S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

[/s]Tein tällaisen topicin, kun suurimmassa osassa otsikko, peräalhaalla tai muuta valmista lisätekstiä...

Asiaan:
Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa, kun auton käynnistyksen jälkeen antaa ilmoituksen "Malfunction" ja auton kuva ja nuoli ylöspäin.
Meinaako tämä että perä olisi liian alhaalla? Tasonsäätö-ongelma vai kompuraongelma? Muu? :o

Kiitos. etukäteen.
Viimeksi muokannut jagr83, Ke 04.08.2021 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Lukemalla mitä vikakoodia siellä on. Asennosta tulee eri ilmoitus, tässä saataapi olla että kompura ei saa nostettua painetta tarpeeksi nopeasti.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Okei. Joo pitää käydä lukemassa vikakoodi.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Jos ei välttämättä halua ensimmäiseksi käydä Starin perässä, voi kompuran huoltaa.
Ilman suodatin ja veden kuivan ovat yleisimmät ongelmien aiheuttajat. Jotka sitten poikivat lisää ongelmia. Varsinkin vesi on ongelma, viimeistään talven (pakkasten) tullessa konkretisoituu, kun perä laskee alas yön aikana.
Tätä samaa varmaan @MiHe tuossa yllä viittaa.

Tämä siis kun, suodattimien vaihto tarvetta kun Star ei kerro kuitenkaan.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

En oo vikaa päässyt selvittään. Mutta oma arvaus että kompura ei lähde päälle. Auton perä laskenut muutaman sentin eikä nouse kun käynnistää auton. Etupäässä vanteen keskeltä kaaren reunaan 36cm ja takana 33cm eikä muutu kun käynnistää auton.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jagr83 kirjoitti: Ti 03.08.2021 17:36 En oo vikaa päässyt selvittään. Mutta oma arvaus että kompura ei lähde päälle. Auton perä laskenut muutaman sentin eikä nouse kun käynnistää auton. Etupäässä vanteen keskeltä kaaren reunaan 36cm ja takana 33cm eikä muutu kun käynnistää auton.
No muuttuuko jos valitset alustan mökkiasennon? Jos kompura ei lähde käyntiin niin tarkista tietenkin kompuran sulake ja rele mutta kannattaa tarkistaa myös johdot.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

DBFI kirjoitti: Ti 03.08.2021 19:51
jagr83 kirjoitti: Ti 03.08.2021 17:36 En oo vikaa päässyt selvittään. Mutta oma arvaus että kompura ei lähde päälle. Auton perä laskenut muutaman sentin eikä nouse kun käynnistää auton. Etupäässä vanteen keskeltä kaaren reunaan 36cm ja takana 33cm eikä muutu kun käynnistää auton.
No muuttuuko jos valitset alustan mökkiasennon? Jos kompura ei lähde käyntiin niin tarkista tietenkin kompuran sulake ja rele mutta kannattaa tarkistaa myös johdot.
Mistä tuon "mökkiasennon" saa asetettua? :O
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jagr83 kirjoitti: Ke 04.08.2021 10:52
Mistä tuon "mökkiasennon" saa asetettua? :O
Jos kyseessä otsikon mukainen W212 Airmatic auto niin keskikonsolissa on nappi josta alusta nousee mökkitieasentoon. Siinä sport/comfort -napin vieressä. Lisää ohjekirjassa, on-line jos paperinen hukassa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Vai olisko tämä sittenkin S212 jossa vain takana ilmajouset, ei airmaticia?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: Ke 04.08.2021 11:51 Vai olisko tämä sittenkin S212 jossa vain takana ilmajouset, ei airmaticia?
Niin, voi se olla Toyotakin vaikka mersusta puhuttiin. Sen takia täällä joka toisessa viestissä pyydetään auton rekkari tai runkonumero että osattaisiin puhua kysyjän kanssa oikeista asioista.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Sori. Nyt mulla mennyt sekaisin nämä. Joo eihän tässä pysty säätään etu ja takapäätä.
Pahoittelut tästä sekaannuksesta.
Eli tosiaan ei ole etupäässä ilmapusseja vaan vain takana pelkästään. Mutta w212 e mersu
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jagr83 kirjoitti: Ke 04.08.2021 13:31 Mutta w212 e mersu
Tai siis S212. S = farkku, W = sedan
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: W212 airmatic

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

tj86430 kirjoitti: Ke 04.08.2021 14:00
jagr83 kirjoitti: Ke 04.08.2021 13:31 Mutta w212 e mersu
Tai siis S212. S = farkku, W = sedan
No niin. Olipas mulla tietämys ihan uno. :) Pystyykö tuota otsikkoa muuttamaan? O:
No ainakin nyt tuo selvis että jatkossa osaan puhua autosta oikealla mallinumerolla. Kiitos! :clap:

Eli S212 siis kyseessä.. ja takana vain ilmajousitus.
Ja kompura ei tunnu nostavan takapäätä. Onko kompuran sulake missä päin, jos sen nyt tarkistais ekana. Moottoritilassa vai kartturin jalkatilassa
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kompressorin sulake on 160 tai 162 (riippuu mikä S212) etu prefuseboksissa. Tasonsäädön ohjainlaitteen sulake taka-SAMissa f68 ja kompressorin rele on takaluukussa vasemmalla, olikohan paneloinnissa pieni luukku, en muista.
Viimeksi muokannut DBFI, Ke 04.08.2021 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Kompuralle menevät johdot poikki. Tarkista ainakin siitä kohtaa, mistä johtonippu taittuu pohjamuovien sisälle. Omasta joutusin noita johtoja kolvailemaan samasta syystä.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Henkka voi hyvin olla oikeassa,varsin yleinen vika ja samasta kohtaa muovin kulmasta paineen poisto venttiilin johdot.sinivihreen johdon kuori hankaantuu puhki ja hapettuu poikki
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Henri_L kirjoitti: Ke 04.08.2021 21:33 Kompuralle menevät johdot poikki. Tarkista ainakin siitä kohtaa, mistä johtonippu taittuu pohjamuovien sisälle. Omasta joutusin noita johtoja kolvailemaan samasta syystä.
Kiitos @Henri_L 8)

Vika oli juurikin tuossa. johdot poikki. Johdot korjattu ja homma pelaa taas.
misi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 10.07.2015 21:35
Paikkakunta: 02

Re: S212 ilmajousitus takana (tarkennettu)

Viesti Kirjoittaja misi »

Tervepä terve, lainataan tätä threadia, kun itsellä oireita ilma-alustassa.

S212 220cdi -10vm. Ei airmatic, eli pelkkä takapää ilmalla.

Oire:

Kesken ajon saattaa laskea perän alas. Ensin tulee Vehicle rising, please wait. Sitten tulee Malfunction ja nuoli ylös, jos ei nosta ylös.
Joskus kun virrat sammuttaa ja odottaa parkissa niin nostaa ylös. Lähinnä pakkasella nämä oireet.

Itse mutuna, tai huomasin moisen, että kun jäisen polanteen tai muiden yli ajaa, eli tulee sivuttaisheittoa niin silloin tämä tulee kyseeseen. Suoralla töyssyllä ja niin en ole kyllä huomannut.

Kompura surruttaa normaalisti ylös ja pitää siellä. Yön jälkeen perä on molemmin puolin samalla tasolla, mikäli ei ole tuota ylläolevaa hommaa juuri tehnyt ja jättänyt perää nostamatta. Ja pussit on about 3v sitten uusittu ja niissä ei vuotoa/halkeamia ollut, mitä pikaisesti tullut tsekattua tuolla auton alla.

Eilen 10.2. tuli vaihdettua nuo korkeusanturit taakse ja tänään 11.2. piti lähteä käymään lääkärissä tuossa 60km päässä niin laski perän ylös, mutta rupesi kyllä heti kun pysäytin auton niin surraamaan takasin ylös sitä. Joten oma mutu olisi että se on tuo ohjainlaite kaput?

Kysymyksiä:

Onko näissä s212 malleissa samaa sam-ongelmaa kuin S211 malleissa on ollut? Eli jos ohjainlaitteen tasonsäätöön hommaisi niin homma saattaisi tulla kuntoon, sijaitseeko se myös kuten s211, vänkärin jalkotilassa? Tai onko näistä tasonsäädön antureista hieroutunut kallistuksenvakaajaan tai johonkin johtojen kuorta rikki ja sitä kautta antaisi häiriötä? Millaista oiretta tuo korkeudensäätörele antaa?

Yleismallin testerillä vikakoodit luettuna, kun staria ei ollut saatavilla, antoi koodit:

C1572 korjausaika täyttäessä liian pitkä, katkonainen
C1566 auton korkeus takana vasemmalla, korkeus tuntematon, katkonainen
C1568 auton korkeus takana oikealla, korkeus tuntematon, katkonainen

Vaihdettua/huollettua:

- kompuran imuilman suodatin
- ryynit kuivattu
- tasonsäätöanturit vaihdettu uusiin
- ilman jakoblokki pusseille vaihdettu uuteen
MB S212 220CDI -10
Vastaa Viestiin