Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Occo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 21.07.2021 23:00

Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja Occo »

Olen uusi tällä foorumilla mutta toivoisin hieman MB-apua, kun 1. mursu w246 vm -13 eikä käsitystä oikein mistään. Rahat alkaa loppua korjatessa.

Eli 280tkm ajettu b-sarja om651.901 jossa viime vuoden kesäkuussa syttyi moottoritiellä kovaa ajettaessa vikavalo. Luettiin Veholla Starilla ja P025218 "Määränsäätöventtiilin lähtöliitännässä on toimintahäiriö". Tallentunut 1100km aikana 8x. Toinen koodi oli P008791 "Polttonestepaine liian alhainen. Parametri ei sallituissa rajoissa". Vehon mukaan jälkimmäinen kuulosti seurannaisvikakoodilta. Vaihdettiin polttoainesuodatin + määränsäätöventtiili.

Tämän jälkeen moottoritiellä heinäkuussa 2020 kovaa ajettaessa syttyi taas. Lisäksi dieseliä tuli tankin korkin kautta ulos, joten matka piti keskeyttää.

Hinattiin Tynninharjuun jossa sanoivat että paineensäätöventtiili ohjaa väärään suuntaan => railiputki jossa kiinni vaihdettava. Lisäksi vaihdettiin nelossuuttimen tiivisteet. En siellä vaihtanut kun osa 1275e + työ varsinkin kun epäilytti että onko siitä kiinni. Tilasin ebaysta ja vaihdoin toisaalla.

Railiputken vaihdon jälkeen elokuussa 2020 piti kovaa naksutusta kotipihalla ja hinattu Vehoon, jossa diagnoosi että suuttimien ohivuoto ja vaihdettava 2. suutin ja paluulinja. Tämän jälkeen meni vähän aikaa kunnes taas syystalvella käynnistysvaikeuksia ja korkeapainepumppu vaihdettiin lisäksi uuteen.

Keväällä 2021 tuli moottorista taas voimakas kurlaava ääni ja paikalla käynyt Mobilo-auto teki pikatestin, jossa sama vikakoodi kuin alussa eli P025218.

Polttoainetta valui ulos moottorista vaikka paikallaan, eikä kone käynnissä. HInattiin korjaamolle jossa uusittiin 0-renkaat, mutta ei enää tehty muuta.

Auto kulkee alle 100km vauhdissa normaalisti ilman vikavaloa, mutta kun kiihdyttää moottoritielle tai ohittaa 120km/h vikavalo P025218 syttyy taas.

Sammuttaa vikavalon 4-5 käynnistyksen jälkeen. Usein käy niin ettei ehdi heti korjaamolle, niin ehtiikin sammua ja "eihän täällä mikään valo pala".

Alkaa vain nyt ideat loppua mikä voi olla? Matalapainepumppu eli tankin pumppu on uusi epäilys. Mutta tässä mallissa pitää laskea tankki => työläs.

Lisäksi onkohan varmasti sekään. Suuttimia on testattu useampaan kertaan. Mutta olisikohan niin, että tyhjäkäynnillä ei tule ohivuototestissä ilmi?

Jos joku jaksoi lukea tänne asti, kiitos siitä. Ja olisiko kenelläkään täällä ideaa mikä voisi olla ratkaisu ja onko om651 diesel ollut mitään vastaavaa?

Autohan sinänsä toimii, mutta jotenkin näin yli vuoden jälkeen haluaisi tuon vikavalon jo pois vilkkumasta. Kun ei tiedä varmasti onko aina sama.

Tietysti voi olla että joku jo vaihdettu osa ei toimi. Määränsäätöventtiili jos pitäisi itse arvata. Mutta ei haluaisi aloittaa koko vaihtorumbaa taas.

Olen koettanut lukea ulkomaisiakin MB-sivustoja mutta tuntuu kovin vähäiseltä sielläkään keskustelu tuosta vikakoodista P025218.

