S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Pari kertaa on nyt toistunut tällanen itselle uudessa 350tkm ajetussa autossa. Jätän ajon jälkeen parkkiin joksikin aikaa ja lähden myöhemmin lämpimällä koneella liikkeelle. Toimii hyvin muuten, mutta ekan kerran kun yrittää vauhtia nostaa reippaammin alkaa nykimään voimakkaasti eikä kiihdy. Jalka pois kaasupolkimelta niin palaa normaaliksi, tämän jälkeen ei taas ongelmia, toimii normaalisti ja kiihtyy. Eli limppiä, ei vikavaloja.

Ekan kerran sen jälkeen kun tapahtui niin koodit luettiin toisen ongelman takia starilla korjaamolla, ei kuulemma ollut mitään moottoriin liittyviä koodeja silloin. Lootaan on tämän jälkeen vaihdettu johdinlevy ja öljyt muusta syystä eli koodia antaneen vian takia, sillä ei ollut vaikutusta tähän satunnakseen nykimiseen.

Voiko tällainen käytös liittyä polttoaineen saantiin tai ilman pääsemiseen järestelmään? Tai voiko imusarjan läpillä tai egr:lla olla tekemistä tämän kanssa? Ihmetyttää vaan kun on tapahtunut ainoastaan kahdesti hyvin samanlaisen käyttötilanteen jälkeen.

Vaihtelin eilen polttoaineen suodattimen ja lyhensin letkuja vähän suodattimen päästä kun ei ollu ihan priimaa enään. Ainakin suodattimelle tulevan letkun vois vaihtaa kyllä.

Edit: Se vielä että ongelma ei kuitenkaan tule muulloin kovempaakaan kiihdyttäessä. Joskus vähän ajoon lähdön jälkeen vaan puolikaasulla tai kovempaa vauhtia nostaessa. Muuten on kestänyt ihan kaasua polkaista.

Edit 2: tämä saaga jatkuu ja vastaus ongelmiin löytyy seuraavassa ketjussa: viewtopic.php?f=2&t=213432&p=1343386#p1343386
Viimeksi muokannut Balanced, La 28.05.2022 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeepitus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 10.04.2014 20:55

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jeepitus »

Moi, meillä GL 320 om642 oireili myös kiihdytyksissä samalla tavalla, että alkoi nykimään ja katkaisi kaasun hetkeksi aikaa. En muista tuliko jotain limp-modeja, mutta moottorin vikavaloa ei ainakaan sytyttänyt. En myöskään siihen kiinnittänyt huomiota, oireiliko lämpimänä vai kylmänä. Foorumilta luetun perusteella uskalsin lähteä selättämään vaivaa laittamalla saksan ebaysta turbon säätimen tilaukseen. Olisiko osa maksanut jotain 200 euron luokkaa (sis. pantin 80-100e.) ja lähetin vanhan säätimen sinne takaisin ja palauttivat panttimaksun. Sillähän se tuli kuntoon n. puoleksi vuodeksi, kunnes samanlainen ilmiö toistui nyt alkukesästä. Tätä selvittäessä huomasin, että turbolle menevä y-haaran putki oli vuotanut öljyä imusarjan läppämoottorin liittimen päälle. Putki tuli korjattua ja liitin puhdisteltua, niin näillä on toistaiseksi menty nyt n. 2kk taas ilman vaivoja! Eikös imusarjan läppämoottorilla, turbon säätimellä ja egr:llä ollut foorumilta luetun perusteella ollut jotain tekemistä toistensa kanssa; eli jos tulee vastaavanlaista oiretta, niin vikaa voi alkaa paikallistamaan mahdollisesti noista kolmesta. En ole mekaanikko, joten en ota vastuuta tästä kirjoituksesta, mutta tuolta itse lähtisin liikkeelle! :)
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Kiitos, mukava kuulla kokemuksia aiheesta. Itellä tosiaan suunnitelmissa jumittaa lähitulevaisuudessa varmuudeksi nuo imusarjan läpät vastuksella auki niin että vanha moottori paikallaan. Kahteen kertaan on näköjään omasta huoltokirjan mukaan korjattu tuo moottori.. Öljyä on myös valuttanut sinne suuntaan. Modasin siihen imuputkeen turbon päähän alkuperäisen tilalle silikonihaaran, johon huohotinputki myös tulee kiinni niin ei valuta enää. Vanha imuputken turbon puoleinen suuaukko oli myös varsin huonossa kunnossa. Polttoainesuodattimen jälkeen ei ole ainakaan vielä pykinyt, seuraillaan nyt vielä.

