ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2502
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 26.04.2015 15:22

ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja 2502 »

Löytyisikö vinkkejä ML : -08 ilm.kompressorin vaihtoon (ahdasta on) hihnapyörä kappaleena ja komp. jumissa. saako auton ajoon esim
lyhyemmällä hihnalla ????
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?

Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
2502
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 26.04.2015 15:22

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja 2502 »

kolkotteli ja sitten hihnapyörä meni palasiksi ja ilmastointi loppu siihen ,kompressorin akseli junissa
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Forestman »

MouTine kirjoitti: Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?

Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Voi ollavähän V mäinen purkaa jos tuo hihnapyörän laakeri on jumissa... no kai etulevyn avaamiseen riittää kun jompikumpi pyörii, kompuran akseli tai pyörä kaakerista. mutta olikos täs jo koko pyörä säpäleinä? Niitä on vissiin ainakin tarvikkeena myös muovisia...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Forestman kirjoitti: To 29.07.2021 08:22
MouTine kirjoitti: Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?

Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.
Minä puhun nyt siitä laakerista joka on hihnapyörän "sulakekeskiön" takana. Tämä laakeri alkaa pyöriä vasta sitten kun sulake hajoaa kompuran jumittumisen takia.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Maastis »

MouTine kirjoitti: To 29.07.2021 11:18
Forestman kirjoitti: To 29.07.2021 08:22
MouTine kirjoitti: Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?

Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.
Minä puhun nyt siitä laakerista joka on hihnapyörän "sulakekeskiön" takana. Tämä laakeri alkaa pyöriä vasta sitten kun sulake hajoaa kompuran jumittumisen takia.
Missä kompurassa tälläinen rakenne? Juuri "keväthuollossa" käytin tuosta x164 ilmastoinnin kompurasta hihnapyörän kädessä kun epäilin että hihnapyörää kannatteleva laakeri olis vaihdon tarpeessa. Rakenne ainakin tässä on niin että itse hihnapyörä on laakerilla kompuran runkoon ja se ottaa hihnan voimat. Sitten hintelää kompuran akselia pyöritetään hihnapyörän keskiön kumityynyjen kautta. Näin itse klmpuran akselin laakeroknti ei näe hihnan kiristyksen voimia. Ja kun kone käy pyörii sekä hihnapyörän laakeri että kompuran akseli/laakerointi.

EDIT: on muuten jouten se uusi hihnapyörä laakereineen kun en lähtenyt vaihtaan kkn näppituntumalta vanhakin oli hyvä.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Maastis kirjoitti: To 29.07.2021 22:40
MouTine kirjoitti: To 29.07.2021 11:18
Forestman kirjoitti: To 29.07.2021 08:22
MouTine kirjoitti: Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?

Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.
Minä puhun nyt siitä laakerista joka on hihnapyörän "sulakekeskiön" takana. Tämä laakeri alkaa pyöriä vasta sitten kun sulake hajoaa kompuran jumittumisen takia.
Missä kompurassa tälläinen rakenne? Juuri "keväthuollossa" käytin tuosta x164 ilmastoinnin kompurasta hihnapyörän kädessä kun epäilin että hihnapyörää kannatteleva laakeri olis vaihdon tarpeessa. Rakenne ainakin tässä on niin että itse hihnapyörä on laakerilla kompuran runkoon ja se ottaa hihnan voimat. Sitten hintelää kompuran akselia pyöritetään hihnapyörän keskiön kumityynyjen kautta. Näin itse klmpuran akselin laakeroknti ei näe hihnan kiristyksen voimia. Ja kun kone käy pyörii sekä hihnapyörän laakeri että kompuran akseli/laakerointi.

EDIT: on muuten jouten se uusi hihnapyörä laakereineen kun en lähtenyt vaihtaan kkn näppituntumalta vanhakin oli hyvä.

TJ
Niissä muutamassa Mersussa joita olen hypistellyt, poislukin vanhat joissa magneettikytkin. Täytyyhän se hihnapyörän päästä pyörimään laakeria vasten jos sydän särkyy.

Mutta siinä voit olla oikeassa että laakeri on kiinni kompuran rungossa. Hetkinen... :mrgreen: Silonhan se tarkottaa sitä että tämä laakeri pyörii myös sillon kun kompurakin pyörii. Jos näin on, niin näin olkoot. Samainen laakeri kyllä antaa hihnapyörän pyöriä myös kompuran hajottua. En tiedä onko tästä aloittajalle apuja jos koko hihnapyörä on räjähtänyt eikä vain keskiösulake.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin