W639 ilmastoinnin flektit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mejsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 24.12.2012 09:35

W639 ilmastoinnin flektit

Viesti Kirjoittaja mejsu »

Flektit ei lähe päälle ollenkaan.
Tietokoneella kun komentaa niin rele naksahtaa mutta mitään ei tapahdu.
Mitattu toiseen karvaan tulee jatkuva 12v eli ilmeisesti maa ohjattu? Millä nopeutta säädetään näissä?
Kokeilin myös syöttää suoraan 12v liittimeen niin ei pyöri

Onko käyny niin että molemmat sähköflektit on kärähtäny yhtä aikaa :shock:
rautalanka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 24.02.2021 09:42

Re: W639 ilmastoinnin flektit

Viesti Kirjoittaja rautalanka »

mejsu kirjoitti: To 10.06.2021 07:35 Flektit ei lähe päälle ollenkaan.
Tietokoneella kun komentaa niin rele naksahtaa mutta mitään ei tapahdu.
Mitattu toiseen karvaan tulee jatkuva 12v eli ilmeisesti maa ohjattu? Millä nopeutta säädetään näissä?
Kokeilin myös syöttää suoraan 12v liittimeen niin ei pyöri

Onko käyny niin että molemmat sähköflektit on kärähtäny yhtä aikaa :shock:
Meneehän se virtatieto releeltä ohjainlaitteeseen, joka antaa käskyt puhallinmoottoreille. Puhallinmoottorit ovat kestomagneettimoottoreita eli hiiliharjattomia moottoreita. Yleisesti Mersu käyttää taajuuden muuttamiseen tai jänniteregulointiin konvertteri tekniikkaa kyseisissä laitteissa. Eli tasavirta muutetaan vaihtovirraksi ja taas tasavirraksi. Mitään koskaan kuullutkaan maaohjauksesta.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W639 ilmastoinnin flektit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rautalanka kirjoitti: To 10.06.2021 08:07 Mitään koskaan kuullutkaan maaohjauksesta.
Maaohajuksia on käytetty jo 124:ssa ja veikkaan et 126:ssakin. Ts. jännite tulee jatkuvasti ja toimilaite ohjataan päälle maadoittamalla.

Miksi näin. Siksi että puolijohdekomponenttien "virtaohjaus" on heikompi verrattuna maaohjaukseen. Toki saadaan virtaakin ohjattua mutta siinä tapauksessa käytettävien komponenttien fyysinen koko kasvaa josta sit seuraa omat ongelmat. Kun piirikortit ovat usein jonkinsorttisessa kotelossa niin niitten koko kasvaa et nuo fyysisesti suuremmat komponentit sopii olemaan ja siitä sit taas omat murheensa.
rautalanka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 24.02.2021 09:42

Re: W639 ilmastoinnin flektit

Viesti Kirjoittaja rautalanka »

Jari Ke kirjoitti: To 10.06.2021 18:52
rautalanka kirjoitti: To 10.06.2021 08:07 Mitään koskaan kuullutkaan maaohjauksesta.
Maaohajuksia on käytetty jo 124:ssa ja veikkaan et 126:ssakin. Ts. jännite tulee jatkuvasti ja toimilaite ohjataan päälle maadoittamalla.

Miksi näin. Siksi että puolijohdekomponenttien "virtaohjaus" on heikompi verrattuna maaohjaukseen. Toki saadaan virtaakin ohjattua mutta siinä tapauksessa käytettävien komponenttien fyysinen koko kasvaa josta sit seuraa omat ongelmat. Kun piirikortit ovat usein jonkinsorttisessa kotelossa niin niitten koko kasvaa et nuo fyysisesti suuremmat komponentit sopii olemaan ja siitä sit taas omat murheensa.
No jopas oli teoria ohmin lain vastaisesti. Virtapiiri sulkeutuu juuri silloin kun positiivinen(+) tai negatiivinen (-) johdin/johtimet sulkee virtapiirin. Ohmin laki sitten toteutuu sen kaavan mukaan. 124/126 malleissa mittariston toiminnat ovat maadoitusohjauksessa jotka ovat analogisia. Nyt puhutaan tässä ongemapauksessa sähkömoottorista ja sen ohjauksesta.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W639 ilmastoinnin flektit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

rautalanka kirjoitti: To 10.06.2021 19:18
Jari Ke kirjoitti: To 10.06.2021 18:52
rautalanka kirjoitti: To 10.06.2021 08:07 Mitään koskaan kuullutkaan maaohjauksesta.
Maaohajuksia on käytetty jo 124:ssa ja veikkaan et 126:ssakin. Ts. jännite tulee jatkuvasti ja toimilaite ohjataan päälle maadoittamalla.

Miksi näin. Siksi että puolijohdekomponenttien "virtaohjaus" on heikompi verrattuna maaohjaukseen. Toki saadaan virtaakin ohjattua mutta siinä tapauksessa käytettävien komponenttien fyysinen koko kasvaa josta sit seuraa omat ongelmat. Kun piirikortit ovat usein jonkinsorttisessa kotelossa niin niitten koko kasvaa et nuo fyysisesti suuremmat komponentit sopii olemaan ja siitä sit taas omat murheensa.
No jopas oli teoria ohmin lain vastaisesti. Virtapiiri sulkeutuu juuri silloin kun positiivinen(+) tai negatiivinen (-) johdin/johtimet sulkee virtapiirin. Ohmin laki sitten toteutuu sen kaavan mukaan. 124/126 malleissa mittariston toiminnat ovat maadoitusohjauksessa jotka ovat analogisia. Nyt puhutaan tässä ongemapauksessa sähkömoottorista ja sen ohjauksesta.
Minusta sä kyl kirjoitit tyyliin "ettet koskaan ole kuullukaan maaohjauksista? "

No ymmärsin sen niin ja kun luulen tietäväni aiheesta niin koitin sit nätisti kirjoittaa siitä ja perustelut mistä syystä se niin on.

Tämä on jo toinen kerta kohtuu lyhyelle aikaa kun nykyinen "rautalanka" tai ex rumilus tai mitä niitä nyt vuosien varrella on ollut pistelee trollimaiseen tyyliinsä ja aihetta ei kyllä mielestäni olisi pitänyt olla. Edellisten käytössä olleitten nimimerkkien postausten "kehityskaari" on tuttua huttua ja tämä tuntuu etenevän samaa rataa.

Minusta aiheista voisi kirjoitella sivistyneemminkin ja kun se rautalangalle tuntuu olevan aivan ylivoimaisen vaikeaa ni mä lopetan kirjoittelun tälle foorumille !!!
Vastaa Viestiin