W212 OM642 DPF ongelmaa
W212 OM642 DPF ongelmaa
Onkos tällaista tullut kellään vastaan aikaisemmin. Om642 polttaa dpf 100 km välein, kun poltto alkaa sen jälkeen ajettu matka vaikka 50 km , rengasmuistista katsottuna polton keskeyttämisen syy on virran katkaisu. Koskaan ei mene läpi. Starilla regenerointi menee läpi ”succesful”. rengasmuistista katsottuna sekään ei auton mielestä ole onnistunut, virta katkaistu.
Kaikki puhdistukset aiheuttaa eropainemittaus johon on vaihdettu anturi ja sopeutettu , ei vaikutusta, polttoväli 100 km.
Kaikki puhdistukset aiheuttaa eropainemittaus johon on vaihdettu anturi ja sopeutettu , ei vaikutusta, polttoväli 100 km.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Olisko mittausarvoihin kommenttia? Jollakulla mahdollista antaa vertailun vuoksi vastaavasta autosta arvoja? 170 kW versio jos sillä merkitystä.
tuhkaa 0.41g
noki 2.08g
täyttö 30%
vastapaine tyhjäkäynnillä 1100 hPa
Paine-eromittaus
virtapäällä -12 hPa
tyhjäkäynnillä 2 hPa
2000rpm 70 hPa
3000rpm. 130 hPa
tuhkaa 0.41g
noki 2.08g
täyttö 30%
vastapaine tyhjäkäynnillä 1100 hPa
Paine-eromittaus
virtapäällä -12 hPa
tyhjäkäynnillä 2 hPa
2000rpm 70 hPa
3000rpm. 130 hPa
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Oletan, että paine-erot on kierroksillakin mitattu auto paikallaa (eli ilman kuormaa moottorille).
Tyhjäkäynti paine-ero on OK, kierroksilla liian suuret.
Tyhjäkäynti paine-ero on OK, kierroksilla liian suuret.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Mites egr virtaus, mitä se näyttää? Jos samaa kokoajan niin jumissa auki ja paineet mitä sattuu.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
EGR:ää mitattu, säätimen asento muuttuu hyvin välillä 95-5%, satunnaisesti sai menemään 0% asti. Tulokset 95% ilmamassa 306 ja 5% 485, 0% 470.
Pitääisikö tuon mennä heti 0% asti kiinni ohjatessa?
Pitääisikö tuon mennä heti 0% asti kiinni ohjatessa?
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Terve, laitan tähän kun en osaa uutta viestiketjua aloittaa… mulla w212 e 350 -13 ja tuikun ohjelma siihen laitettuna, ilmoitti tienpäällä auto että hiukkassuodatin tukossa tms, jollain alkeellisella testerillä luettiin koodit ja nollattiin. Nyt autosta on tehot hävinnyt ja kiihdyttäessä kun painaa kaasua kunnolla niin pöläyttää mustaa savua putkista niin että perä on ihan noessa. Ja mitään vikakoodeja ei nyt ole päällä ja hiukkassuodattimen arvotkin autohuollossa luettiin ja olivat kuulemma ok. Joten mistä voisi moinen vika johtua?
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
PWM:n säätörajat ovat 5-95%. 5 kiinni, 95 auki. Kummallinen arvo tuo 0. Kannattaa muistaa, että ohjauksesta ei vielä voi tietää venttiilin todellista asentoa, eikä sitä, meneekö se kokonaan kiinni. EGR:ssä aika yleinen vika on että se jumittaa, ei varsinkaan sulkeudu hyvin. Jousi on joskus kuoleentunut, tai sitten noki jumittaa liikkeen. Myös sen mustan muovikuoren alla oleva.
En tiedä onko se myös EGR:n kanssa sama kuin esim. imusarjan läppien, sinne työnnetään tietty ohjaus ja takaisinkytkentä on vain ok-tieto tai ei ok. Luultavasti niin. Ja se ei kerro todellisesta mekaanisesta tilanteesta kaikkea.
Mikä on tuon ilmamassan yksikkö?
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Muistelen että olis *lla ollut g/isku voin muistaa väärinkin. Huomenna voin kattoo.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Täytynee käyttää egr kädessä ja tarkistaa mekaaninen toiminta.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Moi
Ärrän kanssa egr jumppaa harrastaessa se meni juuri niin EGR osalta jotta moottori ohjaus tulkitsi ilmamassamittauksen kautta jotta egr ei toimi oikein. Eli sillä tosiaan ei ole muunlaista takaisinkytkentää kun että venttiili olemassa ja ok. Sen tiedon saa huijatuksi myös sillä 4,7kohm vastuksella ja silloin tuleekin se herja liian suuresta ilmamassasta kun egr kautta ei kulje mitään (jos venttiilk menee mekaanisesti kiinni). Ja venttiili tosiaan voi kärsiä juuri noista edellä mainituista ongelmista. Itselläni se servo oli rikki ja eka purkimo-osa oli taas kuolleella jousella. Seuraava purkkmo-osa oli kunnollinen. Eikä se uusikaan kovan kallis olisi ollut... EGR oli myös jokin ohjattu testi jossa kone pyöti eri kiergoksilla ja se loggas ilmamassan määrät jotka piti osua ikkunaan kullakin pyynnillä...
TJ
Ärrän kanssa egr jumppaa harrastaessa se meni juuri niin EGR osalta jotta moottori ohjaus tulkitsi ilmamassamittauksen kautta jotta egr ei toimi oikein. Eli sillä tosiaan ei ole muunlaista takaisinkytkentää kun että venttiili olemassa ja ok. Sen tiedon saa huijatuksi myös sillä 4,7kohm vastuksella ja silloin tuleekin se herja liian suuresta ilmamassasta kun egr kautta ei kulje mitään (jos venttiilk menee mekaanisesti kiinni). Ja venttiili tosiaan voi kärsiä juuri noista edellä mainituista ongelmista. Itselläni se servo oli rikki ja eka purkimo-osa oli taas kuolleella jousella. Seuraava purkkmo-osa oli kunnollinen. Eikä se uusikaan kovan kallis olisi ollut... EGR oli myös jokin ohjattu testi jossa kone pyöti eri kiergoksilla ja se loggas ilmamassan määrät jotka piti osua ikkunaan kullakin pyynnillä...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
No niin EGR käytetty irti ja puhdistettu, ei ollut kovin likainenkaan. Liikui hyvin ennen ja jälkeen puhdistuksen, jousikaan ei tuntunut löysältä.
EGR testissä seuraa hyvin raja-arvojen välissä keskellä.
EGR testissä seuraa hyvin raja-arvojen välissä keskellä.
mg/isku näyttikin olevan.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Kyllähän tuo vähän siltä näyttää. Tuo 130 hPa olisi aika tavallinen lukema satasen vauhdissa tien päällä ilman isoa kuormitusta melkolailla polttoa valmiille pöntölle, mutta jos tuo on paikallaan polkien ja juuri poltettuna, niin liikaa on. Sikäli kun muistan omastani ajossa katselleeni. W164, mutta sama kone.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Selviskö tämä vika? Oma 214tkm ajettu -10 om642 kans polttelee nyt melko usein pönttöä. Ajo pääasiassa kaupunkiajoa, joten sinänsä ei ihme.
Autoon tehty vuoden sisään päästöpäivitys Veholla.
Pääsen parin päivän päästä STARin päähän, joten mitä olisi hyvä mitata vikaa etsiessä?
Autossa on vanhalla osanumero oleva huohotin, voisiko auto syödä öljyä niin paljon että olisi tarvetta tiuhoille poltoille? Huohotin ja huohottimen lähtö olisi hyvä kyllä muutenkin vaihdella.
Autoon tehty vuoden sisään päästöpäivitys Veholla.
Pääsen parin päivän päästä STARin päähän, joten mitä olisi hyvä mitata vikaa etsiessä?
Autossa on vanhalla osanumero oleva huohotin, voisiko auto syödä öljyä niin paljon että olisi tarvetta tiuhoille poltoille? Huohotin ja huohottimen lähtö olisi hyvä kyllä muutenkin vaihdella.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Tilasin nyt varmuuden vuoksi paineanturin vai mikä tuo nyt virallisesti on. A6429050100 sensori, pakokaasupaine. Muuta paineanturia ei netti-EPC näytä DPF:n liittyväksi.
Tilasin myös orkkishuohottimen, vanha lienee alkuperäinen osanumeron perusteella. Epäilen että sieltä voisi falskata öljyä, joka sitten aiheuttaa tihenevät poltot. Pätkäajon takia poltot jää usein kesken.
Imaisen (dieselitä haisevaa) öljyä pois nelisen litraa ja täytän uudella öljyllä merkkiin asti. Pitää vaihdella sitten kaikki öljyt kun saa varmuuden, ettei polttele enää jatkuvasti.
Tilasin myös orkkishuohottimen, vanha lienee alkuperäinen osanumeron perusteella. Epäilen että sieltä voisi falskata öljyä, joka sitten aiheuttaa tihenevät poltot. Pätkäajon takia poltot jää usein kesken.
Imaisen (dieselitä haisevaa) öljyä pois nelisen litraa ja täytän uudella öljyllä merkkiin asti. Pitää vaihdella sitten kaikki öljyt kun saa varmuuden, ettei polttele enää jatkuvasti.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Syy siihen tiheään poltteluun lienee tuo tehty päästöpäivitys, tästä on jo todella monta aiempaa juttua ollut.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Hmm, sopivasti termarin vaihdon jälkeen alkanut poltot kun lämpötila nousee sopivaksi, aiemmin oli 70-90 välillä. Pitääpä tutustua asiaan.
Voisitko laittaa jotain keskusteluita missä asiaa on käsitelty?
Voisitko laittaa jotain keskusteluita missä asiaa on käsitelty?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
No vaikka tästä alkuun ja hakua kannattaa käyttää sivun ylälaidasta, vaikka nyt hakusanoiksi DPF poltto, niin löytyy monesta ketjusta mainintaa.
viewtopic.php?f=2&t=199837&start=30
viewtopic.php?f=2&t=199837&start=30
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Noita jo katselinkin, mutta siellä taisi olla kyseessä eri moottoreilla olevat autot.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Ei se päästöjen vähentämiseen käytetty tapa muuttaa ohjelmaa juurikaan konemallista riipu, vaan palotapahtuman ohjauksesta, eli periaate on aina sama. Noissa saastepäivityksissä on takerruttu puusilmäisesti tässä viime kohussa typen oksideihin ja niitä hallitaan lisäämällä urearuiskutusta niissä joissa kusiruutat on ja sitten toisaalta lisäämällä paskan kierrätystä, kuulemma oikein huolella. Matalampi palolämpötila ja vähemmän happea - vähemmän oksidia. No tämähän saa tunnetusti savua aikaan, mutta mitäs siitä kun onhan DPF hiukkasia karsimassa. Seuraus on juuri tuo, että sitä poltetaan sitten pahimmillaan 100 kilsan välein ja jos polttoon tarvittava matka on 20 kilsaa, niin se tarkoittaa, että 20% ajosta on polttoa. Ei voi olla terveellistä millekään komponentille moottorissa tai pakokaasujärjestelmässä, mutta typen oksidin päästöt saatiin alas.
Ei se ole järkevää polttoaineen kulutuksen, CO2-päästöjen, eikä kyllä kokonaishiukkaspäästöjenkään kannalta, mutta eihän siinä niihin huutoihin vastattukaan.
Julkinen kohu kun ei teknisiä, fysikaalisia, tai yleensäkään mitään tosiasioita huomioi. Se on huutoäänestystä.
Ei se ole järkevää polttoaineen kulutuksen, CO2-päästöjen, eikä kyllä kokonaishiukkaspäästöjenkään kannalta, mutta eihän siinä niihin huutoihin vastattukaan.
Julkinen kohu kun ei teknisiä, fysikaalisia, tai yleensäkään mitään tosiasioita huomioi. Se on huutoäänestystä.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Eilen käytiin Starin päässä ja keskeytyneitä regenerointejahan sieltä löytyi oikein urakalla, syynä usein virrankatkaisu, Mitään vikakoodeja ei tule ja paine-ero näytti ihan järkeviä lukuja paikallaan ja ajon aikana, samoja mitä tämän ketjun aloitusviestissä on.
Lähdettiin ajelemaan Star kytkettynä, täyttöaste nousi 35 % jonnekkin yli 50 %. Koitettiin sitten pakkopolttoa, lämpötilojen perusteella poltto lähtikin päälle, 10 min ajon jälkeen nousi lämmöt 500 mutta sitten poltto keskeytyi kun ohjelma veti jotenkin jumiin, tämä kahdesti.
Pakkopolton seurauksena täyttöaste jäi 100 % ja nyt auto yrittää sitten polttaa sitä jatkuvasti mutta poltto keskeytyy, viimeisellä kerralla kun star oli kiinni syttyi polttoainevalokin jonka seurauksena poltto seis. Tämän jälkeen kotia ajellessa 20km matkan oli kierrokset koholla motarilla ja sitten laski, en tiedä menikö poltto tässä läpi vai ei, tuskin..
Poltto siis lähtee päälle, mutta se keskeytyy. Tänään tulee uusi paine-eroanturi vai mikä tuo konehuoneessa oleva anturi onkaan, josta lähtee kaksi letkua sinne pöntön nurkille (A6429050100).
En tiedä olisiko nyt vaan järkevintä päästä tuosta saastesoftasta eroon, koska huonosti tuo näyttää toimivan.
Lähdettiin ajelemaan Star kytkettynä, täyttöaste nousi 35 % jonnekkin yli 50 %. Koitettiin sitten pakkopolttoa, lämpötilojen perusteella poltto lähtikin päälle, 10 min ajon jälkeen nousi lämmöt 500 mutta sitten poltto keskeytyi kun ohjelma veti jotenkin jumiin, tämä kahdesti.
Pakkopolton seurauksena täyttöaste jäi 100 % ja nyt auto yrittää sitten polttaa sitä jatkuvasti mutta poltto keskeytyy, viimeisellä kerralla kun star oli kiinni syttyi polttoainevalokin jonka seurauksena poltto seis. Tämän jälkeen kotia ajellessa 20km matkan oli kierrokset koholla motarilla ja sitten laski, en tiedä menikö poltto tässä läpi vai ei, tuskin..
Poltto siis lähtee päälle, mutta se keskeytyy. Tänään tulee uusi paine-eroanturi vai mikä tuo konehuoneessa oleva anturi onkaan, josta lähtee kaksi letkua sinne pöntön nurkille (A6429050100).
En tiedä olisiko nyt vaan järkevintä päästä tuosta saastesoftasta eroon, koska huonosti tuo näyttää toimivan.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
kuva
Ainakin w211 saa staarilla pakkopolton päälle väkisin asiantuntijavalikoista. Ja tuon alapuolella on rivi jolla se sammuu... Toki se sammuu itsekkin n. 30min kuluttua.
Ainakin w211 saa staarilla pakkopolton päälle väkisin asiantuntijavalikoista. Ja tuon alapuolella on rivi jolla se sammuu... Toki se sammuu itsekkin n. 30min kuluttua.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
W212 ei ollut tuollaista valikkoa Starissa.
Pakkopoltto meni kyllä päälle, vaihe pomppasi heti 65% ja siihen jäi. Poltto oli hetken päällä. Pakkopoltolla ajon aikana lämmöt nousi 10 min jälkeen 500 asteeseen, mutta muutaman minuutin jälkeen ne jälleen laskivat. Myöhemmin ilman pakkopolttoa poltto meni päälle ja lämmöt huiteli 400-750 välillä, mutta loppuun asti se ei mennyt. Kauanko tuon polttovaiheen pitäisi kestää? Käytännössä ajeltiin koko ajan 80-120kmh menemään motaria.
Pakkopoltto meni kyllä päälle, vaihe pomppasi heti 65% ja siihen jäi. Poltto oli hetken päällä. Pakkopoltolla ajon aikana lämmöt nousi 10 min jälkeen 500 asteeseen, mutta muutaman minuutin jälkeen ne jälleen laskivat. Myöhemmin ilman pakkopolttoa poltto meni päälle ja lämmöt huiteli 400-750 välillä, mutta loppuun asti se ei mennyt. Kauanko tuon polttovaiheen pitäisi kestää? Käytännössä ajeltiin koko ajan 80-120kmh menemään motaria.
S212 E350CDI 4Matic 2009
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 478
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Poltto onnistuu varmiten n80km vauhdissa. Moottoritie vauhdit on liikaa
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Mikä siinä vauhdissa tekee eron? 100 ajaessa polton aikana kierrokset olivat korkeammalla ja kun poltto loppui, vauhti pysyi samana mutta kierrokset laski (polton aikana oli siis pienempi vaihde sisässä).
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Sehän ei ole vika, jos kuski katkaiseen virran kesken polton. Onkohan pakkopoltossa järkeä, jos ei ole vikoja eikä vikakoodeja? (ei ole). Xentryssä on 212-korisessa muistaakseni puolen tusinaa tarkastuskohdetta ennen kuin testeri pyytää tekemään pakkopolton. Kaupunkiajossa olevassa DPF-dieselissä polttoja - ja myös keskeytyneitä polttoja - tulee paljon.AaPoo kirjoitti: ↑To 30.09.2021 08:15 Eilen käytiin Starin päässä ja keskeytyneitä regenerointejahan sieltä löytyi oikein urakalla, syynä usein virrankatkaisu, Mitään vikakoodeja ei tule ja paine-ero näytti ihan järkeviä lukuja paikallaan ja ajon aikana, samoja mitä tämän ketjun aloitusviestissä on.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Kuvittelin öljyn lisääntyneen ja haisevan lisäksi naftalle, josta tuli sitten mieleen saada poltto edes kerran tehtyä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Tilanne ennallaan toistaiseksi, eli polttelee tiheään. Jotain tarkempia tutkimuksia tehdään autoon ensi viikolla, josko silloin selviäisi jotain. Laitan tietoa tänne kun tutkimukset tehty.
Täällä myös rengasmuistista katsottuna polton keskeytyksen syy ” virta katkaistu” vaikka näennäisesti onnistuneen polton jälkeen ajettu kymmeniä kilometrejä, tätä ei ymmärrä.
Täällä myös rengasmuistista katsottuna polton keskeytyksen syy ” virta katkaistu” vaikka näennäisesti onnistuneen polton jälkeen ajettu kymmeniä kilometrejä, tätä ei ymmärrä.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
AaPoo; Samalla tavalla alkaa regenerointi tässäkin pakotettuna että prosentit siirtyy aluksi korkeammalle ja varsinainen poltto ei kestä sitten kovin kauaa, ehkä 10-15 min.
Re: W212 OM642 DPF ongelmaa
Onko 350cdi sinuun autoon tehty päästöpäivitys?
S212 E350CDI 4Matic 2009