Veholle jos menee oletan ehdottavat kaikki suuttimet vaihtamalla vika ratkeaa, mutta eihän sekään kovin halpaa ole vain kokeilla.
Occo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 21.07.2021 23:00

Re: Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja Occo »

Ei ole tullut oikein vastauksia tähän, vaikuttaa ettei monella samaa vikaa. Päivityksenä kuitenkin että n. viikko sitten huomasin että tankin korkin kautta tulee taas jonkin verran dieseliä. Kun pysähdyin kotipihaan auton sammuttamisen jälkeen alkoi taas valuttaa dieseliä asfaltille kuten keväällä, jolloin uusittiin 0-renkaat. Hinaus taas ensi viikolla mersukorjaamolle jossa vianetsintä jatkuu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän vaikuttaa siltä että paineistaa tankin jostain syystä jos kerran työntää ainetta täyttöputkea ylös.
Tankin huohotus kunnossa? Paluu virtaus tankkiin liian iso?
Määränsäätimen johdot ok eculle?
Occo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 21.07.2021 23:00

Re: Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja Occo »

Kirjoitin äskeisen viestin vähän epäselvästi eli tarkennuksena tällä kertaa polttoaine tulee vähemmän takaa kuin edestä, eli huomasin tankatessa että oli jonkin verran tippaa korkin ympäillä ja takalokasuojassa. Kotiin ajettuani polttoaine tuli edestä eli suuttimien paluulinjan tienoilta.

Kun vika alkoi viime vuonna kaikki tuli vain takaa eli takalasi ja polttoaineluukun ympäristö märkänä dieseliä kun ajoi kuivalla kesäkelillä moottoritietä.

Nyt siis ei valuta kun käynnissä, mutta kun sammuttaa, polttoaine alkaa valua moottorin alle. Oma piha sellainen ettei pysty mitään tekemään autolle eikä uskalla ajaa mihinkään missä voisi itse asiaa tutkia kun kääntäessä nokkaa ylämäkeen valutti koko ajan ulos dieseliä.

Mietin että miten tuo huohotus tässä B-mallissa, olen ymmärtänyt Arnu69:n aiemmasta viestiketjusta "B 2013 Polttoaineet tulee ulos tankista" että B:ssa ei olisi erillisiä huohotinjärjestelmäputkia tankissa tai tankkausputken vieressä vaan 2 putkea joista sisempään tankataan ja ulompi huohotusputkena jolloin korkki paineventtiilinä. Jos näin, tankin päällä ei ole erillistä huohotinputkea.

Pitänee tarkistaa nuo johdot eculle ainakin.

Polttoaineletkujen uusinta ei kai paljon maksaisi jos ei autakaan, jos ottaakin ilmaa jostain mutta viimeksi väittivät huollossa niissä ei olisi vikaa.

Sen verran vielä editointia tähän viestiin että korkista ei kuulu pihaustakaan kun avaa. Viime vuonna kun vika alkoi, tuli älytön suhina, nyt ei mitään.
Viimeksi muokannut Occo, La 07.08.2021 14:12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
VesLi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 20.05.2021 18:35

Re: Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja VesLi »

Sama auto ja moottori, antaa p0252 koodia. Moottori valo syttyy juurikin reippaassa kiihdytyksessä moottoritielle tai ohitustilanteessa 120 vauhdissa. 100 vauhdissa toimii normaalisti. Tähän saakka "korjaustoimena" poistettu 6kk ajan kyseistä vikakoodia lukijalla kotipihassa. Mielellään kuulisi neuvoja minkä anturin vaihtaisi? Ei ole varaa merkkiliikkeiden valohoitoihin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Apua: w246 1.8d om651.901 alhaiset polttoainepaineet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Autoa ei ole pakko viedä merkkiliikkeeseen, etsi osaava riippumaton korjaamo jolla on vankka kokemus merkistä.
Osien vaihtaminen arpomalla on paljon kalliimpaa kuin sellainen tapa, että tutkitaan missä vika on ja vaihdetaan tarpeelliset osat.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin