ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kotipiharuuvaaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 16.06.2021 09:47

ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Kotipiharuuvaaja »

Mikä on kuvassa näkyvän takaluukun pumpun kuulan/kuulien tehtävä? Pumppu vuotaa meisselin osoittamasta paikasta. Ajattelin tiivistää tuon kohdan laittamalla siihen päälle 2-komponenttiliimaklöntin, sitä ennen alumiiniin on toki tehtävä uria, joihin liima voi tarttua ja lopuksi vielä vaikka nippusitoja ympärille antamaan lisäpuristusta. Vai onko muita ideoita millä tuon tiivistäisi? Kuva alla.

Autoni (ML320 W164 2008) katolla oli pitkää tavaraa, avasin takaluukun, mutta pysäytin luukun nousemisen kädellä kun muuten takaluukku olisi osunut kattotavaraan. Noh, seurauksena oli se, että pumppu puhalsi hydraulinesteet pihalle. Laitoin uudet nesteet sisään, mutta pumppu vuotaa tuosta meisselin osoittamasta kohdasta. Menin takaluukun sisään, pidin pumppua kädessä ja painoin avaimesta takaluukun kiinni, niin näki hyvin, mistä kohdasta pumppu ruiskutti hydraulinestettä pihalle. Selkeästi tuosta kohdasta on vuotanut vuosien aikana pikkuisen aikaisemminkin, koska ympärillä näkyy ruskeata likaa (lähtee helposti kynnellä pois).

Tämä meisselin kohta on oikeasti pumpum alapuoli, siinä on 4 kpl tuollaista kuulaa ja toisella puolella eli yläpuolella on 2 kpl. Olisi kiva tietää, että mikä ihmeen merkitys noilla kuulilla on. Onkohan niiden kautta tehty valmistusvaiheessa alumiinikuution sisään jotain koverruksia ja lopuksi tiivistetty tuollaisella rakenteella. Mitenkään niitä kuulia ei saa otettua pois. Jos joku löytää pumpun rakenteesta kertovan kuvan niin sarjanumero A 164 800 06?40 134913 (tämä oli pumpussa, tuo kysymysmerkki on ehkä 6, mutta paha sanoa varmasti, oli niin kulunut) auttanee. Samaa pumppua käytetään varmasti monissa mersun malleissa ja googletellessa näkyi olevan samannäköisiä pumppuja käytössä myös bemareissa.

Monilla keskustelupalstoilla on kyselty, että mitä nestettä tuonne pumppuun voi käyttää ettei tarvitsisi marmoritiskillä käydä. Kysyin asiaa mersuihin erikoistuneelta korjaamolta ja sanoivat, että voi käyttää esim. tätä 7,99eur/litra maksavaa Motonetistä löytyvää 'Teboil Hydrauliöljy 32S 1L' (tuotenumero 59-6102), linkki siihen: https://www.motonet.fi/fi/haku?q=59-6102. Kun täytin pumpun +-merkkiin saakka niin noin desi tai pari desiä sinne meni eli varsin vähän.

Kiitän tiivistysehdotuksista ja muista kommenteista!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sanoisinpa että kyseessä on varmaankin "Koenig" tulppa. Eli kappaleeseen on haluttu risteävä poraus öljyn kanavaksi ja tuo porauksen sisäänmeno tulpattu "köönigillä". Tulppa painetaan reikään ja kuula lyödään sisään niin se laajentaa tulpan kehän. Jostain syystä se nyt sinulla vuotaa...

https://collycomponents.fi/produkt/koening-expander/

Koska kyseessä on painekanava, kun kerran suihkuamalla vuotaa, niin liima ei varmaan tule pysymään... kuulaa vois koittaa kopata syvemmäksi, mikäli sen asennus olis alkujaan jääny puolitiehen... muuten pitääs saada jotain jämympää päälle jossa tiiviste välissä ja riittävä puristus sulkemaan kanava.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vision
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 18.06.2016 22:46

Re: ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Vision »

Vuotaisko siitä ruostuneesta kuusiokolosta kuulien välissä? Tiiviste alla.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Kotipiharuuvaaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 16.06.2021 09:47

Re: ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Kotipiharuuvaaja »

Kokeilin laittaa 2-komponenttiliimaa tuon vuotavan kohdan päälle ja ympärille, mutta eipä auttanut, liiman alta neste vuotaa. Tein pieniä tarttumiskoloja liimalle, niitä oli helppo tehdä pehmeään alumiiniin. Tuosta kohtaa vuotaa silloin kun luukun avaa, ei silloin kun sulkee, tuli sekin samalla tutuksi. Ei vuoda viereisestä ruostuneesta kuusiokolotulpasta, sen pystyin katsomaan. Putsailin ruosteet samalla pois. Täytyy koittaa puristaa kuulaa vähän syvemmälle kuten ehdotettiin, jos ei auta niin alumiinihitsaaminen (miten, millä, alumiinipuikko ja myrskysytkäri, onnistuuko?) taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ei onnistu alumiinin hitsaus noin... puikkokoneella alumiiniin tarkoitetulla puikolla vois tulpan päälle koittaa tehdä knöölin... sitten on sitä tinan tyylisesti käytettävää Alutite "hitsauslankaa"... en ole koskaan kpkeillut...

Voihan sen Koenigin kaivaa ulos, porata reikä suuremmaksi ja uusi Koenig tilaan... tai muu tulppa, kierre ja pultinpätkä tms.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Kotipiharuuvaaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 16.06.2021 09:47

Re: ML320 W164 takaluukun pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Kotipiharuuvaaja »

Nyt on vuotava Koenig-tulppa korjattu (kop kop, että ei ala vuotamaan). Tein niin, että otin 6 mm pultin, jonka alapää sattui olemaan hieman kovera, jonne Koenig-tulpan kuula sopi hyvin, sitten vasaralla naputtelua ja kokeilemaan. Vuoto pieneni heti, muttei loppunut kokonaan, ei muuta kuin lisää vasarointia ja vuoto loppui kokonaan. Toivotaan, että pysyykin vuotamatta. Jos alkaa vuotaa niin taitaa hitsaaminen olla ainoa korjaustapa, en usko, että kotivehkeillä onnistun tulpan poraamaan pois ja tekemään uuudelle tulpalle hieman suuremman täydellisesti istuvan reiän. Jos tulpan poraisi pois niin hydrauliletkut pitäisi irrottaa, että homman voisi tehdä muualla kuin takaluukussa ja siinä on aina riskinsä, kun 13 vuotta vanhoja letkuja lähtee irrottamaan.
Alla vielä kuva vasaroinnista, kolot alumiinissa ovat siitä, kun tein ensin 2-komponenttiliimalle kiinnityskoloja, liimaaminen ei onnistunut vaan vuoti solkenaan. Alla myös kuva missä on takaluukun pumpun 40 amppeerin sulake, useamman kerran sen paikkaa on kyselty eri keskusteluketjuissa, sulakekaaviota ei autossa tuosta sulaketaulusta ole, mikä on hieman hassua, olisihan sellaisen voinut sen kannen takapuolelle laittaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin