S124 ilmastointi rele ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Moi, elikkä semmoinen ongelma että s124 ilmastoinnin kompura ei pyöri muutakuin kylmänä käynnistettäyessä noin 2-3min, kunnes auto rupeaa lämpeämään niin ei enää kompura pyöri eikä lähde päälle.
Ilmastointi juuri täytetty, kuivain vaihdettu, paineanturi vaihettu, flektille menevä anturi vaihdettu yms.

Koitin ottaa ilmastoinnin releen irti ja laitoin hyppylangalla liittimet 5 ja 7 yhteen ja kompura pysyy jatkuvasti päällä ja kylmää puhaltaa.
Autolla olisi tarkoitus lähteä 3pv päästä noin 1500km reissulle ja olisi mukava että ei tarvisi kokoaikaa ajaa ikkunat auki ja relettä en mistään saa uutta tähän hätään, myöskin jos otan releen irti ja laitan vaan hyppylangan niin silloin ei ilmeisesti kickdown ja jotkut muut toiminnot toimi autossa, ja tietenkin kompura huutaa jatkuvasti, ilmeisesti tuo järjestelmä katkoo tuota kompuraa päältä pois kokoajan?
Mitä nyt kannattaisi tehdä tässä tilanteessa? 5 ja 7 pinniltä piuhat tupaan ja katkasija väliin ja rele paikoilleen niin saa itse katkaistua sitä päälle/pois ja kickdown yms muut toimisi, voiko jotain mennä hajalle? Olisiko kellään ideoita?
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kompuraa on pakko katkoa, koska muuten höyrystin menee umpijäähän ja ilma ei kulje kabiiniin.

Toimiko kylmästöinti remontin jälkeen normaalisti, mutta vika tuli myöhemmin, eli jossain reikä ja paineanturi huomaa sen?
Höyrystimellä ainakin on lämpötila anturi joka katkaisee virran jos liian kylmä, mutta nimimerkki "Karel" tuntee varmaan tuonkin mallin sähköt.

Huoltopainemittarit laittais ensiksi kiinni, niin näkis mitä siellä todellisuudes tapahtuu, tai mitata paksumman letkun lämpötilaa kompuralle, että onko se tosi kylmä, vai ainoastaan viileä, kun hyppylanka kiinni.

Jos kylmäpiirissä ei ole reikiä, niin toimiihan tuo katkaisin, mutta jos kylmäainevajaus, niin kompura ei saa jäähdytystä kylmäaineesta ja kompuran joutuu uusimaan, jos sitä pakko-ohjaa 1500km, tai ainakin ostaa lyhyemmän moniurahihnan.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

etrade kirjoitti: To 15.07.2021 01:50 Kompuraa on pakko katkoa, koska muuten höyrystin menee umpijäähän ja ilma ei kulje kabiiniin.

Toimiko kylmästöinti remontin jälkeen normaalisti, mutta vika tuli myöhemmin, eli jossain reikä ja paineanturi huomaa sen?
Höyrystimellä ainakin on lämpötila anturi joka katkaisee virran jos liian kylmä, mutta nimimerkki "Karel" tuntee varmaan tuonkin mallin sähköt.

Huoltopainemittarit laittais ensiksi kiinni, niin näkis mitä siellä todellisuudes tapahtuu, tai mitata paksumman letkun lämpötilaa kompuralle, että onko se tosi kylmä, vai ainoastaan viileä, kun hyppylanka kiinni.

Jos kylmäpiirissä ei ole reikiä, niin toimiihan tuo katkaisin, mutta jos kylmäainevajaus, niin kompura ei saa jäähdytystä kylmäaineesta ja kompuran joutuu uusimaan, jos sitä pakko-ohjaa 1500km, tai ainakin ostaa lyhyemmän moniurahihnan.
Ei toiminut, ilmastointi ei minun aikanani ole tuossa autossa aiemmin toiminut. Jossain jenkkifoorumilla oli w124 ollut samanlainen vika jossa auton lämmetessään kompura sammui ja vika korjaantui uudella releellä.

