M103 Empii kiihdyttäessä
M103 Empii kiihdyttäessä
Eli nyt kun tolla Bensa -matikilla on ajettu jonkin aikaa ni pikkujuttuja laiteltu sitä mukaa kun niitä on löytyny. Yksi on kuitenkin vailla ideaa eli oli kylmä tai ajolämmin mosa ni reippaassa tai täyskaasukiihdytyksessä selvästi puuttuu tehoja. Välillä tuntuisi olevankin ja sit taas ei. On ns. sylkinen kiihtyvyys jos oiretta noin voisi kuvailla.
Eli kun pedaalin potkaisee suoraksi ni vajaan sekunnin sykleissä ryntää kuten pitää ja sit hetken kuten 300D ja taas ryntää ja taas kuten 300D. Tekee tätä kylmänä ja kuumana. Puolilämpimänä normikiihdytyskin tai jopa normi tasainen ajo hetken tekee tota eikä halua vaihtaa kakkoselta isommalle vaihteelle. Ei edes silleen et ottaa hiukan vauhtia ja löysää jalan pedaalilta. Muutama sata metriä näillä lämpimillä keleillä kun menee kakkosella nykien ni sit jossain kohtaa vaihtaa kolmosen ja kiihtyvyys muuttuu hiukan normaalimmaksi. Autohan lähtee liikkeelle aina kakkosella normisti liikkelle lähdettäessä.
Vaihteen vaihtumattomuus saattaisi kieliä alipaineeseen liittyvästä ongelmastakin? Jos noin ni voisiko se olla syy tuohon kiihtymisen "syklisyyteen"? Jos noin olisi ni miksi se sit yhtäkkiä muuttuu hiukan paremmaksi?
Nuo oireet tuntuu olevan jokaisella kerralla samat eli siinä mielessä jos vika löytyy ni vaste sille on välitön.
Eli kun pedaalin potkaisee suoraksi ni vajaan sekunnin sykleissä ryntää kuten pitää ja sit hetken kuten 300D ja taas ryntää ja taas kuten 300D. Tekee tätä kylmänä ja kuumana. Puolilämpimänä normikiihdytyskin tai jopa normi tasainen ajo hetken tekee tota eikä halua vaihtaa kakkoselta isommalle vaihteelle. Ei edes silleen et ottaa hiukan vauhtia ja löysää jalan pedaalilta. Muutama sata metriä näillä lämpimillä keleillä kun menee kakkosella nykien ni sit jossain kohtaa vaihtaa kolmosen ja kiihtyvyys muuttuu hiukan normaalimmaksi. Autohan lähtee liikkeelle aina kakkosella normisti liikkelle lähdettäessä.
Vaihteen vaihtumattomuus saattaisi kieliä alipaineeseen liittyvästä ongelmastakin? Jos noin ni voisiko se olla syy tuohon kiihtymisen "syklisyyteen"? Jos noin olisi ni miksi se sit yhtäkkiä muuttuu hiukan paremmaksi?
Nuo oireet tuntuu olevan jokaisella kerralla samat eli siinä mielessä jos vika löytyy ni vaste sille on välitön.
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Syklisyys voi tulla siitä, että käy laihalla, kun pitäisi saada reippaasti tavaraa. Mulla juuri tuon kaltaiseen vaivaan auttoi, kun KE:n EHA stroukattiin hiukan rikkaammalle. Moottori tuntui sen jälkeen taas "kuin uudelta".
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Kuulostaa samalta kuin minun 16v 190E:ssä, sillä erotuksella, että minulla tuo syklinen kiihtyvyys alkaa käytännössä siinä vaiheessa kun moottorin lämmöt on mittarin mukaan n. 80c
Löytyy otsikolla: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Löytyy otsikolla: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Ennen kuin EHAa alkaa säätämään, kannattaa tarkistaa lambdan toiminta. Mikäli EHAa joutuu säätämään, kompensoidaan sillä yleensä jotain vikaa tai runsaampaa kulumaa (kuten imuilmavuotoa). Lambdatunnistin on helppo mitata vaikka yleismittarilla, liitin kun löytyy näppärästi apparin lattiamaton alta. Mikäli lambdassa on esim johto poikki, ei aktiivista säätämistä seoksille tapahdu ja ajaminen tuntuu edellämainitulta. Jos lambdassa on johtokatkos tunnistimelle päin, makaa signaalijohdossa noin 0,5V jännite (se tulee ohjainlaitteelta). Jos taas tunnistin olisi oikosulussa, kävisi kone aivan julmetun rikkaalla. Mikäli seokset on kohdillaan ja kaikki toimii, vaihtelee lambdan jännite 0-1V väliä sekunnin syklillä.
Itsellä on neljäs KE-Jetti ja kaikista on saanut lambdan vaihtaa.
Itsellä on neljäs KE-Jetti ja kaikista on saanut lambdan vaihtaa.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E
Ex:
S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Harrasteautona W124 260E
Ex:
S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Kiitokset tiedoista/neuvoista
Mähän käytin auton katsastuksessa pari viikkoa sitten ja päästömittaustuloksien perusteella olisi ajokunnossa. Sellaisen huomion kuitenkin tein että kierroksilla haki oikeita arvoja jonkin aikaa. Katsurikin meinasi että "lähtipä ylhäältä hakemaan ja kestää hieman kauan mutta näköjään laskee oikeisiin lukemiin"? Mainitsi että "jos on vanhaa bensaa ni se tekee tuollaista".
No bensa kyl ei ollu vanhaa ja on 98:a.
Mä kun en nuista arvoista paljoa ymmärrä ni en niistä osaa oikein mitään sanoakaan. Olisiko ollu 0.3 jokin raja-arvo kierroksilla jonka alle piti mennä ja menikin se sitten jotain 0.03 mutta tosiaan läx yli kahden lukemista kun tyhjäkäynniltä nosti kierroksille ja tovi meni ennen kun alko tippumaan.
Tytär kun ajeli takana ni sano et liikennevaloista kun läx liikkeelle ni haiskahti? Päättelin itte et olisko rikkaalla siinä kohtaa? Sama hänen mielestä toistui ylämäessä jossain kohtaa alussa mut sit loppu haisu?
No, Kansirempanhan mä tein tohon ja samalla uusasin kaikki alipainletkut ja kopan tiivisteen. Öljytikuntiivisteen kans vaihdoin samalla. Kansi kävi pajalla joka käsittääkseni osaa hommansa. Suuttimet ovat alkuperäiset uudet samoin niitten tiivisteet. Tulpat ovat uudet mutta jakajan kansi ei eikä se pyörijä. Ne kuitenkin silmämäärin tarkasteltuna vaikutti olevan kunnossa.
Mikäs niistä lamdan johdoista on signaalijohdin? Piippariahan tai ohmialuetta ei sit kannata käyttää näissä käsittääkseni siksi ettei riko sitä lamdaa? Mulla oli koko pakoputkikin irti ja tosiaan ne tökkelit (2kpl) on kivasti hollilla mittaamista ajatellen.
Mähän käytin auton katsastuksessa pari viikkoa sitten ja päästömittaustuloksien perusteella olisi ajokunnossa. Sellaisen huomion kuitenkin tein että kierroksilla haki oikeita arvoja jonkin aikaa. Katsurikin meinasi että "lähtipä ylhäältä hakemaan ja kestää hieman kauan mutta näköjään laskee oikeisiin lukemiin"? Mainitsi että "jos on vanhaa bensaa ni se tekee tuollaista".
No bensa kyl ei ollu vanhaa ja on 98:a.
Mä kun en nuista arvoista paljoa ymmärrä ni en niistä osaa oikein mitään sanoakaan. Olisiko ollu 0.3 jokin raja-arvo kierroksilla jonka alle piti mennä ja menikin se sitten jotain 0.03 mutta tosiaan läx yli kahden lukemista kun tyhjäkäynniltä nosti kierroksille ja tovi meni ennen kun alko tippumaan.
Tytär kun ajeli takana ni sano et liikennevaloista kun läx liikkeelle ni haiskahti? Päättelin itte et olisko rikkaalla siinä kohtaa? Sama hänen mielestä toistui ylämäessä jossain kohtaa alussa mut sit loppu haisu?
No, Kansirempanhan mä tein tohon ja samalla uusasin kaikki alipainletkut ja kopan tiivisteen. Öljytikuntiivisteen kans vaihdoin samalla. Kansi kävi pajalla joka käsittääkseni osaa hommansa. Suuttimet ovat alkuperäiset uudet samoin niitten tiivisteet. Tulpat ovat uudet mutta jakajan kansi ei eikä se pyörijä. Ne kuitenkin silmämäärin tarkasteltuna vaikutti olevan kunnossa.
Mikäs niistä lamdan johdoista on signaalijohdin? Piippariahan tai ohmialuetta ei sit kannata käyttää näissä käsittääkseni siksi ettei riko sitä lamdaa? Mulla oli koko pakoputkikin irti ja tosiaan ne tökkelit (2kpl) on kivasti hollilla mittaamista ajatellen.
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Katsoppas tuo minun topic nyt.
Säädin EHA:n ja nyt vaikuttaisi toimivan.
Kiitos nimimerkki Karel
Säädin EHA:n ja nyt vaikuttaisi toimivan.
Kiitos nimimerkki Karel
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Kattelin topiikin läpi ja säädin tuosta ilmanputsarinläpi olevasta reiästä myötäpäivään. Poistin siitä enste sen pienen korkin.
No Pulssisuhtella 50 on paljon parempi mutta ei vieläkään kiihdy tasaiseen. Toki muutos alkuperäiseen oli valtava. Hiukan tuntuu sille että vaikka ruuvaisi enemmänkin niin silti ei ole tasaista kiihtyvyys. Tällöin tyhjäkäynnin pulssisuhde menee selvästi yli 50%
Nyt tulee sit ihan omia päätelmiä jotka voi olla täysin mettässä ja paljonkin eli siltä pohjalta. Oikokaa
Mähän vaihdoin suuttimet uusiin samanlaisiin alkuperäisiin ja samoin suutinrungon tiivisteet. Ne suuttimet mitkä oli paikallan kusivat ja olisko niin että päästöjen takia joku oli ruuvannu laihemmalle ja nyt sit uusilla siksi meno oli alkuun sitä mitä se oli?
Seuraava päätelmä/arvaus... Eli onko tuo pulssisuhde (nastat 2 ja 3) sen bensanpaineen säätimen ohjauksen pulssisuhde? Jos on niin siinä säätimessä käsittääkseni on myös säätö jolla bensanpainetta säädetään vai onko?? Jos noin niin jos painetta säätää korkeammalle tyyliin tiukkaa säätöruuvia 1/4 kierroksen niin pulssisuhdetta voi ja täytyykin laskea 65 --> 50 ? Vai miten tämä hommeli menee? Mitä mahtaa olla tän säätimen O-renkaitten dimensiot? Meinaan ennen kun tohon koskee ni varmaankin tarttee olla uudet tiivisteet vai tartteeko?
Milläs opilla bensapaineen voisi yksinkertaisimmin mitata jos lähtökohta on se ettei autoa pajalle vie? Mulla ei ole sopivia mittareita eikä varsinkaan tarpeeksi tarkkoja.
Niin ja olisko muita ehdotuksia tuon oireen taklaamiseksi?
Mulla tuo pulssisuhdemittari on vähä sitä ja tätä ni ei oikein tiedä mutta pulssisuhde seilaa jatkuvasti + - 2.5% Kertooko se jostain mahdollisesta ihan muusta viasta? Tulpat ovat uudet mutta vj kansi ei eikä saarnaaja. Ne tosin näytti kunnossaoleville. Tyhjäkäyntiä käy tasaseen.
No Pulssisuhtella 50 on paljon parempi mutta ei vieläkään kiihdy tasaiseen. Toki muutos alkuperäiseen oli valtava. Hiukan tuntuu sille että vaikka ruuvaisi enemmänkin niin silti ei ole tasaista kiihtyvyys. Tällöin tyhjäkäynnin pulssisuhde menee selvästi yli 50%
Nyt tulee sit ihan omia päätelmiä jotka voi olla täysin mettässä ja paljonkin eli siltä pohjalta. Oikokaa
Mähän vaihdoin suuttimet uusiin samanlaisiin alkuperäisiin ja samoin suutinrungon tiivisteet. Ne suuttimet mitkä oli paikallan kusivat ja olisko niin että päästöjen takia joku oli ruuvannu laihemmalle ja nyt sit uusilla siksi meno oli alkuun sitä mitä se oli?
