om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

OM642 ahtopainesäädin meni vikatilaan, tai siis luulin että meni. Avasin sen ja kolvasin kaikki nastat kiinni ja kokeilin niin antoi edelleen virheilmoa. Virheilmo oli kuitenkin oikosulku ahtopaineen säätimen datalinjassa maahan.
Ennen tuo säädin toimi kuitenkin jotenkin ja sain sen testaamalla toimimaankin, eli se säätimen testi meni läpi.
Nyt se kuitenkin "räpöttää" sitä moottoria ja tekee mitä sattuu. Sama virhe tulee Starilla vaikka koko säädin on poikki.

Yleismittari näyttää myös oikosulkua, mutta kun koneesta ottaa virrat pois, niin releen naksahduksen jälkeen ei olekaan enää oikosulkua.
Mistä siis oikosulku tulee? Mistä tuota ahtopaineen säädintä ohjataan?

Osaako kukaan auttaa miestä mäessä, alkaa meneen usko tähän. Luulin, että oikeasti johtonipusta on mennyt joku johto poikki ja ottaa maahan, mutta ei voi olla kun loppuu kun on virrat pois.
tuo oikealla boksissa oleva merkitty rele naksahtaa niin silloin tuossa toisessa boksissa joku naksuu ja sen jälkeen yleismittari ei enää kerro oikosulusta.

Kuva

Auttakaa joku miestä mäessä.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ahtopaineensäätimen johdot poikki johtosarjasta mahdollisesti.
Tarkista onko syöttö ja signaali oikosulussa tai maa ja signaali.
Mahdollista että johdot ollut jo huonot ja kun olet säätimen ottanut pois niin olet kääntänyt johtoja ja mennyt oikariin.
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

Siis nimenomaan maa ja signaali on oikkarissa, mutta vain kun on virrat päällä. Eli oikosulkua huutaa yleismittari. Oikosulku kuitenkin loppuu kun autosta katkaisee virrat.
Sitä tässä ihmettelenkin, että jos piuha olisi oikeasti poikki, ihan fyysisesti poikki ja vetäis maan kanssa oikkariin, niin eikö sen kuuluisi vetää koko ajan riippumatta onko virrat päällä vai ei?
Tuo kuskin edessä oleva rele naksahtaa ja joku ääni tuosta toisesta laatikosta tuossa aika nokalla "naksahtaa" ja oikkari loppuu. Eli yleismittari ei enää näytä oikosulkua.
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tuo laatikko tuossa keulalla on vain tyhjä resonaattori... mutta sen alla on kaasuläppä ja siitä varmaan voi jotain ääntelyä kuuluakkin.

Turbon säädin, egr, ja imusarjaläppämoottori saavat kaikki virtansa tuosta etusamista yhdestä pisteestä ja nimen omaan tuosta liittimestä joka on tuossa heti samin keulalla... näkyy sun kuvassa... en muista oliko punainen vaiko punakeltanen johto. Se sitten haarottuu johtosarjassa kaikkille noille säätimille. Maapiste taisi olla korissa jossain ecun lähellä ja samalla lailla haaroitettu johtosarjan sisällä. Jokaisesta säätimestä lähtee sitten se kolmas johto suoraan eculle ja ne on kaikki ominansa.
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

Mutta jonkun releen takanan pitää olla tuo joko maa tai sitten tuo data-linja. Ja nimenomaan tuo oikosulku pitää olla sen releen toisella puolella.

Nimittäin tässä hahmotuskuvassa ahtopaineensäätimen liittimistä kun mitataan mittauskohdasta yleismittarilla niin data ja maa on yhdessä.
Kun sitten sammutan virrat autosta ja otan avaimen pois niin tuo etusamin rele naksahtaa ja oikosulku poistuu. Eli yleismittari hiljenee.

Se tarkoittaa että jommassa kummassa linjassa on joku boksi, (rele tai muu) jonka toisella puolella tuo maaoikkari on olemassa. Muutenhan yleismittari huutais oikosulkua riippumatta onko virrat päällä vai ei. Tuo rele tosiaan ohjaa montaa muutakin laitetta tuolla, koska kun se oli pois paikaltaan, niin star näytti paljon vikoja.
Sitä minä en ymmärrä, miten tuo kaapeli olisi voinut särkyä jossain muualla, kun jotenkin ymmärrän että noita muita huoltoja kun tehty (mm. tuon säätimen poisto yms. olisi voinut rikkoa piuhat siitä läheltä, mutta tuo rele tms. ohjauksen takana tapahtuva oikkari ihmetyttää kovasti.