EDIT*
Se vielä lisäyksenä eli siis tekee samaa vaikka paineanturin ohittaa laittamalla piuhat yhteen.
Viimeksi muokannut sakusakari, To 15.07.2021 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2762
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

milläs numerolla se rele on..?? voisi ehkä löytyä sellainen..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

eikka86 kirjoitti: To 15.07.2021 07:50 milläs numerolla se rele on..?? voisi ehkä löytyä sellainen..
Mun rele on numerolla 003 545 56 05
Auto on s124 E320 sportline eli m104 24v bensa ja 94vm
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2762
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

003 545 52 05 oli.. se on kai diisselin niin ei sovi bensaan..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Sen releen yksi tärkein tehtävä on tunnistaa, pyöriikö kompressori, ja millä kierrosluvulla. Tämä toiminto suojelee moniurahihnaa mahdoilliselta hajoamiselta, jos pumppu menee jumiin. Se on siis pahin, mikä voi mennä rikki.

Kuivaimen painekytkimen piiri menee myös tuon relee läpi, eli kokeile vielä niin, että yhdistät paineanturin johdot. Jos vika "korjaantuu" sillä, on painekytkin viallinen. (Edit: Ai niin, sen olitkin näköjään jo kokeillut.)

Kickdowniin tuo liittyy siten, että täyttä kiihdytystä tarvittaessa, pumppu kytekytyy pois niin kauan kuin kickdown on painettuna.

Luultavasti vika on siis tuossa releessä, tai pumpun pyörimisnopeusanturissa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja unskix »

Karel kirjoitti: To 15.07.2021 15:43 Sen releen yksi tärkein tehtävä on tunnistaa, pyöriikö kompressori, ja millä kierrosluvulla. Tämä toiminto suojelee moniurahihnaa mahdoilliselta hajoamiselta, jos pumppu menee jumiin. Se on siis pahin, mikä voi mennä rikki.

Kuivaimen painekytkimen piiri menee myös tuon relee läpi, eli kokeile vielä niin, että yhdistät paineanturin johdot. Jos vika "korjaantuu" sillä, on painekytkin viallinen. (Edit: Ai niin, sen olitkin näköjään jo kokeillut.)

Kickdowniin tuo liittyy siten, että täyttä kiihdytystä tarvittaessa, pumppu kytekytyy pois niin kauan kuin kickdown on painettuna.

Luultavasti vika on siis tuossa releessä, tai pumpun pyörimisnopeusanturissa.

Ilmastointiin vaikuttava rele pudottaa ainakin kierroslukumittarin pois pelistä ja näinollen ilmastointikompressori ei saa käskyä toimiakseen. Kyseinen rele on vain siihen tarkoitettu rele, jonka varaosanumero on täsmättävä.
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

unskix kirjoitti: To 15.07.2021 17:45
Karel kirjoitti: To 15.07.2021 15:43 Sen releen yksi tärkein tehtävä on tunnistaa, pyöriikö kompressori, ja millä kierrosluvulla. Tämä toiminto suojelee moniurahihnaa mahdoilliselta hajoamiselta, jos pumppu menee jumiin. Se on siis pahin, mikä voi mennä rikki.

Kuivaimen painekytkimen piiri menee myös tuon relee läpi, eli kokeile vielä niin, että yhdistät paineanturin johdot. Jos vika "korjaantuu" sillä, on painekytkin viallinen. (Edit: Ai niin, sen olitkin näköjään jo kokeillut.)

Kickdowniin tuo liittyy siten, että täyttä kiihdytystä tarvittaessa, pumppu kytekytyy pois niin kauan kuin kickdown on painettuna.

Luultavasti vika on siis tuossa releessä, tai pumpun pyörimisnopeusanturissa.

Ilmastointiin vaikuttava rele pudottaa ainakin kierroslukumittarin pois pelistä ja näinollen ilmastointikompressori ei saa käskyä toimiakseen. Kyseinen rele on vain siihen tarkoitettu rele, jonka varaosanumero on täsmättävä.
Minkäslainen on tuo pumpun pyörimisnopeusanturi? Onko vaihdettavissa? Missä sijaitsee?

Tässä toimi kyllä kierroslukumittari ilman tuota ilmastoinnin relettäkin.

Jos jollakin sattuisi oleen rele/ratkaisu ongelmaan niin ensiviikolla kuljen välin seinäjoki-tampere-helsinki ja pk seutu-salo-turku-rauma-vaasa ja paljon paikkoja noiden välillä.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Pumpun takapäässä, kaksinapainen käämi. On vaihdettavissa, mutta on erittäin ahtaassa paikassa ja johtosarja on pumpun rungossa kiinni. Käämin voi mitata, en nyt muista ulkoa vastusarvoa, mutta noita käytettyjä pumppuja on minulla varastossa missä ehjä anturi, ja on yksi uusikin.

Kierroslukumittarilla ei ole tuon toiminnan kanssa mitään tekemistä muuten kuin että signaali meneen releelle, ja sitä verrataan pumpun pyörimisnopeuteen. Eli jos kiekkamittari ei toimisi siksi, että signaali puuttuu, niin ei ilmastointikaan toimi.

Kuten sanottu, voit väliaikaisesti ohittaa releen, mutta menetät turvatoiminnon, joka estää hihnan katkeamisen jos pumppu sattusi menemään jumiin. Kickdown saa virran tuon releen läpi, joten se ei ilman sitä toimi, ellet samalla syötä hyppylangalla virtaa napaan, johon menee musta/valkoinen johto.

Höyrystin ei mene noin toimien jäähän. Höyrystimen lämpöanturi antaa tiedon lämmönsäädön ohjainyksikölle, joka katkoo pumpun toimintaa tarpeen mukaan.

Noita releitä vaan menee. Siitä kertoo sekin, että noita on useampia listattuna Motonetinkin listoilla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Karel kirjoitti: Pe 16.07.2021 08:31 Pumpun takapäässä, kaksinapainen käämi. On vaihdettavissa, mutta on erittäin ahtaassa paikassa ja johtosarja on pumpun rungossa kiinni. Käämin voi mitata, en nyt muista ulkoa vastusarvoa, mutta noita käytettyjä pumppuja on minulla varastossa missä ehjä anturi, ja on yksi uusikin.

Kierroslukumittarilla ei ole tuon toiminnan kanssa mitään tekemistä muuten kuin että signaali meneen releelle, ja sitä verrataan pumpun pyörimisnopeuteen. Eli jos kiekkamittari ei toimisi siksi, että signaali puuttuu, niin ei ilmastointikaan toimi.

Kuten sanottu, voit väliaikaisesti ohittaa releen, mutta menetät turvatoiminnon, joka estää hihnan katkeamisen jos pumppu sattusi menemään jumiin. Kickdown saa virran tuon releen läpi, joten se ei ilman sitä toimi, ellet samalla syötä hyppylangalla virtaa napaan, johon menee musta/valkoinen johto.

Höyrystin ei mene noin toimien jäähän. Höyrystimen lämpöanturi antaa tiedon lämmönsäädön ohjainyksikölle, joka katkoo pumpun toimintaa tarpeen mukaan.

Noita releitä vaan menee. Siitä kertoo sekin, että noita on useampia listattuna Motonetinkin listoilla.
Okei. Tarkoitin lähinnä sitä, että laittaisin releen paikalleen ihan normaalisti ja sitten 5 ja 7 pinniltä johdot ja katkaisin väliin eli tällöin kickdowni sun muut toimisi, mutta voiko siinä sitten aiheutua ongelmia eli voiko joku mennä hajalle kun rele paikallaan ja yhdistää ne johdot?

Ja jos yhdistän ne johdot ja laitan katkaisijan väliin, mikä olisi ajaessa sopiva aika pitää aina kompuraa päällä ja mikä sopiva aika sammuttaa se?

Motonetissä on Salossa kyseistä relettä ilmeisesti 1kpl hintaan 140€, sen voisi ainakin matkanvarrella käydä hakemassa ja koittamassa korjaantuuko vika sillä, aika suolaisen hintainen kyllä on.
Jostakin purku-autosta löysin, mutta purkaamo lomalla 9.8 asti.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Et suoranaisesti riko kuin korkeintaan sen releen, joka jo oletettavasti on rikki.

Et tarvitse katkaisijaa väliin, koska lämpötilan mukaan tapahtuvan katkoamisen hoitaa ilmastoinnin säätöyksikkö, ei tuo kyseinen rele.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Karel kirjoitti: Pe 16.07.2021 09:38 Et suoranaisesti riko kuin korkeintaan sen releen, joka jo oletettavasti on rikki.

Et tarvitse katkaisijaa väliin, koska lämpötilan mukaan tapahtuvan katkoamisen hoitaa ilmastoinnin säätöyksikkö, ei tuo kyseinen rele.
Okei, kai se täytyy fiksumpia uskoa. 😄
Ihmettelin vain kun käytin autoa ja ilmastointia ulkona niin kompura ei kertaakaan sammunut, pyöri jatkuvasti niin olisiko tuo katkasijan tarvinnut väliin, mutta ei ilmeisesti.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olisko tällainen 002 545 13 05 passeli jolla kokeilla ennen kun meet Motonetista ostamaan uuden? En siis ole kauppaamassa tätä mutta jos rele käy ja haluat koittaa ni sehän passaa kyllä. Tuo rele ilmeisesti on 6cyl bensasta peräisin mutta M103 ja automaatti-ilmastoinnista? Numero kyllä on eri et pitäis ennen kokeilua tietää pitäisikö sun ilmastoinnin pelittää tällä releellä ja ettei riko mitään jos koittaa. Sopivasti olis kyllä matkanvarrella ennen Motonettia :wink:
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Minulla on myös yksi 002 545 13 05 hyllyssä, ja pihalla on autoja joissa vastaavia releitä. Montako pinniä sakusakarin autossa on? Voin katsoa, jos kaavioista löytyisi erot.

Jos kompura pyörii jatkuvasti, niin se on ok, niin kauan kun höyrystin ei mene jäähän. Eikä mene jäähän niin kauan kun ulospuhallusilman lämpötila on yli +5.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Karel kirjoitti: Pe 16.07.2021 13:26 Minulla on myös yksi 002 545 13 05 hyllyssä, ja pihalla on autoja joissa vastaavia releitä. Montako pinniä sakusakarin autossa on? Voin katsoa, jos kaavioista löytyisi erot.

Jos kompura pyörii jatkuvasti, niin se on ok, niin kauan kun höyrystin ei mene jäähän. Eikä mene jäähän niin kauan kun ulospuhallusilman lämpötila on yli +5.
Releessäni on 9 pinniä.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niin on näissäkin. Mikä on auton malli ja valmistusvuosi?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Karel kirjoitti: Pe 16.07.2021 13:39 Niin on näissäkin. Mikä on auton malli ja valmistusvuosi?
Tuola se ylempänäkin luki, mutta s124 E320 sportline eli m104 24v bensa ja 94vm
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Näitä on näköjään kymmeniä versioita... Mutta pikaisella vilkaisulla kaikki 9-pinniset ovat perustoiminnoiltaan samat. Releiden erot liittyät kickdowniin ja moottorin tyhjäkäyntikierrosluvun tasaukseen kun kompura kytkeytyy päälle. Eli jos nastojen numerointi vaan osuu samaan, niin uskaltaisin kokeilla vaikka releessä olisikin eri numero.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Karel kirjoitti: Pe 16.07.2021 13:54 Näitä on näköjään kymmeniä versioita... Mutta pikaisella vilkaisulla kaikki 9-pinniset ovat perustoiminnoiltaan samat. Releiden erot liittyät kickdowniin ja moottorin tyhjäkäyntikierrosluvun tasaukseen kun kompura kytkeytyy päälle. Eli jos nastojen numerointi vaan osuu samaan, niin uskaltaisin kokeilla vaikka releessä olisikin eri numero.
Okei.
Jos nyt väliaikaisesti laitan tuon hyppylangan niin varmaan hirveesti ei kannata kickdownia antaa koska nyt kompura ei sammu jos antaa kickdownia? Miksi muuten edes kompuran täytyy sammua silloin kun antaa kickdownia?
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sompio »

Siksi että saadaan kompuran ottama teho voimansiirron käyttöön.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Joskus kyselin foorumilla, että onko tämä rele korvattu tällä releellä.

Tähtikuljettaja vaivautui katselemaan tietokoneeltaan, mikä on uusimman releen osanumero.
Rele päällepäin ja toiminta täysin sama, uusimmassa osanumerossa, kun pari osanumeroa taakseppäin.

Katsokaa tietokoneelta, ettei olisi tullut uutta osanumeroa alkuperäiselle releelle.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sprinter99 kirjoitti: Pe 16.07.2021 22:26 Joskus kyselin foorumilla, että onko tämä rele korvattu tällä releellä.

Tähtikuljettaja vaivautui katselemaan tietokoneeltaan, mikä on uusimman releen osanumero.
Rele päällepäin ja toiminta täysin sama, uusimmassa osanumerossa, kun pari osanumeroa taakseppäin.

Katsokaa tietokoneelta, ettei olisi tullut uutta osanumeroa alkuperäiselle releelle.

Liittyykös tämä kommentti juuri näihin kahteen eli 002 545 13 05 sekä 003 545 56 05 mistä nyt puhe on vai ihan johonkin muuhun?

Nm. Karel tätä aihetta jo "penkoikin" eikä se välttämättä ole ihan niin yksinkertainen juttu saada sopivuus selville varsinkin kun lähtökohta on se että hakukoneena toimii Google?

Kivijalkaliikkeessä aiheen selvittely on varmaankin hieman helpompaa mutta se että kuka näihin vanhoihin lähtee selvittelemään onkin aivan eri juttu. Se kun vaatii työaikaa joskus paljonkin ja siitä pelkästä tiedosta kysyjä ei kuitenkaan halua maksaa ni on hyvin ymmärrettävää ettei edes vaivaudu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jari Ke kirjoitti: La 17.07.2021 07:53
Liittyykös tämä kommentti juuri näihin kahteen eli 002 545 13 05 sekä 003 545 56 05 mistä nyt puhe on vai ihan johonkin muuhun?

Nm. Karel tätä aihetta jo "penkoikin" eikä se välttämättä ole ihan niin yksinkertainen juttu saada sopivuus selville varsinkin kun lähtökohta on se että hakukoneena toimii Google?

Kivijalkaliikkeessä aiheen selvittely on varmaankin hieman helpompaa mutta se että kuka näihin vanhoihin lähtee selvittelemään onkin aivan eri juttu. Se kun vaatii työaikaa joskus paljonkin ja siitä pelkästä tiedosta kysyjä ei kuitenkaan halua maksaa ni on hyvin ymmärrettävää ettei edes vaivaudu.
Miksi mersun osien yhteensopivuutta selvittelisi googlella? Varaosakirjaan auton runkonumero ja lista sopivista osista löytyy minuutissa ellei sekunneissa. Näitä varaosakirjoja löytyy myös netistä jos ei ole omaa käytössä tai klubin jäsenyyttä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Karel kirjoitti:Höyrystin ei mene noin toimien jäähän. Höyrystimen lämpöanturi antaa tiedon lämmönsäädön ohjainyksikölle, joka katkoo pumpun toimintaa tarpeen mukaan.
Karel kirjoitti:Et tarvitse katkaisijaa väliin, koska lämpötilan mukaan tapahtuvan katkoamisen hoitaa ilmastoinnin säätöyksikkö, ei tuo kyseinen rele.
Äh, en ymmärrä miten se sitä katkoo jos releen ohittaa. Olettaisin että poiskytkentä tapahtuu tarvittaessa juuri relettä ohjaten.
Jos ilmastoinnin releen 5 ja 7 navat yhdistää hyppylangalla niin kompuran magneettikytkimelle tulee aina jännite sulakkeelta 7 ja magneettikytkin on aina kiinni kun auto käynnissä (tai virta päällä).
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

DBFI kirjoitti: La 17.07.2021 08:15
Jari Ke kirjoitti: La 17.07.2021 07:53
Liittyykös tämä kommentti juuri näihin kahteen eli 002 545 13 05 sekä 003 545 56 05 mistä nyt puhe on vai ihan johonkin muuhun?

Nm. Karel tätä aihetta jo "penkoikin" eikä se välttämättä ole ihan niin yksinkertainen juttu saada sopivuus selville varsinkin kun lähtökohta on se että hakukoneena toimii Google?

Kivijalkaliikkeessä aiheen selvittely on varmaankin hieman helpompaa mutta se että kuka näihin vanhoihin lähtee selvittelemään onkin aivan eri juttu. Se kun vaatii työaikaa joskus paljonkin ja siitä pelkästä tiedosta kysyjä ei kuitenkaan halua maksaa ni on hyvin ymmärrettävää ettei edes vaivaudu.
Miksi mersun osien yhteensopivuutta selvittelisi googlella? Varaosakirjaan auton runkonumero ja lista sopivista osista löytyy minuutissa ellei sekunneissa. Näitä varaosakirjoja löytyy myös netistä jos ei ole omaa käytössä tai klubin jäsenyyttä.
Googlella mä nuita sopivia sivustoja alkuun ittelleni hain ja sit pikalinkit talletin et tosiaan löytyy sit helpolla kun tarttee. Toki muitakin konsteja varmaan on.

Lisään nyt vielä ettei välttämättä silti osu oikein vaikka kuin numeroita nuihin laittaa :( Ei ole pitkäkään aika kun ton bensamatikin takaperän stefan sopivuutta haeskelin. Mullahan oli uusi hyllyssä ja halusin tietää käykö vaiko ei. Paikallaanoleva kun menee rikki kun sen ottaa pois.

No sit vaan kolmisakarasta mittaus joka vaikutti sile että hyllyssäoleva käy. Sit vaan irti se vuotava. Stefa joka paikallaan oli, oli alkuperäinen näin veikkaan ja sellainen varaosahaun perusteella ei olisi pitänyt olla koko autossa?? Stefa jonka laitoin oli kyllä täysin soppeli mutta senkään ei olisi pitänyt käydä? Tai sit mä tosiaan en vaan osannu käyttää varaosahakua nuista vapaasti käytettävistä sivustoista?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

dealer kirjoitti: La 17.07.2021 08:17
Karel kirjoitti:Höyrystin ei mene noin toimien jäähän. Höyrystimen lämpöanturi antaa tiedon lämmönsäädön ohjainyksikölle, joka katkoo pumpun toimintaa tarpeen mukaan.
Karel kirjoitti:Et tarvitse katkaisijaa väliin, koska lämpötilan mukaan tapahtuvan katkoamisen hoitaa ilmastoinnin säätöyksikkö, ei tuo kyseinen rele.
Äh, en ymmärrä miten se sitä katkoo jos releen ohittaa. Olettaisin että poiskytkentä tapahtuu tarvittaessa juuri relettä ohjaten.
Jos ilmastoinnin releen 5 ja 7 navat yhdistää hyppylangalla niin kompuran magneettikytkimelle tulee aina jännite sulakkeelta 7 ja magneettikytkin on aina kiinni kun auto käynnissä (tai virta päällä).
Totta. Vitonen tulee suoraan sulakerasialta, eli sitä ei pidä kytkeä magneettikytkimelle (eli seiskaan). Kymppinasta (KL) tulee lämmönsäätimeltä painekytkimen kautta. Eli kymppi ja seiska yhteen niin toimii oikein. Tosin tekisin sen, että laittaisin tavallisen sulkevan releen väliin, koska magneettikytkin voi ottaa enemmän virtaa kuin alkuperäinen rele. Ei väliaikaisvirityksenä ole jurikaan työläämpi. Ainakin helmpompi kuin ruveta jotakin katkaisinta nysväämään koko ajan ajon aikana.

Sitten vaan muistaa sen, että jos tarvitaan viimeisen päälle maksimikiihdytys, niin kytkee ilmastoinnin eco-asentoon, niin saa kaikki hevoset kiihdyttämään autoa. Ja hihnalle ei ole rikkoutumissuojaa siinä tapauksessa, että kompressori hirttää kiinni. Eli harrastelijalle voi kelvata jopa lopulliseksi ratkaisuksi, (jos se reilun satasen rele tuntuu liian kalliilta).
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

DBFI kirjoitti: La 17.07.2021 08:15
Jari Ke kirjoitti: La 17.07.2021 07:53
Liittyykös tämä kommentti juuri näihin kahteen eli 002 545 13 05 sekä 003 545 56 05 mistä nyt puhe on vai ihan johonkin muuhun?

Nm. Karel tätä aihetta jo "penkoikin" eikä se välttämättä ole ihan niin yksinkertainen juttu saada sopivuus selville varsinkin kun lähtökohta on se että hakukoneena toimii Google?

Kivijalkaliikkeessä aiheen selvittely on varmaankin hieman helpompaa mutta se että kuka näihin vanhoihin lähtee selvittelemään onkin aivan eri juttu. Se kun vaatii työaikaa joskus paljonkin ja siitä pelkästä tiedosta kysyjä ei kuitenkaan halua maksaa ni on hyvin ymmärrettävää ettei edes vaivaudu.
Miksi mersun osien yhteensopivuutta selvittelisi googlella? Varaosakirjaan auton runkonumero ja lista sopivista osista löytyy minuutissa ellei sekunneissa. Näitä varaosakirjoja löytyy myös netistä jos ei ole omaa käytössä tai klubin jäsenyyttä.
Tåtä tarkoitin.
DBFI löysi minulle uusimman releen, joka oli kaikkein halvin, mutta ei ollut rele mistä nyt keskustellaan
sakusakari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: To 29.08.2019 20:55

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja sakusakari »

Karel kirjoitti: La 17.07.2021 10:36
dealer kirjoitti: La 17.07.2021 08:17
Karel kirjoitti:Höyrystin ei mene noin toimien jäähän. Höyrystimen lämpöanturi antaa tiedon lämmönsäädön ohjainyksikölle, joka katkoo pumpun toimintaa tarpeen mukaan.
Karel kirjoitti:Et tarvitse katkaisijaa väliin, koska lämpötilan mukaan tapahtuvan katkoamisen hoitaa ilmastoinnin säätöyksikkö, ei tuo kyseinen rele.
Äh, en ymmärrä miten se sitä katkoo jos releen ohittaa. Olettaisin että poiskytkentä tapahtuu tarvittaessa juuri relettä ohjaten.
Jos ilmastoinnin releen 5 ja 7 navat yhdistää hyppylangalla niin kompuran magneettikytkimelle tulee aina jännite sulakkeelta 7 ja magneettikytkin on aina kiinni kun auto käynnissä (tai virta päällä).
Totta. Vitonen tulee suoraan sulakerasialta, eli sitä ei pidä kytkeä magneettikytkimelle (eli seiskaan). Kymppinasta (KL) tulee lämmönsäätimeltä painekytkimen kautta. Eli kymppi ja seiska yhteen niin toimii oikein. Tosin tekisin sen, että laittaisin tavallisen sulkevan releen väliin, koska magneettikytkin voi ottaa enemmän virtaa kuin alkuperäinen rele. Ei väliaikaisvirityksenä ole jurikaan työläämpi. Ainakin helmpompi kuin ruveta jotakin katkaisinta nysväämään koko ajan ajon aikana.

Sitten vaan muistaa sen, että jos tarvitaan viimeisen päälle maksimikiihdytys, niin kytkee ilmastoinnin eco-asentoon, niin saa kaikki hevoset kiihdyttämään autoa. Ja hihnalle ei ole rikkoutumissuojaa siinä tapauksessa, että kompressori hirttää kiinni. Eli harrastelijalle voi kelvata jopa lopulliseksi ratkaisuksi, (jos se reilun satasen rele tuntuu liian kalliilta).
10 ja 7 koitettu, ei lähe kompura päälle.

Edit:
Kokeilin tuota perus sulkevaa relettä aiemmin, siihen oli netissä ohjeet. Kompura toimi sillä hetken ja ec off-on nappi myös toimi, mutta hetkenpäästä taas kompura ei lähtenyt päälle ja ongelma jatkui.
Tässä vielä kuva siihen ohjeeseen:
pinout 4.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03

Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: S124 ilmastointi rele ongelma

Viesti Kirjoittaja Karel »

Sitten vika ei ole tuossa releessä, vaan lämpötilan säädön yksikössä tai höyrystimen lämpöanturissa.

Edit.: Kokeile seuraavaksi yhdistää höyrystimen anturin navat, jos ongelma poistuu, anturi on viallinen.

Tuo on sen verran tuore malli, että siitä voi myös lukea vikakoodit diagnoosirasian navasta 7. Olettaisin, että tässä suhteessa 124 on identtinen 126:n kanssa.

Tässä ohjeet, miten voi itse tehdä yksinkertaisen "lukulaitteen". Seitsemän välkähdystä olisi siis se, että höyrystimen anturissa on katkos.

https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... ausblinken
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin