MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
LappeenMersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49

MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja LappeenMersu »

Muutama kommentti kokeneemmilta olisi paikallaan. Mersu alkoi oireilemaan seuraavasti: vähän tehoton, savuttaa mustaa kunnolla ja välillä menee vikatilaan puolittaen tehot. Vikakoodeina ahtimen ali- ja ylipaine. Helpottaa vähän kun ottaa egr-venttiilin pistokkeen pois. Eli egr-venttiili kiinni.

Egr-venttiilin purin auki ja putsasin. Ei ollut pahasti karstanen. Kokeiltiin auton diagnostiikan kautta, että pitäisi toimia. Ainakin tuntuisi reagoivan manuaaliajoon.

Auto siis pöllyttää todella rajusti mustaa ja tehot tuntuu laahaavan. Onko turbo loppu? Vai sähkövika ratkottavana? Ajettu jo kuitenkin 635 000 km. Muulloin ei moottori ole oireillut mitenkään. Vai pakoputkiston hiukkassuodatin tukossa?

Kaikki alkoi sopivasti kaikkien suodattimien ja moottoriöljyjen vaihdon jälkeen. Moottoriöljy vaihtui mersun omasta Castrollin 5W-30 Edge:een. Liekkö tuolla nyt mitään merkitystä.

Alkaa olla takapuskuri jo aika musta..... niin ja työpaikan parkkihallin seinä :lol:
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei olisi perinteisesti ahtovuoto, alas välijäähdyttimelle menevä letku tai sieltä nouseva ratki, niiden liitokset välijäähdyttimellä voi myös pettää.
Jäähdyttimeenkin on voinut kivi tehdä reiän.
LappeenMersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja LappeenMersu »

Niin. Ehkä paras apu on viedä moinen merssu Joutsenon Dieselasennukseen ja kuunnella heidän valistuneet arviot.
LappeenMersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja LappeenMersu »

Otin tuon egr:n kotelon auki, jotta näen toimiiko se auton käydessä miten. Kotelo oli sisältä aivan nokinen, vaikka olin eilen sun putsannut puhtaaksi. Pakokaasua tuntui tulevan venttiilin "poksista" kun kaasutteli. Käykö tässä nyt niin, että imupuolen paine häviää kun tuota kautta pääsee pakokaasua karkuun?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Egr-venttiilistä kuuluukin tulla pakokaasua ja sen kuuluukin syrjäyttää puhdas ilma imusarjassa . Se on sitä pakokaasujen kierrätystä.
Savutuksen voisi aiheuttaa se, että imusarjan läppämoottori on joko rikki, tai tanko päässyt irti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
LappeenMersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja LappeenMersu »

Saatoin selittää asian hiukan epäselvästi. Eli kyllä egr venttiilin kautta pitää tulla pakokaasua imusarjaan, mutta siis selkeää pakokaasuvuotoa on havaittavissa venttiilin akselin juuresta (punainen nuoli osoittaa vuotokohtaan). Jotenkin tuntuu, että tuo akselin juuri ei ole oikea paikka pakokaasuvuodolle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2317
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

LappeenMersu kirjoitti: La 07.08.2021 17:36 Saatoin selittää asian hiukan epäselvästi. Eli kyllä egr venttiilin kautta pitää tulla pakokaasua imusarjaan, mutta siis selkeää pakokaasuvuotoa on havaittavissa venttiilin akselin juuresta (punainen nuoli osoittaa vuotokohtaan). Jotenkin tuntuu, että tuo akselin juuri ei ole oikea paikka pakokaasuvuodolle.
Ensimmäistä kertaa elämässäni tuollaisen osan nähneenä olen jokseenkin varma ettei tuosta akselinjuuresta voi tulla mitenkään niin paljon pakokaasua että sillä olisi mitään vaikutusta käyntiin.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Väljäksihän nuo akselin holkit kuluvat,mutta tosiaan tuskin niin paljoa vuotaa että siksi savuttaisi?
Jos vuoto olisi iso niin kai se sulattaisi sen suojakopankin?

Luulisi myös kulumisesta johtuvan savutuksen lisääntyvän pikkuhiljaa,eikä niin että joku kaunis päivä voikin maalata mustalla työpaikan seinän :D
LappeenMersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja LappeenMersu »

Kyllähän se tuikku oli oikeilla jäljillä. Eli imusarjan läppäventtiilikoneistosta on yksi tanko säätömoottorilta ilmeisesti poikki. Säätömoottori toimii. Jotta asian saa korjattua, pitää imusarja purkaa pois. Sittenhän vaihtoehtoja on käsittääkseni muutama; vanhan imusarjan korjaaminen ja puhdistaminen, uusi puhdas imusarja johon vanha säätömoottori tai läppien poisto, tulppaaminen ja ohjelmointi. Millä vaihtoehdolla kokeneemmat etenisivät?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jos on rahaa ja haluaa toimivan normaalisti niin uusi imusarja.

Itse poistanut läpät ja tulpannut reiät. Alavääntö kärsii,mutta automaatti onneksi auttaa siinä asiassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos moottorin ja läppäakselisysteemin välinen vipu on se viallinen, niin lukitse vaikka rautalangalla vivusto "etummaiseen" asentoon ja ajele menemään.
oulaistenliikenne.fi
LappeenMersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 08.05.2016 21:49

Re: MB E W211 220 CDI 2005 ja todella raju musta savutus

Viesti Kirjoittaja LappeenMersu »

Laitetaas tähän vielä, miten homma ratkesi. Eli purin imusarjan pois ja vaihdoin tilalle uuden. Vanha jumitti osin aukiasennossa ja tästä syystä varmaan säätötanko oli tippunut pois paikoiltaan. Vaihdoin myös egr-venttiilin, sillä se vaikutti lähemmin tarkasteltuna jo aikansa eläneeltä. Mutta siis suurin vika oli välijäähdyttimeltä imusarjalle lähtevä alimmainen kumiletku, joka oli halki. Ahtopaineet sitä kautta hukassa. Nyt auto kasassa ja pelaa ettei mitään!
Vastaa Viestiin