Seuraava päätelmä/arvaus... Eli onko tuo pulssisuhde (nastat 2 ja 3) sen bensanpaineen säätimen ohjauksen pulssisuhde? Jos on niin siinä säätimessä käsittääkseni on myös säätö jolla bensanpainetta säädetään vai onko?? Jos noin niin jos painetta säätää korkeammalle tyyliin tiukkaa säätöruuvia 1/4 kierroksen niin pulssisuhdetta voi ja täytyykin laskea 65 --> 50 ? Vai miten tämä hommeli menee? Mitä mahtaa olla tän säätimen O-renkaitten dimensiot? Meinaan ennen kun tohon koskee ni varmaankin tarttee olla uudet tiivisteet vai tartteeko?
Milläs opilla bensapaineen voisi yksinkertaisimmin mitata jos lähtökohta on se ettei autoa pajalle vie? Mulla ei ole sopivia mittareita eikä varsinkaan tarpeeksi tarkkoja.
Niin ja olisko muita ehdotuksia tuon oireen taklaamiseksi?
Mulla tuo pulssisuhdemittari on vähä sitä ja tätä ni ei oikein tiedä mutta pulssisuhde seilaa jatkuvasti + - 2.5% Kertooko se jostain mahdollisesta ihan muusta viasta? Tulpat ovat uudet mutta vj kansi ei eikä saarnaaja. Ne tosin näytti kunnossaoleville. Tyhjäkäyntiä käy tasaseen.
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Itselläkin tutustumista M103 maailmaan. En ole G wagenilla juuri ajellut mutta jotain tehottomuutta siinä on, vähän kuten bemaristilla. Perehdyn kun ehdin, autohan on projektiasteella vielä.
Jarille täällä kuva kun mitattiin 560CEC paineita http://126045.blogspot.com/
Jarille täällä kuva kun mitattiin 560CEC paineita http://126045.blogspot.com/
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Mielenkiintoista juttua. Bensapumppujen kuntoa oireeseen ittekin jo kerkesin miettiä mutta ei sit kuitenkaan ehkä ole siinä?
Ajattelin niin että jos mittarin sais kytkettyä siten että paineen näkee ajellessa online? T -haara ja senverta pitkä letku et kabiiniin yltää? Jarruputkiin tarkoitettu T -haara saattaisi toimia kun valitsee soppelin johon määrikselle menevä nippa käy ja sit vaan tekee erillisen jatkon joka sopii määräjakajaan? Mistäs nuita mittareita sais kustannustehokkaimmin? Paineilmalle tarkoitettuja mittareita mulla saattaisi jopa ollakin mutta niitten tarkkuudesta en sit tiedä? Toki paineromahduksen siitäkin näkisi?
Olisko hankintaehdotuksia mittarille ja soppelille noin 2m letkulle? Tai sit tarkoituksenmukaisemmalle vianentsintätavalle?
Niin ja oliko tuon säätimen O -renkaitten dimensiot jollain tiedossa?
Ajattelin niin että jos mittarin sais kytkettyä siten että paineen näkee ajellessa online? T -haara ja senverta pitkä letku et kabiiniin yltää? Jarruputkiin tarkoitettu T -haara saattaisi toimia kun valitsee soppelin johon määrikselle menevä nippa käy ja sit vaan tekee erillisen jatkon joka sopii määräjakajaan? Mistäs nuita mittareita sais kustannustehokkaimmin? Paineilmalle tarkoitettuja mittareita mulla saattaisi jopa ollakin mutta niitten tarkkuudesta en sit tiedä? Toki paineromahduksen siitäkin näkisi?
Olisko hankintaehdotuksia mittarille ja soppelille noin 2m letkulle? Tai sit tarkoituksenmukaisemmalle vianentsintätavalle?
Niin ja oliko tuon säätimen O -renkaitten dimensiot jollain tiedossa?
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Minä kasasin alkuperäisillä O-renkailla. En edes irrottanut niitä.
Mietin säädön jälkeen, että mikä autossa on voinut ajan saatossa muuttua niin, että moottori käy laihalla.
Niillä aiemmin vaihdetuilla osilla ei ollut kulkuun mitään vaikutusta.
Mietin säädön jälkeen, että mikä autossa on voinut ajan saatossa muuttua niin, että moottori käy laihalla.
Niillä aiemmin vaihdetuilla osilla ei ollut kulkuun mitään vaikutusta.
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Kävin eilen ns. puolilämpimällä koneella koeajolla. Tuohan on ollu tuossa se pahiten oireita aiheuttanut tilanne. Nyt tahti oli totaalisti toinen ja tietämättä asiasta voisi sanoa että normaali ja jos noin pelaa ni taidan pistää aiheen "pakettiin"? Täytyy nyt vielä ajella että aihe varmistuu.
Askin vaijeria täytynee hiukan löysätä meinan täysryntäyksessä menee punarajoille ennen kun vaihtaa isompaa. Sekin siinä on että noin ylhäällä parasta vetoa ei enään ole ja muutenkin jää ehkä se repäisevä vaihto hillitymmäksi. Aski ei siis luistele millään vaihteella. Hyvä!
Niin tai onko tuolle vaihteenvaihtokohdalle täyskiihdytyksessä jokin järkevämpi vaihtoehto? Askihan vaihtaa normaalissa ajossa mielestäni juuri niin hyvin kuin se nuissa voi tehdä. Nuille tehoilla sopivan jämäkkä ei potkiva ja justiin sopivissa kohdin erilaisiin kuormitustilanteisiin nähden. Mietin vaan sitä että jos vaijeriin koskee ni meneekö normiajon toiminta pieleen?
Askin vaijeria täytynee hiukan löysätä meinan täysryntäyksessä menee punarajoille ennen kun vaihtaa isompaa. Sekin siinä on että noin ylhäällä parasta vetoa ei enään ole ja muutenkin jää ehkä se repäisevä vaihto hillitymmäksi. Aski ei siis luistele millään vaihteella. Hyvä!
Niin tai onko tuolle vaihteenvaihtokohdalle täyskiihdytyksessä jokin järkevämpi vaihtoehto? Askihan vaihtaa normaalissa ajossa mielestäni juuri niin hyvin kuin se nuissa voi tehdä. Nuille tehoilla sopivan jämäkkä ei potkiva ja justiin sopivissa kohdin erilaisiin kuormitustilanteisiin nähden. Mietin vaan sitä että jos vaijeriin koskee ni meneekö normiajon toiminta pieleen?
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Omassa G-wagenissa tarttee tutustua tuohon vaijerin säätöön, jackie sanoi koeajolla että tarttee säätää. Itse en ollut siinä vaiheessa autolla koskaan niin räväkästi ajanutkaan (projekti ) mutta hyvä että joku uskalsi sitä kengittää . Pitää saada ne vedot ensin kohilleen ennenkun alkaa hienosäätää.Jari Ke kirjoitti: ↑Pe 02.07.2021 07:52 Kävin eilen ns. puolilämpimällä koneella koeajolla. Tuohan on ollu tuossa se pahiten oireita aiheuttanut tilanne. Nyt tahti oli totaalisti toinen ja tietämättä asiasta voisi sanoa että normaali ja jos noin pelaa ni taidan pistää aiheen "pakettiin"? Täytyy nyt vielä ajella että aihe varmistuu.
Askin vaijeria täytynee hiukan löysätä meinan täysryntäyksessä menee punarajoille ennen kun vaihtaa isompaa. Sekin siinä on että noin ylhäällä parasta vetoa ei enään ole ja muutenkin jää ehkä se repäisevä vaihto hillitymmäksi. Aski ei siis luistele millään vaihteella. Hyvä!
Niin tai onko tuolle vaihteenvaihtokohdalle täyskiihdytyksessä jokin järkevämpi vaihtoehto? Askihan vaihtaa normaalissa ajossa mielestäni juuri niin hyvin kuin se nuissa voi tehdä. Nuille tehoilla sopivan jämäkkä ei potkiva ja justiin sopivissa kohdin erilaisiin kuormitustilanteisiin nähden. Mietin vaan sitä että jos vaijeriin koskee ni meneekö normiajon toiminta pieleen?
Jos täyskaasukiihdytuksessä menee punarajalle mutta muuten toimii hyvin ja loogisesti jättäisin sen siihen. Silleihän se on suunniteltu että vaihtaa punarajalla kun haetaan max kiihdytystä.
Minullahan on niinsanottu trukkilohko (nimi itse keksitty) koska tehot on alennettu 170 hp siitä normi 180 hp arvosta. Kuulin viime viikolla kun selvittelin eräälle kuolinpesälle 131 tkm ajetun 1985 300E mersun rahallista arvoa, että siinä onkin harvinainen 190 hp kone joka Timo L:n mukaan on tehty korkeammalla puristuksella ja paremmalla moottorin hyötusuhteella eli ollessaan ECE malli siinäa ei ole saasttelaitteille edes valmiuksia. Uusi tieto minulle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Päivitetääs hiukan lisää. Nyt säädön jälkeen pelaa kokolailla OK mutta jäin miettimään sitä että mikä loppupeleissä aiheuttaa ton? Kun tuossa kuitenkin oli se keltainen blommi paikoillaan ni jokohan oli niin ettei säätöön kuitenkaan oltu koskettu? Ja kun tuo ei kuitenkaan säädön jälkeenkään luullakseni pelaa kuten pitäisi? Esim puolikaasukiihdytys on vasteeton? Ja sit täyskaasulla kyl ryntää mutta hiukan ennen punarajaa selvästi hyytyy? Normaaliako jos vaihteenvaihto on siihen alkuperin suunniteltukin?
Edelleen mietin sitä että jokohan määräjakajassa olisi oikeasti jotain vikaa joka sit kumuloituu tuollaisina oireina? Nyt kun aiheeseen olen hiukan perehtynyt niin tuo säätösysteemi on ilmeisesti aikalailla "tyhmä"? Siis perustuu mekaanisiin toimintoihin ja niitten säätöihin? Ilmeisesti? Edelleen mietin sitä että liki 30V vanhan systeemin tiivisteet yms. voiko ne muuttua siten et oireilee kuten mulla ja vissiin monella muullakin?
Ketään tilannu määräjakajaan korjaustiivistesettiä? Mistä mihin hintaan ja millä numerolla jos sellaista edes on?
Edelleen mietin sitä että jokohan määräjakajassa olisi oikeasti jotain vikaa joka sit kumuloituu tuollaisina oireina? Nyt kun aiheeseen olen hiukan perehtynyt niin tuo säätösysteemi on ilmeisesti aikalailla "tyhmä"? Siis perustuu mekaanisiin toimintoihin ja niitten säätöihin? Ilmeisesti? Edelleen mietin sitä että liki 30V vanhan systeemin tiivisteet yms. voiko ne muuttua siten et oireilee kuten mulla ja vissiin monella muullakin?
Ketään tilannu määräjakajaan korjaustiivistesettiä? Mistä mihin hintaan ja millä numerolla jos sellaista edes on?
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Sääditkö sitä ehaa sen 1/4 kierrosta vai enkö vaan huomannut teksteistäsi?
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Tein ilmeisesti just sen virheen joka aloittelijalle käy (ja nyt mulle) ja kiersin seosruuvia No senverta kuitenkin kattoin paljonka ruuvasin ja kierrän sen takaisin siihen missä se oli. Alan sit hommaan uudelleen.
Jostain näin jonkun ohjeen että siinä läpässä täytyy olla 1.9mm vapaaliike ja kun seosruuvia säätää myötäpäivään niin tuo vapaaliike pienenee. Siitä taas sit voi seurata muita murheita näin ymmärsin? Tuo vapaaliike on ilmeisesti määräjakajan "keskikaran" ja läppävivuston vapaaliike? Ja onko niin että tuon määriksen keskikara on se kapistus joka säätää sopan määrää ruiskuille?
Pitäneekö paikkaansa tuo läpän 1.9mm vapaaliike? (Tarkoitan vapaaliikkeellä vähä samaa asiaa kuin luotiaseen liipaisimen "etuveto")
Määräjakajassa sit ilmeisesti on jokaiselle lähdölle paineventtiilit joille myös on ilmeisesti säätö ja kaiketi on paljon kriittisiä tiivistyspintoja? Bensanpainetta lisäämällä mahdollista jakajan sisäistä "ohivuotoa" voi kompensoida mutta itse vika jää olemaan? No voi ja tuossa kulkineessa varmaankin täytyykin paineeseen koskea mutta jatkan sielunelämän tutkimista.
No nää kaikki on ihan mun täysin summittaisia arvailuja ja siinä mielessä neuvoja kaivataan! Oliskos foorumilaisilla heittää linkkiä yleismittarilla mitattaviin kohteisiin ja niitten oikeisiin arvoihin kylmänä/käyntilämpimänä? Lämpötila-anturi, liukuvastus, jne? Yritin jo hakeakin mutta en osannut asetella hakusanoja oikein? Uskon että niitä löytyy kun vaan haut osuu kohdilleen?
Niin ja pistin jo ostoilmoituksenkin "hylätylle" tms. määräjakajalle. Jos sellainen sopuhintaan löytyy ni kattois sitä hiukan tarkemmin ennen kun ajoautosta alkaa mitään koukkimaan. Näitä on maailmalla niin paljon vielä ajoautoina (M102 & M103) että luulen että tuohonkin kapistukseen olisi olemassa / tilattavissa valmis tiivistesetti?
Jostain näin jonkun ohjeen että siinä läpässä täytyy olla 1.9mm vapaaliike ja kun seosruuvia säätää myötäpäivään niin tuo vapaaliike pienenee. Siitä taas sit voi seurata muita murheita näin ymmärsin? Tuo vapaaliike on ilmeisesti määräjakajan "keskikaran" ja läppävivuston vapaaliike? Ja onko niin että tuon määriksen keskikara on se kapistus joka säätää sopan määrää ruiskuille?
Pitäneekö paikkaansa tuo läpän 1.9mm vapaaliike? (Tarkoitan vapaaliikkeellä vähä samaa asiaa kuin luotiaseen liipaisimen "etuveto")
Määräjakajassa sit ilmeisesti on jokaiselle lähdölle paineventtiilit joille myös on ilmeisesti säätö ja kaiketi on paljon kriittisiä tiivistyspintoja? Bensanpainetta lisäämällä mahdollista jakajan sisäistä "ohivuotoa" voi kompensoida mutta itse vika jää olemaan? No voi ja tuossa kulkineessa varmaankin täytyykin paineeseen koskea mutta jatkan sielunelämän tutkimista.
No nää kaikki on ihan mun täysin summittaisia arvailuja ja siinä mielessä neuvoja kaivataan! Oliskos foorumilaisilla heittää linkkiä yleismittarilla mitattaviin kohteisiin ja niitten oikeisiin arvoihin kylmänä/käyntilämpimänä? Lämpötila-anturi, liukuvastus, jne? Yritin jo hakeakin mutta en osannut asetella hakusanoja oikein? Uskon että niitä löytyy kun vaan haut osuu kohdilleen?
Niin ja pistin jo ostoilmoituksenkin "hylätylle" tms. määräjakajalle. Jos sellainen sopuhintaan löytyy ni kattois sitä hiukan tarkemmin ennen kun ajoautosta alkaa mitään koukkimaan. Näitä on maailmalla niin paljon vielä ajoautoina (M102 & M103) että luulen että tuohonkin kapistukseen olisi olemassa / tilattavissa valmis tiivistesetti?
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Päivitetääs taasen. Tuo 1.9mm lautasen vapaaliike ei ole oikein M103:lle vaan lie on jotain 3mm luokkaa? Vai onko?
Ilmeisesti tämä määräjakaja ja siihen liittyvät oikeat mitta-arvot sekä probleemat ovat erityisen hankalia?
Säädin seosruuvin takas ja selkeä empiminen palas takaisin. Sit odotin mosan jäähtymistä varmaan liki 5h ja otin sit painesäätimen torxit auki. No sehän suhautti bensat osin silmillekin. Onneksi oli "suojalasit". Se puoli siis on kunnossa. Sit säädin ehasta sen neljäsosan myötäpäivään ja pistin takas paikoilleen. Testilenkki ja oikeastaan sama efekti kuin seosruuvista oli. Pulssisuhde 52. Edelleen käsittääkseni ei pelaa täydellisesti? Jos ei tiedä ni on ihan ok mutta oikea vika lie on jossain jota ei vielä tiedä?
No tämä tarkoittaa sitä että tulen jossain kohtaa käyttämään aikaa tän tutkimiseen enemmänkin meinaan veikkaan että oikea vika on muualla ja se löytyy vielä? No kova on uho mutta kattotaan mitä käy Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Eka tankillinen ABC:n 98:a sekalaisessa enempi taajama-ajossa kesällä 13l/100km on ilmeisesti kokolailla linjassa? Tämä ei ollu mitään säästöajoa josko ei mitään kiskomistakaan yksittäisiä koitteluja lukuunottamatta.
Ilmeisesti tämä määräjakaja ja siihen liittyvät oikeat mitta-arvot sekä probleemat ovat erityisen hankalia?
Säädin seosruuvin takas ja selkeä empiminen palas takaisin. Sit odotin mosan jäähtymistä varmaan liki 5h ja otin sit painesäätimen torxit auki. No sehän suhautti bensat osin silmillekin. Onneksi oli "suojalasit". Se puoli siis on kunnossa. Sit säädin ehasta sen neljäsosan myötäpäivään ja pistin takas paikoilleen. Testilenkki ja oikeastaan sama efekti kuin seosruuvista oli. Pulssisuhde 52. Edelleen käsittääkseni ei pelaa täydellisesti? Jos ei tiedä ni on ihan ok mutta oikea vika lie on jossain jota ei vielä tiedä?
No tämä tarkoittaa sitä että tulen jossain kohtaa käyttämään aikaa tän tutkimiseen enemmänkin meinaan veikkaan että oikea vika on muualla ja se löytyy vielä? No kova on uho mutta kattotaan mitä käy Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Eka tankillinen ABC:n 98:a sekalaisessa enempi taajama-ajossa kesällä 13l/100km on ilmeisesti kokolailla linjassa? Tämä ei ollu mitään säästöajoa josko ei mitään kiskomistakaan yksittäisiä koitteluja lukuunottamatta.
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
http://www.w124performance.com/service/ ... 3-0121.pdfOliskos foorumilaisilla heittää linkkiä yleismittarilla mitattaviin kohteisiin ja niitten oikeisiin arvoihin kylmänä/käyntilämpimänä? Lämpötila-anturi, liukuvastus, jne?
Tuolla voi olla muutakin hyödyllistä perehtymiseen: http://www.w124performance.com/service/ ... chElec.htm
Juutuubissa on jotain videoita määränjakajan purkamiseen: https://www.youtube.com/results?search_ ... istributor
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
Mitä jos käännät vielä toisen 1/4 osa kierrosta sitä ehaa ja katsot mikä vaikutus sillä on. Siitä on helppo palata takaisin nykytilanteeseen.Jari Ke kirjoitti: ↑Su 04.07.2021 00:43 Päivitetääs taasen. Tuo 1.9mm lautasen vapaaliike ei ole oikein M103:lle vaan lie on jotain 3mm luokkaa? Vai onko?
Ilmeisesti tämä määräjakaja ja siihen liittyvät oikeat mitta-arvot sekä probleemat ovat erityisen hankalia?
Säädin seosruuvin takas ja selkeä empiminen palas takaisin. Sit odotin mosan jäähtymistä varmaan liki 5h ja otin sit painesäätimen torxit auki. No sehän suhautti bensat osin silmillekin. Onneksi oli "suojalasit". Se puoli siis on kunnossa. Sit säädin ehasta sen neljäsosan myötäpäivään ja pistin takas paikoilleen. Testilenkki ja oikeastaan sama efekti kuin seosruuvista oli. Pulssisuhde 52. Edelleen käsittääkseni ei pelaa täydellisesti? Jos ei tiedä ni on ihan ok mutta oikea vika lie on jossain jota ei vielä tiedä?
No tämä tarkoittaa sitä että tulen jossain kohtaa käyttämään aikaa tän tutkimiseen enemmänkin meinaan veikkaan että oikea vika on muualla ja se löytyy vielä? No kova on uho mutta kattotaan mitä käy Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Eka tankillinen ABC:n 98:a sekalaisessa enempi taajama-ajossa kesällä 13l/100km on ilmeisesti kokolailla linjassa? Tämä ei ollu mitään säästöajoa josko ei mitään kiskomistakaan yksittäisiä koitteluja lukuunottamatta.
Re: M103 Empii kiihdyttäessä
On se noinkin.
Meinaan kuitenkin ajella tän tankin tälleen kun normiajossa muutaman testilenkin perusteella tuntuisi toimivan riittävän hyvin. Sit jos kattois nuo helposti mitattavat / tarkistettavissa olevat mitta-arvot onko ne kuinka kohdillaan? Riittävän hyvä Bensanpainemittari täytyy jostain hommata ja sitäkin mittailla.
JanneW124 laittoikin hyviä linkkejä mitta-aiheeseen. Kiitokset!
Meinaan kuitenkin ajella tän tankin tälleen kun normiajossa muutaman testilenkin perusteella tuntuisi toimivan riittävän hyvin. Sit jos kattois nuo helposti mitattavat / tarkistettavissa olevat mitta-arvot onko ne kuinka kohdillaan? Riittävän hyvä Bensanpainemittari täytyy jostain hommata ja sitäkin mittailla.
JanneW124 laittoikin hyviä linkkejä mitta-aiheeseen. Kiitokset!