ESP vs ASR erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JOVA1982
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 08.06.2021 22:44

ESP vs ASR erot

Viesti Kirjoittaja JOVA1982 »

Tervehdys tietäjille.
Olen nyt vakaasti harkitsemassa mersujen mailmaan astumista.
ja vaikka kovasti koitin etsiä, niin yhteen kysymykseen jäi vastaus muualta saamatta.

Tällä hetkellä haulla on 2 mallia jotka kiinnostaa ja näitten välillä oleva pieni ero.
budjetti rajoittaa noihin 2000 vaihteen autoihin. ja niistä kiinnostaa eritoten CLK (W208)
ja tuo pienempi C-coupe, joka ilmeisestikkin on W203 pohjainen (ainakin keulan perusteella)

Muutamaa olen käynyt koeajamassa, ja tuo pienempi coupe omaa kojelaudassa ESP nappulan, jota painamalla luistonestot saa käsittääkseni kokonaan pois päältä, mutta CLK:ssa on ASR nappi.
Tiedotettakoon etten ole hakemassa mitään luisupulkkaa, Mutta minä en myöskän tykkää siitä, että tietokone poikkeaa siihen mitä minä olen tekemässä.

Onko näillä jotain oleellista eroa, Saako molemmista luistoneston pois päältä, tai edes enemmän sallivaan tilaan. Sen verran Sprinttereitä olen ajanut, että opin inhomaan luistonestoa joka sekaantui peliin tuskin havaittavasta luistosta.

Edit: CL203 on se coupe mitä tarkotin.
Viimeksi muokannut JOVA1982, Ti 08.06.2021 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ESP vs ASR erot

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oma w203 ei kokonaan kytkeydy pois esp:tä painamalla,mutta kyllä sillä silti pystyy kylki edellä ajamaan. Alkaa rajoittamaan vastaheitoissa (äkillisissä). Normaalia kiihdytystä kylki edellä mutkassa pääsee ajamaan ilman rajoituksia.
Vitolla tuollainen ei ole mahdollista koska rajoittaa niin herkästi vaikka painaisi sen pois päältä.
JOVA1982
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 08.06.2021 22:44

Re: ESP vs ASR erot

Viesti Kirjoittaja JOVA1982 »

Se, että lähtee vastaheittoon mukaan ei häiritse ollenkaan, Sillon on jo kuski mokannu, tai yrittää jotain mitä julkisella tiellä ei pitäs yrittää. :D

Siten kun vielä joku selventää miten tuon CLKoon kanssa on. (Tällä hetkellä ois todella hienokuntonen CLK kiikarissa.)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ESP vs ASR erot

Viesti Kirjoittaja jusi »

W208:iin ESP tuli vakiovarusteeksi faceliftin yhteydessä. W208:n ESP on poiskytkettynä huomattavasti sallivampi kuin uudemmissa malleissa.

Hienokuntoisuuden ei kannata antaa hämätä. Ruoste on näissä todellinen ilmiö, ja hienokuntoista on todennäköisesti jo maalattu. Jos aiot ajaa talvella, huomaat tämän yhden tai kahden talven jälkeen.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
JOVA1982
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 08.06.2021 22:44

Re: ESP vs ASR erot

Viesti Kirjoittaja JOVA1982 »

Juu on maalattu, ja korikorjaaja koulutuksen omaavana tiedän kyllä, että ruosteella on tapana tulla takasin.
Mutta kiitoksia, tämä selvensi sen mitä halusin tietää
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: ESP vs ASR erot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

JOVA1982 kirjoitti: Ti 08.06.2021 23:02 pienempi coupe omaa kojelaudassa ESP nappulan, jota painamalla luistonestot saa käsittääkseni kokonaan pois päältä, mutta CLK:ssa on ASR nappi.
ASR (vetoluiston esto): https://de.m.wikipedia.org/wiki/Antriebsschlupfregelung

ESP (ajonhallinta): https://de.m.wikipedia.org/wiki/Fahrdynamikregelung
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin