W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Mitä pitäisi tehdä noiden päästöjen suhteen ? :?: Vika testeri ei näytä mitään vikaa olevan ilmamassa mittarissa, Lambdassa, lämpötila - antureissa,
sytytyksessä. :thumbup: Arvot eivät mene hyväksyttäviksi kierroksilla eikä tyhjä käynnillä. Kone vetää ihan normaalisti.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei palstalaiset ! Tuli mieleen onko sillä vaikutusta, kun näin korona aikaan ei pitkiä ajoreissuja ole ollut vaikuttataisko se ?
Esim. Lambda- anturin nokeentumiseen ja tukkeutumiseen jolloin anturi ei anna oikeita arvoja ? Voisiko sitä mitenkään puhdistaa ?
Meseillään
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja björn »

Moi, lambda ei välttämättä anna vikakoodia, siinä vain tippuu jännite 0V jos oikosulussa. Tämän ohjainlaite tunnistaa vain laihaksi seokseksi ja rikastaa sitä ihan ominaisuuksien tappiin. Silloin auto käy hyvin rikkaalla, CO voi olla silloin jopa useita prosentteja. Nämä lambdat on helppoja mitata ihan yleismittarilla mutta jos alkuperäinen, ei vaihdosta haittaakaan ole. Puhdistaminen ei auta jos tunnistin on oikosulussa.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

björn kirjoitti: Ti 13.07.2021 17:27 Moi, lambda ei välttämättä anna vikakoodia, siinä vain tippuu jännite 0V jos oikosulussa. Tämän ohjainlaite tunnistaa vain laihaksi seokseksi ja rikastaa sitä ihan ominaisuuksien tappiin. Silloin auto käy hyvin rikkaalla, CO voi olla silloin jopa useita prosentteja. Nämä lambdat on helppoja mitata ihan yleismittarilla mutta jos alkuperäinen, ei vaihdosta haittaakaan ole. Puhdistaminen ei auta jos tunnistin on oikosulussa.
Miten toi lamda mitataan ja mistä johdoista? Nuo johdothan tulee apparin jalkatista kabiininpuolelle ja tökkelit on mukavasti saapusoilla ainakin jos M103. No tässä kysyjällä on eri mosa mutta tulisko johdot samasta kohtaa kabiiniin?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Mittasin lambdan yleismittarilla. Jännite vaihteli tyhjäkäynillä 0,2 - 1,2 volttia ja nousi kun lisäsi kierroksia.
Pitäisi olla kunnossa mittauksen mukaan. Otin sen irti ja puhdistin noet pois jarru cliinerillä ja hammasharjalla ja kuivasin paineilmalla.
Apumiehen puolelta heti penkin etureunan kohdalta. Neljäjohtoinen Lambda kaksi valkoista johtoa lämmitys, yksi musta Lambdan maadoitus,
johdot kolmi piikkisessä liittimessä. Yksi vihreä johto pyöreässä liittimessä
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Lambdan mittaus tapahtuu Viheän signaali johtimen ja musta maajohtimen välitä. Pyöreään liittimeen pitää tehdä pieni reikä johon mittauspiikki tökätään ja maajohtoon saa mittapiikin työnnettyä kolminapaisen liittimen johtojen juureen. Lämmityksen jännitteen voi mitata valkoisten johtojen juuresta tuossa samassa liittimessä. Jännite koneen käydessä yli 13 volttia.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Nyt on häkäarvot kohdallaan Lambda arvot hieman pielessä. Vikatesteri ehdottaa alipainevuotoa. Mikä olisi todennäköisin paikka vuodolle ?
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No nyt on käyty alipainejärjestelmä läpi, ei vuotoa. Testeri antaa nyt koodin 11 joka tarkoitaa lambdan sähkövikaa. Vaikuttaa siltä, että vika jää
Lambdaan joka toimii välillä ja välillä ei. Olen vaihtanut tuon Delphi merkkisen Lambdan 2016 ja nyt se alkoi hajota. Huomenna saan uuuden katsotaan miten kävi kulutusosahan tuo on.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Ei auttanut Lambdan vaihto Lambda arvot edelleen liiaan isot. Nyt on tutkittava onko jossain alipainevuoto. Otin imusarjan irti, että pääsee tutkimaan sen alla olevat alipaine lähdöt ja putket.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Alipaine vuodot on korjattu imuilman lämpötila anturin O - rengas oli poikki. Löytyi myös takapenkin alla olevasta äänenvaimentajasta kaksi pientä reikää. En tiedä vaikuttaako ne reijät mittauksen tuloksiin korjattu on. Lähden tästä mittaamaan päästöjä
" Pärnäsen korjaamolle " .
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Milloin tulppia tai vj-kansi tai lähetyssaarnaaja vaihdettu tai kuntoa tarkistettu? Alipainevuodot jos niitä selkeästi oli niin ne kait voi radikaalistikin vaikuttaa?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Tulpat on uusittu ennen katsastusta. Nyt viimeisimmän testeri tutkimuksen tuloksena antaa koodi 3 = Imuilman lämpötila-anturi.
Päästömittauksessa Lambda - arvo huononi koneen kuumettua joka myös viittaisi vialliseen lämpötila tietoon.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Imuilman lämpötila-anturi antaa 500 - 700 Ohmia liian isoja vastus arvoja. Eli Suomeksi ECU säätää seosta rikkaalle, kun imuilman lämpötila todellinen arvo edellyttää. Anturin antama ohmilukema heittelee noissa 500 -700 ohmin rajoissa vaikka lämpötila on vakio anturin ympärillä varmistin sen lämpömittarilla joka oli anturin vieressä . Huomenna saan uuden anturin.
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Palstalaiset ! Laitan tähän imuilman lämpötila kunnossa olevan anturin vastus arvot. Näistä voi olla apua teille.
+ 10 astetta = 9186 - 10153 Ohmia
+ 20 astetta = 5757 - 6363 Ohmia
+ 30 astetta = 3705 - 4095 Ohmia
+ 40 astetta = 2470 - 2730 Ohmia
+ 50 astetta = 1672 - 1848 Ohmia
+ 60 astetta = 1159 - 1281 Ohmia
+ 70 astetta = 817 - 903 Ohmia
+ 80 astetta = 589 - 651 Ohmia
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Uusi anturi paikallaan hieman rikkaalla edelleen. Ei ole enää oikein muuta syytä, kun ilmamassamittari alkaa tulla ikänsä päähän.
Vika vilkku ei anna ainakaan siitä koodia. Tuo ilmamassamittari on vaihdettu 2013 Bocsh valmisteeseen ajoa sen jälkeen noin 100000 km.
Onko kokemuksia asiasta kellään ?
Meseillään
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Ihan peruskysymys, onko KAT ollut varmasti kuuma kun on laitettu pilli pakoputkeen.
Mun omassa lankussa vanhaa kattia ei saa helposti paikallaan polkemalla kuumaksi. Paras tehdä ajamalla.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Efraim ! Kyllä oli ajamalla automaatti kolmosella ja Sport asento päällä mittarissa 110 km/h kierrokset 3500 - 4000.
Aina ennen on tehonnut ja päästöt onn olleet alle rajan. Pakoputkisto on ehjä ei vuotoja.
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mese 320 TE kirjoitti: Ma 19.07.2021 11:08 Tulpat on uusittu ennen katsastusta. Nyt viimeisimmän testeri tutkimuksen tuloksena antaa koodi 3 = Imuilman lämpötila-anturi.
Päästömittauksessa Lambda - arvo huononi koneen kuumettua joka myös viittaisi vialliseen lämpötila tietoon.
Mähän ton M103:n kanssa hiukan ihmettelinkin tuota tulppa-aihetta. Paikallaan oli jotku kolmekärkiset rapeat ranskalaiset joista on tälläkin foorumilla paljon negatiivista kommenttia. Ostin sitte Motonetista heidän mielestään sopivat tulpat ja laitoin paikalleen. Onneksi olin käyttäny autoa ja oli jo tuntuma siitä miten mosa toimii kylmänä ja kuumana meinaan näillä uusilla käytös oli erilaista. Jos ei olis ollu tuntumaa ni olis saattanu aiheuttaa enempikin harmia.

Selkeni sitte mutkien kautta että nämä "sopivat tulpat" oli täysin sopimattomat. Toki sain täyden hyvityksen mutta jälleen kerran muistutus siitä että täytyy itte tietää mikä käy ja mikä ei käy sama sitte mita varaosaa on hankkimassa. Nämä uudet oli 0 vastuksilla ja niissä kuuluu kuitenkin etuvastus olla ja sellaiset mä sit laitoinkin. Siihen loppu ne pienetkin oireet.

Jos oikein muistan ni täytyy olla 3kilo-ohmia se tulpan etuvastus tuossa M103:ssa? Niitä on muitakin ilmeisesti riippuen siitä millainen lähetyssaarnaaja tai tulpanjohdot ovat? Tuo kuitenkin jäi hieman epäselväksi. No, Jos noin on ni moni asia vaikuttaa siihen mikä tulppa on se sopivin.

Ja vielä: usean tulppamerkkien vertailulistoista eli mikä tulppa käy ja mikä ei ni ne on täysin päin honkia ainakin tän M103 mosan osalta :roll:

Ts. kun sä ne tulpat vaihdoit juuri ennen katsastusta ni oliko ne täsmälleen samanlaiset kuin aiemmat vai vaihtuiko merkki tms? Niin ja jos sulla ne vanhat on vielä tallessa ni voihan sitä niittenkin kanssa koittaa mitä päästöt sanoo?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Minulla on 3,2 litrainen 104 kone jossa kolme puolaa ja tulpanhatuissa 2 kilo Ohmin vastus.
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mese 320 TE kirjoitti: To 22.07.2021 12:56 Minulla on 3,2 litrainen 104 kone jossa kolme puolaa ja tulpanhatuissa 2 kilo Ohmin vastus.
Juu kyllä mä tuon tiesinkin et on M104. Pointti olikin se että kuin tulpat vaihtui ni oliko samanmerkkiset ja muutenkin samanlaiset kuin ne mitä paikallaan oli?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Tulpat oli saman merkkiset kärkiväli tarkistettu NKG tulpat. Tuo Bosch Ilmamassa mittarin hinta on noussut yli 300 € Suomessa. Netin kautta niitä saa noin 150 € hintaan.
Meseillään
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2758
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

tuossa olisi käytetty ehjä imm 50€+postit
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No ,, Vielä ennen kalliimpia korjauksia mietin halpoja ratkaisuja aiheeseen eli NGK:n taulukko ehdottaa kyseiselle moottorille eli: W124 3200 1993-> 6 M104.992 0,8 BCP6ET eli olisi kolmekärkinen tulppa jossa ei ole erikseen resistanssia mikäli taulukkoa oikein tulkitsin?

Denso sit ehdottaa samalle moottorille 320TE 3200 E-124092 M104.992 92.11 - K16PR-U eli käsittääkseni tulppaa jossa on vastus?

Tätä mä just tarkoitin että kun ja jos itte tulppaa ostaa ni täytyy tietää tarkalleen mikä on soppeli.

Varaosamyyjä varsinkin Motonetissa tms. turvautuu enste jonkun tulppavalmistajan taulukkoon ja hakee sieltä mahdollisen ehdokkaan ja jos se löytyy hyllystä ni sen sitte myy sopivana ko pataan. Justiin tolleen mullekin kävi ja myyjä tunnusti et taulukon mukaan olisi pitäny olla sopiva. Joo joo niin piti niin sen taulukon mukaan :roll:

Noinko tosiaan on että M104:ssa sytytysjärjestelmän kokonaisvastus olisi vain tuo tulpanhattujen 2 kilo-ohmia eikä muuta? Jos tuo NGK -taulukon ehdottama tulppa BCP6ET meni paikoiolleen niin voi se oikea ollakin mutta silti varmistaisin muuta kautta et kans on

Jos on vääränlainen tulppa ni varmana vaikuttaa mittaustuloksiin. No,,, Mä en enään jatka tästä tulppa-aiheesta tämän jälkeen meinaan lie on tullu aika selkeäksi se että niitten valinta itte suoritettuna ei ole ihan itsestään selviö jos luottaa pelkästään harakiri -varaosamyyjän tietotaitoon?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Palstalaiset ! Tuo ilmamassamittari on suunniteltu ja tehty toimimaan 1986 - 1996 vuosien aikaisten päästö normien mukaan. Siksi se ehkä, ei meinaa kelvata katsatuksessa ? Mittausteni mukaan ilmamassamittari, on kunnossa ja antaa oikeat lukemat.
Meseillään
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joko tälle vialle löytyi ratkaisu?
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja björn »

Mese 320 TE kirjoitti: La 24.07.2021 11:21 Hei Palstalaiset ! Tuo ilmamassamittari on suunniteltu ja tehty toimimaan 1986 - 1996 vuosien aikaisten päästö normien mukaan. Siksi se ehkä, ei meinaa kelvata katsatuksessa ? Mittausteni mukaan ilmamassamittari, on kunnossa ja antaa oikeat lukemat.
Päästömittaus tehdään katsastuksessa aina auton tyyppihyväksynnän/rekisteröintipäivämäärän normien mukaan, niitä ei jälkeenpäin muutella. Siksi tuo teoriasi ei täsmää. Ilmamassamittari voi olla kunnossa mutta jossain muualla ruiskujärjestelmässä laskelma vain menee pieleen.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mielellään kuulisi miten aihe ratkesi vai onko edelleen "tapetilla"?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos katsastuksessa tuli hylsy ni ajoaikaa taitaa olla ummessa ellei vika selvinnyt?
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W 124 320 TE päästöt rikkaalla ja häkää

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Leima on saatu ilmassamittarin vaihdolla uuteen Bosch. Nähtävästi tuo ilmamassamittari ei anna vikakoodia, kun se antaa hieman pielessä olevia arvoja ECU:lle. Tuli samalla tutkittua on kuseeko joku ruisusuutin, mutta ei kussut täydellä bensan paineellä vain ( uusi ) ylipaineventtiili päästi bensaa takaisin tankkiin.
Meseillään
Vastaa Viestiin