w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Haluaisiko joku ohjeistaa aloittelevaa mersuharrastajaa. Pahoittelut, varmastikin vastaavaa on foorumilla käsitelty, mutta jostain täytyy aloittaa kun ei ole konehuone lainkaan tuttu..

Eli, ajon jälkeen tuntuu kabiinissa käryä, joka vaikutti hieman pakokaasun hajulta. Koneen muovit kun aukaisin niin turbon imupuolella on kuitenkin öljyistä köhnää kuvan osoittamalla tavalla, turbon alta märempi. Vasemmalle lähtevä putki myös öljyinen. Onkos se nyt sitten huohituksen osa vissiin?

Olisiko suositeltavia toimenpiteitä? Työkalut pysyy auttavasti käsissä ja yksinkertaiset hommat onnistuu.

Sisäilman suodattimen asennus ei järin tiiviille vaikuttanut ja täytyy sitä katsoa myös, mutta täytyisi nuo käryn lähteet ansisijaisesti tietysti hoitaa.
DSC_0510.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Jos oikein ymmärrän niin tuolla lienee vastaukset:
viewtopic.php?t=209293

Kysymys on että millaset osat kannattaa vaihtaa ja onnistuuko millä taidoilla. Yo. ketjussa mainittu nokka-akselin päässä oleva huohotuksen osa sekä päällä oleva kampikammion tuuletusventtiili.
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Turder »

- Öljy peräisin huohottimelta
- vuotaa ulos imuilman ja turbon välisen ison punaisen tiivisteen kulumisen/kuoleentumisen takia (kuvassa klemmarin alla oleva tiiviste), samasta tiputtelee alaspäin öljyä. Osasyy voi olla myös huohottimelta tulevan letkun tiiviste (kuvassa näkyvä punainen tiiviste).

Itse vaihtaisin koko huohottimen uuteen kun ei tietoa tarkemmin sen kunnosta/historiasta, autosi on sen ikäinen että noihin tullut päivityksiä. Itse kun tutkin omasta näitä niin OM642:een on tehty vuosien varrella ja eri moottoriversiohin ainakin neljää eri huohotinta. Lisäksi vaihda turbon imupuolelle tuleva iso punainen tiiviste. Lisäksi tarkistaisin, että vuotaako turbolta lähtevän ahtoputken liitoksen O-rengas, kuvassa on vähän sillä suunnalla just hyvässä kulmassa tuota töhnää, että voisi sieltä hönkiä jotain.

Youtubessa on useita videoita aiheeseen, melko helppo nuo on itse vaihtaa: https://www.youtube.com/results?search_ ... take+seals
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Imuputken oranssi tiiviste vuotaa käytännössä kaikissa. Sen voi kokeilla vaihtaa, mutta ainakaan itselläni se ei auttanut. Uudella ja ehjälläkin huohotinventtiilillä, venttiilikopan päässä oleva lähtökulma mukaan lukien, huohotin puskee kyllä öljysumua turbolle ja niin se taitaa tehdä muunkin mallisissa koneissa.

Varma keino lopettaa öljyvuoto on vaihtaa koko liitos Y-haaran ja turbon välillä haaralliseen silikoniletkuun. Joutuu katkaisemaan Y-haaran turbolle menevää putkea ja vähän muokkaamaan, mutta lakkaa se öljyn tulo varmasti. EIhän tuosta muuten olisi kuin esteettinen haitta, mutta imusarjan läppämoottori on suoraan sen liitoksen alla, eikä pitkän päälle tykkää olla öljykylvyssä.

Toinen on sitten tuo käry kabiinissa, ettei nyt joku suuttimien tiivisteistä vuotaisi, tai pakosarjan tiiviste? Haaran öljyvuoto ei pahemmin käryä. Suuttimen pohjaprikan vuoto ei olisi kovin harvinainen.
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Turder »

TPLtre kirjoitti: Ma 14.06.2021 16:14 Haaran öljyvuoto ei pahemmin käryä.
Kyllä se siitä imuputken ja turbon välisestä vuodosta voi kärytä kabiiniin sisäilmanoton kautta, mutta yleensä vain kun auto on liikennevaloissa paikoillaan, pysähtyy talliin tms tai hitaassa kaupunkiajossa. Vauhdissa maantiellä ei niinkään ilmavirran takia. Aloittajan kuvaus "käryä ajon jälkeen" voisi viitata tähän.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

En oikein usko, että siitä, koska turbo kyllä ahtaa vähän tyhjäkäynnilläkin. Sellaisen 20 mbar, aika mitätön, mutta tarpeeksi imemään sen huohotuksen mitä tyhjäkäynnillä tulee jos nyt ei oravan mentävää reikää ole.

Sen sijaan jos ahtoputken O-rengas vuotaa, niin sitten se olisi ymmärrettävää ja kyllä tuota sotkua on kuvassa aika paljon pelkän imuputken vuodoksi.

Tietysti jos se ohivuoto on syystä tai toisesta hyvin suuri...
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Hei kiitos kaikista hyvistä neuvoista, pääsin alkuun konehuoneeseen tutustumisessa. Vaihtelin uuden huohotinventtiilin, turbon/imuputken välisen tiivisteen sekä huohotinputken tiivisteen. Jätin vanhan huohotinputken kun näytti hyväkuntoiselle ja pelkän venttiilin ja tiivisteen sai edullisesti. Samalla vaihtui raikkari aktiivihiiliseen sekä ilmansuodattimet. Olikin aika kauheassa tukkeessa nuo ilmansuodattimet, ilmeisen tyypillistä kai.

Vaikutti sille että koneen päällä keskiosassa öljytöhkä oli peräisin juurikin tuosta imuputken ja turbon välistä, ainakaan en muuta selvää syyllistä löytänyt:
DSC_0516.JPG
DSC_0523.JPG
Irroittelin ne pehmeät suojat venttiilikoppien päältä samalla ja katselin ympäriinsä. Kuskin puoleinen koppa oli täysin kuiva, pelkääjän puoleisessa oli kauttaaltaan ja etenkin siellä koloissa aika paljon mustaa kuivaa karstaa, sellaista haperoksi palanutta piparkakkua. Lisäksi huohotusventtiilin päässä koppaa oli märkää. Vaikutti öljyltä ja ventiili oli öljyinen, mutta en nyt ihan varmaksi tiedä olisiko osa kuitenkin suuttimien suunnalta. Putsailin ja kuivailin paikat sen mitä pystyin, täytyy käydä kurkistamassa uudelleen jonkin ajan päästä.

Huomasin tuossa samalla että on aika hapertunut ja muotonsa menettänytkin se turbolle tuleva impuputki päästään, josta se kiristetään turboon. Huvikseni kysyin hinnan Merteililtä osalle niin 500€ olisi kustantanut, ilmamassamittarit mukana tietysti. Vahvistelin epoksilla ensihätään ulkopuolelta vähän sitä putken päätä, ettei nasahda, mutta hyvähän tuo olisi paremmin korjata tai vaihtaa. Oliko sulla TPLtre jotain kuvaa tai esimerkkiä tuosta imuputken modaamisesta, josta voisi ottaa mallia? Jos tuon liitoskohdan siis uusisi. Toinen vaihtoehto olisi löytää vaan parempikuntoinen yksilö jostain.

Mutta siis lopputulema oli että kabiinissa ei enää käryä. Oireili siis juuri niin että valoihin pysähtyessä haisi, ei muuten. On saattanut tuo raikkarin vaihtokin parempaan vähän vaikuttaa, mutta toivotaan että oli vaan tuota käryävää öljyä.

Muuten tuli samalla obd-lukijalla ensihätään kurkistettua koodeja, eikä se ainakaan mitään varoitellut. Vähän tuntuu auto sivusuuntaan nuljulta varsinkin takapäästään, töyssyissä etenkin, ja pientä irtonaista ääntä joskus kuuluu. Ja laatikko pikkasen töksähtäen vaihtaa kylmänä pienillä vaihteilla, muuten pelaa nätisti. Täytynee alustaan ja laatikon sielunelämään alkaa perehtymään ja kirjoitella niihin liittyviin topikkeihin. Mutta onhan tämä aivan herraskaista ja kyytiä tuon e46:n jälkeen taas :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Jaa mutta, täältähän löytyi oikein kuvia silikonioperaatiosta:
viewtopic.php?p=1304476#p1304476

Vielä kun löydän sopivan haarallisen letkun tuohon. Jos oikeat mitat on jollain tiedossa varmuudella niin kiinnostaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

T-haaran koko oli mulla 63mm ja 25mm haara.

Se musta tauhka suuttimien ympärillä tarkoittaa pohjaprikan vuotoa ja selittää käryn hyvin. Uusi aktiivihiilisuodatin saattaa hetken pitää käryn kurissa, mutta tuskin se ajamalla loppuu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suosittelen ensitilassa vaihtamaan vuotavat pohjaprikat, ennen kuin vuoto polttoleikkaa tiivistepinnan piloille.
Putsaus ja koittamaan vuotavia suuttimia irti. Kone kuumaksi ja sit irroittamaan, helpottaa irtoamista. Ja jos epäilee että ei suosiolla lähde niin päivää paria aikaisemmin kippaa ATF öljyä suuttimien juureen likoamaan ja ajelee kuumaksi.
Tietenkään ei niin paljoa että polttaa autonsa öljyllä kun kuumaksi ajaa.
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Turder »

TPLtre kirjoitti: Ti 15.06.2021 15:05 En oikein usko, että siitä, koska turbo kyllä ahtaa vähän tyhjäkäynnilläkin. Sellaisen 20 mbar, aika mitätön, mutta tarpeeksi imemään sen huohotuksen mitä tyhjäkäynnillä tulee jos nyt ei oravan mentävää reikää ole.
Kyllä, lähinnä mietin, että käryn lähde on öljy kuumilla osilla, eikä niinkään huohotuskaasut. Jolloin tuo pienikin öljyn käry pääsee kabiiniin ainoastaan kun auto pysähtyy ajosta motti kuumana.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Okei kiitos tiedosta taas. Hmm, tämä on vähän sellanen homma että ehkä tekis mieli käyttää pajalla, jos vaatii enempi ymmärrystä ettei tee mitään tuhoa ite. Täytynee pohtia.

Ilmeisesti ei mitään erikoistyökaluja vaatisi kuitenkaan prikkojen vaihto-operaatio.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Aloinpa nyt puhdistelemaan paikkoja, jos nuo prikat saisi itse vaihdettua. Siinä samalla heräsi kysymys: Mikä on tämä mystinen reikä venakopassa, huohotinventtiilin alla? Pitäisikö siinä olla jotain?
DSC_0524.JPG
Aika juntturassa tuntuu olevan eka suutin jota yritin, jää varmaan korjaamohommiksi. No tulipahan paikkoja putsattua ainakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Joo eipä irronnu omin avuin. Tuli samalla todettua vielä että tuleehan sieltä puolelta konetta myös sitä pakokaasun hajua ja on sellanen sätkätys kuultavissa myös käyntiäänessä siltä puolelta. Elikäs onko hyviä korjaamovinkkejä pk-seudulla, joka osais mersut ja tekisi kerralla kuntoon tällasen? Tahtoo tietysti olla ennen juhannusta tukossa paikat.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei korjaamoa osaa suositella mutta kannattaa arf öljy tai wd40 työntää sinne suuttimen juureen joka vuotaa, helpottaa korjaamon hommaa eikä ehkä mene suutin hajalle kun irrottaa.
Joskus ne joutuu vetämään liukuvasaralla ja voi hajota siinä hommassa.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Juu kiitos, CRC:n tavaraa sinne eilen käytinkin. Koitetaan tänään onnea löytyiskö vielä pajaa jossa olis aikaa ennen juhannusta. Täytyy jättää likoamaan vielä öljyä vähän tuonne ennen remonttia.

Edit: löytykin jo ilmeisen asiallinen paja läheltä, joka lupasi ottaa työn alle.

Edit2: silikonihaara tilattu, kiitos mitoista!
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Nonii Korjaamo tmi Hyytiäinen hoiti homman varsin tyylikkäästi, tämän kokemuksen perusteella voi suositella. Asiakkaan murheet kiinnosti ja työn hinta oli varsin kohtuullinen. Yksi suuttimista oli saanut siipeensä niin että sitä ei saatu tiivistymään, ilmeisesti vuoto tehnyt sille ajan saatossa ikävää. Saman päivän aikana löytyi kuitenkin korvaava kunnostettu suutin ja kaikki kolme tuntuu ainakin nyt pelkääjän puolella pitävän. Muut kaksi siis tiivistettiin uusiksi. Täytyy vielä hetki tarkkailla kun ajoja on. Sitten vielä täytys tehdä omatoimisesti se silikonihaaran asennus.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin sehän meni sitten vallan kivuttomasti.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Hienoa kun täältä sai nopeasti asiallista ja osaavaa apua, kiitos vaan vielä kaikille.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: w211 280CDi v6 käryä kabiinissa ja öljyä turbon etumuksessa

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Sinne meni silikonihaarakin paikoilleen. Uusitut tiivisteet meni myös väliin. 63mm putki muljahti justiin sopivasti imuputken paksumman liitoskohdan yli, kun jätin sen vielä kiinni kokonaisuudessaan putkeen. Vähän lyhyempi olis pitäny tehdä vissiin, ilmanpuhdistimien liittäminen vaati pikkusen suostuttelua. Ehkä lyhennän kun seuraavan kerran vaihtelen ilmansuodattimia..
DSC_0542.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin