W202 C180 jakoketjun kiristin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

W202 C180 jakoketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

Aloin kiristimen vaihtoon ja asetin kampiakselin merkit omasta mielestä kohdilleen (UIT). Katsoin korkin alta ja mielestäni nokkakin näytti olevan hieman yläviistoon, kuten Alfamerin kirjassa neuvotaan. Irroitin sitten kiristimen ja aloin asentamaan uutta, runko ensin ja sitten jousi jne. Ei jaksa kuitenkaan painaa käsin niin, että saisi tulpan kierteilleen, eli heräsi kysymys että joku ei nyt ole kohdillaan.
Ilmeisesti YKK20 merkkikin sieltä löytyy... :shock:
Kysymys kuuluu, voinko kiertää kampiakselista YKK20 merkin kohdalleen vaikka kiristin on poissa vai hyppääkö ketju paikaltaan?
Tai, voinko laittaa kiristimen koottuna paikalleen kevyesti ja sitten kierrän kampiakselista (onnistuuko) merkin kohdilleen?
Tähän apua toivoisin :thumbup:
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W202 C180 jakoketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ajoitus on m111 moottorissa juurikin 20 ast. jälkeen ykk, niin nokat on merkeissä.
(kutoskone sitten taasen O/T merkkiin.)

Itse tekisin juurikin noin, eli kiristimen runko löyhästi paikalleen ja sisäosa sen mitä nätisti menee.
Siinähän on räikkämekanismi, eli pysyy siellä ilman jousta ja korkkiakin.
Sitten siihen 20 ast. merkkiin ja uusi yritys kiristimen kanssa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W202 C180 jakoketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Vaikka kasaa missä asennossa, on se jäykkä laittaa se korkki kierteelle.
Itse koin helpoimmaksi laittaa korkkiin hylsyn, ja sen kanssa sai paremman otteen painia se paikoilleen.
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: W202 C180 jakoketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

Risto113 kirjoitti: Ke 28.07.2021 22:37 Vaikka kasaa missä asennossa, on se jäykkä laittaa se korkki kierteelle.
Itse koin helpoimmaksi laittaa korkkiin hylsyn, ja sen kanssa sai paremman otteen painia se paikoilleen.
Kiitos vastauksesta Risto :thumbup: .Yritin ensin laittaa kiristimen rungon "löysästi" ja muut härpäkkeet perään ja sain merkit kohdilleen. Sitten kun kokosin samaan tyyliin, niin meni liian kireelle eli ei pyörinyt kone kun keskipultista yritin pyörittää. Menin sitten kirjan mukaan ja olihan siinä hommaa mutta lopulta onnistuin kuitenkin vaikka oli kyllä vääntämistä..
Vastaa Viestiin