w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Perryg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.04.2019 11:44

w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Perryg »

Olen huomannut, että autoni tekee polton melko tiheään tahtiin. Kyseessä siis E280CDI, 2006, v6 diesel. Poltto tapahtuu noin 100-200km välein. Poltto kestää noin 30-40km, jolloinka suodattimen kuormitus laskee 5-9% tasolle. Kuormitus nousee erittäin nopeasti jos ajaa vähän ripeämmin. Poltto tapahtuu yleensä lähempänä 100km kuin 200km. Polttoaineen kulutus on mielestäni myös hieman suuri, mutta se voi osittain johtua siitä, että auto tekee polton usein? Kulutus 50% matka-ajoa ja 50% sekalaista 9l/100km (laskettu).

Auto on ohjelmoitu, mutta poltto tapahtuu vakiona myös yhtä useasti, joten vika ei todennäköisesti johdu siitä. Jos joku haluaa kurkata millainen ohjelma autossani on niin voin toki lähettää tiedoston. Uskoisin sen kuitenkin olevan ihan ok. Autosta on puhdistettu imusarjat ja poistettu läpät. Ei ilmavuotoja.

Mietinkin, että voisiko suuttimet aiheuttaa tämän ongelman. Mitään vikakoodeja ei löydy. *:lla katsoin suuttimien "nollamääräkalibroinnin" ja arvot olivat seuraavat:
                           Kalibrointipiste  250bar           800bar         1200bar
Sylinteri 1                                  -3.0             7.0            7.0
Sylinteri 2                                  -2.0             13.0           9.0
Sylinteri 3                                  -1.0             22.0           12.0
Sylinteri 4                                  -23.0           -1.0            1.0
Sylinteri 5                                  -6.0             0.0            2.0
Sylinteri 6                                  -16.0            2.0            2.0 

Osaako kukaan sanoa, kuinka tätä taulukkoa tulisi tulkita? Seuraavaksi varmaan kannattaa tehdä testi suuttimien paluuletkuista?
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

onko egr ohjelmoitu pois? kun imusarjan läpät on pois niin itsestä tuntuu että egr pitäisi olla pois tai vähennetty ainakin.

itselläkin 350cdi aika samanlainen polttoväli. ainoa havainto että mydieselillä se on vähän pitempi. itsellä on ajoa sen verran vähän että tulee kerran viikossa, joten en ole pitänyt sitä autoa rasittavana, koska suurimmalla osallahan tulee se kanssa kerran viikossa, mutta heillä km jä 300-800 enemmän. ns vuoden aikana polttoja on sama määrä. pimeä logiikka.

usko on vahva, että egr ohjelmoinnilla se pitenisi. mitään koodeja tms vikaa ei ole ja tehoa löytyy. Itsellä myös jonkinlainen mutu tuntuma, että se tiheni läppien poiston jälkeen ja joku muukin vastaavaa mainitsi täällä.
W212 E350cdi
Avatar
Perryg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.04.2019 11:44

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Perryg »

Egr on käytössä, täytyykin yrittää vähentää sen toimintaa. Kiitos vinkistä. Täytyy seurata lisää vielä tuon toimintaa, suuttimien korjausarvot näyttivät olevan aika hyvin linjassa, suurin +0.23 ja pienin -0.72.

Hieman vain mietityttää korkea kulutus ja päästömittauksessa ehjällä suodattimella 0.3 K-arvo. Ehkä siinä oli poltto päällä mittauksessakin :D
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Miltäs ne korjausarvot näyttää kun nostaa kierroksia? Kylä siellä jotain häikkää on, ei kunnossa oleva dpf anna K arvoa käytännössä ollenkaan. Mitä näyttää täyttösteeksi, tai onko paine-ero anturi kunnossa ja röörit auki?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kannatta tarkistaa myös päästäkö turbo öljyä pakopesään
siitä tulee nopeasti kuormitusta hitupönikään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Perryg kirjoitti: Ti 29.06.2021 16:02 Egr on käytössä, täytyykin yrittää vähentää sen toimintaa. Kiitos vinkistä. Täytyy seurata lisää vielä tuon toimintaa, suuttimien korjausarvot näyttivät olevan aika hyvin linjassa, suurin +0.23 ja pienin -0.72.

Hieman vain mietityttää korkea kulutus ja päästömittauksessa ehjällä suodattimella 0.3 K-arvo. Ehkä siinä oli poltto päällä mittauksessakin :D
Ehjällä suodattimella saa paskalla ohjelmalla tulemaan savua läpi ihan helpostikkin. Jos sieltä tulee pakokaasua mahtuu sieltä tulemaan partikkelejakin läpi jos syöttöä on ilmaan nähden liikaa.
Paljonko on toteutunut ahtopaine ja syötöt?
Joko ilmaa liian vähän tai lientä liikaa. Ei toi poltto muuten noin usein tule, kuluuko öljyä paljonkin?
Avatar
Perryg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.04.2019 11:44

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Perryg »

Asiaan löytyi ratkaisu. Ohjelma ei ollutkaan ihan sitä mitä piti olla. Ei oikeastaan lähellekään.

Asian sai ratkaistua mersufoorumilla nimimerkki Skeptikk0. Tehtiin kokonaan uusi ohjelma ja nyt koko auto toimii paremmin. Tuli tehojakin kivasti lisää ja huomattiin samalla, että voisi olla aika päivittää välijäähdytin. Erittäin iso kiitos ja kumarrus siis käyttäjän Skeptikk0 suuntaan :clap: Suosittelen ehdottomasti kysymään häneltä jos on tarvetta saada lisää tehoa om642 -moottorilla olevaan mersuun, miksei varmaan moneen muuhunkin. Tietoa ja taitoa tuntuu löytyvän runsaasti. Ainakin tämä 280CDI alkaa olemaan nyt erittäin hyvä. :thumbup:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Hyvä että tokeni. Eipä ole foorumilla kovin aktiivinen kyseinen ohjelmien tekijä, kun ei löydy yhtään postaustakaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Skeptikk0
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 04.01.2019 19:51

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Skeptikk0 »

MiHe kirjoitti: Su 04.07.2021 21:36 Eipä ole foorumilla kovin aktiivinen kyseinen ohjelmien tekijä, kun ei löydy yhtään postaustakaan.
Syyllinen kunnes toisin todistetaan.

MJPfin oli ihan oikeissa että huonolla ohjelmalla saa savua. Kyseinen yksilö oli saanut kymmenen prosenttia lisää duraatiokarttaan ja viisi prosenttia railpaineeseen. Niinkin laajalle alueelle että 25mm3 ja ylöspäin. Tietää sen kuinka siinä käy. Nyt samat kartat on vakiona.
Edit. Lisätty sana "ja"
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 om642 tiheä dpf polttoväli, suuttimet?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin on taas ollut prosentti pellet asialla, ja tuostakin joku maksanut varmasti oikeata rahaa.
Älkää antako kenen tahansa työntää mitä tahansa niihin autoihinne!
Tämä on se syy miksi aikoinaan aloitin ohjelmointi harrastuksen, ei se että ohjelmat on kalliita vaan se että en voinut tietää saanko rahalle minkälaista vastinetta.
Kukaan keneltä kysyin mitä muutetaan ja mitenkä se vaikuttaa mihinkin ei osannut vastata. Aina sama vastaus, nää tulee päämieheltä nämä ohjelmat ja on penkissä ajettu.
Se ei riitä jos on työkseen moottoreita joskus säätänyt.
Vastaa Viestiin