rikki vaikka kolvasit ja sun muuta. Eli osta uusi ja vaihda. Mutta enne sitä lue nyt hyvä mies ne koodit starilla. > aika monta muutakin asiaa saattaa aiheuttaa asioita. Mitkä oireet muuten aurossa on.? Ahdot katoaa.? katkoo.? Moottorivalo.? kaikki oireet pitäs tietää ni pystyis melkeen sanoi mistä alkaa tutkia.
Tota ihan ensimmäiseksi ootko lukenut vikakoodit.? tää ei ole arvausleikki.
Itselläni meni vikatilaan ilman mitään koodeja. > ahdot katos.
Kolvasin sen turbon boxin langat. > ei auttanut. Vaihdoin boxin ja sitten auttoi. Säädin aiheuttaa monia erilaisia ongelmia, ja ne saattavat erota. Riippuen onko langat irti tai muuten levinnyt boxi.
Eli sulla on aika varmaan se turbon säätöboxi rikki vaikka kolvasit ja sun muuta. Eli osta uusi ja vaihda. Mutta enne sitä lue nyt hyvä mies ne koodit starilla. > aika monta muutakin asiaa saattaa aiheuttaa asioita. Mitkä oireet muuten aurossa on.? Ahdot katoaa.? katkoo.? Moottorivalo.? kaikki oireet pitäs tietää ni pystyis melkeen sanoi mistä alkaa tutkia.
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Olen tutkinutkin, kuten tuossa ekassa postauksessa olikin. Eli tuo on starista tullut ulos:volfram kirjoitti: ↑Ti 01.06.2021 11:38 Eli sulla on aika varmaan se turbon säätöboxi rikki vaikka kolvasit ja sun muuta. Eli osta uusi ja vaihda. Mutta enne sitä lue nyt hyvä mies ne koodit starilla. > aika monta muutakin asiaa saattaa aiheuttaa asioita. Mitkä oireet muuten aurossa on.? Ahdot katoaa.? katkoo.? Moottorivalo.? kaikki oireet pitäs tietää ni pystyis melkeen sanoi mistä alkaa tutkia.
"2526-002 Tarkasta rakenneosaan Y77/1 (ahtopaineen säädin) menevä signaalijohto. Oikosulku maadoitukseen"
Tähän päivitystä.
Ostin kiinalaisen ahtimen joka teki sen, että alkoi toimimaan. Aluksi koko kesän toimi moitteetta, mutta pakkaset ku tulivat niin alkoi mielenkiintoiset oirehtimiset.
Mitä kovempi pakkanen, sitä kauemmin se tuuppas koneen vikatilaan. Eli kierrokset ei yli 2000 noussut ja turbo ääntelee "erikoisesti". Kun kone on kunnolla lämmin, sammuttaminen ja uudelleen käynnistys auttaa ja toimii kuten pitäisikin.
Tämä on siis tämänhetkinenkin tilanne.
Ostin jo tehdashuolletun säätimen (alkuperäinen Hella), mutta en tiedä mitä sain, koska sama oikosulkuteksti palasi ja turbo ei toiminut ollenkaan. Oli vaikea saada jopa poistettua tuota säädintä, koska vipu ole pysähtyneenä kohtaan, ettei ruuvia saanut pois. No miljoona kertaa starilla turbon testiä, autosta virrat pois ja päälle se kerran siirtyi ja sain pois sen.
Kiinaihme takas paikalleen ja se toimi kuten ennenkin. Onneksi pakkaset hellittää ja toimii siis paremmin.
Hakusessa kuitenkin olisi edelleen ratkaisu tähän, mutta selvästikin se tuo boksi on joka siellä temppuilee, tai sitten helvetin huono tuuri piuhojen kanssa. (että tuo tehdashuollettu kun oli paikoillaan, niin piuhat oli "maissa", mutta kiinaihmeessä ei)
En tiedä mitä hittoa tän kans nyt tekisi, vai myynti ja uudempaa tilalle W213?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Chip by powerflash.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
CDI203 kirjoitti: ↑Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.
Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Mikähän lämpöanturi kyseessä, mitä lukemia antaa esim polttoaineen lämpöanturi? Sehän pudottaa ruiskutusmäärää kuumana, ja joku case oli missä vikaantunut anturi esti startin kokonaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Mielen kiintoinen korjaus logikaJani1980 kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 09:15CDI203 kirjoitti: ↑Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.
Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi
kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?
kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
Mökkillä
'
'
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Anturi ei ole tiedossa ja vikakoodi yleistesterillä antaa tuon p2043. Olen toisella testerillä katsonut myös, siinä sama vikakoodi antaa myös saman kuin Star, eli nokka-akselin asentoanturin signaali katkonainen. Tämän vuoksi se vaihdettu. En ole tutkinut muita antureita kun ei ole staria käytettävissä ja yleistesterit antaa suuntaa mutta ei välttämättä oikeita arvoja.
Viimeksi muokannut Jani1980, To 28.12.2023 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Nokka-akselin anturin töpselistä nuo arvot. Mitattu suoraan liittimestä ilman anturia kun ei saa oikein mittapäitä väliin jos anturi on kiinni enkä halua rikkoa johtojen eristeitä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 14:52Mielen kiintoinen korjaus logikaJani1980 kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 09:15CDI203 kirjoitti: ↑Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.
Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi
kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?
kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
0v ja 5v tulee anturille kun sytytysvirta on päällä, toinen 5v on signaalijännite anturille. 0v kun mittaa maata vasten tulee resistanssia 7,9ohmia, eli pieni resistanssi kyseessä (huono maaliitos jossain johtosarjassa tai johto katkeamassa)? Jostain netin syövereistä luin, että tämä sama nokka-akselin 0v haaroitetaan johtosarjassa myös ilmamassamittareille.
Auto ei käynnisty yhtään paremmin useammalla hehkutuksella.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Onko nyt sekoitettu kaksi anturia kun puhutaan että nokka akselin anturi vaihdettu ja kampuran singnaali katkonainen?
Onko se vaihdettu?
Entäs hehkujen aktivointi, hehkuttaako oikeasti?
Muutamassa ollut lämpöanturi viallinen ja ei hehkuttanut kylmänä lainkaan kun ecu luuli moottorin olevan kuuma. Sai muuten sahata pitkään.
Onko se vaihdettu?
Entäs hehkujen aktivointi, hehkuttaako oikeasti?
Muutamassa ollut lämpöanturi viallinen ja ei hehkuttanut kylmänä lainkaan kun ecu luuli moottorin olevan kuuma. Sai muuten sahata pitkään.
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Olin toiseen viestiin kirjoittanut erehdyksessä kampuran anturi, korjattu viestiin kampiakselin anturiksi josta vikakoodi ja anturi vaihdettu. Kampuran anturia ei ole vaihdettu. Hehkurele ja hehkut vaihdettu vuosi sitten, hehkuvalo syttyy ja sammuu normaalisti eikä lähde pytty kerrallaan käyntiin vaan kerralla / normaalisti.MJPfin kirjoitti: ↑To 28.12.2023 06:56 Onko nyt sekoitettu kaksi anturia kun puhutaan että nokka akselin anturi vaihdettu ja kampuran singnaali katkonainen?
Onko se vaihdettu?
Entäs hehkujen aktivointi, hehkuttaako oikeasti?
Muutamassa ollut lämpöanturi viallinen ja ei hehkuttanut kylmänä lainkaan kun ecu luuli moottorin olevan kuuma. Sai muuten sahata pitkään.
Mikä lämpötila-anturi ohjaa hehkurelettä? Moottorin lämmöt nousee 80-90c ajossa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Se nokka akselintunistimen johto kun on irti niin sinne ei pitäis tulla kahteen paikkaan 5vJani1980 kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 23:40Nokka-akselin anturin töpselistä nuo arvot. Mitattu suoraan liittimestä ilman anturia kun ei saa oikein mittapäitä väliin jos anturi on kiinni enkä halua rikkoa johtojen eristeitä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 14:52Mielen kiintoinen korjaus logikaJani1980 kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 09:15CDI203 kirjoitti: ↑Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.
Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi
kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?
kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
0v ja 5v tulee anturille kun sytytysvirta on päällä, toinen 5v on signaalijännite anturille. 0v kun mittaa maata vasten tulee resistanssia 7,9ohmia, eli pieni resistanssi kyseessä (huono maaliitos jossain johtosarjassa tai johto katkeamassa)? Jostain netin syövereistä luin, että tämä sama nokka-akselin 0v haaroitetaan johtosarjassa myös ilmamassamittareille.
Auto ei käynnisty yhtään paremmin useammalla hehkutuksella.
