Takaisinkutsu
Takaisinkutsu
Toi postipoika eilen Veholta takaisinkutsukirjeen, jossa kertoivat valvonnassaan todenneensa, että autoni inertointijärjestelmän kaasuputkiliitos ei välttämättä vastaa heidän vaatimuksiaan. On vaara, että kolaritilanteessa inertointijärjestelmästä purkautuva argon-suojakaasu saattaisi joutua kosketuksiin ulosvirtaavan kylmäaineen R1234yf ja moottorin kuumien rakenneosien kanssa. Virheellisen liitoksen takia ei suojakaasu jakautuisikaan suunnitellulla tavalla ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi niin, että tulipalon syttymisvaara kolaritilanteessa kasvaisi.
Haluaisivat nyt tarkastaa autostani tämän kaasuputkiliitoksen. N. 50 minuuttia arvioivat toimenpiteen kestävän.
Kun varasin ajan huoltoon, niin kertoivat autollani olevan voimassa myös toisenkin kutsun, joka koskee audio-ohjelmiston päivittämistä. Tekevät senkin siinä samalla.
Mitenkä yleisiä tallaiset inertointijärjestelmät Mersuissa ja muissakin autoissa yleensäkään ovat? Alunperinhän massat hidastettiin kolaritilanteessa auton etu- ja takapään korinosilla. Paras mahdollinen hidastuvuus saatiin aikaan näiden korinosien muotoilulla ja ainevahvuuksilla.
Ilmeisesti Mersuissa käytetään myös jotain erillisiä kaasuvaimentimiakin ottamaan iskuja vastaan kolaritilanteissa. Mistähän vuosimalleista alkaen on näin tehty?
Haluaisivat nyt tarkastaa autostani tämän kaasuputkiliitoksen. N. 50 minuuttia arvioivat toimenpiteen kestävän.
Kun varasin ajan huoltoon, niin kertoivat autollani olevan voimassa myös toisenkin kutsun, joka koskee audio-ohjelmiston päivittämistä. Tekevät senkin siinä samalla.
Mitenkä yleisiä tallaiset inertointijärjestelmät Mersuissa ja muissakin autoissa yleensäkään ovat? Alunperinhän massat hidastettiin kolaritilanteessa auton etu- ja takapään korinosilla. Paras mahdollinen hidastuvuus saatiin aikaan näiden korinosien muotoilulla ja ainevahvuuksilla.
Ilmeisesti Mersuissa käytetään myös jotain erillisiä kaasuvaimentimiakin ottamaan iskuja vastaan kolaritilanteissa. Mistähän vuosimalleista alkaen on näin tehty?
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
Re: Takaisinkutsu
Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Re: Takaisinkutsu
F-kaasu kylmäaineet eivät pala, mutta edellämainittu kylmäaine on yhdiste, ja sidosaineena niissä on butaani tai propaani.
EU on vaatinut luopumisen R134a kylmäaineesta, joka ei ole yhdiste. EU on syöpä.
Kylmäaine yhdisteillä täytettäessä pullo on aina oltava väärinpäin, mutta R134a pullo voi olla oikeinpäin ja hankala se olisi väärinpäin laittaakin.
EU on vaatinut luopumisen R134a kylmäaineesta, joka ei ole yhdiste. EU on syöpä.
Kylmäaine yhdisteillä täytettäessä pullo on aina oltava väärinpäin, mutta R134a pullo voi olla oikeinpäin ja hankala se olisi väärinpäin laittaakin.
Re: Takaisinkutsu
Asiasta kukkaruukkuun, mikähän sai käyttämään R744 kylmäainetta ... eipä ollut ihan lähellä huoltolaitetta, kun taannoin olisi moinen pitänyt huoltaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: Takaisinkutsu
Eikös tuo aika läheltä kukkaruukkua liippaakin. Joku uusi taso kasvihuonekaasuissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainab ... nditioning
Muistaakseni tuon takia W222 kori on tyyppihyväksytty 221-korisen jatkokehityksenä, taitaa näkyä trafinkin papereissa. Mersulla eivät silloin halunneet kaasua vaihtaa turvallisuussyistä ja vanhaan tyyppihyväksyntään nojaten saivat jatkaa ainakin jonkin aikaa. Kuinkas uusi se pajalla vieraillut 222 oli jos siinä jo käytettiin R744:sta?
Re: Takaisinkutsu
Lukekaas tuo edellinen Wikipedian juttu.
"Greepeace kehittäny oman kylmäaineen, joka koostuu butaanista ja propaanista"
Tulis varmaan vaahtosammutin pakolliseksi joka henkilöautoon, kuten asuntoautos jos tuo olis menny läpi .
Propaani on R290 ja Butaani R600a, jos katsottte jääkaapin sisälle tai muiden kylmäkoneiden taakse, ja etelänmais nestekaasu pelkkää propaania.
"Greepeace kehittäny oman kylmäaineen, joka koostuu butaanista ja propaanista"
Tulis varmaan vaahtosammutin pakolliseksi joka henkilöautoon, kuten asuntoautos jos tuo olis menny läpi .
Propaani on R290 ja Butaani R600a, jos katsottte jääkaapin sisälle tai muiden kylmäkoneiden taakse, ja etelänmais nestekaasu pelkkää propaania.
Re: Takaisinkutsu
Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Takaisinkutsu
Ei suinkaan hiilidioksidin ongelma kylmäaineena ole palovaara vaan valtavan suuret paineet verrattuna perinteisiin ja noihin uusiin paloherkkiin butane/pentane aineisiin. Hiilidioksidiahan käytettiin taannoin vielä ihan palosammuttimessa.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumies
- Viestit: 2307
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Takaisinkutsu
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.
Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
Re: Takaisinkutsu
mercedes benz kylmäaine kiista googleen niin voitte lukea.
Joskus muistan lukeneeni palovaarasta aiemmin. Muisti ei ole aukoton.
Joskus muistan lukeneeni palovaarasta aiemmin. Muisti ei ole aukoton.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Takaisinkutsu
jos se onkin toisinpäin. Hiilidioksidilla täytetty kylmäkone tai pulloon/tölkiin hillottu juoma käsitelläänkin "hiilinieluna". Tästä eteenpäin pitää vaan pitää korkit kiinniE200kompressor kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 22:34Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.
Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Takaisinkutsu
No pitipä tarkistaa. Pikaisrsti katsottuna kiista koski R1234yf ainetta jota jossain artikkelissa rinnastettiin ympäristövaikutukseltaan hiilidioksidiin. Mutta hiilidioksidiahan tuo ei ole vaan nimen omaan seos jossa paloherkkiä kaasuja. Mersu kieltäytyi käyttämästä koska palaminen vapauttaa lisäksi myrkyllisiä yhdisteitä... about noin luki jossain artikkelis...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Takaisinkutsu
Hiilidioksidis eli R744 näyttää tosiaan olevan aivan järkyttävät paineet.
Maksimi 72.8 bar on 31°C, niin eihän tuo toimi edes Suomen helteillä. Onko 0°C jossain 30-40bar ?
Mikä ihmeen avokompura ja letku kestäis tuollaiset paineet ?
Supermarketeis putket näyttää olevan todella järeitä, kun nehän tuota käyttää.
Tuo Wikipedia artikkeli selvensi, miten mielisairas EU on, ja tajuaa miksi Mersu vastusti vuosia sitten.
(kuvan vihreä teksti laatikko ylhäällä)
https://i1.wp.com/emersonclimateconvers ... .jpg?ssl=1
Re: Takaisinkutsu
Oliko tuossa ajatusvirhe. Siihen "hiilidioksidiinhan" siirryttiin, sitä ei poistettu käytöstä ympäristövaikutusten takia. Eikä tietenkään hiilidioksidinielun takiaE200kompressor kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 22:34
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.
Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2307
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Takaisinkutsu
Ei käsittääkseni ollut. Hiilidioksidia vapautuu oluen valmistuksessa ja jatkokäsittelyssä, jakelussa, varastoinnissa, käytön aikana ja käyttöön liittyvissä kuljetuksissa.DBFI kirjoitti: ↑To 03.06.2021 07:17Oliko tuossa ajatusvirhe. Siihen "hiilidioksidiinhan" siirryttiin, sitä ei poistettu käytöstä ympäristövaikutusten takia. Eikä tietenkään hiilidioksidinielun takiaE200kompressor kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 22:34
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.
Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
Emme voi jatkaa ilmaston tuhoamista juomalla kaljaa.
Vihreätkin ovat olleet aivan hiljaa tuosta ympäristörikoksesta eikä oluen päästörajoituksisa ole edes harkittu.
Re: Takaisinkutsu
Kiitokseni selventävästä vastauksesta. Tuo nimitys inertointijärjestelmä viittasi minun pääkopassani korin massan hidastamiseen nokkakolarissa. Eli otetaan haltuun massan inertia liikkeen pysähtyessä.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 16:31 Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Kyse onkin siis inerttikaasun (tässä ilmeisesti argon) suihkuttamisesta konehuoneeseen kuumien osien jäähdyttämiseksi kolaritilanteessa.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämän järjestelmä laukaistaan ja missä se argonkaasu on varastoituna siellä konehuoneessa?
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
Re: Takaisinkutsu
Ei jäähdyttämiseksi, vaan hapen syrjäyttämiseksi ja siten syttymisen estämiseksi.Airman kirjoitti: ↑To 03.06.2021 11:54Kiitokseni selventävästä vastauksesta. Tuo nimitys inertointijärjestelmä viittasi minun pääkopassani korin massan hidastamiseen nokkakolarissa. Eli otetaan haltuun massan inertia liikkeen pysähtyessä.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 16:31 Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Kyse onkin siis inerttikaasun (tässä ilmeisesti argon) suihkuttamisesta konehuoneeseen kuumien osien jäähdyttämiseksi kolaritilanteessa.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämän järjestelmä laukaistaan ja missä se argonkaasu on varastoituna siellä konehuoneessa?
Re: Takaisinkutsu
Sanatarkka lainaus takaisinkutsusta: "Inertointijärjestelmän virheellisen kaasuputkiliitoksen vuoksi argon-suojakaasu ei jakautuisi suunnitelulla tavalla, ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi. Siten tulipalon syttymisvaara kolarissa ei vähenisi suunnitelulla tavalla."TPLtre kirjoitti: ↑To 03.06.2021 12:12Ei jäähdyttämiseksi, vaan hapen syrjäyttämiseksi ja siten syttymisen estämiseksi.Airman kirjoitti: ↑To 03.06.2021 11:54Kiitokseni selventävästä vastauksesta. Tuo nimitys inertointijärjestelmä viittasi minun pääkopassani korin massan hidastamiseen nokkakolarissa. Eli otetaan haltuun massan inertia liikkeen pysähtyessä.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 16:31 Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Kyse onkin siis inerttikaasun (tässä ilmeisesti argon) suihkuttamisesta konehuoneeseen kuumien osien jäähdyttämiseksi kolaritilanteessa.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämän järjestelmä laukaistaan ja missä se argonkaasu on varastoituna siellä konehuoneessa?
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
Re: Takaisinkutsu
Kumpikohan olisi tehnyt virheen, takaisinkutsutiedotteen kääntäjä Veholla vaiko TPLtre/MJPfin kaksikko? Ei tarvitse pitkään miettiä. Toisella on tehtävänä laverrella osaavalta kuullostavaa tekstiä sillä oletuksella että kuulijalla ei ole mitään käsitystä autoista. Ihan sama kuin tehtaan tiedote hybridillä ajamiseen ettei bensaa kertyisi moottoriin.Airman kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 08:25
Sanatarkka lainaus takaisinkutsusta: "Inertointijärjestelmän virheellisen kaasuputkiliitoksen vuoksi argon-suojakaasu ei jakautuisi suunnitelulla tavalla, ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi. Siten tulipalon syttymisvaara kolarissa ei vähenisi suunnitelulla tavalla."
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Takaisinkutsu
Ei tarvitse mittiä ollenkaanDBFI kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 09:28Kumpikohan olisi tehnyt virheen, takaisinkutsutiedotteen kääntäjä Veholla vaiko TPLtre/MJPfin kaksikko? Ei tarvitse pitkään miettiä. Toisella on tehtävänä laverrella osaavalta kuullostavaa tekstiä sillä oletuksella että kuulijalla ei ole mitään käsitystä autoista. Ihan sama kuin tehtaan tiedote hybridillä ajamiseen ettei bensaa kertyisi moottoriin.Airman kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 08:25
Sanatarkka lainaus takaisinkutsusta: "Inertointijärjestelmän virheellisen kaasuputkiliitoksen vuoksi argon-suojakaasu ei jakautuisi suunnitelulla tavalla, ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi. Siten tulipalon syttymisvaara kolarissa ei vähenisi suunnitelulla tavalla."
kullä se oo vehon täyttä paskaa
jos vaihto ehdot on nuo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
- Mersumies
- Viestit: 2732
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Takaisinkutsu
Varmasti tullaan kieltämään autoista ilmastointijärjestelmät EU:ssa pian kokonaan. Lisäävät kulutusta eli päästöjä, noiden kylmäaineongelmien lisäk
si ja vain julkisissa sallitaan ilmastointi. Jos takavalojen sammuttamisella haettiin polttoainesäästöä, niin se on pientä ilmastointiin verrattuna kyllä ne niin hulluja tuolla on.
si ja vain julkisissa sallitaan ilmastointi. Jos takavalojen sammuttamisella haettiin polttoainesäästöä, niin se on pientä ilmastointiin verrattuna kyllä ne niin hulluja tuolla on.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Takaisinkutsu
Suomessa ei kuitenkaan kielletä vaan laitetaan verolle. Kesällä satanen ja talvella vain 90. Saa niillä rahoilla vaikka palkattua muutaman ilmastointitarkkailijan julkiselle sektorille työllisyyttä parantamaan.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 18:03 Varmasti tullaan kieltämään autoista ilmastointijärjestelmät EU:ssa pian kokonaan. Lisäävät kulutusta eli päästöjä, noiden kylmäaineongelmien lisäk
si
Re: Takaisinkutsu
On ollut kyllä pokkaa ja puhelahjat kunnossa sillä kaverilla joka on hakenut paperit W222/W213:een edellisen korimallin uutena versiona. Onhan ne melkein sama auto, ainakin vaihdelaatikko, renkaat, sulakkeet ja muutama polttimokin saattaa olaa vaihtokelpoisia vanhan ja uuden välillä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Takaisinkutsu
Jep kunhan maksaa niin kaikki on turvalista, saasteetonta,DBFI kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 18:07Suomessa ei kuitenkaan kielletä vaan laitetaan verolle. Kesällä satanen ja talvella vain 90. Saa niillä rahoilla vaikka palkattua muutaman ilmastointitarkkailijan julkiselle sektorille työllisyyttä parantamaan.tahtoomersun kirjoitti: ↑Ma 07.06.2021 18:03 Varmasti tullaan kieltämään autoista ilmastointijärjestelmät EU:ssa pian kokonaan. Lisäävät kulutusta eli päästöjä, noiden kylmäaineongelmien lisäk
si
mikä enne maksua oli äärimäisen vaarlista sekä kaiken saastutavaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659