Pidin joskus diesel mondeota niin siinä alkoi tuo turbon siipien säätö jumittelemaan niin että meni limppiin kiihdytyksissä. En uskonut että olis ollut sähkösäätimen vika kun tuntui liikkuvan vipu niin helposti. Teki vaihto-osan kanssa kuitenkin myös samaa eli oli kai karstaa vaan liikaa siellä pakopuolella. Mondeon kanssa onnistui sellanen temppu että pakopuolelle porasin reiän, jonka kierteytin. Reiästä putkella sisään alumiinille sopivaa uuninpuhdistusainetta likoamaan toviksi runsas määrä. Pultti reikään ja ajamalla mujut ulos putkesta. Limppiin menot loppui siihen ja hyvin pelasi oman omistuksen ajan turbo siitä lähtien, ei tarvinnut vaihtaa. Korjaamot tietysti tarjosi vaihtoa ainoana keinona. Kaikenlaista konstia voi youtubesta löytää..
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Eipä lähteny nykiminen polttoaineensuodattimen vaihdolla, teki kerran tuon taas reissusta kotiin tullessa. Heti kun hellitti kaasusta ja polkaisi uudestaan niin ongelma poistui. Täytyy varmaan se vastus tuikata sinne liittimen päähän läppämoottoria varten ja ajella taas. Jos egr on helppo irroittaa niin sen voisi varmaan tutkia ja puhdistaa kanssa.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Nyt tuli tehtyä tuo läppämoottorin vastusmodaus eli 4,7kohm vastus liittimeen, joka menee moottorille. Läppämoottorille menevä kaapeli on siis irrotettuna ja moottori ei tee mitään, vastus huijaa ecun uskomaan että moottori tekee hommia normaalisti mutta läpät jää auki. Ohjeet löytyy foorumilta ja eri puolilta internetiä. Ei sytytelly testilenkillä ylimääräsiä valoja ja iloisesti syttyy luistoneston valo rampissa. Täytyy ajella eteenpäin ja ajan kanssa todeta oliko tästä apua vai uusiiko nykiminen vielä.
Jeepitus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 10.04.2014 20:55

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jeepitus »

Noniin, hyvä juttu! Vastuskikkaan itekki törmänny youtuben syövereistä. Jos minulla vielä oireilisi, niin varmaankin itse myös sen testaisin. Seuraileppa jonkin aikaa miten pelittää ja pistähän kirjoitusta tänne, miten on tuon myötä pelaillut. Itse sain tuon tuon nykimisen aina esille kun löi kovempaa kiihdytystä, jotain 3000-4000rpm kieppeille ja sitten se aina silloin tällöin ilmeni. En aivan varmaksi tiedä, miten tuo turbon säädin pelaa, mutta sieltä ainakin kolvaukset ajan myötä pettää. https://www.youtube.com/watch?v=XITnMRbzt8E Voinee myös korjata, mutta itse näin helpommaksi tilata sen netistä.

Vaihtelin itse myös varmuuden vuoksi tässä aika hiljattain huohottimen ja huohottimen lähdön, vai miksi sitä kutsutaankaan. Pitäisi noilla vänhentyä melko huolella öljysumut imuputkissa. Eli huohottimen lisäksi tämä videolla oleva mötikkä: https://www.youtube.com/watch?v=vR2s_RcbpaQ&t=975s siitä tiiviste painuu kasaan ja oli myös itsellä painunut jo aivan huonoksi.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Joo itse vaihtelin huohotinventtiilin myös, mutta sitä koneen kylkeen tulevaa, ennen venttiiliä olevaa kulmapalaa en laittanut. Jos löytyisi oikea osanumero niin voisi netistä etsiä. Ei ole ihan niin helppoa tuo osanumeroiden selvitys tähän kuin toiseensä saksalaiseen.

Mikähän se kulmapalan nimi on, jäikö sulla muistiin, englanniksi siis tai vaikka suomeksikin?
Jeepitus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 10.04.2014 20:55

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jeepitus »

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-71807-0 minä tilasin tämän. Tarkistin täältä ensin, että osanumero tästää: https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/ eli tuonne vin-koodi. Katso vaikka bilteman rekisterinumerohaulla vin-numero, kopsaa se ja liitä tuonne. Sitten vaan navigoi jonnekin engine breathing-kohtaan ja sieltä se löytyi. Osanumeron nakkasin KL-varaosien sivulle ja sieltä tarjosi tuota. Saattaapa olla heittämällä tuokin jo oikea, mutta kannattaa pelata varman päälle. Ei tuota muualta tuntunut löytyvän kuin KL-varaosista ja vielä todella edulliseen hintaan, vrt niihin, mitä esim. Ebayn kautta löytyi. :)
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Hei kiitos paljon! Jotain vinin perusteella varaosahakua kokeilinkin, mutta tämä toimii selkeästi.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Eipä ollu nykimiseen apua läppämoottorin ohittamisesta. Tänään teki muutaman kerran tuota ja löytyi myös vikakoodi P2616 obd lukijalla. Täytyy käydä huomenna luettamassa vielä starilla lähikorjaamolla. Jos oikein ymmärrän niin voi viitata exhaust back pressure sensoriin, mikä se suomeksi onkaan. Mutta mikäpä se syyllinen sitten oikeasti on niin täytyy sitä arpoa.

Täältä löytyi saman oloinen keskustelu:

viewtopic.php?t=108914

Tietysti tuon turbon säätimen voisi koittaa vaihtaa myös..
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Pakopaineanturista tosiaan oli koodi, ei muuta. Vaihdoin sen, tosin tarvikeosaan mutta uuteen. Sama meno jatkuu, nykii. Torstaina olis tarkotus testejä ajaa starilla korjaamolla, mutta keksiskö tässä nyt jotain vielä sitä ennen testata ite?
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Polttoaineletkua tuli vaihdettua vielä rispaantuneen tilalle, mutta eipä muuttanu asiaa. Egr:n mekanismi tuntui ainakin liikkuvan hyvin kun siitä muovikopan sisältä testasin. Lyhyt soittokieros selvitti että uutta sähkösäädintä saa tarvikeosana suomikaupastakin ja käytettyä löytyy myös purettuna. Että ei tarvi alkaa mistään kauempaa tilailemaan jos se on syynä. Huomenna toivottavasti selviää starin perässä enempi.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Starin perässä tosiaan todettiin että turbon sähkösäädin liikkui hyvin, samoin egr:n, eikä dpf ollut tukossa. Epäilys kohdistui tuohon turbon säätimeen, että josko siellä esmes virtapuolella joku katkois tai joku liitos pätkisi. Vaihtelin sen käytettyyn toimivaan osaan. Ekalla lenkillä en ainakaan saanut autoa nykimään enää, seuraillaan nyt tilannetta vielä. Mutta todennäköisesti se oli syyllinen. Toisessa ketjussa tuolla kyselinkin että onko noissa säätimissä eroja jos ovat eri numerolla, mutta samanlaisesta koneesta. Mutta ilmeisesti voi säädin pykiä siis niinkin ettei mene limppiin tai tule koodia siitä.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Noniin saaga jatkuu. Itellä ei ilmennyt ajossa enää noita nykimisiä turbon sähkösäätimen vaihdon jälkeen, mutta tänään kun käytin auton ketjun vaihdossa paikallisella mersukorjaamolla niin kertoivat että oli remontin jälkeen koeajolla tehnyt taas rykimistä. Olivat vaihtaneet pakopaineanturin taas uuteen kun siitä oli koodi tullut, tällä kertaa alkuperäiseen. Tämän jälkeen eivät oleet saaneet enää nykimään. Mutta vähän oon pessimistinen vielä että lieneekö syy. Mutta onpahan orkkis anturi nyt paikallaan eikä tuntunut kotiin ajaessa ainakaan nykivän.

Mikähän tässä nyt on, olis mukava tietysti jos pystyisi varmistaa missä kunnossa siellä pakopuolella siivet on, että voiko kuitenkin olla jotain ongelmaa siellä. Yksi vaihtoehto on tietysti myös että paikalle vaihdettu käytetty turbon säädinkin pykisi. Olis vaan mukava tietää ennen lisäpalikoiden vaihtelua että onko turbon pakopuoli kaikin tavoin kunnossa, mutta millanen homma tuo lienee, onko sama vaihtaa sitten vaan koko turbo..

:crazy:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tiesithän, että yksi OM642:n pakosarjojen ominaisvika voi olla, että sieltä irtoilee metallikappaleita? Turbiini syö ne kyllä kunhan ovat ensin jauhautuneet tarpeeksi pieniksi tai tehneet muuten tilaa tulla läpi. Ei se siitä ainakaan parane.

En tarkoita pelotella, mutta se on tiedossa oleva mahdollisuus. Jos se nyt toimii, niin ajele tyytyväisenä menemään. Se on tosiaan sama sitten vaihtaa, mutta sitten suositeltavaa uudelle turbolle on vaihtaa myös pakosarjat. Vois meinaan vähän kyrsiä kun se uusi alkaa vinkumaan viikon jälkeen.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Joo jotain tällasta muistelin lukeneeni jossain vaiheessa. Ongelma tuossa oireessa on se että on aika väkivaltasta se nykiminen ja vaarallista myös jos täytyisi päästä vaikka alta pois jossain tilanteessa liikenteessä eikä saa vauhtia nostettua. Nii melkeen mieluummin vaan puris hammasta ja hoitais asian kuntoon jos vaan selviäis lopullinen syyllinen. Plus että olishan se mukava tietää jos siellä pakopuolella ei ongelmaa ole, niin osais ettiä muualta syyllistä vielä.
Balanced
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 13.06.2021 15:20

Re: S211 om642 nykii ekassa kiihdytyksessä lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Balanced »

Sitä mietin että jos ne pakopuolen siivet kovin pahassa kunnossa olis tai siellä olis ongelmaa niin luulis että säätötangossa tuntuisi jonkinlaista vastusta? Kerran korjaamolla jo irroteltiin tuo tanko ja ei kuulemma tuntunut sormin minkäänlaista estettä liikkumisessa, samoin starilla liikkui hyvin testissä. Säädintä vaihtaessa en myöskään ite huomannut mitään pykimistä.
Vastaa Viestiin