W211 ilmastoinnista (taas)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja valotus »

Tää on vähän niin kuin talven ja pakkasten saapuessa foorumeille ilmestyvät ilmajousiongelmat, eli nyt kun helteitä pukkasi niin tietysti ilmastointi alkoi prakaamaan. Kyseessä siis -04 W211 270CDI ja oireina samat kuin niin monella kysyjällä aiemminkin, eli edes vähän viileää tuntuu tulevan ikään kuin ajoittain, mutta pääasiassa sitä ei tule, varsinkaan tyhjäkäynnillä.

Kylmäaineet kävin eilen täytättämässä, sieltä oli noin kolmasosa kateissa. Täyttö ei kuitenkaan vaikuttanut ilmastoinnin käytökseen ja löinpä sitten auton kotona läppäriin kiinni. Testit antoivat sikäli mielenkiintoisia tuloksia, että lopputulemana ilmastointi oli DASsin mielestä ihan priimakunnossa, vaikka lauhduttimen lämpötila huiteli +30 asteen tienoilla ja ohjeistettu pyynti oli niin kylmää kuin vehkeistä lähtee. Muutaman peräkkäisen testikierroksen jälkeen kone alkoi kuitenkin ehdottelemaan, että kompura ei kehittäisi painetta tarpeeksi.

Kysymys kuuluukin nyt, että paljonko tuon ilmastoinnin kompressorin kuuluisi paineita kehittää? Reaaliaikaiset arvot pyörivät tyhjäkäynnillä 9 baarin tienoilla ja satunnaisesti ne nousivat 14-15 bar korville, jolloin tuo lauhduttimen lämpötila alkoi laskea ja sisälle puhallettava ilma vähän viilentyä, kunnes jossain 17 asteen tienoilla se lähti nousemaan taas takaisin tuonne 30 asteen tienoille, joka oli jo muutaman asteen yli vallitsevan ulko- ja sisälämpötilan.

Toinen mielenkiintoisuus oli sisäilman kierrätyksen läppä, jonka huomasin menevän kiinni heti kun lämppäristä alkoi pyytää kylmää ja pikkuisen laittoi ihmettelemään että kuuluuko sen tosiaan tehdä niin? Se kun ei sisäilman raikkautta kauheasti paranna, varsinkaan yhdistettynä +30 asteiseen, kennolta kondensiokosteuden keränneeseen tuloilmaan... Tuulilasin talvisulatuksen kun vuorostaan tökkäsi päälle, niin kyseinen läppä aukesi saman tien, samoin se aukesi hetken päästä siitä kun auton oli sammuttanut.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sulla star näyttää lähinnä kaasun painetta järjestelmässä kun se ei käy.
R134A paineet muistin mukaan,
Matala paine väliltä 0.5-3bar ja korkeapaine 10-25bar molemmat riippuen lämpötiloista tietenkin.
Jos paineet näyttää samaa eli kaasunpainetta on kompura seis.
Kaasunpaine välillä 7-9bar about. Muistaakseni.
Noi alueet vakiotilavuus kompuralla. Muuttuvatilavuudella vähän eri alueet mutta suuruusluokkaa samat.

Menisin väittämään että kompura alkaa olla kypsä, tai jos kytkimellä niin se luistaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei sisäkierron kuuluisi mennä päälle, oletko varma? Lauhdepaineen pitäisi nousta jonnekin 25 barin paikkeille helposti, mutta sehän voi tapahtua vain jos lämpökuormaa tulee höyrystimelle. Eli läpät sellaisessa asennossa, että ilma kulkee höyrystimen läpi.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja valotus »

TPLtre kirjoitti: Ma 21.06.2021 10:32 Ei sisäkierron kuuluisi mennä päälle, oletko varma? Lauhdepaineen pitäisi nousta jonnekin 25 barin paikkeille helposti, mutta sehän voi tapahtua vain jos lämpökuormaa tulee höyrystimelle. Eli läpät sellaisessa asennossa, että ilma kulkee höyrystimen läpi.
Tuohon kiinnitin itsekin vasta nyt huomiota, kun otin sisäilmasuodattimen pois testailujen ajaksi. Siis se leveä kuuppamallinen läppä heti siinä suodattimen jälkeen puhallinmoottorin päällä menee kiinni heti kun kylmäpyynnin laittaa täysille. En tarkemmin kokeillut missä pyyntilämmössä se ei mene kiinni, mutta ainakin silloin jos lämppäristä painoi tuulilasin huurteenpoiston päälle niin se jäi auki tai aukesi jos oli kiinni. Kokeilin myös starista ajaa kyseistä läppää ja se toimi ihan normaalisti ja antoi oikeat arvot. Olisko kuitenkin ohjelma kirjoitettu niin, että helteellä haettaisiin nopeaa sisälämmön pudotusta ajamalla aluksi jo jäähdytettyä sisäilmaa uudelleen kennon läpi ja vasta sitten pikkuhiljaa otetaan ulkoa lämmintä ilmaa sekaan.

Taidan kallistua tuon ensimmäisen vastaajan veikkaukseen, eli kompura menee tilaukseen. Varsinkin jos se on alkuperäinen, niin pyörittyjä kilometrejä on sillä takana jo yli 600 tuhatta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa toi sisäkierto, ainakin omassa 211 se meni helteillä hetkeksi sisäkierrolle ja puhallus täysille ilmastointi automaatti moodissa kun auton käynnisti ja oli sisätilat kuumat.
ruf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 20.07.2012 18:05

Re: W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja ruf »

Mulla on kesken ajon 2 kertaa mennyt sisäkierto päälle ajaessa, einakin sellainen humina alkaa vänkärin jalkatilassa käymään ja koelaudan suuttimista ei tule enään kylmää, vaan haaleaa...
M-B E200cdi -07
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W211 ilmastoinnista (taas)

Viesti Kirjoittaja etrade »

valotus kirjoitti: Ti 22.06.2021 23:37 Taidan kallistua tuon ensimmäisen vastaajan veikkaukseen, eli kompura menee tilaukseen. Varsinkin jos se on alkuperäinen, niin pyörittyjä kilometrejä on sillä takana jo yli 600 tuhatta.
Ajattele kuinka helppo olis laittaa tuo kuntoon, kun laittais huoltopainemittarit kiinni, auto käyntiin ja katsoa mitä siellä tapahtuu.
Starilla pakko ohjata (en tunne Staria), ja verrata huoltopainemittarien näyttämää Starin arvoihin.
Infrapuna lämpömittarilla vielä hifistellä, eli täsmääkö edelliset.

Jos kompira menee vaihtoon, niin ennen remonttia tarkastaa paikat vielä piipparilla, kylmäainehaistelijalla, eli mitkä muut paikat kannattaa myös vaihtaa, kompuran ja kuivaimen lisäksi. (kylmäainetta siellä kaiketi vieläkin on, jos ei ole iso reikä)
Vastaa Viestiin