(ulko muistista siellä pitäis olla - ja 5v lisäsksi
1 singanli lähtö, missä ei pitäis olla mitään v kun johto on irti
johto kiinni niin siinä sitten käydessä/käynisteäessä vaihtelaa 0-5v kantti)
ja tosiaan jos koodia tulee lämpötila anturista niin se tutkintaan/kuntoon,
tuollaa 2kertta virratpääle testillä ei ollut tarkoitus testa
hekuttamistai (jos hekuja on pimeänä niin lähtee silti käyntiin kunhan heku systeemissä ei ole oikosta ja kone pyörii tarpeeksi) vaan aja iilmat pois systeemistä mutta saatu tulos ei ole turha nyt voi vahavasti veikatta että kyse ei ole linjan tyhjenemisestä
Mökkillä
'
'
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
MJPfin kirjoitti:Onko nyt sekoitettu kaksi anturia kun puhutaan että nokka akselin anturi vaihdettu ja kampuran singnaali katkonainen?
Siitäpä sait MJPfin kun menit kyselemään ei vaan, nyt meni minulla jotenkin ohi ?Jani1980 kirjoitti:Olin toiseen viestiin kirjoittanut erehdyksessä kampuran anturi, korjattu viestiin kampiakselin anturiksi josta vikakoodi ja anturi vaihdettu. Kampuran anturia ei ole vaihdettu.
oulaistenliikenne.fi
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Vielä kun tietäisi mikä tuo kyseinen lämpöanturi on. P2043/reductant temperature sensor ei sano itselle mitään.FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 28.12.2023 11:20Se nokka akselintunistimen johto kun on irti niin sinne ei pitäis tulla kahteen paikkaan 5vJani1980 kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 23:40Nokka-akselin anturin töpselistä nuo arvot. Mitattu suoraan liittimestä ilman anturia kun ei saa oikein mittapäitä väliin jos anturi on kiinni enkä halua rikkoa johtojen eristeitä.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 14:52Mielen kiintoinen korjaus logikaJani1980 kirjoitti: ↑Ke 27.12.2023 09:15CDI203 kirjoitti: ↑Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti
E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.
Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?
Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi
kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?
kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
0v ja 5v tulee anturille kun sytytysvirta on päällä, toinen 5v on signaalijännite anturille. 0v kun mittaa maata vasten tulee resistanssia 7,9ohmia, eli pieni resistanssi kyseessä (huono maaliitos jossain johtosarjassa tai johto katkeamassa)? Jostain netin syövereistä luin, että tämä sama nokka-akselin 0v haaroitetaan johtosarjassa myös ilmamassamittareille.
Auto ei käynnisty yhtään paremmin useammalla hehkutuksella.
(ulko muistista siellä pitäis olla - ja 5v lisäsksi
1 singanli lähtö, missä ei pitäis olla mitään v kun johto on irti
johto kiinni niin siinä sitten käydessä/käynisteäessä vaihtelaa 0-5v kantti)
ja tosiaan jos koodia tulee lämpötila anturista niin se tutkintaan/kuntoon,
tuollaa 2kertta virratpääle testillä ei ollut tarkoitus testa
hekuttamistai (jos hekuja on pimeänä niin lähtee silti käyntiin kunhan heku systeemissä ei ole oikosta ja kone pyörii tarpeeksi) vaan aja iilmat pois systeemistä mutta saatu tulos ei ole turha nyt voi vahavasti veikatta että kyse ei ole linjan tyhjenemisestä
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Tossa on joku selostus siitä.https://www.obd-codes.com/p2043#:~:text ... 20invented
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Eli viittaisiko mahdollisesti katin tai dpf:n lämpötila-anturiin? Tuon linkin aiheena on myös scr/urea/ad-blue järjestelmät, johon tuo vikakoodi p2043 viittaa, mutta eihän w211 om642 ole niitä vielä käytössä? En ole ainakaan autosta ad-blue säiliötä löytänyt. Auto on rullannut tehtaalta muistaakseni 6/2009.CDI_05 kirjoitti: ↑To 28.12.2023 20:05 Tossa on joku selostus siitä.https://www.obd-codes.com/p2043#:~:text ... 20invented
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Siinä Ylöjärvellähän majailee yksi foorumilainen starin kanssakin, mene käymään 'kahvilla'...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Tarvii käydä poikkeamassa. Alkaa epäilyttämään tuo oma diagnostiikkalaitteen yhteensopivuus (delphi/autocom), kun mielestäni 211 korissa ei ole vielä adblue-/scr-laitteita johon tuo vikakoodi viittaa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?
Siis käytössä ollut laita oli pimpelipom arvome seuraavan koodin... se selittäkin tuon
satta silti olla oikealla neliömetrillä eli hiukas suodatimen/katin lämöanturi
mutta kuten todettu kuunon testeri säästää aikka, vaivaa ja rahaa
Mökkillä
'
'