E270CDI -04 purkaa akkua *korjattu*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

E270CDI -04 purkaa akkua *korjattu*

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aiheesta näytti olevan jokunen viestiketju, lukaisin ne läpi ja ajattelin kuitenkin kerrankin aloittaa oman aiheen.

Auto: WDB2112161A520264

Varusteet:
054 YEAR OF MODIFICATION 03/2
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
228 AUXILIARY HEATER
229L STUTTGART BRANCH
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
380 COMPLETE CELL PHONE PREINSTALLATION
401 FRONT SEAT CLIMATE CONTROL
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
690 EMERGENCY SPARE TIRE (MINI SPARE)
804 YEAR OF MODIFICATION
830A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
942 LOAD COMPARTMENT PACKAGE
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M27 CAPACITY 2,7 LITRE
M647 R5-DIESEL ENGINE OM647
U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL
U16 STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST

Muita vikoja / havaintoja mitä mieleen tulee:
- Comand on ollut kesän pimeänä, joskus käynnistyy itsekseen ajossa
- Oikean takaoven lukosta on jousi poikki eli klakklakklakklak.

Laturi on muutaman vuoden vanha Bosch vaihto-osa, lataus OK, startti pari vuotta vanha.

Ainut oire on se, että akku on tyhjä :D Tarkoitan, että mitään vikavaloja tai muuta erikoista ei ollut, kun auto jäi pihaan parkkiin.
Kokeilin toisella akulla niin että latasin sen ensin täyteen Ctek Polarilla, siis vuorokauden verran akun ollessa irti autosta, asensin paikalleen ja pidin autoa puoli tuntia käynnissä paikallaan, sammutin ja aamulla oli taas akku aivan tyhjä. No tottakai kun tuolla tavalla purkaa, ei siinä mitään.

Virtaa kuluu väylän nukahdettua noin 3.5A ja tarpeeksi kauan kun odottaa kulutus saattaa alkaa vaihdella noin 2,8 - 3,5 välillä noin 7 sekunnin jaksoissa. Mitattu pihtimittarilla akun maajohdosta, takaluukku avoinna, lukkokieli kiinni-asennossa ja keskuslukitus lukittuna (aika lailla sama lukema keskuslukitus avattuna)
Minkään etuohjainlaitteen, takaohjainlaitteen tai kojelaudan päädyn sulakerasian sulakkeen irrottaminen ei purkuvirtaa tipauta merkittävästi alemmas. Ei myöskään takaohjainlaitteen releiden irrottaminen tai akkuohjainlaitteen johtoliittimen irrottaminen.
Mistään konetilan näkösällä olevasta johtonipusta ei purkua löydy.

Mikähän tuo, nimittäin harvemmin 211 tällaista tekee ?
Pihaolosuhteissa tutkiminen keskeytyi em. kokeilujen jälkeen vesisateen yllyttyä.
Selviäähän se kun aikansa mittailee, mutta josko jollain sattuisi tulemaan ideaa tuosta virrankulutuksen määrästä ja vaihtelusta, ja toki muutenkin ideoita helposta tavasta tutkia lisää otetaan vastaan kiitollisuudella.

Seuraavaksi puran esille vänkärin jalkatilan prefuseboksin ja jatkan mittailua siellä, ellei tässä muuta fiksumpaa ideaa tule esille.
Viimeksi muokannut dealer, Ma 30.08.2021 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Oisko kerrankin viallinen lataussäädin, en muista niitä W211:ssa raportoidun? Huohottimen lämmitinkö se ei ollut, se imee muistaakseni about tuon verran...? Aux batterylle ei mennyt mitään (rele kunnossa)?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja zukka »

Onko vetokoukkua? Mietin olisiko sinne tehty omia johdotuksia.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Takaluukun johdot ehjät? Vas saranaa pitkin menee, kuori puhki ja yhdessä. Pari kolme amppeeria häviää äkkiä.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Mulla oli vastaavan tyyppinen vika s211ssa. Tosin en muista mikä oli lepovirta kulutus, mutta oli huomattava.
Tätä etsittiin melkein 6kk kun ei vikoja näkynyt. Syyllinen oli sitten lämppärin sähkövastuskenno 1.5kW joka lämmittää sisätilaa kun moottori on vielä kylmä.
Se oli osittain hajalla ja väylä piti sitä päällä.
Muistaakseni tuolle on oma sulake apparin jalkatilassa.

Tuo lisälämppärin vaihdon takia koko kojelauta piti purkaa.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja jusi »

En tiedä miten paljon yhteistä W211:n ja W220:n väyläsähköillä on, mutta minulla W220:ssa väylää on pitänyt hereillä (ja virta n. 3 A) viallinen virtalukko sekä viallinen takaluukun mikrokytkin. Ovat kyllä perin viheliäisiä selvittää, jos ei ole vikakoodeja ja kaikki toimilaitteet toimivat. Eli ainakin tsekkaus, toimiiko autosta varmasti jokainen laite ja katkaisija.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää vielä tsekata huohottimen lämmitin. Lisäakulle ei kulutusta. Laturi kuitenkin toimii aivan kuin pitää ... sen johtoon ei kotipihassa päässyt käsiksi.

Vetokoukku on, alkuperäinen kääntyvä. Sen verran eilen kokeilin että käänsin sen "auki", ei vaikutusta.

Takaluukun johdot pitää vielä tutkia, takalasinpyyhin ei muuten sekään ole toiminut, tosin ei enää pitkään aikaan. Koko johtonipun päältä ei pihtimittarilla ongelmaa näkynyt mutta siellähän on maat ja virrat samassa nipussa niin tuo ei mitään todista.

Lisälämmittimen kulutus lienee suurempi, mutta mikäpä sen tietää jos viallinen on niin että kuluttaa virtaa, minkä verran kulutus siinä tapauksessa olisi. Sille on tosiaan sulake jalkatilassa, jonne seuraavaksi ajattelin tutkimisen kohdistaa tässä esille tulleiden asioiden lisäksi.

Tuohan se on juuri se mahdollisuus että väylä jää joltain osin hereille kuten jusi mainitsi. Vianetsintää hankaloittaa hieman se etten pääse tuolla työpaikalle tällä viikolla, kun joka päivä ajelen asiakkaiden autoja sinne. Onneksi korjaamisella ei ole kiire (en kysy vaimolta joka ajaa Kialla mersun ollessa remontissa)

Kiitokset, rohkeasti vaan lisää ideoita kellä mieleen vaan jotain tulee, minä menen hetkeksi mittailemaan kun sää on noin mainio :idea: :arrow:
oulaistenliikenne.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

En osaa sanoa W211 sähköistä, kun ei ole sellaista ollut, mutta tuli silti idea. 3.5A tarkoittaa sellaista 40W lämpötehoa jossain. Lämpökamera. Kun auto on seissyt 5-6h, että pitäisi olla suunnilleen vakiolämpötilassa joka paikasta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja dealer »

TPLtre, on muuten hyvä idea tuo ! Ei vaan ole lämpökameraa käsillä eikä edes tiedossa kellään.

Taas on edetty hieman, tai oikeastaan paljonkin.

Ensiksikin tämä:
dealer kirjoitti:... tarpeeksi kauan kun odottaa kulutus saattaa alkaa vaihdella noin 2,8 - 3,5 välillä noin 7 sekunnin jaksoissa
Minullahan on ollut ceetekki lataamassa akkua koko ajan kun olen mittaillut ja tutkinut tätä ongelmaa (muulloin tietysti akunkenkä irti).
Pari vuotta sitten laitoin autoon päiväajovalot, kun olin vaihtanut bi-xenoneihin uudet projektorit ja linssit. Ajatuksena tietysti se, ettei tarvitse kesällä pitää ajovaloja päällä, eipähän projektorit ainakaan sen vuoksi tummu.
Päiväajovalot on jotain laatumerkkiä ja automatiikka sellainen että valot syttyvät kun jännite nousee, niiden ohjainlaite havaitsee siitä sen että moottori käynnistettiin. Kuten myöskin havaitsee sen, että dealer lataa akkua erillisellä akkulaturilla :roll: Jännitteen noustua tietyn arvon yli päivävalot siis syttyivät ja kun jännite sopivasti laski - näköjään noin 7 sekuntia syttymisestä - valot taas sammuivat. Enhän minä mitään huomannut, keskellä päivää ja auto vielä parkissa niinpäin että keulan edestä kauempaa ei tule katseltua.

No, tuo ei varsinaista ongelmaa selittänyt.
Berglund kirjoitti:Syyllinen oli sitten lämppärin sähkövastuskenno 1.5kW joka lämmittää sisätilaa kun moottori on vielä kylmä.
Se oli osittain hajalla ja väylä piti sitä päällä.
Muistaakseni tuolle on oma sulake apparin jalkatilassa.
Bingo :idea:

Purin jalkatilasta eristeet ym romut pois edestä ja mittasin pihtimittarilla jokaisen prefuseboksista (A2115461341) lähtevän johdon erikseen.
Sulakkeen 68 kohdalta kojelaudan alle nousevassa punaisessa johdossa kulki 2,9A virtaa. Se on juuri kyseisen lämmittimen päävirtajohto.
Lämmittimestä itse asiassa on ollutkin aina auton meillä ollessa vikamuistissa pysyvä koodi; viallinen. En ole kiinnittänyt asiaan enempää huomiota, kun tarkeneehan näissä ilmankin. Kovemmilla pakkasilla vielä aina sisätilalämmitin käytössä, niin ei kennon vaikutusta niin kai huomaisikaan.
Otin johdon irti niin että räps vain :oops: aina ei muista irrottaa akunkenkää...

Kuitenkin, edellisistä huolimatta, edelleen purkaa 0,5A. Kertomiani lukuja yhteen laskien kuulostaa typerältä, mutta pitää muistaa että näissä mittauksissani odotusaika ennen lukeman muistiin kirjaamista ei ole ollut sama, kulutus kun on ollut niin suurta että se erottuu jos olennaisin vikapaikka löytyy (kuten kävi). No, nyt odottelin viitisen minuuttia kunnes lukema vakiintui tuohon 0,5:een.
Saattaa se siitä pudota kun odottaa vielä kauemmin, nyt vaan ei jaksanut pidempään ihmetellä. Jos akku olisi konepellin alla olisi voinut jättää yöksi akunkengän kiinni ja konepellin auki ja mitata aamulla, mutta peräkontissa ei viitsi tehdä noin. Toisaalta viime kesänä auton ollessa pois liikennekäytöstä akku oli tyhjentynyt pidemmän seisontajakson aikana, ehkä tuo purku on ollut päällä jo pidempäänkin.

Huomenna verhoilut paikalleen, ellei sada, ja auto vaimolle ajoon perjantaiksi.
Näin saadaan sitten ilmoitus reaaliajassa, jos auto ei jaksa käynnistyä jossain vaiheessa päivää :idea:

Vielä jos jotain tulee mieleen tuosta 0,5A purkuvirrasta niin viestiä alle !
oulaistenliikenne.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Noo, vastushan ei ole syypää siihen, että se kuluttaa virtaa, vaan sen ohjainyksikkö, joka antaa sille jännitteen. Mitäs muuta kyseisen ohjaimen takana on? Olikos se "äly" siinä vastuksen yhteydessä? Jotainhan siellä aina menee, kun sen täytyy olla valmiudessa vaikkapa omistajan haluihin avata ovet, mutta paljonko se "jotain" on normaalisti?

0.5A kuulostaa vähintään riittävältä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei sen lämmitysjärjestelmän lin-väylän tarvitse olla hereillä odottamassa ovien avaamista.

Mielenkiintoista tätä seurata josko joku osaisi dealeriä neuvoa. Veikkaan että jo toinen kysymys foorumilta tuhansien vastausten joukossa ja tälläkin kertaa oma apu paras apu. :?:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Olipa outoa että kilowattien lämmitin kuluttaa vaan noin vähän (vaikka muutamaan osaan onkin jaettu), vanhat nestelämmittimethän purki täydellä teholla jos oikoiseen menivät. W211:n täysi sähkölämmityskin on sataa ämpäriä. Eli varmaan se TPLtren mainitsema ohjainyksikkö. MUTTA miksi se ei sammunut kun nyit väyläkampoja irti?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja dealer »

En ole irrotellut väyläjohtoja, kun tuntuu niin avuttomalta niiden kanssa pelata ilman Staria.
Tulevalla viikolla ajelen tuolla työpaikalle ja sitten ainakin voi vikatestiä ottaa.

Pitää perehtyä aiheeseen lisälämmitin virtapiirikaavioiden ym. kautta kunhan tässä ehtii...en ole koskaan kyseistä järjestelmää tutkinut näistä mitä siihen kuuluu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ok, ymmärsin että otit ne jakokammat irti (kynnyslistojen alta ja hanskalokeron alta). Siitä voi kaventaa ohjainlaitteiden listaa kun katsoo mitä ohjaimia kyseisessä väylässä on kiinni. https://vdocuments.mx/mercdes-w211-networking.html
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Jos ohjain on rikki ja vuotaa virtaa jollekin kuluttimelle, se on rikki vaikka väylän irrottaisi. Kun irrottaa syötön, loppuu vuotokin. Ongelmana vianhaussa on vain, että yksi ohjain voi ohjata monta laitetta ja jokaisella olla oma syöttö sulakkeen kautta.

Edellä tarkoitin sitä, että auto syö aina parkissa vähän virtaa, jos sitä mitataan akulta. Mikä sitten on normaalia, en tiedä, ei ole tullut mittailtua. Puoli Amppeeria vaikuttaa paljolta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hetkinen takalasinpyyhin, farkku siis kyseessä ilmeisesti, sit voi unohtaa ne kontin johdot, sedanin ongelma. Farkussa menee se luukun ohjain useasta kun jäätynyt pyyhin polttaa sen. Pyyhkiän moottorin liitin irti niin loppuu kulutus jos se on vielä kiinni ja sinne hukkaa.
LasuOne
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 27.02.2021 15:45

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja LasuOne »

Ettei kyseessä olis sama ongelma mitä w203 ollut välillä, sähköpenkit ja vialline ohjausboksi? Siihen löytyy kikka kolmonen millä korjata ongelma.

https://youtu.be/1u0i9WiCU6M
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja MiHe »

TPLtre kirjoitti: Ke 11.08.2021 22:49 Jos ohjain on rikki ja vuotaa virtaa jollekin kuluttimelle, se on rikki vaikka väylän irrottaisi. Kun irrottaa syötön, loppuu vuotokin. Ongelmana vianhaussa on vain, että yksi ohjain voi ohjata monta laitetta ja jokaisella olla oma syöttö sulakkeen kautta.

Edellä tarkoitin sitä, että auto syö aina parkissa vähän virtaa, jos sitä mitataan akulta. Mikä sitten on normaalia, en tiedä, ei ole tullut mittailtua. Puoli Amppeeria vaikuttaa paljolta.
Niinjoo vohan se niinkin vikaantua... minä ajattelin jotenkin liian yksinkertaisesti että väylällä kulkee se viallinen pyynti...

WIS sanoo normikulutukseksi 40mA, raja-arvo jonka jälkene joku katsotaan olevan vialla on on 60mA. Eli hyvin vähän. 60mA-180mA on väylän hereilläolo, jos nousee siitä on siellä sitten joku kulutinkin päällä. Näin siis WIS, hieman hataralla ulkomuistilla.

Tuo comandin päälle/pois hyppimisestä muistelen ´lukeneeni monasti. Mutta niin Comand kuin sähköpenkit ja muut vastaavat ovat sulakkeen takana ja pitäisi rauhoittua sulakkeen nyppäämällä niikuin nyt varmasti oli tehtykin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Yksi nopea tapa etsiä kuluttava piiri tallaisessa tapauksessa, irroittamatta akun johtoa tai mitään muutakaan:

Yleismittari millivoltti-alueelle, ja mittaa jännitettä sulakkeiden nastoista.
Eli siis irroittamatta, sulakkeen päältä.
Mitataan siis sulakkeen yli menevää jännitettä.

Jos sulakkeen kautta kulkee virtaa, on siinä myös pieni jännitehäviö.
Vertaamalla sulakkeet keskenään, löytää muutamassa minuutissa piirin /-it joissa purkua.

Vajaa ampeeri on luokkaa muutama millivoltti, mutta erottuu kyllä sulakkeista joissa ei purkua.
Esim. ajovalot päällä niiden sulakkeella on kymmeniä millivoltteja häviötä (= useampi ämpäri).

Ottaa sitten ko. piirin lähempään tarkasteluun...
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ja siis normaali tilanteessa, kun auto levossa purkaa joitain kymmeniä milliampeereita, ei tällä menetelmällä löydy oikein mitään = kaikki löydökset ovat vikoja!
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Mulla oli muistaakseni korjauksen jälkeen about 0.5-.7 A purku, ja toimi ihan hyvin...
Joten en ruvennut enempää tutkimaan ja välillä talvella latasin akkua hiukan.
Tosin itsellä oli tuo vakio hälytin joka muistaakseni ottaa hiukan enemmän mitä WIS sanoo purku virraksi.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Berglund kirjoitti: To 12.08.2021 16:11 Mulla oli muistaakseni korjauksen jälkeen about 0.5-.7 A purku, ja toimi ihan hyvin...
Joten en ruvennut enempää tutkimaan ja välillä talvella latasin akkua hiukan.
Tosin itsellä oli tuo vakio hälytin joka muistaakseni ottaa hiukan enemmän mitä WIS sanoo purku virraksi.
Kyllä WIS:issä pitäisi olla erikseen virta-arvot autolle jossa on varashälytin, muistaakseni 80 mA:n alle pitäisi jäädä. Aika merkittävä lisäys kuitenkin.

Tarkoititko 0,05 - 0.07 A, 0,5 A on kyllä liikaa ehjässä autossa.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Berglund »

DBFI kirjoitti: To 12.08.2021 19:56
Berglund kirjoitti: To 12.08.2021 16:11 Mulla oli muistaakseni korjauksen jälkeen about 0.5-.7 A purku, ja toimi ihan hyvin...
Joten en ruvennut enempää tutkimaan ja välillä talvella latasin akkua hiukan.
Tosin itsellä oli tuo vakio hälytin joka muistaakseni ottaa hiukan enemmän mitä WIS sanoo purku virraksi.
Kyllä WIS:issä pitäisi olla erikseen virta-arvot autolle jossa on varashälytin, muistaakseni 80 mA:n alle pitäisi jäädä. Aika merkittävä lisäys kuitenkin.

Tarkoititko 0,05 - 0.07 A, 0,5 A on kyllä liikaa ehjässä autossa.
Tarkoitin että tuo oli virta arvo muistaakseni sen jälkeen kun lämppäri oli korjattu. Toki muisti voi tehdä temput koska tuosta on 10 vuotta jo aikaa :D
Vähän tuon jälkeen jouduin hälytyksen korjaamaan, koska soi kesken kaiken. Enkä mitannut lepovirtaa sen koommin koska akku herjoja ei tullut...
Pääpointti oli että viallinen lämppärin sähkövastus vie aika paljon virtaa jos on rikki sekä purkaa akun.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huomenna verhoilut paikalleen, ellei sada, ja auto vaimolle ajoon perjantaiksi.
Näin saadaan sitten ilmoitus reaaliajassa, jos auto ei jaksa käynnistyä jossain vaiheessa päivää
Verhoilut kasailin eilen illalla. Autolla ei ole yritetty ajaa, äsken kävin tsekkaamassa ja akku on täysin tyhjä nyt vuorokauden seisonnan jälkeen.
Onneksi ovi aukeaa rauta-avaimella että sai laturiin.
Akku joka nyt viimeksi jäi paikalleen on tosin heikko, noin 60% jäljellä kapasiteetista, muttei se olisi täysin tyhjentynyt vuorokaudessa jos auto olisi purkuvirran puolesta "ajokunnossa".

Tutkimuksia pitää siis jatkaa, kunhan jaksaa / viitsii.

Voikohan lisälämmittimestä irrottaa väyläjohdon ilman että systeemi sekoittaa komponenttien järjestyksen väylässä ja menee tyystin sekaisin, kuten muistan joskus käyneen erään 212 kanssa ? Ei sillä ettäkö sitä johtoa mitenkään irti edes saisi :evil: ilman kohtuutonta purkamista, no en ole kokeillut.
oulaistenliikenne.fi
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Saathan sen väyläkammasta irti, kunhan löydät oikean johdon.
En tiedä miten käy.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja dealer »

No joo, kyllä noin selviää se onko loppukin virrankulutus lämmityslaitteen "ansiota" ja pitääkin kokeilla kunhan seuraavan kerran tuohon tulee perehdyttyä. Johtoa ei vaan voi jättää kammasta irti, kun sitten pimenee koko lämmityslaite, sillä minä mietin tuota lämmittimen päästä irrottamista.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Risto113 kirjoitti: Su 15.08.2021 12:25 Saathan sen väyläkammasta irti, kunhan löydät oikean johdon.
En tiedä miten käy.
Oliko mielessäsi sellainen CAN-väylän kampa? Tässä lämppärissä LIN-väylä mutta näyttää olevan komponentit rinnan väylässä, toisin kuin 212:ssa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

CAN-kampa oli mielessä kyllä, en tullut ajatelleeksi että onkin LIN.
No, jos kerran koko lämppäri pimenee niin ei niin voi tehdä joka tapauksessa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E270CDI -04 purkaa akkua

Viesti Kirjoittaja dealer »

edelleen purkaa 0,5A
Annoin auton nöyrtyä :twisted: pihassa pari kolme viikkoa kunnes viikonloppuna jatkoin tutkimista.
Kojelaudan päässä olevassa sulakerasiassa olevan comandin ja lisälämmittimen sulakkeet kun jättää pois, virrankulutus tipahtaa 0,03A:iin.
Comand on muutenkin rikki eikä ole vielä löytynyt ehjää tilalle järkihintaan, ja lisälämmitin tuolla sulakkeella lienee webasto joka ei ole toiminut auton meillä ollessa koskaan.
En sitten enempää noiden sulakkeiden välillä arponut kumpi vai molemmat, katsotaan kun joskus löytyy ehjä soitin (tai joku kunnostaa nykyisen, käynnistyy joskus itsestään jolloin toimii oikein mutta pääsääntöisesti pimeä).
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E270CDI -04 purkaa akkua *korjattu*

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kai autossa on Comandin lisäksi Navi prosessori takaluukussa? Hatarasti muistelen kerrotun että joku tyyppivika (ohjelmaversio?) navissa sai väylän pysymään hereillä. Riitti jos otti levyn pois asemasta. Meikäläisen muistikuviin ei paljoa kannata luottaa mutta helpostihan ongelman aiheuttaja voi olla joku muu laite MOST väylässä jos Comandin nukuttaminen auttaa. Tietenkin jos se HU on viallinen niin vähän eri juttu.
Vastaa Viestiin