Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Hage »

Alkanut ajatus pikkuhiljaa S/W123:n ottamisesta käyttöautoksi kypsentymään päässä, uudemmissa kun on omat huolensa ja pystylamppuja ei millään löydy, pystäreitä vanhemmissa taas rumpujarrua, ilman 'turvakoria' jne. Kysymys kuuluukin että onko minkälainen operaatio asentaa alkuperäinen vakkari ja ilmastointi 123:een JOS ei nyt satu löytymään valmiiksi sellaista yksilöä missä ne olisi jo tehtaalta asti? Lisäksi kysyisin onko kenelläkään kokemusta tarvikeilmastoinneista ja niiden toteutuksesta? Yankeepeleissähän ne ovat suht yleisiä ja asennettu yleensä apukuskin haaraväliin :D
Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Joitain vuosia tajaperin Isto95 haki multa alkuperäisen 123 manuaali-ilmastoinnin osat ja asensi ne hänen valkoiseen sedaniin. Järjestelmänähän tuo on varsin simppeli, mutta onhan siinä työtä purkaa koko kojelauta pois ja vaihtaa lämppärikotelo.

Vakkari kaiketi myös suht simppeli asennettava. Niitä vissiin ollu myös paria eri tyylistä... vaatii hal anturin mittaristoon nopeutta lukemaan.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja karra »

W123 saatikka pystärien varaosien saanti on huonontunut. Itse ajattelisin että W124 olisi hyvä tarpeeseesi, noita varusteita löytyisi paremmin. Toki vanhan auton tunnelmaa ei saa tuolla niin hyvin
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Manuaali ilmastoinnin rakensin W123:seen romuautoista haalituista osista noin 12 vuotta sitten. Kuulin silloin että se automaattimalli on aika paljon enempi konstikas alipaineiden ja elektroniikan osalta joten se ei ollut vaihtoehtona.

Romuauton sisätilapömpeli oli täynnä moskaa, piti purkaa ja puhdistaa. Uusia letkuja piti teettää. Kompuran hommasin myös uuden tehaskunnostetun kun romuautojen kompurat oli epäilyttävän näköisiä. Keulalle uus kenno kun romuautosta haalittu hajos painetestissä. Kuivain pitää aina uusia ennen täyttöä. Romuautojen sähköflektit oli kaikki jumissa niin Bilteman flektin sovitin keulille, se oli virhe kun siitä puuttui kunnollinen vesieristys ja sen moottori piti purkaa putsata ja uudestaan kasata silikonitiivistyksen kanssa. Täytössä käyttivät jotain erikosainetta koska R12 ei saa käyttää.

Että näin, ei siinä mitään järkeä ollut lopulta kun aikaa ja rahaa paloi jonkun verran. Enään en lähtisi tekemään moista. Mutta oli se kokemus sinänsä. Muutamat vuodet sillä autolla ajelin, jäi ruostevaurioiden vuoksi parkkiin sitten. Viime syksynä myin uudelle innokkaalle joka kuulema meinaa saattaa sen auton takaisin liikenteeseen.

Nyt lienee vaikeampaa toteuttaa kun on romu osat vähentyneet.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Yksi kaveri paini viime ja tänä kesänä museorekisteröidyn 70 lukusen ilmastoinnin vikojen kanssa. Osoittautui että 70 lukuiseen eräiden osien saanti on heikentynyttä tai olematonta. Hän on joutunut etsimään käytettyjä osia maailmalta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Manuaalisena toteutuksena hankalin taitaa kuitenkin olla kennon säveltäminen puhallin koteloon. Eli siitä systä jos löytääs purkuauton josta koko lämppärikotelo niin oli se osuus hoidettu. Ihan kuten myös Isto teki kun haki multa sen kotelon. Hänellähän autossa 606 kone ja kompura sitämyöden uudemmasta ja muukin järjestelmä sovellettu... Toki vois kai tänkin osuuden jotenkin puukottaa vanhaankin :think: . Sitten loput osat voi hyvinkin soveltaa purkuautoista tai vaikka johonkin työkoneisiin tarkoitetuista jälkiasennus sarjoista. Ja tietysti alkuperäistä lookkia tavoiteltaesa olis kiva kun löytääs orkkis paneelin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla oli vuosi sitten myynnissä 240D jossa sekä vakkari että ilmastointi ja molemmat kunnossa. Sellaisen varaosa-auton jos löytää jossa on ilmastointi on kohtuullisen helppoa rakennella siitä käyttöautoon, aikaa kyllä menee jonkin verran.
Karran ehdottama 124 olisi paljon helpompi vaihtoehto (osia-aihioita riittää), mutta se ei taida auttaa jos on päätetty ajaa 123:lla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Samaa mieltä kuin Dealer,kyllä 124 kuitenkin on toista luokkaa. Useissa jo ilmastointikin,joka 123:ssa on harvinainen. Minunkin oli tuotu arabeista joka siellä tietysti on vakio ja välttämätön. 123:een tottuneena hain silloin,15 vuotta sillä ajaneena vähemmänajettua ilmastoinnilla mutta eipä niitä vahänajettuja silloin löytynyt. Joten ostin Saksasta tuodun 124 lähes kaikilla herkuilla,ja nyt kohta 21 vuotta sillä ajaneena täytyy sanoa että tyhmä olisin ollut jos 123n olisin silloin jostain löytänyt ja ostanut. Kyllä se aikansa,sen pari viikkoa ottaa kun vaihtoon tottuu mutta senjälkeen et sitä enää 123:een vaihtaisi. Ja kuten 123n nin satalankun huollot ja korjaukset pystyy tekemään ihan itse tarvitsematta Stareja yms. muita härpäkkeitä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Hage »

Täytyy lukea tuo Iston projekti läpi, jäänyt kokonaan huomaamatta :oops:
Onko mahdollista rakentaa 124/126 korimallin ilmastoinnin osista toimiva 123:een? Onko niillä mitään yhteensopivia osia?

Yleensä kehityksellä tarkoitetaan että suunta olisi ylöspäin ja autojen kohdalla se tarkoittaa uudempaa mallia, omalla kohdalla se on toisinpäin; mitä yksinkertaisempi sen parempi. 126:n kohdalla on tullut opittua kantapään kautta että paljon joutuu muilla teettämään töitä kun oma osaaminen ei riitä, etenkään jos kyse on pienimmästäkään sähkötöistä.
Onneksi oman tallin kunnostus mieleiseksi etenee ja arviolta talveen mennessä se on viimeinkin valmis missä voin korjata ja huoltaa niin paljon kuin taito riittää. Ja osien saatavuutta en osaa (vielä) pelätä sillä se on tuttua hommaa jo SEL:n kanssa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kannattaa googlata ja perehtyä diagrammien kautta mitä komponentteja käytännössä tarvitsee manuaali-ilmastoinnin toteuttamiseen. Sitten alkaa pohtia, että mistä autosta/mallista olis helpoin kyseisiä osia löytää ja hyödyntää. Puhallin kotelon osalta 123 kotelo jossa kenno valmiina olis järkevin. Muita malleja ei kannata edes harkita. Vaihtoehtoisesti jokin mitoiltaan sopiva tarvike kenno ja oman pään mukainen "integraatio"... sitte kompura. Jos ei tee kiinnikkeitä itse niin sitten mistä tahansa mallista jossa sama moottorityyppi käytetty. Keulakenno, helpoin tietty jos löytyy w123 oma. Mullakin on pari kappaletta joskin kunnosta ei tietoo. Paisuntaventtiili käynee mistä vaan... kuivain pitää laittaa uusi ja niitä saa kyllä 123 tarkoitettuja. Putket ja letkut menee melkein omatuotannoksi/teettämiseksi sen mukaan mitä muut osat. Sitten paineanturi termostaattikytkin, flekti, rele ja siinä ne alkaa ollakin.

EDIT
Vaikka Karel alla tyrmäsikin tarvike/jälkiasennussarjat niin jos on aikaa ja kädentaitoa niin onhan tällaisissa seteissä paljon komponentteja joita soveltaa...

https://www.ebay.com/itm/274738659957?m ... nsQAvD_BwE

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, Ma 02.08.2021 00:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastoinnin ja Vakionopeussäätimen jälkiasennus W123:een

Viesti Kirjoittaja Karel »

Olen muutamaan 123- ja 126 malliin ilmastoinnit jälkiasentanut. Eka oli 123 ja gen1. automaatti-ilmastointi, omaa sukua Chrysler-Autotemp, jossa on mm. se kammoksuttu servoyksikkö. Jos ei ole todella vihkitytynyt asiaan, niin unohda ainakin 123:n ja pre-facelift 126:ten kanssa automaattiversiot. Jos ei muuta, niin varaosat maksavat hunajaa, ja niitä todella sitten myös tarvitset! Facelift 126:ssa on jo pitkälti sama systeemi kuin 124:ssa, ja se on hiukan helpompi.

123 alkaa olla jo niin vanha, että kunnon luovuttaja-autoa on vaikea löytää, mutta se on oikeastaan ainoa varteen otettava tie. Moottorin tulee olla sama kuin sinulla, koska mm. kompressorin asennuskamat ovat aika /C:stä alkaa väkertää ja haalia sieltä sun täältä. Sama pätee muihinkin osiin. Unohda "tarvike" ilmastoinnit noin vanhaan autoon. Itse en ainakaan edes harkitsisi. Yhteen 123:een alettiin värkkäillä Sandenin kompuraa, tarvike-kennoja ym. Unohda heti kättelyssä, ja tee siis osilla, jotka menevät "heittämällä" paikalleen, tai sitten älä tee ollenkaan. Muista myös moottorin tyhjäkäynnin kierrosluvun nostin, joka noissa on mekaaninen.

Luovuttaja autosta saa paljon tärkeitä pikkunippeleitä ja osia, joita ei enää uutena saa. Yhteisiä osia 126:n kanssa on hyvin vähän, paitsi kompressori ja sen asennusosat, jos moottori on sama. Käytännössä siis M110 tai OM617.

Vanhat höyrystimet ovat usein syöpyneitä, ja siirtoleikkauksen jälkeen joku paikka tai putki helposti brakaa. Uusia on 123:een aika heikosti saatavilla. Sellainen olisi silti viisain, koska vaihtotyö on todella iso sitten jos ja kun jokin vuoto tulee.

Vähiten ongelmia ja riesaa saat, jos toteutat ykkössarjalaisen version. Sen ohjaus on täysin mekaaninen ns. hellan-nuppi säätö, joka käytännössä on jääkaapin kapilaaritermostaatti keskikonsolissa, joka suoraan ohjaa magneettikytkintä kuivaimen painekytkimen kautta. Aika idiootinvarma systeemi. Sama oli mm 116:ssa.

Kun läpikäydyt puhdistetut kamat on kaikki kasassa auton vieressä valmiina, niin se on kahden päivän projekti.

Tuossa näyttäisi olevan yksi potentiaalinen luovuttaja M102:lla: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/12273107

Tempomat on sinänsä aika yksinkertainen ja kannattaa tehdä samalla kun asentaa ilmastoinnin, mutta luovutusosat ovat kaikki nekin jo vanhoja. Siinäkin on luovutusauton moottorin oltava sama kuin itselläsi, koska siitä riippuu vivusto ja servon kiinnitysosat.

Ebaysta löytää aika ajoin vielä tuurilla uusia VDO Compact Tempostat sarjoja 2000-luvun alusta. Se on siisti ja helppo asennus, johon vain yhdistät alkuperäisen vivun ratin taakse. Johtojen värikooditkin täsmäävät noissa. On sitten kerralla toimiva systeemi, eikä loputon vikapesäke monine liitoksineen.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin