W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Noniin, vaikuttaa siltä ettei toimintatonni tai parikaan ilmeisesti riittänyt kuukaudeksi käytetyn Mersun kanssa. Suuttimet tiivistetty, takailmajouset odottaa korjausta ja nyt alkoi tulla koodia vaihteistolta. Potilas on W211 280cdi V6 farkku vm 2007, valmistettu 2006 mutta siis facelift ja 7 vaihteinen automaatti. Kilometreja noin 350t.

Ajeltiin juhannuksena sellainen tuhannen kilometrin kiertue. Auto on toiminut nätisti lukuunottamatta pientä ajoittaista töksähtävää vaihtoa kun kylmänä lähtee liikkeelle. Tämäkin on ollut aika harvinaista. Vikakoodeja ei ollut reissuun lähtiessä obd-lukijalla näkyvissä eikä vikavaloja ole palanut.

Paluumatkalla tasaisessa maantienopeudessa vakkarilla ajaessa tipautti yhtäkkiä vakkarin pois päältä. Ajelin aika pitkästi seuraavaan risteykseen, jossa vasta huomasin että tarvii paljon kierroksia liikkeelle lähteäkseen ja silloinkin liikkuu hyvin hitaasti. Eli ilmeisesti limp-moodissa ja iso vaihde päällä? Mitään vikavaloja ei kuitenkaan palanut. Käytin vaihekaavion läpi paikallaan ja vaihteet vaihtui hieman nykäisten. Auton sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen pelasi taas kaikki normaalisti. Seuraavalla taukopaikalla luin obd-koodit Torquella ja tällaisia löytyi:

P00717 input/Turbine speed sensor circuit no signal
P2231 O2 sensor signal circuit shorted to heater circuit bank1 sensor1

Näistä ensimmäinen oli "pending fault" ja jälkimmäinen ei. Kotiin kun päästiin niin ei tuo ensimmäinenkään ollut "pending" enää. Ensimmäisestä noista löytyi juttua kyllä, mutta toisesta ei oikein. Ja mitenkä nämä liittyvät toisiinsa?

Mites tässä nyt kannattaisi sitten edetä? Myyjä oli yksityishenkilö eli reklamointi sinne on vähän hankalaa. Tarkoitus on tietysti käyttää oikean koodinlukijan päässä tuota mahdollisimman pian. Mutta ajaako vielä ja odotella että uusiutuuko vika, vai saman tien pajalle? Noiden koodien ja pikaisen googlailun perusteella ymmärsin että pahin vaihtoehto kai koko venttiilikoneiston uusinta. Missä kanattaisi pk-seudulla tällaisen asian tiimoilta mersua käyttää, kun työn hinnalla on kuitenkin väliä? Miten saan selville pystyykö omaan vaihteistooni tarvittaessa vaihtamaan pelkän johdinlevyn vai meneekö venttiilikoneisto myös vaihtoon? Tai mitä muuta tässä nyt kannattaisi ylipäätään selvittää?

Kiitoksia jos löytyy vinkkejä taas.

Edit: unohtui mainita että tuli STP suuttimienpuhdistusainetta laitettua pullo hiukan vajaaseen tankkiin paluumatkalle lähtiessä. Jos tuolla nyt olisi mitään yhteyttä esmes tuohon happianturiasiaan..
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mun mielestä johdinlevyvika. Seiskavaihteisessa vaan harmillisesti aivot myös johdinlevyssä, jolloin hankintahinta on korkemapi, käytettyä osaa ei voi käyttää ja uusikin pitää koodata autoon. Tokihan osaavat koodarit tekee käytetystäkin neitsyen ja naittaa sen autoon, mutta maksaako vaivaa väkisin ängetä käytetty osa ja etsiä jostain päin suomea bittivelho joka tuon tempun tekee.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Kiitos. Elikä mitä tarkoittaa tässä kohtaa aivot? Ymmärsin lueskelun perusteella että seiskavaihteisissa voi vaihtoon mennä joko johdinlevy tai sitten joissain vaihteistomalleissa sen lisäksi myös venttiilikoneisto, joka on pakko vaihtaa joihinkin samalla. Jolloin hinta on jo jotain muuta. Tämä siis jossain varhaisessa seiskavaihteisen versiossa. Kiinnostaisi tietysti tietää mitä mallia oma vaihteisto on..

Ilmeisesti näitä johdinlevyjen korjauksia tekee muutamat firmat, myös Suomessa. Onko mielipiteitä sellaisesta, kun tässä kohtaa itsellä tuli koodi ilmeisesti ainoastaan tuosta turbiinin nopeusanturista?

Huomiseksi aamupäiväksi on varattu käynti korjaamolle, luetaan koodit ja pohditaan mitä tehdään. Kun on tuo laskeutuva takapääkin riesana noiden laatikkokoodien lisäksi. Tässä olisi päivä aikaa googlailla saako mistään edullisempia osavaihtoehtoja ja mitä kannattaisi tehdä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kannattaa tutkia kuka tekee pelkkien antureiden vaihtoa alkuperäiseen johdinlevyyn. Ainakin maailmalla tehdään, en tiedä miten suomessa tekeekö kukaan.
Kannattaa kysyä tekeekö MB lab. Tuntuu tekevän paljon elektroniikka ja koodaus juttuja mersuun.
ola94
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1200
Liittynyt: Ma 23.04.2012 18:58
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja ola94 »

Virossa on halpa, Mersu korjaamo Hort Auto, 35e tunti veloitus 😊
W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Korjaamot vaihtaa uutta osaa.
Sitten on piirilevyihin erikoistuneita korjaamosta, jossa osataan vaihtaa anturit ja fixata liitokset. Ei tarvi silloin ohjelmoida. Kustannukset jää reilusti alle tonniin, kun vaan löytyy asentaja tekemään levyn irroituksen, ja kasauksen.

Forssassa on automaattikorjaamo, jossa lähettävät levyn korjattavaksi.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Kiitoksia paljon vinkeistä taas, mukava kun täällä löytyy monta auttajaa. Kävin tuolla MB labissa kääntymässä, sattui sopivasti kun se oli tässä ihan kotikulmilla vielä. Korjauskin onnistuisi varmaan heillä, mutta vaihto uudella osalla ei ollut niin mahdoton hinta, että varmaankin kallistun siihen. Kun sitten taas sylettää jos sieltä levyltä poikii myöhemmin jotain muuta.

Huomenna aamupäivällä vielä toiselle pajalle keskustelemaan tuosta takapään ilmajousien uusimisesta. Ilmeisesti ne kannattaa Arnottit olla jos vaihtamaan alkaa. Ei muuta ku lompakko leviälle, ohjelmoinnin jos vielä tuohon päälle tekis..
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sercap suomessa vaihtaa ne anturit,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Kiitos, hyvä lisä ketjuun. Mulla menee nyt huomenna koko levy vaihtoon MB labin kautta, mutta tämä voi auttaa jotain muuta. Ilmajouset vaihtui jo muualla..
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Noniin ohjainlevy on vaihdettu, moottorin ohjelmointi tehtiin myös ja aps 50 soitin sai bluetooth- ja handsfree varustuksen samalla keikalla. Laatikon vanhat öljyt oli kuulemma jotain keltaista tavaraa että ei todennäköisesti kovin luokituksen mukaista.. Täällä foorumilla huomasin että jotkut muutkin ovat ihmetelleet että mitä keltaista on automaattilootaan aiemmin täytetty, mitä lienee. Täytyy ajella hetki ja seurailla nyt miten kaikki pelaa. Suositus tuli myös vaihtaa öljyt toistamiseen vielä jonkin ajan päästä kun ei huuhtelemalla tehty.

Vaikka tuli jotain mutkia matkaan niin hyvin hoiti MB lab asiaa, voin suositella. Foorumilta kun etiskelin aiemmin tietoa että miten saisi bluetoothilla tuohon omaan soittimeen musiikin ja puhelut niin vaikutti että on ihan tekemätön paikka. Ei ollut kuitenkaan mikään ongelma näköjään tälle liikkeelle ja tuli edullisemmaksi ja helpommaksi kuin jonkun aftermarket soittimen osto ja kaapelointien virittely.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja dealer »

eemelierkki kirjoitti:Sitten on piirilevyihin erikoistuneita korjaamosta, jossa osataan vaihtaa anturit ja fixata liitokset
Sitten pitää muistaa että se korjaus onnistuu tai ei onnistu, vaikka kuinka osataan. Maksaako asiakas ylimääräisen työn, lisäysöljyn, hydrauliikkayksikön ja öljypohjan pultit jne. mukisematta jos korjaus ei onnistukaan ja hän on halunnut sen vaihtoehdon valita ?

Meillä on tälläkin hetkellä korjaamon pihassa yksi mersu jonka piirilevy korjautettiin juhannusviikolla ja asennettiin paikalleen todetaksemme vain että eipä toimi, seuraavan kerran piirilevyn korjanneeseen paikkaan saa yhteyden heinäkuun 26. päivä.
Naapurikorjaamolla on tarkalleen sama tilanne erään toisen mersun kanssa.

Minäkin olen aikoinaan vaihtanut pariin seiskavaihteisen yksikköön ne anturit, ei se sinänsä vaadi mitään aivan ihmeellistä osaamista, mutta toisaalta vaikka kuinka osaisi ei onnistumisprosentti ole ihan huipussaan. Minulla, joka en mikään tinuri ole, se jäi tasan viiteenkymmeneen.

Kuitenkin noita pitää tottakai korjauttaa ja tarjota korjausta vaihtoehtona uudelle osalle, kun hintaeroa on aika paljon ja halvimpien seiskavaihteisella laatikolla olevien autojen arvo jo alhainen, mutta riski on mikä on.
eemelierkki kirjoitti:Korjaamot vaihtaa uutta osaa.
Tämä on sillä tavalla hyvä tapa korjata auto, että yhtä ainutta sellaista ei ole kohdalle sattunut että olisi sähköyksikössä vikaa ja olisi tiedossa että se on jo kertaalleen aiemmin vaihdettu uuteen. Korjattuja yksiköitä on kyllä hajonnut uudelleen.
Kukaan ei ole jälkikäteen harmitellut, että perskutti kun tuli se kallis uusi osa laitettua eikä korjautettua vanha, mutta toisinpäin on käynyt.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W211 automaattilaatikon temppuilua, P0717 ja P2231, help..

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Jokainen itse päättää, mikä kannattaa. Voi kait olla, että pahimmat, "sairaat yksilöt" kerääntyvät lopulta korjaamolle.
Varmaan kuten lääkärikin, kun vain sairaita tietenkin on oven takana. Terveet kävelevät ohi. Tulee ehkä vääristynyt tilanne kuva
No, huono vertailu. :( :(

Tuossa on Corradon ABS yksikön korjaamisesta. Jokainen voi itse päätellä, onko korjaajissa eroja. Ja kannattaako?

ABS unitin korjaus alkaa n. 13 min kohdalta. (Wheelers Dealers Kausi 12 Jakso 17)

https://www.dailymotion.com/video/x7ppmog
Vastaa Viestiin