Mihinkähän tuo datapinni tuosta säätimen liittimiestä menee, jos koittais sen yhden piuhan ohittaa?

Kuva
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kuva
Oheinen kuva w169 mallista. mutta varmaan w211 sama. Eli kuten näkyy niin ohjausjohto turbon säätimeltä (Y77/1) menee suoraan eculle (N3/9).
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

mutta mikä tuo Z6 piste sitten on, mistä se maa tulee?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tuolla z6:lla tarkoitetaan, joko sitä kohtaa jossa tuo maajohto haarottuu tai itse maadoituspistettä.
Samoiten kun plussajohdossa on tuo Z7/5 liitoskohtakohta jossa virtajohto haarottuu useammalle toimilaitteelle.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sen saman releen ei tarvitse kuin ruokkia jotakin muuta laitetta missä on esim lämmitysvastus niin mittari pippaa, paljonko siellä on vastusta linjassa?
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

MJPfin kirjoitti: Ti 25.05.2021 16:13 Sen saman releen ei tarvitse kuin ruokkia jotakin muuta laitetta missä on esim lämmitysvastus niin mittari pippaa, paljonko siellä on vastusta linjassa?
Mielestäni ei yhtään, se on täys oikosessa. Tietty voisin mitata sen vielä idlenä
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti

E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

Läppämoottorin tiedän, mutta mistä löytyy EGR?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kuskin puolen imusarjan takapäästä löytyy EGR.

Yksi havainto, et voi mitata yleismittarin resistanssipuolella minkäänlaista "oikosulkua" jännitteellisestä linjasta, silloin se näyttää mitä sattuu.
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja volfram »

Moi,

Tota ihan ensimmäiseksi ootko lukenut vikakoodit.? tää ei ole arvausleikki.

Itselläni meni vikatilaan ilman mitään koodeja. > ahdot katos.
Kolvasin sen turbon boxin langat. > ei auttanut. Vaihdoin boxin ja sitten auttoi. Säädin aiheuttaa monia erilaisia ongelmia, ja ne saattavat erota. Riippuen onko langat irti tai muuten levinnyt boxi.

Eli sulla on aika varmaan se turbon säätöboxi rikki vaikka kolvasit ja sun muuta. Eli osta uusi ja vaihda. Mutta enne sitä lue nyt hyvä mies ne koodit starilla. > aika monta muutakin asiaa saattaa aiheuttaa asioita. Mitkä oireet muuten aurossa on.? Ahdot katoaa.? katkoo.? Moottorivalo.? kaikki oireet pitäs tietää ni pystyis melkeen sanoi mistä alkaa tutkia.
Avatar
joukot
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 29.12.2010 22:09
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja joukot »

volfram kirjoitti: Ti 01.06.2021 11:38 Eli sulla on aika varmaan se turbon säätöboxi rikki vaikka kolvasit ja sun muuta. Eli osta uusi ja vaihda. Mutta enne sitä lue nyt hyvä mies ne koodit starilla. > aika monta muutakin asiaa saattaa aiheuttaa asioita. Mitkä oireet muuten aurossa on.? Ahdot katoaa.? katkoo.? Moottorivalo.? kaikki oireet pitäs tietää ni pystyis melkeen sanoi mistä alkaa tutkia.
Olen tutkinutkin, kuten tuossa ekassa postauksessa olikin. Eli tuo on starista tullut ulos:
"2526-002 Tarkasta rakenneosaan Y77/1 (ahtopaineen säädin) menevä signaalijohto. Oikosulku maadoitukseen"

Tähän päivitystä.
Ostin kiinalaisen ahtimen joka teki sen, että alkoi toimimaan. Aluksi koko kesän toimi moitteetta, mutta pakkaset ku tulivat niin alkoi mielenkiintoiset oirehtimiset.
Mitä kovempi pakkanen, sitä kauemmin se tuuppas koneen vikatilaan. Eli kierrokset ei yli 2000 noussut ja turbo ääntelee "erikoisesti". Kun kone on kunnolla lämmin, sammuttaminen ja uudelleen käynnistys auttaa ja toimii kuten pitäisikin.
Tämä on siis tämänhetkinenkin tilanne.

Ostin jo tehdashuolletun säätimen (alkuperäinen Hella), mutta en tiedä mitä sain, koska sama oikosulkuteksti palasi ja turbo ei toiminut ollenkaan. Oli vaikea saada jopa poistettua tuota säädintä, koska vipu ole pysähtyneenä kohtaan, ettei ruuvia saanut pois. No miljoona kertaa starilla turbon testiä, autosta virrat pois ja päälle se kerran siirtyi ja sain pois sen.
Kiinaihme takas paikalleen ja se toimi kuten ennenkin. Onneksi pakkaset hellittää ja toimii siis paremmin.
Hakusessa kuitenkin olisi edelleen ratkaisu tähän, mutta selvästikin se tuo boksi on joka siellä temppuilee, tai sitten helvetin huono tuuri piuhojen kanssa. (että tuo tehdashuollettu kun oli paikoillaan, niin piuhat oli "maissa", mutta kiinaihmeessä ei)

En tiedä mitä hittoa tän kans nyt tekisi, vai myynti ja uudempaa tilalle W213?
W211 facelift 320cdi A
Chip by powerflash.fi
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

CDI203 kirjoitti: Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti

E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä

Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.

Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?

Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mikähän lämpöanturi kyseessä, mitä lukemia antaa esim polttoaineen lämpöanturi? Sehän pudottaa ruiskutusmäärää kuumana, ja joku case oli missä vikaantunut anturi esti startin kokonaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jani1980 kirjoitti: Ke 27.12.2023 09:15
CDI203 kirjoitti: Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti

E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä

Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.

Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?

Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
Mielen kiintoinen korjaus logika
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi

kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?

kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
Mökkillä
'
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

MiHe kirjoitti: Ke 27.12.2023 11:22 Mikähän lämpöanturi kyseessä, mitä lukemia antaa esim polttoaineen lämpöanturi? Sehän pudottaa ruiskutusmäärää kuumana, ja joku case oli missä vikaantunut anturi esti startin kokonaan.
Anturi ei ole tiedossa ja vikakoodi yleistesterillä antaa tuon p2043. Olen toisella testerillä katsonut myös, siinä sama vikakoodi antaa myös saman kuin Star, eli nokka-akselin asentoanturin signaali katkonainen. Tämän vuoksi se vaihdettu. En ole tutkinut muita antureita kun ei ole staria käytettävissä ja yleistesterit antaa suuntaa mutta ei välttämättä oikeita arvoja.
Viimeksi muokannut Jani1980, To 28.12.2023 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 14:52
Jani1980 kirjoitti: Ke 27.12.2023 09:15
CDI203 kirjoitti: Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti

E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä

Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.

Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?

Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
Mielen kiintoinen korjaus logika
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi

kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?

kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
Nokka-akselin anturin töpselistä nuo arvot. Mitattu suoraan liittimestä ilman anturia kun ei saa oikein mittapäitä väliin jos anturi on kiinni enkä halua rikkoa johtojen eristeitä.
0v ja 5v tulee anturille kun sytytysvirta on päällä, toinen 5v on signaalijännite anturille. 0v kun mittaa maata vasten tulee resistanssia 7,9ohmia, eli pieni resistanssi kyseessä (huono maaliitos jossain johtosarjassa tai johto katkeamassa)? Jostain netin syövereistä luin, että tämä sama nokka-akselin 0v haaroitetaan johtosarjassa myös ilmamassamittareille.

Auto ei käynnisty yhtään paremmin useammalla hehkutuksella.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Onko nyt sekoitettu kaksi anturia kun puhutaan että nokka akselin anturi vaihdettu ja kampuran singnaali katkonainen?
Onko se vaihdettu?
Entäs hehkujen aktivointi, hehkuttaako oikeasti?
Muutamassa ollut lämpöanturi viallinen ja ei hehkuttanut kylmänä lainkaan kun ecu luuli moottorin olevan kuuma. Sai muuten sahata pitkään.
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

MJPfin kirjoitti: To 28.12.2023 06:56 Onko nyt sekoitettu kaksi anturia kun puhutaan että nokka akselin anturi vaihdettu ja kampuran singnaali katkonainen?
Onko se vaihdettu?
Entäs hehkujen aktivointi, hehkuttaako oikeasti?
Muutamassa ollut lämpöanturi viallinen ja ei hehkuttanut kylmänä lainkaan kun ecu luuli moottorin olevan kuuma. Sai muuten sahata pitkään.
Olin toiseen viestiin kirjoittanut erehdyksessä kampuran anturi, korjattu viestiin kampiakselin anturiksi josta vikakoodi ja anturi vaihdettu. Kampuran anturia ei ole vaihdettu. Hehkurele ja hehkut vaihdettu vuosi sitten, hehkuvalo syttyy ja sammuu normaalisti eikä lähde pytty kerrallaan käyntiin vaan kerralla / normaalisti.
Mikä lämpötila-anturi ohjaa hehkurelettä? Moottorin lämmöt nousee 80-90c ajossa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jani1980 kirjoitti: Ke 27.12.2023 23:40
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 14:52
Jani1980 kirjoitti: Ke 27.12.2023 09:15
CDI203 kirjoitti: Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti

E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä

Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.

Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?

Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
Mielen kiintoinen korjaus logika
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi

kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?

kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
Nokka-akselin anturin töpselistä nuo arvot. Mitattu suoraan liittimestä ilman anturia kun ei saa oikein mittapäitä väliin jos anturi on kiinni enkä halua rikkoa johtojen eristeitä.
0v ja 5v tulee anturille kun sytytysvirta on päällä, toinen 5v on signaalijännite anturille. 0v kun mittaa maata vasten tulee resistanssia 7,9ohmia, eli pieni resistanssi kyseessä (huono maaliitos jossain johtosarjassa tai johto katkeamassa)? Jostain netin syövereistä luin, että tämä sama nokka-akselin 0v haaroitetaan johtosarjassa myös ilmamassamittareille.

Auto ei käynnisty yhtään paremmin useammalla hehkutuksella.
Se nokka akselintunistimen johto kun on irti niin sinne ei pitäis tulla kahteen paikkaan 5v
(ulko muistista siellä pitäis olla - ja 5v lisäsksi
1 singanli lähtö, missä ei pitäis olla mitään v kun johto on irti
johto kiinni niin siinä sitten käydessä/käynisteäessä vaihtelaa 0-5v kantti)

ja tosiaan jos koodia tulee lämpötila anturista niin se tutkintaan/kuntoon,

tuollaa 2kertta virratpääle testillä ei ollut tarkoitus testa
hekuttamistai (jos hekuja on pimeänä niin lähtee silti käyntiin kunhan heku systeemissä ei ole oikosta ja kone pyörii tarpeeksi) vaan aja iilmat pois systeemistä mutta saatu tulos ei ole turha nyt voi vahavasti veikatta että kyse ei ole linjan tyhjenemisestä
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja dealer »

MJPfin kirjoitti:Onko nyt sekoitettu kaksi anturia kun puhutaan että nokka akselin anturi vaihdettu ja kampuran singnaali katkonainen?
Jani1980 kirjoitti:Olin toiseen viestiin kirjoittanut erehdyksessä kampuran anturi, korjattu viestiin kampiakselin anturiksi josta vikakoodi ja anturi vaihdettu. Kampuran anturia ei ole vaihdettu.
Siitäpä sait MJPfin kun menit kyselemään :mrgreen: ei vaan, nyt meni minulla jotenkin ohi ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

FinlandMerceds kirjoitti: To 28.12.2023 11:20
Jani1980 kirjoitti: Ke 27.12.2023 23:40
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 14:52
Jani1980 kirjoitti: Ke 27.12.2023 09:15
CDI203 kirjoitti: Ti 25.05.2021 18:09 Semoistakin on nähty että vikaa ilmoitta olevan ahtimen säätimessä mutta
oikeasti se on EGR tai läppä moottori
kantta kokeilla muttuko mikään/miten jos niistä ottaa johdot irti

E:luvatoman usein on myös vikaa Zpisteissä liitokset on niissä laattua... siis paska laattua
E2: johto vikoja on usein siinä muovikotelon sisällä turbon vieressä

Moi! Epäilen omassa om642 myös johtosarjan maadoituspisteen vikaa. Autossa oireina pitkä startti kylmänä sekä lämpimänä. Hehkut ja rele vaihdettu 2022 ja on ok. Samoihin aikoihin vaihdettu turbon säädin, öljynjäähdyttimen tiivisteet ym, joten epäilen että johtosarja on saattanut vaurioitua samalla. Kun vika päällä, niin käynnistyy helpoiten kun keskeyttää startin ja starttaa heti perään niin lähtee heti käyntiin. Rail paine nousee startatessa lähes samantien 250bar (muistaakseni).
Irroittamalla nokka-akselin anturin auto käynnistyy mutta starttaa ehkä muutaman sekunnin pidempään.

Auto antoi vikakoodiksi p2043 yleistesterillä (reductant temperature sensor circuit range / performance) ja huollossa siihen vaihdettiin uusi nokka-akselin anturi (starilla tarkistettu, bosch anturi). Vikakoodi ei kuitenkaan poistu. Anturin töpselille tulee 0v, 5v ja anturisignaali 5v, mutta kun 0v mittaa runkoa vasten, niin 7,9ohm resistanssia. Onko kokemuksia vastaavasta viasta?

Suuttimien ohivuotoa ei ole mitattu, kävikö om642 6mm letku suoraan paluuvuodon nipan tilalle vai jokin muu koko?
Mielen kiintoinen korjaus logika
jos antaa vika koodia lämpötila anturista
niin vaihdetaan nokka akselin anturi

kumman anturin nuo mittaukset on ?
(lukemien määrästä päätellen nokan antuuriin)
mutta siis sieltä löytyy 2 johdosta 5v ja yhdestä 0v mikä ei ole suoraan(ei vastusta) maissa ?

kokeile myös käynistystä niin että kääntää vaan ensin hehku asentoon mutta ei yritä starta ja siteen uudestaan mutta startaa jos näin lähtee hyvin niin vikana voi olla ilma polttoainen puolella
Nokka-akselin anturin töpselistä nuo arvot. Mitattu suoraan liittimestä ilman anturia kun ei saa oikein mittapäitä väliin jos anturi on kiinni enkä halua rikkoa johtojen eristeitä.
0v ja 5v tulee anturille kun sytytysvirta on päällä, toinen 5v on signaalijännite anturille. 0v kun mittaa maata vasten tulee resistanssia 7,9ohmia, eli pieni resistanssi kyseessä (huono maaliitos jossain johtosarjassa tai johto katkeamassa)? Jostain netin syövereistä luin, että tämä sama nokka-akselin 0v haaroitetaan johtosarjassa myös ilmamassamittareille.

Auto ei käynnisty yhtään paremmin useammalla hehkutuksella.
Se nokka akselintunistimen johto kun on irti niin sinne ei pitäis tulla kahteen paikkaan 5v
(ulko muistista siellä pitäis olla - ja 5v lisäsksi
1 singanli lähtö, missä ei pitäis olla mitään v kun johto on irti
johto kiinni niin siinä sitten käydessä/käynisteäessä vaihtelaa 0-5v kantti)

ja tosiaan jos koodia tulee lämpötila anturista niin se tutkintaan/kuntoon,

tuollaa 2kertta virratpääle testillä ei ollut tarkoitus testa
hekuttamistai (jos hekuja on pimeänä niin lähtee silti käyntiin kunhan heku systeemissä ei ole oikosta ja kone pyörii tarpeeksi) vaan aja iilmat pois systeemistä mutta saatu tulos ei ole turha nyt voi vahavasti veikatta että kyse ei ole linjan tyhjenemisestä
Vielä kun tietäisi mikä tuo kyseinen lämpöanturi on. P2043/reductant temperature sensor ei sano itselle mitään.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 527
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

CDI_05 kirjoitti: To 28.12.2023 20:05 Tossa on joku selostus siitä.https://www.obd-codes.com/p2043#:~:text ... 20invented
Eli viittaisiko mahdollisesti katin tai dpf:n lämpötila-anturiin? Tuon linkin aiheena on myös scr/urea/ad-blue järjestelmät, johon tuo vikakoodi p2043 viittaa, mutta eihän w211 om642 ole niitä vielä käytössä? En ole ainakaan autosta ad-blue säiliötä löytänyt. Auto on rullannut tehtaalta muistaakseni 6/2009.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Siinä Ylöjärvellähän majailee yksi foorumilainen starin kanssakin, mene käymään 'kahvilla'...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

MiHe kirjoitti: Pe 29.12.2023 09:24 Siinä Ylöjärvellähän majailee yksi foorumilainen starin kanssakin, mene käymään 'kahvilla'...
Tarvii käydä poikkeamassa. Alkaa epäilyttämään tuo oma diagnostiikkalaitteen yhteensopivuus (delphi/autocom), kun mielestäni 211 korissa ei ole vielä adblue-/scr-laitteita johon tuo vikakoodi viittaa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: om642 Ahtopainesäädin rikkoi jotain?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jani1980 kirjoitti: Pe 29.12.2023 09:34
MiHe kirjoitti: Pe 29.12.2023 09:24 Siinä Ylöjärvellähän majailee yksi foorumilainen starin kanssakin, mene käymään 'kahvilla'...
Tarvii käydä poikkeamassa. Alkaa epäilyttämään tuo oma diagnostiikkalaitteen yhteensopivuus (delphi/autocom), kun mielestäni 211 korissa ei ole vielä adblue-/scr-laitteita johon tuo vikakoodi viittaa.
Siis käytössä ollut laita oli pimpelipom arvome seuraavan koodin... se selittäkin tuon
satta silti olla oikealla neliömetrillä eli hiukas suodatimen/katin lämöanturi
mutta kuten todettu kuunon testeri säästää aikka, vaivaa ja rahaa
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin