Takaisinkutsu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Airman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 21.01.2019 15:34

Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja Airman »

Toi postipoika eilen Veholta takaisinkutsukirjeen, jossa kertoivat valvonnassaan todenneensa, että autoni inertointijärjestelmän kaasuputkiliitos ei välttämättä vastaa heidän vaatimuksiaan. On vaara, että kolaritilanteessa inertointijärjestelmästä purkautuva argon-suojakaasu saattaisi joutua kosketuksiin ulosvirtaavan kylmäaineen R1234yf ja moottorin kuumien rakenneosien kanssa. Virheellisen liitoksen takia ei suojakaasu jakautuisikaan suunnitellulla tavalla ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi niin, että tulipalon syttymisvaara kolaritilanteessa kasvaisi.

Haluaisivat nyt tarkastaa autostani tämän kaasuputkiliitoksen. N. 50 minuuttia arvioivat toimenpiteen kestävän.
Kun varasin ajan huoltoon, niin kertoivat autollani olevan voimassa myös toisenkin kutsun, joka koskee audio-ohjelmiston päivittämistä. Tekevät senkin siinä samalla.

Mitenkä yleisiä tallaiset inertointijärjestelmät Mersuissa ja muissakin autoissa yleensäkään ovat? Alunperinhän massat hidastettiin kolaritilanteessa auton etu- ja takapään korinosilla. Paras mahdollinen hidastuvuus saatiin aikaan näiden korinosien muotoilulla ja ainevahvuuksilla.
Ilmeisesti Mersuissa käytetään myös jotain erillisiä kaasuvaimentimiakin ottamaan iskuja vastaan kolaritilanteissa. Mistähän vuosimalleista alkaen on näin tehty?
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja etrade »

F-kaasu kylmäaineet eivät pala, mutta edellämainittu kylmäaine on yhdiste, ja sidosaineena niissä on butaani tai propaani.
EU on vaatinut luopumisen R134a kylmäaineesta, joka ei ole yhdiste. EU on syöpä.

Kylmäaine yhdisteillä täytettäessä pullo on aina oltava väärinpäin, mutta R134a pullo voi olla oikeinpäin ja hankala se olisi väärinpäin laittaakin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asiasta kukkaruukkuun, mikähän sai käyttämään R744 kylmäainetta ... eipä ollut ihan lähellä huoltolaitetta, kun taannoin olisi moinen pitänyt huoltaa.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja DBFI »

dealer kirjoitti: Ke 02.06.2021 18:16 Asiasta kukkaruukkuun, mikähän sai käyttämään R744 kylmäainetta ... eipä ollut ihan lähellä huoltolaitetta, kun taannoin olisi moinen pitänyt huoltaa.
Eikös tuo aika läheltä kukkaruukkua liippaakin. Joku uusi taso kasvihuonekaasuissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainab ... nditioning

Muistaakseni tuon takia W222 kori on tyyppihyväksytty 221-korisen jatkokehityksenä, taitaa näkyä trafinkin papereissa. Mersulla eivät silloin halunneet kaasua vaihtaa turvallisuussyistä ja vanhaan tyyppihyväksyntään nojaten saivat jatkaa ainakin jonkin aikaa. Kuinkas uusi se pajalla vieraillut 222 oli jos siinä jo käytettiin R744:sta?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja etrade »

Lukekaas tuo edellinen Wikipedian juttu.
"Greepeace kehittäny oman kylmäaineen, joka koostuu butaanista ja propaanista"

Tulis varmaan vaahtosammutin pakolliseksi joka henkilöautoon, kuten asuntoautos jos tuo olis menny läpi :) .

Propaani on R290 ja Butaani R600a, jos katsottte jääkaapin sisälle tai muiden kylmäkoneiden taakse, ja etelänmais nestekaasu pelkkää propaania.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja markoala »

Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja Maastis »

markoala kirjoitti: Ke 02.06.2021 20:03 Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
Ei suinkaan hiilidioksidin ongelma kylmäaineena ole palovaara vaan valtavan suuret paineet verrattuna perinteisiin ja noihin uusiin paloherkkiin butane/pentane aineisiin. Hiilidioksidiahan käytettiin taannoin vielä ihan palosammuttimessa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Maastis kirjoitti: Ke 02.06.2021 21:17
markoala kirjoitti: Ke 02.06.2021 20:03 Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
Ei suinkaan hiilidioksidin ongelma kylmäaineena ole palovaara vaan valtavan suuret paineet verrattuna perinteisiin ja noihin uusiin paloherkkiin butane/pentane aineisiin. Hiilidioksidiahan käytettiin taannoin vielä ihan palosammuttimessa.

