Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
BroHesus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 14.06.2021 08:18

Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja BroHesus »

moi

Ostin viton ja täristää kiihdyttäessä sekä about 70kmh ja silloin tärinä on pahinta. Autossa uudet kesärenkaat. Oletettavasti joku kardaanin osista rikki niin meinasin ottaa kardaanin pois sekä vaihtaa kaikki ristinivelet 4kpl sekä 2 tukilaakeria ja samalla myös laatikon tukikumin, mutta kattelin auton alle niin ristinivelissä ei näy lukkorenkaita vaan tuossa ulkokehällä on tommoset kynnet joten saako noita kuppeja miten pois ja uudet tilalle?

vai mitä muita vaihtoehtoja voi olla mitä voisi ensin testata? ja voinko jotenkin testata että vika olisi kardaanissa. Ainakin kun koitin sitä käsin heiluttaa eri kohdista niin sain sitä vähän liikkumaan. Renkaat oli maassa ja P-vaihteella


Mb Vito, 113 CDI, autom. 2013
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Voit itse irroittaa kardaanin ja antaa ammattilaisten hoitaa homma oikein. Ei ole kallista ja onnistuu varmasti.

http://www.ko-met.fi/
Vitomiini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.04.2020 17:35

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vitomiini »

Moro,

Onko tomaaatti vai manuvaali? (Edit: No lukeehan se viestissä, siis automatic!)

Minulla oli 2009 CDI115 automaattivitossa samaa vikaa ja vaihdoin kardaanin.
Turhaan!
Tai olihan ne nivelet lopuun kuluneita ja väärin kasattukin (ristikot ei 90ast), mutta tärinään ei auttanut.

Vika oli sitten kuitenkin turbiinilukkoa ohjaavassa KUB-venttiilissä (ja tietty paljon ajetussa turbiinissakin)
Uusi KUB-venttiili (tai ameriikaksi TCC Torque Converter Clutch)....ja parani 95%! Vähän toki täristää kun vedättää 1800-2400 alueella. (tärinä siis tulee koko akselilinjan kierovärähtelyistä, kun kampiakseli on 'liian' kiinteästi yhteydessä perän pinjoniin. Turbiinin pitää aina vähän luistaa (<3000RPM), kovassa laatikossa kytkinlevyn jouset tekevät jouston)
Kyllähän tämän palstan mersu-gurut siitä puhui mutta en uskonut. Now I am a believer!

Koska kyseessä automaatti niin elä ryntää kardaanihommiin suin päin.
Jos ryntäät niin neuvoisin unohtamaan kardaanin kunnostuksen, ebay.stä uusi kardaani n.300 eur , on puhdas, sileä, suora... Tämmöisen laitoin ja nyt menty 20.000km.
Kardaanin asennus on Vitoon helppo, mutta kun se on kolmesta osasta , linjausmerkkien kanssa pitää olla tarkkana että tasapaino säilyy.

-T-
BroHesus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 14.06.2021 08:18

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja BroHesus »

Vitomiini kirjoitti: Su 20.06.2021 13:49 Moro,

Onko tomaaatti vai manuvaali? (Edit: No lukeehan se viestissä, siis automatic!)

Minulla oli 2009 CDI115 automaattivitossa samaa vikaa ja vaihdoin kardaanin.
Turhaan!
Tai olihan ne nivelet lopuun kuluneita ja väärin kasattukin (ristikot ei 90ast), mutta tärinään ei auttanut.

Vika oli sitten kuitenkin turbiinilukkoa ohjaavassa KUB-venttiilissä (ja tietty paljon ajetussa turbiinissakin)
Uusi KUB-venttiili (tai ameriikaksi TCC Torque Converter Clutch)....ja parani 95%! Vähän toki täristää kun vedättää 1800-2400 alueella. (tärinä siis tulee koko akselilinjan kierovärähtelyistä, kun kampiakseli on 'liian' kiinteästi yhteydessä perän pinjoniin. Turbiinin pitää aina vähän luistaa (<3000RPM), kovassa laatikossa kytkinlevyn jouset tekevät jouston)
Kyllähän tämän palstan mersu-gurut siitä puhui mutta en uskonut. Now I am a believer!

Koska kyseessä automaatti niin elä ryntää kardaanihommiin suin päin.
Jos ryntäät niin neuvoisin unohtamaan kardaanin kunnostuksen, ebay.stä uusi kardaani n.300 eur , on puhdas, sileä, suora... Tämmöisen laitoin ja nyt menty 20.000km.
Kardaanin asennus on Vitoon helppo, mutta kun se on kolmesta osasta , linjausmerkkien kanssa pitää olla tarkkana että tasapaino säilyy.

-T-
Vaatikos uusi kardaani kuitenkin erillisen tasapainotuksen? Ja kuinkas saa helpoiten juuri vastaavan kokoisen kardaanin ku tuossa on kyllä joku tarra mutta kaikki tekstit kulunu pois.

Ja onko jotain millä voi testata onko vika kardaanissa vai tuossa turbiinissa?
Vitomiini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.04.2020 17:35

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vitomiini »

Moro,

Uusi kardaani oli kokonaisena tasapainoitettu mutta toimitus kolmena pätkänä, tussilla oli piirretty kohdistusmerkit!
Rihla on aika hienojakoinen niin tarkkana sai katsella että merkit osui.
Mutta ei siis vaatinut tasapainoitusta eikä ole ollut valittamista.
Minun drive shaft tuli UK:sta (enne brexitiä) ja varmistin että on ristikot on lukkorenkailla.
Originaali on prässätyillä ristikoilla ja kunnostusmetodi on usein ristikoiden varmistus hitsillä... tuliko keskelle ja jäikö hitsin jäljiltä yhtään rasvaa?
Tukilaakerit eri tilauksena.

Niitä pituuksia on aika paljon, parasta mitat paikalla olessaan laipasta laippaan, kyllä ne niitä mm myyvät.
Perusasiana: 4cyl diesel + automatic + short/long wheelbase. (Vitojahan on kolmea pituutta mutta vain 2 akseliväliä)

Voihan se tosiaan kardaanikin jyristää, tällöin pitäisi jyristä samassa vauhdissa samalla tavalla ,vaihteesta riippumatta.
Täriseekö myös pakko-4:lla 70:ssä?

Entäpä moottorijarrutus? Takavuosina vanhat Taunuksen kepit kurnuttivat enemmän moottorijarrussa kuin keveässä vedossa.

Turbiinijyrinälle taas on ominaista että alkaa pintakaasulla kuin taikaiskusta jossain 1700RPM:n kohdalla tyyp. 3 ja 4 vaihteilla kun laatikko yrittää varovasti PWM-signaalilla kiristää kytkintä vähän mutta viallinen venttiili aukeaakin heti 0-->100%. Kylmällä laatikolla tärisee voimakaammin. Moottorijarrussa puolestaan on varsin hiljaista.
Minun tapauksessa siis venttiili aina sulkeutui, kun ohjain niin halusi eli ei jäänyt veto päälle.

Lievä turbiinijyrinä taitaa olla 722.6 tomaatin perussävel, vaikka KUB-venttiili olisi ehjäkin.
Minä ajelin tuhansia km niin että meinas lähteä paikat hampaista ja ovipahvit luukuista, mutta ei se siitä hajonnut.


-T-
BroHesus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 14.06.2021 08:18

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja BroHesus »

Vitomiini kirjoitti: Ma 21.06.2021 18:48

Voihan se tosiaan kardaanikin jyristää, tällöin pitäisi jyristä samassa vauhdissa samalla tavalla ,vaihteesta riippumatta.
Täriseekö myös pakko-4:lla 70:ssä?

Entäpä moottorijarrutus? Takavuosina vanhat Taunuksen kepit kurnuttivat enemmän moottorijarrussa kuin keveässä vedossa.
Joo tärisee myös pakko 4:lla. Onnistuin kuitenkin ajamaan auton kotia n. 500km ja pahin tärinä oli vain sii n.70kmh ja kun kaasupolkimen vapautti niin tärinä hävisi. Vaihteisto tuntui pelaavan hyvin.
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

omasta kokemuksesta parin hajonneen kardaanin kohdanneena sanoisin että kun jyrinä alkaa niin sillä ei aja 100km pidempää pirukaan varsinkin jos kyseessä on tukilaakeri niinkuin mulla
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
BroHesus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 14.06.2021 08:18

Re: Vito W 639 kardaanin osien vaihto

Viesti Kirjoittaja BroHesus »

Kardaanin ristinivelet oli huonossa kunnossa. Ristinivelten, tukilaakerien, tasapainotuksen ja vaihteiston tukikumin vaihdolla tärinä hävisi
Vastaa Viestiin