Mersun nokka akselin säätö magneetti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mesemies202
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 19.11.2020 22:54

Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja Mesemies202 »

Millanen homma vaihtaa Mersu 180 00vm 2.0L bensakone m111 moottorilla imunokan ajoitus säädin ilmeisesti se magneetti? Hintaa kattelin KL varaosista 170e noin. Millanen homma on vaihtaa? Tarvitseeko erikoistyökaluja? Ja mitä kaikkea tarvitsee purkaa tieltä?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ihan helposti näkyvillä ja vaihdettavissa. Muistaakseni tiivistys moottorisilikonilla tai vastaavalla. Mallista riippuen muovikoppa siitä edestä.

Rasvanpoistajaa on hyvä olla jotta saa öljyn puhdistettua tiivistepinnalta.
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Kuulostaa suolaselta hinta... Ite kans kattellu tuota, kun vuotelee öljyä. Tuskin mikään erikoinen osa, voisi toimia ihan joku tarvike ratkaisukin.. M104:seen laitoin jonku pierburgin enkä oo huomannu mitää eroo..tiedä noista.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Onko tässä kyseessä nokka-akselin säädin joka usein rallattelee?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei, vaan sen säätömagneetti. Siinä ei ole liikkuvia osia.

Rallattelu kuuluu nokkapyörän sisältä, missä on säädön mahdollistavat roippeet.
Sinne saa osia erikseen kyllä, aluslevy ja jousi niin yleensä rauhoittuu äänet.
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Mulla auto samalla koneella ja löytyi vikakoodi nokka akselin säätömagneetista. Mitä oireita tämä tekee rikkoontuessaan?
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Ihan pieni tovi sitten vaihdoin tuohon w210, kun alkoi vuotaa öljyä. Uskoakseni tuo itse magneetti tuskin hajoaa. Öljy vuotaa liittimen juuresta mikä voi aiheuttaa häiriöitä..?!
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Joo, johtokatkosta herjaa. Poistuuko vuoto ongelma magneetin vaihdolla?
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Jos tältä säätimeltä lähtee johdotus sekä heti kohta liitin niin liitoksen putsaus suotavaa.

Ainakin m271 säätimistä siirtyi öljyä liitokseen joka voi aiheuttaa häröjä.
Tämäkin neuvo löytyi jostain foorumilta ja tuli toteutettua. Aivan ui omat liittimet öljyssä.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja sallaas »

naftale_n kirjoitti: Su 13.11.2022 11:47 Jos tältä säätimeltä lähtee johdotus sekä heti kohta liitin niin liitoksen putsaus suotavaa.

Ainakin m271 säätimistä siirtyi öljyä liitokseen joka voi aiheuttaa häröjä.
Tämäkin neuvo löytyi jostain foorumilta ja tuli toteutettua. Aivan ui omat liittimet öljyssä.
Olikohan mersun jenkkifoorumilla juttua että samaa vaivaa myös noissa M111 koneissa. M271 koneissa koski ilmeisesti vain alkupään malleja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Mersun nokka akselin säätö magneetti

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

sallaas kirjoitti: Su 13.11.2022 19:58
naftale_n kirjoitti: Su 13.11.2022 11:47 Jos tältä säätimeltä lähtee johdotus sekä heti kohta liitin niin liitoksen putsaus suotavaa.

Ainakin m271 säätimistä siirtyi öljyä liitokseen joka voi aiheuttaa häröjä.
Tämäkin neuvo löytyi jostain foorumilta ja tuli toteutettua. Aivan ui omat liittimet öljyssä.
Olikohan mersun jenkkifoorumilla juttua että samaa vaivaa myös noissa M111 koneissa. M271 koneissa koski ilmeisesti vain alkupään malleja.
Tuo 1,8L taitaa olla M111-sarjan moottori. Toki sama vaiva omassa M111 2,0L Kompressor moottorissa johon säätömagneetti on vaihdettu ennen oireita.

Engine specifications

Engine manufacturer:


Daimler-Benz M111 E18

Engine type:


spark-ignition 4-stroke

Fuel type:


gasoline (petrol)

Fuel system:


gasoline indirect injection

Charge system:


naturally aspirated

Valves per cylinder:


4

Valves timing:


intake camshaft adjustable

Additional features:


Multi-point fuel injection HFM



DOHC



Emission control:


3-way catalyst, Lambda-Sensor

Emission standard:


Cylinders alignment:


Line 4

Displacement:


1799 cm3 / 109.9 cui

What power?


Horsepower net:


90 kW / 122 PS / 121 hp (ECE)



/ 5500

Torque net:


170 Nm / 125 ft-lb



/ 3700 - 4500

Horsepower gross:




Torque gross:






Car power to weight ratio net:


70.6 watt/kg / 32 watt/lb

Car power to weight ratio gross:


Car weight to power ratio net:


14.2 kg/kW / 10.5 kg/PS / 23.2 lbs/hp


https://www.automobile-catalog.com/car/ ... #gsc.tab=0
Vastaa Viestiin