TJ
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.

Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja markoala »

mercedes benz kylmäaine kiista googleen niin voitte lukea.
Joskus muistan lukeneeni palovaarasta aiemmin. Muisti ei ole aukoton.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja Maastis »

E200kompressor kirjoitti: Ke 02.06.2021 22:34
Maastis kirjoitti: Ke 02.06.2021 21:17
markoala kirjoitti: Ke 02.06.2021 20:03 Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
Ei suinkaan hiilidioksidin ongelma kylmäaineena ole palovaara vaan valtavan suuret paineet verrattuna perinteisiin ja noihin uusiin paloherkkiin butane/pentane aineisiin. Hiilidioksidiahan käytettiin taannoin vielä ihan palosammuttimessa.

TJ
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.

Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
:) jos se onkin toisinpäin. Hiilidioksidilla täytetty kylmäkone tai pulloon/tölkiin hillottu juoma käsitelläänkin "hiilinieluna". Tästä eteenpäin pitää vaan pitää korkit kiinni ;)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja Maastis »

markoala kirjoitti: Ke 02.06.2021 22:51 mercedes benz kylmäaine kiista googleen niin voitte lukea.
Joskus muistan lukeneeni palovaarasta aiemmin. Muisti ei ole aukoton.
No pitipä tarkistaa. Pikaisrsti katsottuna kiista koski R1234yf ainetta jota jossain artikkelissa rinnastettiin ympäristövaikutukseltaan hiilidioksidiin. Mutta hiilidioksidiahan tuo ei ole vaan nimen omaan seos jossa paloherkkiä kaasuja. Mersu kieltäytyi käyttämästä koska palaminen vapauttaa lisäksi myrkyllisiä yhdisteitä... about noin luki jossain artikkelis...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja etrade »

Maastis kirjoitti: Ke 02.06.2021 21:17
markoala kirjoitti: Ke 02.06.2021 20:03 Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
Ei suinkaan hiilidioksidin ongelma kylmäaineena ole palovaara vaan valtavan suuret paineet verrattuna perinteisiin ja noihin uusiin paloherkkiin butane/pentane aineisiin. Hiilidioksidiahan käytettiin taannoin vielä ihan palosammuttimessa.

TJ
Hiilidioksidis eli R744 näyttää tosiaan olevan aivan järkyttävät paineet.
Maksimi 72.8 bar on 31°C, niin eihän tuo toimi edes Suomen helteillä. Onko 0°C jossain 30-40bar ?
Mikä ihmeen avokompura ja letku kestäis tuollaiset paineet ?
Supermarketeis putket näyttää olevan todella järeitä, kun nehän tuota käyttää.

Tuo Wikipedia artikkeli selvensi, miten mielisairas EU on, ja tajuaa miksi Mersu vastusti vuosia sitten.

(kuvan vihreä teksti laatikko ylhäällä)
https://i1.wp.com/emersonclimateconvers ... .jpg?ssl=1
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja DBFI »

E200kompressor kirjoitti: Ke 02.06.2021 22:34
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.

Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
Oliko tuossa ajatusvirhe. Siihen "hiilidioksidiinhan" siirryttiin, sitä ei poistettu käytöstä ympäristövaikutusten takia. Eikä tietenkään hiilidioksidinielun takia
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti: To 03.06.2021 07:17
E200kompressor kirjoitti: Ke 02.06.2021 22:34
Hiilidioksidia käytetään melko yleisesti vieläkin. Mm. oluessa ja limonadeissa.

Kumma etteivät nuo vaikuta ilmastonmuutokseen koska varsinkin kaljat pitäisi ehdottomasti kieltää ympäristölle vaarallisina kasvihuonekaasujen lähteinä.
Oliko tuossa ajatusvirhe. Siihen "hiilidioksidiinhan" siirryttiin, sitä ei poistettu käytöstä ympäristövaikutusten takia. Eikä tietenkään hiilidioksidinielun takia
Ei käsittääkseni ollut. Hiilidioksidia vapautuu oluen valmistuksessa ja jatkokäsittelyssä, jakelussa, varastoinnissa, käytön aikana ja käyttöön liittyvissä kuljetuksissa.
Emme voi jatkaa ilmaston tuhoamista juomalla kaljaa.

