Löytyisikö vinkkejä ML : -08 ilm.kompressorin vaihtoon (ahdasta on) hihnapyörä kappaleena ja komp. jumissa. saako auton ajoon esim
lyhyemmällä hihnalla ????
ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?
Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
kolkotteli ja sitten hihnapyörä meni palasiksi ja ilmastointi loppu siihen ,kompressorin akseli junissa
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.MouTine kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?
Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Voi ollavähän V mäinen purkaa jos tuo hihnapyörän laakeri on jumissa... no kai etulevyn avaamiseen riittää kun jompikumpi pyörii, kompuran akseli tai pyörä kaakerista. mutta olikos täs jo koko pyörä säpäleinä? Niitä on vissiin ainakin tarvikkeena myös muovisia...
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Minä puhun nyt siitä laakerista joka on hihnapyörän "sulakekeskiön" takana. Tämä laakeri alkaa pyöriä vasta sitten kun sulake hajoaa kompuran jumittumisen takia.Forestman kirjoitti: ↑To 29.07.2021 08:22Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.MouTine kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?
Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Missä kompurassa tälläinen rakenne? Juuri "keväthuollossa" käytin tuosta x164 ilmastoinnin kompurasta hihnapyörän kädessä kun epäilin että hihnapyörää kannatteleva laakeri olis vaihdon tarpeessa. Rakenne ainakin tässä on niin että itse hihnapyörä on laakerilla kompuran runkoon ja se ottaa hihnan voimat. Sitten hintelää kompuran akselia pyöritetään hihnapyörän keskiön kumityynyjen kautta. Näin itse klmpuran akselin laakeroknti ei näe hihnan kiristyksen voimia. Ja kun kone käy pyörii sekä hihnapyörän laakeri että kompuran akseli/laakerointi.MouTine kirjoitti: ↑To 29.07.2021 11:18Minä puhun nyt siitä laakerista joka on hihnapyörän "sulakekeskiön" takana. Tämä laakeri alkaa pyöriä vasta sitten kun sulake hajoaa kompuran jumittumisen takia.Forestman kirjoitti: ↑To 29.07.2021 08:22Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.MouTine kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?
Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
EDIT: on muuten jouten se uusi hihnapyörä laakereineen kun en lähtenyt vaihtaan kkn näppituntumalta vanhakin oli hyvä.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: ML w 164 ilmastoinnin kompressori
Niissä muutamassa Mersussa joita olen hypistellyt, poislukin vanhat joissa magneettikytkin. Täytyyhän se hihnapyörän päästä pyörimään laakeria vasten jos sydän särkyy.Maastis kirjoitti: ↑To 29.07.2021 22:40Missä kompurassa tälläinen rakenne? Juuri "keväthuollossa" käytin tuosta x164 ilmastoinnin kompurasta hihnapyörän kädessä kun epäilin että hihnapyörää kannatteleva laakeri olis vaihdon tarpeessa. Rakenne ainakin tässä on niin että itse hihnapyörä on laakerilla kompuran runkoon ja se ottaa hihnan voimat. Sitten hintelää kompuran akselia pyöritetään hihnapyörän keskiön kumityynyjen kautta. Näin itse klmpuran akselin laakeroknti ei näe hihnan kiristyksen voimia. Ja kun kone käy pyörii sekä hihnapyörän laakeri että kompuran akseli/laakerointi.MouTine kirjoitti: ↑To 29.07.2021 11:18Minä puhun nyt siitä laakerista joka on hihnapyörän "sulakekeskiön" takana. Tämä laakeri alkaa pyöriä vasta sitten kun sulake hajoaa kompuran jumittumisen takia.Forestman kirjoitti: ↑To 29.07.2021 08:22Nimenomaan laakeri pyörii kokoajan. Hihnapyörä laakeroitu kompressorin runkoon yksirivisellä laakereilla. Kumikytkin yhdistää hihnapyörän ja kompuran. Laakeri on voinut leikata kiinni, ja siksi jumissa. Se selviää kun ottaa irti kytkimen kompuran päästä. Laakerin vaihdosta oli juttua toisessa topiikissa.MouTine kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 13:46 Tarkennatko miten hihnapyörä on paskana?
Siinähän on tarkoituksella sellainen ohennettu keskiö, jonka tarkoitus on toimia sulakkeena jos kompura jumii. Siellä takana on laakeri jonka varassa hihnapyörän pitäisi alkaa pyöriä kun keskiö on hajonnut. Se voi silti pitää erikoisia ääniä, koska tämä laakeri ei pyöri muuten koskaan.
EDIT: on muuten jouten se uusi hihnapyörä laakereineen kun en lähtenyt vaihtaan kkn näppituntumalta vanhakin oli hyvä.
TJ
Mutta siinä voit olla oikeassa että laakeri on kiinni kompuran rungossa. Hetkinen... Silonhan se tarkottaa sitä että tämä laakeri pyörii myös sillon kun kompurakin pyörii. Jos näin on, niin näin olkoot. Samainen laakeri kyllä antaa hihnapyörän pyöriä myös kompuran hajottua. En tiedä onko tästä aloittajalle apuja jos koko hihnapyörä on räjähtänyt eikä vain keskiösulake.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!