W212 OM642 DPF ongelmaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

Onkos tällaista tullut kellään vastaan aikaisemmin. Om642 polttaa dpf 100 km välein, kun poltto alkaa sen jälkeen ajettu matka vaikka 50 km , rengasmuistista katsottuna polton keskeyttämisen syy on virran katkaisu. Koskaan ei mene läpi. Starilla regenerointi menee läpi ”succesful”. rengasmuistista katsottuna sekään ei auton mielestä ole onnistunut, virta katkaistu.
Kaikki puhdistukset aiheuttaa eropainemittaus johon on vaihdettu anturi ja sopeutettu , ei vaikutusta, polttoväli 100 km.
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

Olisko mittausarvoihin kommenttia? Jollakulla mahdollista antaa vertailun vuoksi vastaavasta autosta arvoja? 170 kW versio jos sillä merkitystä.
tuhkaa 0.41g
noki 2.08g
täyttö 30%
vastapaine tyhjäkäynnillä 1100 hPa

Paine-eromittaus
virtapäällä -12 hPa
tyhjäkäynnillä 2 hPa
2000rpm 70 hPa
3000rpm. 130 hPa
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Oletan, että paine-erot on kierroksillakin mitattu auto paikallaa (eli ilman kuormaa moottorille).

Tyhjäkäynti paine-ero on OK, kierroksilla liian suuret.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mites egr virtaus, mitä se näyttää? Jos samaa kokoajan niin jumissa auki ja paineet mitä sattuu.
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

EGR:ää mitattu, säätimen asento muuttuu hyvin välillä 95-5%, satunnaisesti sai menemään 0% asti. Tulokset 95% ilmamassa 306 ja 5% 485, 0% 470.
Pitääisikö tuon mennä heti 0% asti kiinni ohjatessa?
J.V
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 16.07.2021 16:16

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja J.V »

Terve, laitan tähän kun en osaa uutta viestiketjua aloittaa… mulla w212 e 350 -13 ja tuikun ohjelma siihen laitettuna, ilmoitti tienpäällä auto että hiukkassuodatin tukossa tms, jollain alkeellisella testerillä luettiin koodit ja nollattiin. Nyt autosta on tehot hävinnyt ja kiihdyttäessä kun painaa kaasua kunnolla niin pöläyttää mustaa savua putkista niin että perä on ihan noessa. Ja mitään vikakoodeja ei nyt ole päällä ja hiukkassuodattimen arvotkin autohuollossa luettiin ja olivat kuulemma ok. Joten mistä voisi moinen vika johtua?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

350cdi@ kirjoitti: Pe 16.07.2021 10:15 EGR:ää mitattu, säätimen asento muuttuu hyvin välillä 95-5%, satunnaisesti sai menemään 0% asti. Tulokset 95% ilmamassa 306 ja 5% 485, 0% 470.
Pitääisikö tuon mennä heti 0% asti kiinni ohjatessa?
PWM:n säätörajat ovat 5-95%. 5 kiinni, 95 auki. Kummallinen arvo tuo 0. Kannattaa muistaa, että ohjauksesta ei vielä voi tietää venttiilin todellista asentoa, eikä sitä, meneekö se kokonaan kiinni. EGR:ssä aika yleinen vika on että se jumittaa, ei varsinkaan sulkeudu hyvin. Jousi on joskus kuoleentunut, tai sitten noki jumittaa liikkeen. Myös sen mustan muovikuoren alla oleva.

En tiedä onko se myös EGR:n kanssa sama kuin esim. imusarjan läppien, sinne työnnetään tietty ohjaus ja takaisinkytkentä on vain ok-tieto tai ei ok. Luultavasti niin. Ja se ei kerro todellisesta mekaanisesta tilanteesta kaikkea.

Mikä on tuon ilmamassan yksikkö?
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

Muistelen että olis *lla ollut g/isku voin muistaa väärinkin. Huomenna voin kattoo.
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

Täytynee käyttää egr kädessä ja tarkistaa mekaaninen toiminta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Ärrän kanssa egr jumppaa harrastaessa se meni juuri niin EGR osalta jotta moottori ohjaus tulkitsi ilmamassamittauksen kautta jotta egr ei toimi oikein. Eli sillä tosiaan ei ole muunlaista takaisinkytkentää kun että venttiili olemassa ja ok. Sen tiedon saa huijatuksi myös sillä 4,7kohm vastuksella ja silloin tuleekin se herja liian suuresta ilmamassasta kun egr kautta ei kulje mitään (jos venttiilk menee mekaanisesti kiinni). Ja venttiili tosiaan voi kärsiä juuri noista edellä mainituista ongelmista. Itselläni se servo oli rikki ja eka purkimo-osa oli taas kuolleella jousella. Seuraava purkkmo-osa oli kunnollinen. Eikä se uusikaan kovan kallis olisi ollut... EGR oli myös jokin ohjattu testi jossa kone pyöti eri kiergoksilla ja se loggas ilmamassan määrät jotka piti osua ikkunaan kullakin pyynnillä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

No niin EGR käytetty irti ja puhdistettu, ei ollut kovin likainenkaan. Liikui hyvin ennen ja jälkeen puhdistuksen, jousikaan ei tuntunut löysältä.
EGR testissä seuraa hyvin raja-arvojen välissä keskellä.
TPLtre kirjoitti: Pe 16.07.2021 18:42 Mikä on tuon ilmamassan yksikkö?
mg/isku näyttikin olevan.
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

350cdi@ kirjoitti: To 15.07.2021 13:24 2000rpm 70 hPa
3000rpm. 130 hPa
Onko tästä nyt pääteltävä niin että tukossahan sen pöntön täytyy olla?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllähän tuo vähän siltä näyttää. Tuo 130 hPa olisi aika tavallinen lukema satasen vauhdissa tien päällä ilman isoa kuormitusta melkolailla polttoa valmiille pöntölle, mutta jos tuo on paikallaan polkien ja juuri poltettuna, niin liikaa on. Sikäli kun muistan omastani ajossa katselleeni. W164, mutta sama kone.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Selviskö tämä vika? Oma 214tkm ajettu -10 om642 kans polttelee nyt melko usein pönttöä. Ajo pääasiassa kaupunkiajoa, joten sinänsä ei ihme.
Autoon tehty vuoden sisään päästöpäivitys Veholla.

Pääsen parin päivän päästä STARin päähän, joten mitä olisi hyvä mitata vikaa etsiessä?

Autossa on vanhalla osanumero oleva huohotin, voisiko auto syödä öljyä niin paljon että olisi tarvetta tiuhoille poltoille? Huohotin ja huohottimen lähtö olisi hyvä kyllä muutenkin vaihdella.
S212 E350CDI 4Matic 2009
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tilasin nyt varmuuden vuoksi paineanturin vai mikä tuo nyt virallisesti on. A6429050100 sensori, pakokaasupaine. Muuta paineanturia ei netti-EPC näytä DPF:n liittyväksi.

Tilasin myös orkkishuohottimen, vanha lienee alkuperäinen osanumeron perusteella. Epäilen että sieltä voisi falskata öljyä, joka sitten aiheuttaa tihenevät poltot. Pätkäajon takia poltot jää usein kesken.

Imaisen (dieselitä haisevaa) öljyä pois nelisen litraa ja täytän uudella öljyllä merkkiin asti. Pitää vaihdella sitten kaikki öljyt kun saa varmuuden, ettei polttele enää jatkuvasti.
S212 E350CDI 4Matic 2009
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Syy siihen tiheään poltteluun lienee tuo tehty päästöpäivitys, tästä on jo todella monta aiempaa juttua ollut.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Hmm, sopivasti termarin vaihdon jälkeen alkanut poltot kun lämpötila nousee sopivaksi, aiemmin oli 70-90 välillä. Pitääpä tutustua asiaan.

Voisitko laittaa jotain keskusteluita missä asiaa on käsitelty?
S212 E350CDI 4Matic 2009
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No vaikka tästä alkuun ja hakua kannattaa käyttää sivun ylälaidasta, vaikka nyt hakusanoiksi DPF poltto, niin löytyy monesta ketjusta mainintaa.

viewtopic.php?f=2&t=199837&start=30
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Noita jo katselinkin, mutta siellä taisi olla kyseessä eri moottoreilla olevat autot.
S212 E350CDI 4Matic 2009
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei se päästöjen vähentämiseen käytetty tapa muuttaa ohjelmaa juurikaan konemallista riipu, vaan palotapahtuman ohjauksesta, eli periaate on aina sama. Noissa saastepäivityksissä on takerruttu puusilmäisesti tässä viime kohussa typen oksideihin ja niitä hallitaan lisäämällä urearuiskutusta niissä joissa kusiruutat on ja sitten toisaalta lisäämällä paskan kierrätystä, kuulemma oikein huolella. Matalampi palolämpötila ja vähemmän happea - vähemmän oksidia. No tämähän saa tunnetusti savua aikaan, mutta mitäs siitä kun onhan DPF hiukkasia karsimassa. Seuraus on juuri tuo, että sitä poltetaan sitten pahimmillaan 100 kilsan välein ja jos polttoon tarvittava matka on 20 kilsaa, niin se tarkoittaa, että 20% ajosta on polttoa. Ei voi olla terveellistä millekään komponentille moottorissa tai pakokaasujärjestelmässä, mutta typen oksidin päästöt saatiin alas.

Ei se ole järkevää polttoaineen kulutuksen, CO2-päästöjen, eikä kyllä kokonaishiukkaspäästöjenkään kannalta, mutta eihän siinä niihin huutoihin vastattukaan.

Julkinen kohu kun ei teknisiä, fysikaalisia, tai yleensäkään mitään tosiasioita huomioi. Se on huutoäänestystä.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Eilen käytiin Starin päässä ja keskeytyneitä regenerointejahan sieltä löytyi oikein urakalla, syynä usein virrankatkaisu, Mitään vikakoodeja ei tule ja paine-ero näytti ihan järkeviä lukuja paikallaan ja ajon aikana, samoja mitä tämän ketjun aloitusviestissä on.

Lähdettiin ajelemaan Star kytkettynä, täyttöaste nousi 35 % jonnekkin yli 50 %. Koitettiin sitten pakkopolttoa, lämpötilojen perusteella poltto lähtikin päälle, 10 min ajon jälkeen nousi lämmöt 500 mutta sitten poltto keskeytyi kun ohjelma veti jotenkin jumiin, tämä kahdesti.

Pakkopolton seurauksena täyttöaste jäi 100 % ja nyt auto yrittää sitten polttaa sitä jatkuvasti mutta poltto keskeytyy, viimeisellä kerralla kun star oli kiinni syttyi polttoainevalokin jonka seurauksena poltto seis. Tämän jälkeen kotia ajellessa 20km matkan oli kierrokset koholla motarilla ja sitten laski, en tiedä menikö poltto tässä läpi vai ei, tuskin..

Poltto siis lähtee päälle, mutta se keskeytyy. Tänään tulee uusi paine-eroanturi vai mikä tuo konehuoneessa oleva anturi onkaan, josta lähtee kaksi letkua sinne pöntön nurkille (A6429050100).

En tiedä olisiko nyt vaan järkevintä päästä tuosta saastesoftasta eroon, koska huonosti tuo näyttää toimivan.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

kuva
Ainakin w211 saa staarilla pakkopolton päälle väkisin asiantuntijavalikoista. Ja tuon alapuolella on rivi jolla se sammuu... Toki se sammuu itsekkin n. 30min kuluttua.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

W212 ei ollut tuollaista valikkoa Starissa.


Pakkopoltto meni kyllä päälle, vaihe pomppasi heti 65% ja siihen jäi. Poltto oli hetken päällä. Pakkopoltolla ajon aikana lämmöt nousi 10 min jälkeen 500 asteeseen, mutta muutaman minuutin jälkeen ne jälleen laskivat. Myöhemmin ilman pakkopolttoa poltto meni päälle ja lämmöt huiteli 400-750 välillä, mutta loppuun asti se ei mennyt. Kauanko tuon polttovaiheen pitäisi kestää? Käytännössä ajeltiin koko ajan 80-120kmh menemään motaria.
S212 E350CDI 4Matic 2009
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Poltto onnistuu varmiten n80km vauhdissa. Moottoritie vauhdit on liikaa
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Mikä siinä vauhdissa tekee eron? 100 ajaessa polton aikana kierrokset olivat korkeammalla ja kun poltto loppui, vauhti pysyi samana mutta kierrokset laski (polton aikana oli siis pienempi vaihde sisässä).
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jusi »

AaPoo kirjoitti: To 30.09.2021 08:15 Eilen käytiin Starin päässä ja keskeytyneitä regenerointejahan sieltä löytyi oikein urakalla, syynä usein virrankatkaisu, Mitään vikakoodeja ei tule ja paine-ero näytti ihan järkeviä lukuja paikallaan ja ajon aikana, samoja mitä tämän ketjun aloitusviestissä on.
Sehän ei ole vika, jos kuski katkaiseen virran kesken polton. Onkohan pakkopoltossa järkeä, jos ei ole vikoja eikä vikakoodeja? (ei ole). Xentryssä on 212-korisessa muistaakseni puolen tusinaa tarkastuskohdetta ennen kuin testeri pyytää tekemään pakkopolton. Kaupunkiajossa olevassa DPF-dieselissä polttoja - ja myös keskeytyneitä polttoja - tulee paljon.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Kuvittelin öljyn lisääntyneen ja haisevan lisäksi naftalle, josta tuli sitten mieleen saada poltto edes kerran tehtyä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

Tilanne ennallaan toistaiseksi, eli polttelee tiheään. Jotain tarkempia tutkimuksia tehdään autoon ensi viikolla, josko silloin selviäisi jotain. Laitan tietoa tänne kun tutkimukset tehty.
Täällä myös rengasmuistista katsottuna polton keskeytyksen syy ” virta katkaistu” vaikka näennäisesti onnistuneen polton jälkeen ajettu kymmeniä kilometrejä, tätä ei ymmärrä.
350cdi@
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 20.01.2020 07:33

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 350cdi@ »

AaPoo; Samalla tavalla alkaa regenerointi tässäkin pakotettuna että prosentit siirtyy aluksi korkeammalle ja varsinainen poltto ei kestä sitten kovin kauaa, ehkä 10-15 min.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 OM642 DPF ongelmaa

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Onko 350cdi sinuun autoon tehty päästöpäivitys?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Vastaa Viestiin