Vihreätkin ovat olleet aivan hiljaa tuosta ympäristörikoksesta eikä oluen päästörajoituksisa ole edes harkittu.
Avatar
Airman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 21.01.2019 15:34

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja Airman »

MJPfin kirjoitti: Ke 02.06.2021 16:31 Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Kiitokseni selventävästä vastauksesta. Tuo nimitys inertointijärjestelmä viittasi minun pääkopassani korin massan hidastamiseen nokkakolarissa. Eli otetaan haltuun massan inertia liikkeen pysähtyessä.
Kyse onkin siis inerttikaasun (tässä ilmeisesti argon) suihkuttamisesta konehuoneeseen kuumien osien jäähdyttämiseksi kolaritilanteessa.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämän järjestelmä laukaistaan ja missä se argonkaasu on varastoituna siellä konehuoneessa?
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Airman kirjoitti: To 03.06.2021 11:54
MJPfin kirjoitti: Ke 02.06.2021 16:31 Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Kiitokseni selventävästä vastauksesta. Tuo nimitys inertointijärjestelmä viittasi minun pääkopassani korin massan hidastamiseen nokkakolarissa. Eli otetaan haltuun massan inertia liikkeen pysähtyessä.
Kyse onkin siis inerttikaasun (tässä ilmeisesti argon) suihkuttamisesta konehuoneeseen kuumien osien jäähdyttämiseksi kolaritilanteessa.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämän järjestelmä laukaistaan ja missä se argonkaasu on varastoituna siellä konehuoneessa?
Ei jäähdyttämiseksi, vaan hapen syrjäyttämiseksi ja siten syttymisen estämiseksi.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Juuri meni kiesi konkkapaketin vaihtoon ja samalla tekevät tuon.
C200 (S205) 2017
Avatar
Airman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 21.01.2019 15:34

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja Airman »

TPLtre kirjoitti: To 03.06.2021 12:12
Airman kirjoitti: To 03.06.2021 11:54
MJPfin kirjoitti: Ke 02.06.2021 16:31 Ei kyse ole kaasuvaimentimista vaan tulipaloriskin minimoimisesta palavan kylmäaineen purkautuessa kuumaan moottoritilaan. Sinne työnnetään argonia estämään tulipaloa.
Argon on inertti kaasu ja on keksitty hieno bullshit bingo nimitys sille kun kaasu vapautetaan.
Kiitokseni selventävästä vastauksesta. Tuo nimitys inertointijärjestelmä viittasi minun pääkopassani korin massan hidastamiseen nokkakolarissa. Eli otetaan haltuun massan inertia liikkeen pysähtyessä.
Kyse onkin siis inerttikaasun (tässä ilmeisesti argon) suihkuttamisesta konehuoneeseen kuumien osien jäähdyttämiseksi kolaritilanteessa.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tämän järjestelmä laukaistaan ja missä se argonkaasu on varastoituna siellä konehuoneessa?
Ei jäähdyttämiseksi, vaan hapen syrjäyttämiseksi ja siten syttymisen estämiseksi.
Sanatarkka lainaus takaisinkutsusta: "Inertointijärjestelmän virheellisen kaasuputkiliitoksen vuoksi argon-suojakaasu ei jakautuisi suunnitelulla tavalla, ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi. Siten tulipalon syttymisvaara kolarissa ei vähenisi suunnitelulla tavalla."
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Airman kirjoitti: Ma 07.06.2021 08:25
Sanatarkka lainaus takaisinkutsusta: "Inertointijärjestelmän virheellisen kaasuputkiliitoksen vuoksi argon-suojakaasu ei jakautuisi suunnitelulla tavalla, ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi. Siten tulipalon syttymisvaara kolarissa ei vähenisi suunnitelulla tavalla."
Kumpikohan olisi tehnyt virheen, takaisinkutsutiedotteen kääntäjä Veholla vaiko TPLtre/MJPfin kaksikko? Ei tarvitse pitkään miettiä. Toisella on tehtävänä laverrella osaavalta kuullostavaa tekstiä sillä oletuksella että kuulijalla ei ole mitään käsitystä autoista. Ihan sama kuin tehtaan tiedote hybridillä ajamiseen ettei bensaa kertyisi moottoriin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti: Ma 07.06.2021 09:28
Airman kirjoitti: Ma 07.06.2021 08:25
Sanatarkka lainaus takaisinkutsusta: "Inertointijärjestelmän virheellisen kaasuputkiliitoksen vuoksi argon-suojakaasu ei jakautuisi suunnitelulla tavalla, ja kaasulla toteutuva jäähdytys heikkenisi. Siten tulipalon syttymisvaara kolarissa ei vähenisi suunnitelulla tavalla."
Kumpikohan olisi tehnyt virheen, takaisinkutsutiedotteen kääntäjä Veholla vaiko TPLtre/MJPfin kaksikko? Ei tarvitse pitkään miettiä. Toisella on tehtävänä laverrella osaavalta kuullostavaa tekstiä sillä oletuksella että kuulijalla ei ole mitään käsitystä autoista. Ihan sama kuin tehtaan tiedote hybridillä ajamiseen ettei bensaa kertyisi moottoriin.
Ei tarvitse mittiä ollenkaan
kullä se oo vehon täyttä paskaa
jos vaihto ehdot on nuo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Varmasti tullaan kieltämään autoista ilmastointijärjestelmät EU:ssa pian kokonaan. Lisäävät kulutusta eli päästöjä, noiden kylmäaineongelmien lisäk
si ja vain julkisissa sallitaan ilmastointi. Jos takavalojen sammuttamisella haettiin polttoainesäästöä, niin se on pientä ilmastointiin verrattuna :( kyllä ne niin hulluja tuolla on.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Ma 07.06.2021 18:03 Varmasti tullaan kieltämään autoista ilmastointijärjestelmät EU:ssa pian kokonaan. Lisäävät kulutusta eli päästöjä, noiden kylmäaineongelmien lisäk
si :(
Suomessa ei kuitenkaan kielletä vaan laitetaan verolle. Kesällä satanen ja talvella vain 90. Saa niillä rahoilla vaikka palkattua muutaman ilmastointitarkkailijan julkiselle sektorille työllisyyttä parantamaan.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja jysi »

DBFI kirjoitti: Ke 02.06.2021 18:29Muistaakseni tuon takia W222 kori on tyyppihyväksytty 221-korisen jatkokehityksenä, taitaa näkyä trafinkin papereissa. Mersulla eivät silloin halunneet kaasua vaihtaa turvallisuussyistä ja vanhaan tyyppihyväksyntään nojaten saivat jatkaa ainakin jonkin aikaa.
markoala kirjoitti: Ke 02.06.2021 20:03Muutama vuosi sitten mb ilmoitti etteivät käytä hiilidioksidia kylmäaineena palovaaran vuoksi. Omassa w213 on vielä R 134 . Tyyppikilvessä typ 212 . Näin 4/2016 tehdyssä.
On ollut kyllä pokkaa ja puhelahjat kunnossa sillä kaverilla joka on hakenut paperit W222/W213:een edellisen korimallin uutena versiona. Onhan ne melkein sama auto, ainakin vaihdelaatikko, renkaat, sulakkeet ja muutama polttimokin saattaa olaa vaihtokelpoisia vanhan ja uuden välillä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Takaisinkutsu

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti: Ma 07.06.2021 18:07
tahtoomersun kirjoitti: Ma 07.06.2021 18:03 Varmasti tullaan kieltämään autoista ilmastointijärjestelmät EU:ssa pian kokonaan. Lisäävät kulutusta eli päästöjä, noiden kylmäaineongelmien lisäk
si :(
Suomessa ei kuitenkaan kielletä vaan laitetaan verolle. Kesällä satanen ja talvella vain 90. Saa niillä rahoilla vaikka palkattua muutaman ilmastointitarkkailijan julkiselle sektorille työllisyyttä parantamaan.
Jep kunhan maksaa niin kaikki on turvalista, saasteetonta,
mikä enne maksua oli äärimäisen vaarlista sekä kaiken saastutavaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin