Vito W639 115 -09 - 'Check brake fluid' -merkkivalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vitomiini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.04.2020 17:35

Vito W639 115 -09 - 'Check brake fluid' -merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Vitomiini »

Tiivistelmä:
Viton jarrunestesäiliön pintakytkin vikaantui.
Vikaa ei voi 'ohittaa' liitintä irroittamalla tai laittamalla siihen oikosulkulenkkiä.
Piirissä pitää olla sopivasti resistanssia että SAM on tyytyväinen.
Pintamittauksen (turvalaitteen!) voi ohittaa korvaamalla pintakytkimen 220 ohm vastuksella.
Näin ei saa tehdä. :geek:
----------------------------------------------------------------

Tervehdys!


Vito teki sen taas: ilmoittaa olematonta vikaa kesän kynnyksellä.

'Check brake fluid' -teksti mittarinäytössä, ei varsinaista vikavaloa.
Säiliö täynnä nestettä ja jarru pelaa kuin unelma.

Nykäisin liittimen irti säiliön pintakytkimestä; toiseen nastaan tulee terve 4.5V ECU:lta/SAM:lta ja toinen 0.000V (en hölmö huomannut mitata maadoitusresistanssa).
Väkästelin liittimeen oikosulkujumpperin ja jännite putosi nollaan, avattaessa takaisin 4.5V.
Johdotus näyttäisi olevan kunnossa ecu-liitin-maa -välillä?
Parin käynnistyksen jälkeen varoitus ei hävinnyt.

Kysymykset:
- mihin yksikköön vika tallentuu? SAM?
- nollaantuuko tuo ajan myöstä itsekseen? Muut 'mal functionit' tuntuvat nollaantuvan kun vika poistuu.
- auttaako akun irroitus?
- onhan kysessä 'avautuva maadoittava kytkin' : pinta ok= koskettimet kiinni.

Minulla on iCarSoftin MB2.0 -matolaatikko jolla olen onnistunut nollailemaan kaikenlaista, mm avaamaan automaatin lukkotilan laatikon viallisen nopeusanturin jäljiltä, mutta ihan heti en löytänyt ko. vikaa niistä moduleista joita selailin.

Tiedän että starilla pääsee taivaaseen, mutta nollammisen lisäksi haluaisin oppia ja selvittää vian alkulähteen,
eikä staria ole nyt lähistöllä, joten ystävällisesti jätäkää 'Vie se starin perään' vastaukset pois kuluttamasta kaistanleveyttä.


Kiitos!

-T-
Viimeksi muokannut Vitomiini, Ti 22.06.2021 09:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito W639 115 -09 - 'Check brake fluid' -merkkivalo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuosta ilmoituksesta ei taida varsinaisesti vikakoodia tulla, eikä ainakaan tarvitse nollata erikseen, vaan kun kaikki on kunnossa ilmoitus poistuu omia aikojaan.
Oliko anturi siis mittauksen mukaan OK ?
oulaistenliikenne.fi
Vitomiini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.04.2020 17:35

Re: Vito W639 115 -09 - 'Check brake fluid' -merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Vitomiini »

Joo noin ajattelinkin että 'Mal function' ei ole vikakoodi.
Kiusallisesti vaan peittää km, lämpötilan, kellon.

Itte anturia en kunnolla päässyt mittaamaan, kun on pinnit niin syvällä ja fluken piikit voi ottaa yhteen.
Äkkiä näytti että koskettimet on kiinni.

Mutta sen jumpperin rakensin siihen johdon liittimeen, simuloi aika hyvin sulkeutunutta anturia. Oletan että Closed=OK.
Se on nyt ajoissa jumpperoituna, kattellaan mitä tietokone sanoo.

Kun nyt tarkemmin ajattelin niin on kevään mittaan tehnyt satunnaisesti 'Coolant level' -ilmoitusta (ja paisuntatölkki on lastimerkissä). Oliskos yhteinen maadoitus joka sitten kuitenkin pätkii.

Onko se se kuuluisa SAM joka noista kirjaa pitää?

-T-
Vitomiini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 29.04.2020 17:35

Re: Vito W639 115 -09 - 'Check brake fluid' -merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Vitomiini »

Hahaa, olen voittaja!

Vito talutti taas rutinoitunutta sähkömiestä: jarrunestesäiliön kytkin on kaksinapainen ja näyttää siis perinteisiltä koskettimilta.
Vaan ei ole: siinä on peruskuormana vähän resistanssia ja pintakytkin sitten vaihtaa tätä resistanssiarvoa (= kytkee rinnalle lisää vastusta tms)

Löysin iCarsoftilla on-line signaalin (kohdasta Brake system) ja jumperoituna ilmoittaa 'Shorted', avoinaisena 'Open', molemmissa tapauksissa 'Brake fluid' varoitus palaa kajuutassa.
Vaan tuntui olevan tyytyväinen johdon liittiimen tökättyyn 220 ohm vastukseen: signal OK ja taulu rauhoittuu.

Tämä on jo kohtuu nerokasta itsediagnostiikkaa: erottelee tilat OK/FluidLow/Short/Open. Hyvä MB!

Vaan jos jollain on käsissään toimiva jarrunestesäiliö, olisi kiva tietää resistanssiarvot tiloille FluidOK ja Fluid Low.

Kiitos ja anteeksi!

-T-
Vastaa Viestiin