Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Auto pukeille ja suojamuovit alta pois, tarkastetaan että työkohde kutakuinkiin vaaterissa.
20210721_142048.jpg



Vaimo pyöräyttämään jakopäästä ja itse makaamaan auton alle, sen verran myötäpäivään pyöräytys, että turbiinin proppu näkyy luukusta.
20210721_153041.jpg



Turbiinin proppu auki ja samalla myös öljypohjan proppu auki.
20210721_153013.jpg



Jos olisi edellisellä kerralla laitettu oikea öljymäärä, niin ei olisi kovinkaan paljoa pitänyt öljyä tulla, mutta varmaan litra lorahti kun testasin säätötyökalulla asennolla 3 nähdäkseni mikä oli lähtötilanne ennen operaatioon ryhtymistä, liikaa ainetta minun mielestä. Melkein puoli tuntia lurputteli turbiinista vanhaa öljyä samaan aikaan myös öljypohjan proppu oli auki ja siis asennossa-4 tyhjennys tuo erikoistyökalu.


Öljypohjan 10 kpl pultit auki + parilla sivulla olevat kaapelikiinnikkeiden pultit. Varovasti öljypohja alas kun about litran verran vanhaa tavaraa siellä vielä ja ei huvittanut asfaltille sitä läikytellä naapureiden riemuksi.
20210721_172428.jpg
Kaikki aineet talteen, niin saa selville paljon vanhaa öljyä saa pihalle, tässä tapauksessa 10 litraa.



Uuteen öljypohjaan (A725 270 37 07) uusi putki (A725 271 61 00) ja täyttöputki 4 asentoinen (A725 271 21 01) napsahti nätisti paikalleen, hiukka vaseliinia O-renkaisiin ja tiivisteeseen ja pohja paikalleen. Uudet pultit (A002 990 95 03) 4 Nm tiukkuutteen numerojärjestyksessä, nurkat ensin jne. Lopuksi vielä ja 90 astetta päälle. Uusi turbiini proppu 10Nm tiukkuuteen.
20210721_164932.jpg
20210721_172755.jpg
20210721_172823.jpg
20210723_103200.jpg


M12 x1,5 liitin kiinni täyttöadapteriin ja adapteri kiinni öljykorkin paikalle öljypohjaan.
Uutta öljyä laitoin ensin noin viisi litraa 30 sekkaa auto käynnissä ja pari litraa lisää ja 30 sekkaa käynnissä, kunnes olin laittanut saman määrän mitä alun perin otinkin. Jos ei olisi ollut ylitäyttöä edellisessä huollossa, mitä epäilen, niin normisti laitettas vielä 0,5 litraa päälle sen mitä otetaan pois. Mutta koska tiettävästi järjestelmä on 10 litranen tilavuudeltaan, niin eipä sitä suotta kannata mennä tässä tapauksessa ylitäyttämään enempää.
20210721_185828.jpg

Auto tyhjäkäynnillä ja aina välillä noin 5 s vaihde eteen (jalka jarrulla koko ajan) N ja D… jne mutaman kerran.


Seuraavana aamuna sitten tarkastus, onko vuotanut mistään mitään, eipä ollut, joten lyhyt koeajo pintakaasulla ajellen. En omistanut autonosturia ja huterilla pukeilla en viitsinyt alkaa leikkimään. Siispä + ja - napeilla kaikki vaihteet läpi aina 9:n asti. Alussa säikähdin, kun automaatilla ei toiminut lainkaan, siis vaihteita kelannut autommaattisesti ylöspäin, vain napeilla sai pykälän päälle. No, aika loogiseltahan tuo tuntuu, kun venttiilien kanavat tyhjänä öljystä, niin mitään ei voi heti tapahtuakaan. Alussa puuttui myös se D numeron vaihteen perästä näytöllä, mutta kun oli kelannut kaikki vaihteet kertaalleen läpi, niin rupesi toimimaan normaalisti. Auto takasin pukeille ja tason säätöön. Te onnelliset joilla on autonosturi tai rohkeus ajaa autolla pukkien päällä, niin pääsette helpommalla.


35-45 astetta pitäisi olla öljyn lämmöt kun säädetään oikea öljyn taso ja itse tottelin kultaista keskitietä ja 40 asteessa pohjaproppu auki, asento 4 (täyttö) oli valmiiksi ja jonkun verran öljyä lähti tulemaan, asentoon 3 se vipu ja auto tyhjäkäynnillä siis koko operaation ajan. Noin 1,2 litraa tuli uutta öljyä, aluksi tasaisena virtana kunnes alkoi pulputtamalla tulemaan. Välittömästi vipu takaisin asentoon neljä ja pohjaproppu kiinni.
mittaus.jpg



Kovinkaan paljoa säästöä tässä ei tullut siihen verrattuna että liikkeessä tekisi öljynvaihdon, ehkäpä motivaattorina oli se, että menee hiukka harrastuksen puolelle tämä ja en kovinkaan raskaana työnä osaa tätä pitää. Ehkäpä suurimpana riskinä pidän tuossa alitäyttöä, mielestäni liika öljy ei ole niin pahasta kuin liika vähä.
Kl-Varaosilta alkuperäisosat maksoivat öljyineen n. 500. Öljynvaihtopumppu reilun satasen, tosin netissä olen nähnyt myös miten pohjaliitimeltä (M12 x 1,5) tuodaan letku korkealle esim. konehuoneeseen ja sieltä käsin kaadetaan rattiin ja neste virtaa omalla painollaan laatikkoon. Erikoistyökalut maksoivat jotain 15 e (haulla löytyy: Transmission Oil Filling Tool Adapter for Mercedes 725.0 9 speed Oil Change”)


Foorumin ammattilaiset saanee kommentoida, jos jotakin unohdin mainita. Jos on epävarmuutta, niin en suosittele tekemään, tämä ei ole mikään virallinen ohje. Lukuisilta englannin kielisiltä palstoilta koottuna kotimaiselle kielelle käännettynä, kun en vastaavaa vielä löytänyt. 5 ja 7 lovisen öljynvaihtoon löytyneekin ohjeita vaikka miten ja paljon. 😊
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Ei mahtunut viimeistä kuvaa enää, joten tänne vielä omanaan. Siis 1,2 litraa uutta ainetta lähti sen 10 litran täytön jälkeen. Auto siis tyhjäkäynnillä ja asennossa 3 niin kauan että jatkuva öljyvirta loppuu. Lopullinen täyttömäärä tässä tapaukasessa 8,8 litraa.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Ei mahtunut viimeistä kuvaa enää ja ei anna julkaista kuvaa. En tiedä onko merkkiliikkeellä aikaa turbiinista valutella öljyjä, mutta heillä kustannus olisi ollut noin 550 e, eräs ei merkkillike olisi tehnyt 650 eurolla ja virossa oli kallein tarjous liki 700 e.

Säästö siis melko pieni. Vaico myy tuota öljynvaihtosettiä noin 350 e, mutta en tohtinut tarvikeosia ainakaan tällä kertaa laittaa, säästö niin pieni. Saksasta kotiovelle toimitettuna olisi osat (ilman öljyä) ollut noin 50 e halvempi.

Päädyin siis KL-Varaosiin, heiltä olen sen verran hvyää palvelua saanut ja mahdollisessa reklamaatiotapauksissa ulkomaille osien palauttelu mielestäni hankalaa, jos mahdotonta.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Hieno kuvaus 9G automaatin öljyn vaihdosta.
W213 T 220d 4Matic -18
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja markoala »

Rohkeaa harrastamista, hyviä kuvia.

MBA tekee homman 450e vertailun vuoksi.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

markoala kirjoitti: Pe 23.07.2021 21:40 Rohkeaa harrastamista, hyviä kuvia.

MBA tekee homman 450e vertailun vuoksi.
Kiitos, tekeekö alkuperäisosilla? Vaihtaako he myös tuon 10 l vai huuhtelevatko?

Lähinnä halusin hiukka sitä myyttiä rikkoa, että tässä on pakollista olla star taikka joku muu diagnostiikka. Jenkkien foorumilla ihmeteltiin samaa asiaa. Tänään vajaa satakunta kilometriä kaupunkiajoa ja ihan normaalisti laatikko käyttäytyy, ehkä hiukan pehmeämpi kuin aìemmin.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tarvikeöljypohja kuuluu tuohon hintaan . 10 L luokkaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: Öljynvaihto-ohje 9G automaatti W212 725.0 Vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

markoala kirjoitti: Pe 23.07.2021 23:02 Tarvikeöljypohja kuuluu tuohon hintaan . 10 L luokkaa.
Mutta on se silti edullinen hinta. Ennen tullimuutosta Vaico myi halvimmillaan sitä omaa tarvikesettiä, missä on kaikki tarvittavat osat ja öljyt hintaan 300€. Öljypohja maksaa alkuperäisenä sen 250€, tarvikkeena sen saa KL-varaosiltakin jotain satasen halvemmalla.

Eipä siis isoista säästöistä ole kysymys, mutta jos on intoa tehdä itse. Jonkun verran luottamus horjunut autokorjaamoihin ja muutaman kerran autonsa saanut hakea huonommassa kunnossa kuin viedessä, tämä pätee myös merkkiliikkeisiin. Itse kun tekee tietää tasan tarkkaan kuinka huolella työ on tehty.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Vastaa Viestiin